طلاق به علت ناباروری

2.2/5 - (5 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

طلاق به علت ناباروری

طبق قانون و شرع اسلام، ناباروری و یا دیگر مشکلات جنسی جدی، می­توانند دلیل بر طلاق گرفتن زوجین از یکدیگر باشد. این مسئله همچنین در شروط ضمن عقد نیز قرار گرفته و زوجین با امضا کردن آن به گونه­ای در صورت رخ داد آم مسئله، به دیگری اختیار یا وکالت اقدام قانونی می­دهند.

عموما آنگونه که شواهد پزشکی نیز بیان می­کند، بیشترین درصد ناباروری در زوجین، مربوط به مردان است و از این جهت که امکان درخواست طلاق برای بانوان، دشوارتر است. ناباروری مردان از نظر قانونی از اهمیت بیشتری برخوردار است و مورد بررسی و بحث بیشتری قرار گرفته است.

البته امروز روش­ های درمانی بسیاری به وجود آمده است که می­توانند مشکلات باروری را حل کنند و به گفته­ مراجع مربوطه، امروز کمتر زوجی وجود دارند که امکان رفع مشکل باروری­شان به روش­های درمانی وجود نداشته باشد. اگرچه بعضاً این درمان­ها بسیار گران است و بسیاری ممکن است علاقه ­ای به انجام آن نداشته باشند.

ناباروری به چه اطلاق می­شود و آیا درمان­های پیشرفته احکام را نقض می­کنند؟

چنانچه زوجی بیش از یک سال رابطه­ی جنسی منظم و بدون استفاده از روش­های پیشگیری بارداری داشته باشند و منجر به بارداری نشود، دچار ناباروری هستند. علت ناباروری می­تواند هریک از زوجین یا مشکلاتی توأم مربوط به هردوی آن­ها باشد. اگرچه طبق آمار، بیشتر علت ناباروری از مردان است.

با وجود روش­های پیشرفته و نوین ناباروری و درصد بالای پاسخ مثبت به درمان و رفع این مشکل؛ به دلیل اینکه این روش­ها هزینه­های بسیار زیادی دارند و همچنین نمی­توان از درمان با قطعیت کامل سخن گفت، روش­های درمانی به عنوان دلیل برای دادگاه پذیرفته نیستند و نمی­توانند ناقص حق طلاق باشند. از این رو روش­های درمانی از پیشنهاداتی است که به زوجینی می­شود که اهتمام به ادامه دادن زندگی مشترک دارند. که البته در صورت وجود این خواست، هیچ­کسی حق به چالش کشیدن زوجین و یا جدا کردن آن­ها را از یکدیگر ندارد. بنابراین شرط مندرج در سند نکاحیه به لحاظ پیشرفت های علمی عملاً منفسخ شده و قابلیت اجرا ندارد.

طلاق به علت ناباروری زن

از آنجایی که در قانون و شرع اسلامی حق طلاق بر عهده­ی مرد می­باشد و مرد هیچ احتیاجی به دلایل محکمه پسند ندارد و می­توان هر زمان که بخواهد با اهدای حقوق زوجه به او، او را طلاق دهد، نتیجتا طلاق به علت ناباروری زن مطرح نیست. البته بسیاری از افراد فکر می­کنند که نابارور بودن زن، می­تواند دلیل بر از بین رفتن حقوقش در ازدواج، مانند مهریه باشد که باید گفت اینگونه نیست و اگر مرد قصد طلاق دادن زنی را داشت، تمام حقوق زن از جمله مهریه و همچنین تضمین به اجرای تمامی شروط ضمن عقد، به قوه­ی خود باقی است و ناباروری دلیل طلاق زوجه محسوب نمی شود.

طلاق به علت ناباروری مرد

ناباروری مرد یکی از مواردی است که به زنان در شرع اسلامی، اجازه­ی طلاق می­دهد. این مسئله در شروط ضمن عقد آمده و به امضای زوج رسیده است که با وجود آن، در صورتی که زوجه به دادگاه شکایت کند و مدارکی دال بر این مسئله ارائه دهد، دادگاه پس از بررسی­ها و ارجاع زوج به پزشکی قانونی و کسب تأیید پزشکی قانونی، به سبب شروط ضمن عقد، زوجه وکالت بر حق طلاق دارد و می­تواند جدا شود که البته بنا به درج واژه عقیم بودن و پیشرفت های پزشکی علی الخصوص در کشور ایران شرط مندرج در سند نکاحیه منسوخ است.

اگر زوج در روز عقد، این شرط را در عقدنامه امضا نکند و آن را نپذیرد هم، زوجه در هنگام شکایت به دادگاه می­تواند ادعای عسر و حرج به دلیل این مسئله داشته باشد و حق طلاق را از دادگاه بگیرد. عسر و حرج به مسائلی می­گویند که باعث سختی و غیر قابل تحمل شدن زندگی برای زوجه می­شود و ناباروری مرد نیز عسرو حرج نیست. که توسط دادگاه مورد قبول واقع می­شود.

زوجه برای درخواست طلاق به دلیل ناباروری از زوج، باید درخواست خود را به پیوست مدارک پزشکی یا شواهد دیگری که دارد به دادگاه خانواده تقدیم نماید که پس از بررسی کامل و گواهی قطعی پزشکی قانونی دایر بر عقیم بودن زوج دادگاه می تواند حکم طلاق صادر نماید.

حقوق زن در صورت درخواست طلاق به علت ناباروری مرد

اگر زنی به دلیل ناباروری مرد درخواست طلاق دهد و دادگاه این اجازه را برای او صادر کند، زوجه علاوه بر اینکه می­تواند از همسرش طلاق بگیرد، تمامی حقوق او در زندگی مشترک، شامل مهریه، اجرت المثل، نفقه معوقه همگی برای زوجه محفوظ بوده و می­تواند برای گرفتن آن­ها اقدام کند و مرد موظف به پرداخت آن­ها می­باشد.

فسخ نکاح به دلیل ناباروری مرد

فسخ نکاح به شرایطی گفته می­شود که زوجه یا زوج، هرکدام برحسب مواردی که به آن­ها اجازه­ی فسخ نکاح می­دهد، قبل از شروع زندگی مشترک و گذشتن مدت قابل پذیرش برای دادگاه ( با علم به اینکه امکان فسخ نکاح وجود دارد و می­تواند این کار را بکند) با ارائه­ شواهد و طابق قانون، اقدام به فسخ نکاح کند.

ناباروری مرد فی ذاته دلیل بر فسخ نکاح برای زوجه نیست، مگر اینکه این ناباروری به علت دلایل دیگری مانند اختگی، یا عدم توانایی برقراری رابطه جنسی توسط مرد به دلیل نقص در دستگاه تناسلی­اش باشد، که این مورد را قانون مشخص کرده و در این صورت امکان درخواست فسخ نکاح برای زوجه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان