تجاوز جنسی را چگونه ثابت کنیم؟

4.1/5 - (9 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

تجاوز جنسی را چگونه ثابت کنیم؟

تجاوز جنسی، انجام رابطه جنسی با فردی بدون رضایت وی، از طریق زور یا تهدید به زور است.  متجاوز اکثراً مرد است و کسی که مورد تجاوز قرار می گیرد اکثراً زن است. اما تجاوز به عنف توسط مردی به مرد دیگر و زنی به زن دیگر و اشخاص بزرگسال به کودکان یا افراد معلول نیز قابل مشاهده است و تصور می‌شود تعداد قابل توجهی از آن‌ها کمتر از آنچه در واقع گزارش شده است وجود داشته باشد.

تجاوز در ایران درردیف جرایمی همچون قتل، کودک آزاری، قاچاق مواد مخدر، سرقت مسلحانه، آدم ربایی، تروریسم، سرقت، فحشا و زنا، اخاذی و جعل قرار می‌گیرد.

جرم تجاوز جنسی در ایران

در قوانین ایران چهار دسته جرم و مجازات وجود دارد: جرایم دارای قصاص، جرایم حدی، جنایات تعزیری و جرایم بازدارنده.

به‌طورکلی انجام رابطه‌ی جنسی بدون نکاح در احکام اسلامی‌ جرم محسوب شده و شخصی که مرتکب این جرم شود در قوانین مجازات اسلامی به زناکاری محکوم شده است و همان‌طور که در بالا اشاره شد مجازات زنا حدی می‌باشد. تجاوز جنسی یا زنای به عنف در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به این شکل تعریف می‌شود: «هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد، در حال بی‌هوشی، خواب یا مستی زنا کند، رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن، اگرچه موجب تسلیم شدن او شود، نیز حکم فوق جاری است.»

مطابق ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی، حد زنا در موارد زیر اعدام است:

  • زنا با محارم نسبی
  • زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است.
  • زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.
  • زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است.

وطبق تبصره ۲ این قانون، هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.

بر اساس بند دیگری از قانون مجازات در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: «در موارد زنای به عنف و در حکم آن، در صورتی که زن باکره باشد مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت ارش البکاره (به معنای خسارت ازاله‌ی بکارت) و مهرالمثل نیز محکوم می‌شود و درصورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات (حد) و پرداخت مهرالمثل محکوم می‌گردد.»  برای تعیین مهرالمثل باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به امثال و اقران و اقارب و همچنین معمول محل و غیره در نظر گرفته شود.

مجازات تجاوز جنسی چیست؟

مجازات تجاوز بسیار سخت بوده و برای اثبات آن توسط فرد نیازمند تلاش و تحقیق بسیار زیاد است، بنابراین اگر جرم به اشتباه ثابت شود خطای سنگینی خواهد بود. برای اثبات زنا همانند بقیه‌ی موارد جنایی در احکام اسلامی، به اقرار و اعتراف شخص متهم، شهادت چهار مرد عادل و در نهایت علم قاضی نیاز است. هرچند به طور معمول هیچ شخص خطاکاری دست به اعتراف به چنین جرایمی نمی‌زند اما در صورت اعتراف، طبق قوانین متهم ملزم است چهار بار نزد قاضی به جرم خود اعتراف کند.

تجاوز جنسی چطور ثابت می‌شود؟

اگر متهم اعتراف کرده باشد و سپس انکار کند، می‌بایست چهار شاهد برای اثبات جرم وجود داشته باشند، داشتن چهار شاهد در چنین مواردی که معمولا در خفا انجام می‌گیرند نیز معمولا ممکن نیست، بنابراین در صورت عدم اعتراف مجرم و عدم وجود چهارشاهد، قضاوت با علم قاضی انجام می‌پذیرد، که چون مجازات سنگین است قضات معمولاً با استناد به علم قاضی رأی صادر نمی کنند، طبق ماده ۱۲۰ قانون مجازات اسلامی هرگاه وقوع جرم یا برخی از شرایط آن و یا هریک از شرایط مسوولیت کیفری مورد شبهه یا تردید قرار گیرد و دلیلی بر نفی آن یافت نشود حسب مورد جرم یا شرط مذکور ثابت نمی شود. علم قاضی با گردهم‌آوری قراین پزشکی و شاهدین که در این مورد خاص برخلاف باقی دعاوی می‌تواند شخص شاکی نیز باشد و همچنین گزارش‌ها و تحقیقات پلیس و پزشکی قانونی بلافاصله پس از وقوع جرم  انجام می‌گیرد.

هرچند، طبق ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری انجام هرگونه تعقیب و تحقیق در جرائم منافی عفت ممنوع است و پرسش از هیچ فردی در این خصوص مجاز نیست، مگر در مواردی که جرم در مرئی و منظر عام واقع شده و یا دارای شاکی یا به عنف یا سازمان‌یافته باشد که در این صورت، تعقیب و تحقیق فقط در محدوده شکایت و یا اوضاع و احوال مشهود توسط مقام قضائی انجام می‌شود.

تبصره ۱ـ در جرائم منافی عفت هرگاه شاکی وجود نداشته باشد و متهم بدواً قصد اقرار داشته باشد، قاضی وی را توصیه به پوشاندن جرم و عدم اقرار می‌کند.

تبصره ۲- قاضی مکلف است عواقب شهادت فاقد شرایط قانونی را به شاهدان تذکر دهد.

تبصره ۳- در جرائم مذکور در این ماده، اگر بزه دیده محجور باشد، ولی یا سرپرست قانونی او حق طرح شکایت دارد. در مورد بزه دیده بالغی که سن او زیر هجده سال است، ولی یا سرپرست قانونی او نیز حق طرح شکایت دارد و برابر قانون جدید مجازات اسلامی صغیر مورد تجاوز نیز حق طرح شکایت و استفاده از خدمات قضائی و وکالت وکلای دادگستری را دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نوید جهان
    نوید جهان

    با سلام یک زن و مرد معتاد که مرده شوهر سابق خواهرم بوده با زن جدیدش که صیغه ای هست آمد خونه خواهرم و یک مرد دیگه هم باهاشون بوده به دلیل کار داشتن خودش و مرده از خونه رفتن بیرون و زن و پیش من و خواهرم تنها گذاشتن و بعد از چند روز شکایت تنظیم کردن که من به زن ضیغایش تجاوز کردم که ما هم از ترس آبرو بیخیال مهریه و حق و حقوق خواهرم بشیم الان باید چی کار کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر کسی در خصوص تجاوز و یا هر عنوان دیگری ادعایی دارد باید با ارائه مدارک و ادله ادعای خود را اثبات نماید و صرف طرح شکایت موجب تضییع حقوق شما نمی شود.

  • مریم
    مریم

    سلام پدرم به من تجاوز کرده باید چی کار کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه قابل اثبات باشد می توانید طرح شکایت نمایید.

  • ندا
    ندا

    سلام وقت بخیر،خواستگارقبلی بنده منوبه فریب تولدبردتوباغ دوستش،ودوستاش ودوست دختردوستشم اونجابودن ومنومست کردن وخودشونم مست بودن وخواستگارم منوبردتواتاق منوتهدیدکردکه اگه باهاش همکاری نکنم پرده بکارت منومیگیره وبایدازپشت رابطه برقرارکنیم ودرآخرلباس زیرمنوباخودش بردوگفت حرفی بزنم میبره به خانواده ام نشون میده،حالامیخواستم ببینم میتونم کاری کنم؟من مطمئنم ازرولباس ومعاینه خودم وتشکی که این اتفاق افتاده میشه کاری کردوخودمم۲۶روزاین بلاسرم اومده.ودرآخرخواستگارم منوتهدیدمیکنه که میادبلایی سرم میاره وبهم دوباره تحاوزمیکنه وهی بهم فحاشی میکنه که سراون شکایت کردم وضرب وجرح هم داشته ک عکس دارم ازبدنم.الان موندم میشه کاری کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      چنین مواردی مستلزم اقدام سریع می باشد و با گذشت مدت زمان طولانی پزشکی قانونی قادر به تشخیص چنین امری نمی باشد.و اثبات انتساب جرم به ان شخص دشوار می گردد.

  • مهرانگیزصابری
    مهرانگیزصابری

    همسر سابقم به زور به من تجاوز کرده کجا برم ‌چیکارباید کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      به دفاتر خدمات قضائی مراجعه نمایید

  • احمد
    احمد

    ایا از منی تجاوز کننده که از رحم فرد تجاوز شده بیرون ریخته به لباس زیر زن بعنوان سند میتوان استفاده کرد یا باز هم به شاهد و مابقی نیازه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلاام سایر دلایل بررسی می شود.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان