ارث و مهریه از شوهر فوت شده

3.5/5 - (19 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

ارث و مهریه از شوهر فوت شده

وضعیت ارث و مهریه از شوهر فوت شده

همانطور که می دانیم طبق قواعد ارث اشخاصی که جزء وراث زمان فوت متوفی باشند از وی ارث می برند در این صورت این اشخاص جزء گروهی محسوب می شوند که در ماترک متوفی  سهیم می باشند و بر اساس قواعد ارث می توانند سهم خود را بر می دارند. اما وراث تنها گروه ذی نفع در ماترک نیستند و اشخاص دیگری نیز در این گروه قرار می گیرند که می توانند حق خود را از ماترک وصول نمایند. از جمله این اشخاص همسر یا زوجه متوفی می باشد زوجه نه تنها جزء وراث حین الفوت تلقی می گردد و با تمامی طبقات ارث(طبقه اول، دوم و سوم)ارث می برد بلکه چنانچه شوهر متوفی مهریه وی را پرداخت نکرده باشد، می تواند مبلغ مهریه را از ترکه متوفی وصول نماید. می دانیم که مطابق قوانینی که در حال حاضر دارای اعتبار می باشند، ترکه متوفی قبل از این که بین وراث تقسیم گردد باید دیونی که متوفی بر عهده دارد پرداخت گردد.

ارث و مهریه از شوهر فوت شده

از جمله این دیون مهریه می باشد. در این صورت همسر چنانچه مهریه خود را وصول نکرده باشد و متوفی دارای اموالی باشد می تواند به میزان مبلغ مهریه از اموال متوفی را بازداشت نماید سپس دادخواست مطالبه مهریه را تقدیم دادگاه نماید. این دادخواست باید به طرفیت تمامی وراث تقدیم گردد و در صورتی که رابطه زوجیت احراز گردد چون اصل بر عدم پرداخت مهریه می باشد وراث اگر دلیلی بر پرداخت مهریه دارند باید آن را در دادگاه ارائه نمایند در غیر این صورت دادگاه حکم بر پرداخت مهریه از ماترک متوفی خواهد داد نکته دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد این است که پرداخت دیون مقدم بر پرداخت حق وراث می باشد و تا زمانی که دیون متوفی پرداخت نگردیده است وراث حقی نسبت به ترکه ندارند.

آیا مهریه به سایر طلبکاران ارجحیت دارد؟

به موجب ماده ۳۰۰ قانون امور حسبی« در صورت تعدد ورثه هر یک از آنها می توانند از دادگاه درخواست تقسیم سهم خود را از سهم سایر ورثه بخواهند در حقیقت آنچه از این ماده استنباط می گردد این است که چون با فوت مورث، وراث در ماترک با هم شریک می شوند، هر یک از شرکا می توانند هر زمان افراز مال مشترک را بخواهد، مگر  آن که قابل افراز نباشد که در این صورت مال مشترک بفروش می رود. اما تمامی این مراحل و ایجاد حق برای وراث در واقع پس از آن می باشد که دیون پرداخت گردد و همانطور که می دانیم یکی از این دیون پرداخت مهریه می باشد. به موجب قانون تجارت مهریه از دیون ممتاز محسوب می شود و نظر به این که جزء دیون ممتازه تلقی می گردد بنابراین حق تقدم برای همسر نسبت به بقیه طلبکاران ایجاد می گردد.

اضافه می گردد همسر متوفی می تواند به استناد ماده ۱۶۷ قانون امور حسبی تقاضای مهرو موم ترکه را بدهد زیرا او جزء طلبکاران محسوب می گردد و طلب او نیز مستند به سندرسمی می  باشد در حقیقت نکاحنامه سندرسمی تلقی می گردد و بر این اساس امکان مهروموم ترکه وجود دارد باید دقت داشته باشید درخواست مهروموم از کسی که طلب او مستند به سندرسمی یا حکم قطعی نباشد پذیرفته نمی شود.

از سوی دیگر اگر مهریه وجه رایج باشد باید بر اساس شاخص نرخ تورم سال فوت شوهر محاسبه گردد و به همسر متوفی پرداخت گردد در این صورت دعوای مطالبه مهریه را باید به طرفیت ورثه متوفی در دادگاه مطرح نماید در برخی موارد ممکن است پدر زوج یا شوهر تعهد به پرداخت مهریه نماید در اینجا مسأله تا حدودی متفاوت خواهد بود. در فرضی که زوج فوت نماید و اموالی داشته باشد در ابتدا زوجه یا همسر می تواند از اموال یا ماترک متوفی را بازداشت نماید و پس از بازداشت با طرح دعوی ، معادل مهریه خود را از اموال بازداشت شده وصول نماید اما چنانچه همسر متوفی اموالی نداشته باشد و به اصطلاح حقوقی معسر باشد در این صورت امکان طرح دعوی علیه پدر زوج و یا شوهر وجود دارد و پس از طرح دعوی و اخذ حکم علیه پدر همسر از اموال وی مهریه را وصول نمود.

در برخی از موارد ممکن است همسر یا زوجه شوهر را از پرداخت مهریه بری الذمه نماید، چنانچه بری نمودن زوج به موجب سندرسمی نبوده باشد شوهر باید دلایل قانونی را ارائه نماید که نسبت به پرداخت مهریه بری شده است. زیرا اصل بر عدم پرداخت مهریه می باشد و پرداخت مهریه استثناء تلقی می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • جلال لطفی
    جلال لطفی

    شوهر یکی از عزیزان بعد از بازنشستگی فوت شده
    ایشان هم اکنون در منزل شوهر ساکن بوده و حقوق بازنشستگی همسر را دریافت کرده خود نیز حقوق مستمری ناچیزی حدود ۳ ملیون در کنار حقوق حدود ۱۱ ملیون شوهر فوت شده را دریافت میکند مهریه ای نگرفته چهار فرزند داشته سه پسر که هر سه ازدواج کرده مستقل شده اند و یک دختر هم داشته که در سن حدود شانزده سالگی
    در سانحه ای فوت شده یکی از پسر ها طلب سهم خود را دارد حال اینکه جدای یک هشتم سهم مادر خانواده سهم مهریه و دختر فوت شده چگونه محاسبه میشود

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      ایشان می توانند یک هشتم ماترک را به عنوان سهم الارث مطالبه نماید و همچنین امکان مطالبه مهریه جدای از سهم الارث وجود دارد همچنین اگر دختر قبل از پدر فوت شده است سهم الارثی برای دختر متصور نمی باشد.

  • خدیجه
    خدیجه

    زنی که شوهرش فوت کرده ومهریه اش رو بعد از مرگ شوهرش از ارث او بگیره آیا زن دوباره از ما بقی ارث میتواند یک هشتم سهم ببرد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله سهم الارث به خانم می رسد

  • زهره شریفی
    زهره شریفی

    باسلام. همسرم سال ۱۳۹۶ فوت کرده و بدون آنکه به بنده بگویند انحصاروراثت کردند و خانه ای درکرج داشت که اجاره داده شده بودو بعداز فوتش یک ماه بعد تمام مدارک را برادر شوهرم از مادرش گرفته و خانه را از مستاجر تحویل گرفته و به دروغ به مستاجرگفت که قصد فروش آنرا دارند ولی به شخص دیگری اجاره داد. تا بحال در تصرف ایشان میباشد.برای طلب مهریه دادخواست دادم وقاضی اجرای احکام می‌گوید اگر داخل ملک شخصی باشد می‌شود توقیف کرد وگرنه نمی‌شود.چگونه می‌توان این ملک را توقیف کرد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      سوال شما مبهم است در صورتیکه ملک دارای سند رسمی می باشد اجرای احکام باید نسبت به توقیف آن اقدام نماید ولیکن اگر ملک فاقد سندرسمی است اثبات اینکه جزو ماترک همسر شما بوده است برعهده شما می باشد

  • رضا
    رضا

    با سلام ايا بعد از فوت پدر يا مادر .زن ميتواند فورا درخواست مهريه گند؟يا بايد همه ورثه راضي به تقسيم اموال بگيرند بعد مهريه گرفته شود؟
    در ضمن ايا ميتوان به اين صورت وكالت بدهيم كه مثلا مادر وكالت بده تا من زنده ام مال خودمه بعد مرگ من مال دخترمه؟ايا ميشود اين چنين از قاون نحس مهريه در امان ماند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که از پدر یا مادر ارثی به آقا رسیده باشد قابل توقیف به عنوان مهریه می باشد.

  • امیرحسین
    امیرحسین

    سلام. در صورت فوت شوهر چنانچه مهریه همسرش به گونه ای باشد که از اموال موجود تسویه نشود ولی شوهر دارای حقوق بازنشستگی باشد آیا زن می تواند مبلغ باقی مانده را ماهانه از این حقوق تا تسویه کامل طلب کند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه شما مستمری بگیر همسر فوت شده خود هستید قاعدتاً از همان محل نمی توانید مهریه خود را مطالبه نمایید و لازم است برای مطالبه مهریه به ورثه رجوع کنید.

  • حسام
    حسام

    سلام
    برادر بنده فوت کرده قبل از فوت هم پرونده طلاقشون در دست اقدام بود که منجر به صدور رای نهایی شد ولی به دلیل حادثه ای که پیش آمد طلاق انجام نشد ایشون هیچگونه ملکی و دارایی نداشتن و تنها مبلغی جزئی از دولت بعنوان حقوق دریافت میکردن،همچنین میزان زیادی از اقساطی بانکی هم هنوز معوق هست آیا همسرشون میتونن کل مبلغ دیه رو بعنوان مهریه بگیرن یا اولویت لا پرداخت بدهی های بانکی ایشون هست ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      مهریه زوجه مانند سایر دیون می باشد و بنابراین با توجه به اولویت در پرداخت مهریه به عنوان دین ممتاز چنانچه مالی از ایشان توقیف نشده باشد اولویت با مهریه است.

  • امیری
    امیری

    باسلام
    من مادرم ۴ ماهه درخواست مهریه داده ولی هنوز اقدام برای تقسیم ترکه نکردیم آیا باید منتظر جواب مهریه باشیم که تداخل ایجاد نشه بعد درخواست تقسیم ورثه بدیم یا از الان امکانش هست؟
    باتشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      ابتدا باید مهریه مادر از ترکه وصول گردد سپس باقی مانده ترکه بین ورثه قابل تقسیم خواهد بود.

  • دنا
    دنا

    سلام، پدرم فوت شدن و ما انحصار وراثت کردیم و میخواهیم مهریه مادرم را به ایشان پرداخت کنم، خانه ای که بنام پدرم بوده را میخواهیم بجای سکه مهریه به مادرم بدهم، سوال من این است آیا مالیات به این انتقال سند بعنوان مهریه تعلق می‌گیرد یا خیر ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      خیر چون مهریه بعنوان طلب زوجه از زوج تلقی شده و داخل مقررات ارث نیست .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      خیر چون مهریه بعنوان طلب زوجه از زوج تلقی شده و داخل مقررات ارث نیست .

  • معصومه
    معصومه

    سلام
    من پدرم بعد مادرم یه زن دیگه گرفته وار او دوتا بچه داره پدرم فوت کرده و اون خانوم مهریه اشو میخواد که خونه پدرم اندازه مهریه اشع از پول خونه اول به ما میدن یا اول مهریه اون خانومو میدن

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چون مهریه دین می باشد لذا ابتدا دیون متوفی یعنی مهریه پرداخت می شود و سپس سهم الارث بین تمام ورثه تقسیم می گردد.

  • رضا
    رضا

    بااحترام ،اگر مردی فوت کند و تنها داریی که دارد ارث پدری است ،اگر مبلغ مهریه بیشتر از سهم الارث باشد می‌تواند از بقیه وراث مطالبه کند یا بهمان مقدار که ارث به متوفی می‌رسد را باید بگیرد ،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر از دیگران قابل مطالبه نخواهد بود.

  • ناشناس
    ناشناس

    با سلام ایا میشود مهریه را از برادرشوهرهای ناتنی (از مادر) گرفت؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام خیر

  • سما
    سما

    سلام وقت بخیر پدر من درسال ۸۴ فوت شدند و مادرم یک سال بعد با عموم ازدواج کردند و درخانه پدرم به زندگی ادامه دادن حال مادرم و عمو از من امضا میخواهند میخواستم بدونم الان مادرم میتونه بعد از گذشت ۱۷ سال و زندگی با شوهرش در خانه پدرم طلب مهریه بکنه چون منو با مهریه تهدید میکنن اگه امضا ندم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله مهریه مادر شما کماکان به عنوان طلب ایشان باقی است

  • امیر
    امیر

    سلام
    همسر برادرم به تازگی فوت شده است، فرزندی هم ندارند. آیا مهریه و سهم الارث متوفی به وراث ایشان (دو خواهرزاده متوفی)
    خواهد رسید، یا به شوهر متوفی؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در خصوص سهم الارث زوج سهم داشته اما مهریه مربوط به دیگر وراث می باشد.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان