مهریه عقد موقت چه شرایطی دارد؟

3.3/5 - (6 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

مهریه عقد موقت چه شرایطی دارد؟

عقد موقت یکی از انواع شرعی عقد در دین اسلام است که امروزه نیز در کشور ما اجرا می­شود و رکن اساسی آن مهریه می­باشد. همانطور که از خطبه­ی شرعی مربوط به  عقد موقت نیز بر می­آید، عقد موقت، عقدی است که در مدت معلوم و با مهریه معلوم است. در عقد موقت، مهریه رکن اساسی است و اگر صیغه­ی عقد موقتی جاری شود اما مهریه ­ی آن مشخص نباشد، آن عقد موقت باطل است. مقدار مهریه­ ی عقد موقت نیز مانند عقد دائم می­تواند به هر مقدار و میزانی باشد و تنها توافق طرفین است که اهمیت دارد.

حق دریافت مهریه

حق دریافت مهریه، حتی در عقد موقت، یک حق دائمی است به طوری که حتی پس از مرگ زوجه، در صورتی که مهریه­ ی خود را دریافت نکرده باشد، همچنان حق او باقی می­ماند و حتی قابل پیگیری توسط وراث است. صیغه­ ی عقد هم در دفاتر ثبت ازدواج هم به طور سنتی برای محرمیت در خانه­ ها خوانده می­شود، برای صیغه­ ی عقد موقت نیز، علاوه بر رضایت طرفین و مشخص کردن زمان و مهریه،  شهود و در مواقع مورد نیاز، اجازه ­ی پدر دختر واجب است.

از نظر قانونی، برای دریافت مهریه­ ی عقد موقت، می­توان آن را در دو دسته­ ی کلی قرار داد:

چنانچه دو نفر صیغه عقد موقت را جاری کرده باشند، مرد از لحظه­ ی خوانده شدن صیغه­ی عقد، باید مهریه را پرداخت کند و مدیون به زن است.

  • عقد موقتی که در دفترخانه­ی ثبت ازدواج به ثبت رسیده و دارای صیغه نامه است. که در این صورت زوجه در هر زمانی، حتی پس از پایان یافتن مدت عقدش، می­تواند به دفتر ازدواج مراجعه کرده و از دفترخانه اجرائیه­ای دریافت نماید که برای شوهرش نیز ابلاغ می­شود. اگر شوهر به این ابلاغ پاسخ نداد، زوجه می­تواند به همراه اجرائیه به اداره اجرائیات ثبت محل سکونت مراجعه کرده و طلب مهریه­ کند که در این صورت امکان توقیف اموال شوهر نیز وجود دارد. بر اساس قانون حمایت از خانواده، ثبت عقد موقت در حالت­هایی که زوجه باردار باشد یا شرط ضمن عقد شده باشد، الزامی است.
  • دسته­ی دوم صیغه­های عقد موقتی هستند که در دفاتر ازدواج ثبت نشده باشند و به صورت شفاهی و سنتی در اماکن دیگر مانند خانه یا مساجد خوانده شده باشند. در این صورت زن باید به دادگاه مراجعه کند و نیاز به اثبات وجود صیغه­ی عقد موقت به دادگاه توسط اقرار و شهادت شهود و یا اقرار خود زوج دارد. همچنین مهریه نیز هست . بعد از اثبات نکاح موقت مهریه قابل مطالبه می باشد.

مهرالمثل در عقد موقت

مهرالمثل به مهریه­ ای می­گویند که مربوط به  عقد ازدواجی دائمی  است که در آن مهریه دارای شبه و مشکل است و گویا نیست و یا به درستی تعیین نشده باشد. در این صورت چنانچه زوجین با یکدیگر رابطه ­ی زناشویی برقرار نموده باشند، زن می­تواند از دادگاه درخواست مهرالمثل نماید و دادگاه با توجه به شأن و جایگاه زوجه و شرایط او از جمله تحصیلات، جایگاه خانوادگی و شغل او و همچنین سن و داشتن ازدواج پیشین یا دوشیزه بودن، مبلغی را به عنوان مهریه­ی در شأن زن تعیین می­کند که به نام مهرالمثل شناخته می­شود. ولی اگر زوجین رابطه­ی زناشویی نداشته باشند، مهرالمثل قابل طرح در دادگاه نمی­باشد.

لازم به ذکر است که مهرالمثل ویژه ازدواج دائم است و شامل عقد موقت نمی باشد.

ابراء و بخشش مهریه در عقد موقت

در عقد موقت نیز زن همانطور که در عقد دائم اجازه دارد، می­تواند مهریه­ی خود را به هردلیلی، به صورت کامل یا حتی بخشی از آن را ببخشد و بخش دیگری را طلب کند. در هر صورت مهریه­ حقی است که زن داراست و تصمیم درباره­ ی آن به طور کلی بر عهده­ ی خودش می­باشد. برای بخشیدن مهریه، با مراجعه به دفاتر ثبت، سند ابراء یا بذل،هبه …. تنظیم می­نمایند. در صورت ثبت ابراء برای زن امکان مطالبه­ ی دوباره­ ی مهریه میسر نمی­باشد.

اگر مهریه­ی زن عین معینی باشد  و زن آن را ببخشد، بعد­ها می­تواند با در نظر گرفتن قوانین هبه، آن را پس بگیرد و دوباره ادعای طلب مهریه ­ی خود را داشته باشد. برای مثال، اگرچه ممکن است مرد از بخشیده شدن مهریه ­ی زن سند قابل استناد نداشته باشد و بعد مجبور به اثبات آن در دادگاه باشد. در این صورت یا زن باید در دادگاه اقرار کند و یا مرد باید با معرفی شهود و شهادت آن­ها این را اثبات نماید، اما مهم­ترین راه اثبات، اقرار زوجه می­باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • خانم نظری
    خانم نظری

    سلام، آیا اسم خدیجه به سما از طریق ثبت احوال قابل تغییر است؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      تقاضای تغییرنام را به اداره ثبت احوال ارائه دهید در صورت عدم موافقت باید دادخواست تغییرنام در دادگاه مطرح نمایید.در صورت نیاز به وکیل به مجموعه تماس حاصل نمائید.

  • موتابی احد
    موتابی احد

    با سلام
    بنده یه خانمی رو صیغه دایمی کردم بعد دو‌ ماه توسط همون عاقد فسخ شده و صیغه نامه پاره شده
    الان یه کاغذ که بین من و دو سه نفر شاهد امضا شده که ۲۵ سکه مهریه عنوان شده دست خانمه که قبل از جاری شدن صیغه نوشته شده و ما بعد اون برگه رفتیم پیش عاقد

    سوال من اینه که الان این خانم با اینکه برگه صیغه در دست نداره و سندش همون کاغذ دست نوشته
    ی که تاریخش قبل از تاریخ عقده باز میتونه مهرشو اجرا بذاره ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خیر.

  • M
    M

    سلام من به مدت ده سال عقد موقت اقایی هستم .مهریه من ی منزل مسکونی .قبل خواندن صیغه قولنامه خونه که بنام ایشون بود به نام من قولنامه شد .همسرم مدارک که بنام من با بنچاق خونه رو نمیده .۶ سال دیگه مونده تا مدت عقدمون تموم بشه . ..خیلی اذیت میکنه منو که مهریمو بزل کنم برم .عقد ما جای ثبت نشده .عاقد امد خونه خطبه رو خوند و ی عقدنامه ای که عکسمون تو اون هست با مهر عاقد شرعی و مدت و مهریه که نوشته و امضا کردیم و اثر انگشت زدیم ..در شرط ضمن عقد هم کلیه خرج و مخارج از جمله مسکن و خورد و خوراک و درمان با همسرم هست که الان مدتی نه خونه میان نه خرجی میدن که من بزارم برم خودم …منزلی که بنام منه ی شهر دیگه ای من باید کجا مراجعه کنم برا گرفتن مهریه و نفقه ای که شرط بوده اقا قبول کردن و امضا زدن …خونه بنام من مبایعنامه شده ..مدارک و بنچاق برداشتن لطفا راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام مهریه را اجرا بگذارید.

  • ناشناس
    ناشناس

    سلام ببخشید دوستم با دوست پسرش صیغه یه ماهه خوندن ومهریه رو حالا چندتا بوسه گذاشتن چون براشون مهم نبوده ایااین عقد موقت صحیح است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام ، خیر

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان