مجازات ساخت و ساز بدون مجوز چیست؟

3.2/5 - (16 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل ملکی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

مجازات ساخت و ساز بدون مجوز چیست؟

طبق ماده ۱۰۰ قانون ساخت و ساز، تفکیک اراضی و مالکیت عمرانی یک محدوده در منطقه شهری یا حریم آن بدون داشتن پروانه یا مجوز ساختِ بنا غیرقانونی است و مجازاتی را در پی دارد، که در ادامه به نقد این موارد برای آگاه شدن از مجازات ساخت و ساز بدون مجوز می‌پردازیم. کمیسیون ماده ۱۰۰ شهری با وضع این قانون به اطلاع عموم رسانده‌ است که چنین حکمی برای حدود شهری، محدوده و یا حریم شهر برقرار است. لذا در خصوص ساختمان‌ها و املاکی که در مناطق خارج از محدوده شهری ساخته می‌شوند قوانین و مجازات دیگری وضع شده که مبتنی بر تبصره ۲ از بند سوم ۹۹ قانون شهرداری به آن‌‌ها پرداخته می‌شود. احداث بنا در حریم قانونی نواحی شهری اعم از جاده‌ها، راه آهن‌ها، خطوط فشار برق، فرودگاه‌ها در صورت برچسب خوردن به عنوان ساختمان بدون پروانه منجر به تخریب و رفع اثر خواهد شد.

متقابلا در صورتی که احداث چنین مجموعه‌هایی در نواحی غیر شهری و حاشیه حریم‌ها باشد و از نوع متحد ثانی باشد و همچنین احداث آن‌ها ملزم به اخذ پروانه از سوی مجع تعیین شده باشد و از تاسیسات غیر شهرکی به حساب آید، به این صورت که برای رفع نیازهای عمومی، تجاری، تفریحی و نیز اقتصادی و سایر عناوین تعریف شود، طبق بند ۲ از ماده ۸ آیین نامه که در راستای استفاده از اراضی احداث بنا و تأسیسات در نواحی خارج از محدوده قانونی که حریم شهرها مصوب ۱۳۵۵ است، بررسی می‌شود.

البته شایان ذکر است که بررسی و پرداختن به مسائل مقدار و کیفیت تخلف در مورد بنای املاک فاقد پروانه کسب، توسط هیأتی که متشکل از پنج نفر از نمایندگان استانداری، انجمن استان اداره کل مسکن، شهرسازی اداره کل کشاورزی و منابع طبیعی و معادن هستند، اجرا می‌شود. در چنین شرایطی حداقل کسب سه رأی همسو برای اجرای یک قانون نیاز است. از سوی دیگر کمیسیون باید در بازه زمانی حداکثر دو ماه (از تاریخ توقف عملیات ساختمانی یا اعلام تخلف مکلف) نظر خود را به دادگاه مربوطه ارائه دهد.

در خصوص احداث ملک در محدوده شهری که پروانه ساخت آن‌ها پس از تصویب نقشه کل شهر صادر شده، تصمیمات را طبق درخواست شهرداری، کمیسیون‌های متشکل از نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری و همینطور یکی از اعضای انجمن شهر به انتخاب انجمن شورای اسلامی شهر، تعیین می‌شود. در این حالت کمیسیون نظر خود را به جمعی با حضور نماینده شهرداری اعلام می‌کند؛ این اعلامیه تنها جنبه ادای شرح دارد و جمع مذکور حق نظر و ر‌ای را دارا نیست. بر اساس لایحه کتبی ذی نفع اگر وصول برای ظرف مدت یک ماه اجرا شده باشد، تصمیم مقتضی اتخاذ می‌شود.

کاملا مشخص است که تصمیم کمیسیون نمی‌تواند از دو حالت تخریب و یا اخذ جریمه خارج باشد؛ اما اینکه کدام یکی از این دو مورد برای مجازات ساخت و ساز بدون مجوز عملی شود همانطور که ذکر شد، بستگی به شرایط مربوطه دارد. در صورتی که ملک بنا شده در تداخل با اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی باشد، مبتنی بر حکم تخریب مستفاد از صدور تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون شهری، تصمیم کمیسیون بر تخریب ملک خواهد بود. تصمیم صدور و اخذ جریمه نیز طبق مستفاد از تبصره ۴ ماده ۱۰۰ قانون شهری در شرایطی که اصول و مسائل فنی، بهداشتی و شهرسازی رعایت شده باشد؛ کمیسیون قادر است به وسیله صدور رأی اخذ جریمه به ازای هر متر مربع از ملک جریه به مقدار یک دهم ارز معاملاتی ملک و یا یک پنجم مقدار سرقفلی ملک در حالتی که ساختمان مذکور ارزش سرقفلی داشته باشد، است. البته در چنین حالتی هر کدام از موارد که ارزش بیشتری از ذی نفع داشته باشد، صدور برگ پایان ساختمان به شهرداری اعلام می‌شود. بنابراین مجازات ساخت و ساز بدون مجوز طبق مفاد قانون شهری در دو حالت اخذ جریمه و تخریب یا رفع اثر اجرا می‌شود.

قانونی که درباره مجازات ساخت و ساز بدون مجوز مطرح شده است: تبصره ۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری: 《در مواردی که عملیات ساختمانی بدون پروانه مخالف مفاد پروانه انجام شده باشد، کمیسیون موضوع این قانون با احراز این که اصول شهرسازی یا فنی یا بهداشتی در ساختمان احداثی رعایت نشده است، می‌تواند قلع تأسیسات و بناهای خلاف مشخصات مندرج در پروانه را طی تشریفاتی مورد حکم قرار دهد. با توجه به مراتب، رأی کمیسیون مبنی بر قلع تأسیسات احداثی باید متضمن اعلام عدم رعایت اصول سه گانه مذکور در ساختمان احداثی باشد.》

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محمد مقتدر
    محمد مقتدر

    با سلام و احترام
    یک معامله ای کردم در یک روستا و داخل قرارداد نگارش شده یک قواره از زمین های تفکیک شده! منتها بعد از یک سال مشخص شد که خود صاحب زمین فقط قواره هارو ایجاد کرده و دو ردیف بلوک چیده و فروخته در واقع زمین تفکیک شده نیست ! الان من دور زمین خودم رو میتونم کامل دیوار کنم ؟ و اقدام کنم برای مجوز ساخت یا باید زمین اصلی رو اون آقا انجام بده بعد من اقدام کنم !؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      امکان دیوار کشی و ساخت و ساز بستگی به موقعیت و نوع زمین دارد اگر زمین کشاورزی باشد ممکن است جهاد کشاورزی علیه شما اعلام جرم نماید و بهتر است که قبل از هر اقدامی حضوراً مشورت اخذ نمایید

  • امیرعباس
    امیرعباس

    سلام در ساختمان ما دستشویی در حیاط وجود ندارد آیا یکی از ساکنین راضی نباشد برای ساخت دستشویی میتوان ساخت

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر در جواز و پایان کار شما پیش بینی نشده باشد خلاف مقررات است و هر یک از مالکین می توانند به آن اعتراض نمایند.

  • طاهرفطرس
    طاهرفطرس

    باسلام
    زمین کارگاهی خریدم که درحریم دهیاری هست نه درمحدوده دهیاری فعلا نه شهرداری ونه دهیاری مسئولیت اون بخش رو قبول کرده ،بعنوان کوی صنعتی هست که بنده سالن رو ساخت کردم آیا مشکلی پیش میآید؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورت بروز مشکل قانوناً توسط مرجع صالح به شما ابلاغ می گردد که طبق آن باید مشورت کرده و اقدام نمایید

  • دلاور
    دلاور

    سلام وقت بخیر
    من خانه ساختم با مجوز بعد از چن وقت روی ان بدون مجوز خانه ۶۰ متری را بنا کردم ما در بافت روستایی هستیم تا الانم هیچ مشکلی پیش نیومده خواستم بدونم حکمش چیع؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر احداث بنا بدون مجوز باشد چنانچه در حوزه روستایی است جریمه و یا تخریب می باشد

  • علی
    علی

    سلام تو آپارتمان ۴ طبقه زندگی میکنم طبقه دوم روی پشت بام خونه درست کرده غیر قانونی و شهرداری هم فهمیده مجازاتش چیه؟ تخریب یا جریمه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      منوط به طرح موضوع در شهرداری و نهایتاً کمیسیون ماده ۱۰۰ می باشد که رأی به تخریب یا جریمه بدهد

  • مصی
    مصی

    برای ملک بدون جواز ساخت آماده سه سال مستاجر داره باز هم حکم تخریب میزنن یا نه یا فقط زمانی که نیمه کاره است البته آن منطقه چند جا رفتیم پرسیدیم همه بدون جواز ساختن

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      امکان صدور حکم تخریب وجود دارد ولیکن بهتر است که حضوراً مشورت اخذ نمایید چرا که کاربری و موقعیت ملک و صلاحیت کمیسیون های مربوطه در نتیجه موضوع مؤثر است

  • علی
    علی

    سلام خانه ای خریدم بدون جواز ساخت آیا کد رهگیری میشه برا خرید فروش آن زد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      کدرهگیری در اختیار دفاتر املاک می باشد و باید به آن مراجع مراجعه نمایید

  • sh.g
    sh.g

    سلام ما سال۹۲خانه ای خریدیم ک بدون مجوز
    در سال ۷۸ ساخته شده بود حالا میخوایم سند ب اسم خودمون بگیریم ایا شامل جریمه میشیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      باید از طریق شهردرای موضوع را پیگیری نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      باید از طریق شهردرای موضوع را پیگیری نمایید

  • علی
    علی

    سلام عرض شد
    بدون مجوز بالای پشت بام خانه ویلایی
    میخواهم اتاق شیش متری بسازم
    به نظر شما بدون مجوز میشه ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه شهرداری مانع شما نشده و اقدام به تخریب ننماید می توانید اقدام نمایید

  • الهه
    الهه

    سلام
    بنده میخوام خونه ای بخرم موقع ساخت براش مجوز ساخت نگرفتن سند هم نداره
    چهارواحد خونه هست که هرچهارتا مجوز ندارند صاحبان اون سه واحد اقدامی برای گرفتن مجوز نکردند
    حالا من میتونم برم برای خونه که میخوام بخرمش مجوز بگیرم یا با مشکل مواجه میشم ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      پایان کار هر واحد مسکونی منوط به صدور جواز ساخت برای کل طبقات می باشد و لذا یک واحد به تنهایی نمی تواند پایان کار بگیرد.

  • حمید دادور
    حمید دادور

    سلام وقت بخیر من سال ۱۴۰۰یه زمین ۵۵متری که سقف خورده خریدم الان رفتم دنبال شهرداری وجهاد کشاورزی گفتن تخلف داره امکان دادن حکم تخریب زیاده میخواستم بدونم باید چیکاکنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      سوال شما مبهم است اگر ملک شما در داخل محدوده شهر می باشد که باید در کمیسیون ماده ۱۰۰ در خصوص تخریب تعیین تکلیف شود و اگر خارج از محدوده شهر و در اراضی کشاورزی باشد جهاد سازندگی میتواند موضوع را در دادگاه جهت تخریب مطرح نماید

  • فاطمه
    فاطمه

    سلام.یه خونه ویلایی ۱۲۵متری دارم که قولنامه ای خریدم وسندنداره .خواستم بکوبم وچندطبقه بسازم گفتن نمیشه بایداول سندشوتفکیک کنی و…..کلی سنگ انداختن جلو روم.میشه تخریب کنم غیرقانونی وبسازم و جریمشو بدم ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      هرگونه اقدام به ساخت و ساز در محدوده خدمات شهری نیاز به اخذ مجوز از شهرداری دارد.

  • ایمان
    ایمان

    سلام زمینی به متراژ ۲۶۰ متر با کابری باغی در محدوده شهری خریداری نمودم زمین دارای سند مادر بوده و بنده بصورت نسق خریداری کردم آیا شهرداری مجوز ساخت می دهد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه زمین شما در محدوده شهری باشد صدور پروانه ساخت از وظایف شهرداری می باشد.

  • حمید
    حمید

    سلام خانه ای بدون مجوز وپروانه ساخته ام ایا برای تعیین تخلف اول باید سند گرفت یا با مراجعه ب شهرداری و ماده صد قابل حل است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      تعیین تخلف ارتباطی به دریافت سند ندارد و باید از طریق مراجع مربوطه پیگیری و رفع تخلف صورت گیرد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      تعیین تخلف ارتباطی به دریافت سند ندارد و باید از طریق مراجع مربوطه پیگیری و رفع تخلف صورت گیرد.

  • محمد غایبی
    محمد غایبی

    سلام
    یه سوال داشتم . فرض کنین کسی در بیرون از منطقه شهری اقدام به ساخت منزلی در بافت باغ های خارج از شهر کرده و در آنجا زندگی میکند. شهرداری اگه به آنجا مراجعه کند ممکن است شخص بگوید این خانه رو برای باغ ساخته م که روزهای تعطیل ب اینجا بیایم . چطور ثابت می‌شود که همیشه آنجا سکونت دارد ؟
    این مشکلی است که یکی از همسایگان باغ ما ایجاد. کرده و اینجا زندگی میکند و راه فرار از قانون رو هم بسیار بلد است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه مشکلی ایجاد شود خود صاحب ملک رأساً پاسخگو می باشد.

  • مرتضی
    مرتضی

    سلام.ما ساختمانی داریم ۲۵ ساله…که ۸۰ درصد موافق ساخت هستند و فقط ۲ نفر مخالف هستند آیا قانونی هست که ساخته شود

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله می توانید با استناد به قانون تملک آپارتمان ها و کارشناسی ملک مطابق همان قانون اقدام نمایید.برای این امر طرح دعوی در مرجع قضایی ضروری می باشد و نیاز به وکیل دادگستری دارید.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان