شرایط ابطال گواهینامه راهنمایی و رانندگی

3/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

شرایط ابطال گواهینامه راهنمایی و رانندگی

رانندگی مطمئن با شناخت قوانین راهنمایی و رانندگی و دریافت گواهینامه

هر راننده ای می بایست گواهینامه راهنمایی و رانندگی را داشته باشد تا بتواند اقدام به رانندگی کند. نداشتن یا ابطال گواهینامه بنا به هر دلیلی راننده را از رانندگی منع می کند. رانندگانی که گواهینامه دارند؛ ممکن است پس از یک بازه زمانی طولانی مدت، مفاهیم علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی را فراموش کنند. وقتی برای اولین بار گواهینامه دریافت می کنید؛ اعتبار آن ده سال می باشد. فراموش کردن قوانین راهنمایی و رانندگی به منزله بروز تصادفات درون و برون شهری است. در صورتی که تخلفات و نمره منفی راننده ای بیش از حد باشد؛ گواهینامه وی باطل می شود. البته ابطال گواهینامه شرایطی دارد که در ادامه به آن پرداخته می شود. ضمن اینکه به مهمترین علل باطل شدن گواهینامه و نکات مربوط به آن نیز پرداخته خواهد شد. بدین ترتیب با در نظر گرفتن این نکات رانندگان سعی می کنند تا سفری ایمن را برای خود و اطرافیان خویش تدارک دیده تا گواهینامه آن ها هم باطل نگردد.

مهمترین شرایط ابطال گواهینامه

ابطال گواهینامه مسئله ای نیست که بدون هیچ شرایطی انجام شود. مهمترین شرط باطل شدن گواهینامه، داشتن نمره منفی و ایجاد تخلفات خیلی زیاد توسط راننده است. بنا به گفته سرهنگ علی اصغر شریفی رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران، ابطال گواهینامه منوط به داشتن نمره منفی راننده افزون بر جریمه های وی می بایست. به این ترتیب که در جدول تخلفات حادثه آفرین بالغ بر ۲۰ نوع تخلف وجود دارد که ارتکاب هر راننده ای به این موارد برای آن ها نمره منفی در بر دارد. این نمرات منفی طی فرایندی سه مرحله ای صورت می گیرد که در نهایت سبب باطل شدن گواهینامه راننده می گردد. در مرحله نخست اگر جمع نمرات منفی راننده به ۳۰ برسد؛ گواهینامه وی ۳ ماه ضبط می شود. همین راننده اگر باز هم تخلف کند و نمرات منفی وی در مرحله دوم به ۲۵ برسد؛ ۶ ماه و در مرحله سوم اگر باز هم تخلف کند و نمره منفی به ۲۰ برسد؛ گواهینامه وی باطل می گردد.

ابطال گواهینامه؛ در حکم نداشتن گواهینامه

در صورتی که طبق فرایند سه مرحله ای راننده ای با ابطال گواهینامه خود مواجه گردد؛ دیگر نباید رانندگی کند. چون باطل شدن گواهینامه به منزله نداشتن گواهینامه است. راننده ای که گواهینامه وی باطل شده است؛ تا یک سال حق مراجعه به آموزشگاه های رانندگی برای دریافت گواهینامه مجدد را ندارد. در طول این یک سال نیز با توجه به باطل بودن گواهینامه خود، نباید رانندگی کند. چون انگار وی اصلا گواهینامه ای ندارد. بنابراین این دسته از رانندگان می بایست از پشت فرمان نشستن به طور جد خودداری ورزند تا پس از یک سال وقفه مجددا نسبت به دریافت گواهینامه خود اقدام کنند. آن ها بهتر است به منظور پیشگیری از ابطال گواهینامه خود، تمامی نکات آموزشی مربوط به آیین نامه راهنمایی و رانندگی را به دقت مورد مطالعه قرار دهند. بدین ترتیب می توانند با آمادگی و تسلط بیشتری نسبت به دریافت گواهینامه خود اقدام کنند و دیگر نمره منفی و تخلفی از آن ها سر نزند.

آشنایی با قوانین حقوقی مربوط به باطل نمودن گواهینامه

در مورد ابطال گواهینامه، قوانین حقوقی مختلفی وجود دارد. هر یک از رانندگان بهتر است به این قوانین و نکات حقوقی واقف باشند تا با باطل نمودن گواهینامه خود مواجه نگردند. به عنوان مثال: در تبصره ب ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی آمده است که: اگر راننده ای در حالت مستی باشد و مواد مخدر و روان گردان را استفاده کرده باشد؛ از رانندگی این فرد جلوگیری می شود. ضمن اینکه قبض جریمه برای وی صادر می شود؛ گواهینامه آن هم به مدت ۶ ماه به مراجع قضایی سپرده می شود. از طرفی دیگر باید به این نکته هم اشاره داشت که تا یک سال پس از ابطال گواهینامه، نمی توان گواهینامه ای برای آن فرد خاطی صادر کرد. در صورت صدور، گواهینامه وی فاقد درجه اعتبار بوده و مأموران نیروی انتظامی می توانند آن گواهینامه را مجدد دریافت نمایند. بنابراین برای اطلاع از شرایط و ضوابط قانونی مربوط به ابطال گواهینامه، می بایست حتما با یک وکیل حاذق و توانمند در ارتباط باشید.

مشاوره با وکلای پایه یک دادگستری برای دریافت مجدد گواهینامه

پس از ابطال گواهینامه، هر راننده ای می بایست به یک سری نکات قانونی پایبند باشد تا بتواند باز هم گواهینامه خود را دریافت کند. برای این منظور شما می توانید از گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت، مشاوره دریافت کنید. آن ها چگونگی نحوه گرفتن گواهینامه مجدد را به شما آموزش خواهند داد. ضمن اینکه ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که اصلا به فرد دیگه گواهینامه داده نشود. در این حالت شما به یک وکیل پایه یک دادگستری نیاز دارید تا گره از مشکل شما بازگشاید. گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت با سال ها تجربه و تخصص در این زمینه، دست یاری شما را می فشارند. پس دیگر جایی برای نگرانی و ابطال گواهینامه نیست و می توانید باری دیگر گواهینامه خود را دریافت کرده و شروع به رانندگی ایمنی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان