فرق طلاق توافقی با طلاق خلع

4.7/5 - (18 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

فرق طلاق توافقی با طلاق خلع

فرق طلاق توافقی با طلاق خلع و مبارات

در طلاق توافقی، تمامی موارد از جمله مسائل مربوط به مهریه، نفقه، جهیزیه و حضانت فرزندان پس از طلاق توافقی همگی به صورت توافقی بین زوجین تعیین می شود. زوجین متقاضی اجرای طلاق توافقی باید پس از مراجعه به دادگاه، درخواست صدور گواهی عدم سازش یا همان درخواست طلاق توافقی نمایند. طلاق خلع و مبارات نیز دو صورت طلاق توافقی است البته اجرای این طلاق نیز همچون دیگر طلاق هایی که به درخواست زن و مرد است، منوط به انجام تشریفات در مراجع قضایی و صدور گواهی عدم سازش است.

طلاق توافقی

در طلاق خلع و مبارات زن با واگذاری مالی به شوهر از وی طلاق میگیرد این طلاق مربوط به زمانی است که زن و شوهر به قدری تنفر پیدا کرده باشد که حاضر شود با پرداخت پول از قید همسری وی رها شود این مال ممکن است مهریه زن یا معادل آن باشد. به همین جهت در فرهنگ عامه از عبارت «مهرم حلال و جانم آزاد» در اشاره به این نوع طلاق استفاده می کنند.

این طلاق از نوع طلاق بائن است یعنی شوهر حق رجوع ندارد، مگر آنکه زن پشیمان گشته و حال خود را پس بگیرد. مالی که در طلاق خلع و مبارات به شوهر پرداخت میشود عوض یا فدیه نامیده میشود و در طلاق خلع مالی که زن به شوهر میدهد ممکن است مهریه، معادل مهریه یا مبلغی کمتر یا بیشتر از آن باشد. که در ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی: «طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر دارد در مقابل مالی که به شوهر می دهد، طلاق بگیرد، اعم از اینکه حال مزبور عین مهر یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد اشاره شده است. مبارات به معنی بیزار شدن از یکدیگر است که تفاوت این طلاق با طلاق خلع با توجه به ماده ۱۱۴۷ قانون مدنی این است که در مبارات تنفر زن و شوهر دو جانبه است، از همین رو عوض طلاق نمی تواند از مهریه بیشتر باشد.

تفاوت طلاق خلع و مبارات با طلاق توافقی، در امکان رجوع آنهاست. در طلاق توافقی امکان رجوع پس از طلاق وجود دارد در صورتی که در طلاق خلع و مبارات این امکان وجود ندارد. در طلاق خلع و مبارات تا هنگامی که زن مال بخشیده اش را مطالبه نکند، طلاق بائن است به همین دلیل رجوع امکان پذیر نیست همچنین زن حق دریافت نفقه را نیز نداشته و از شوهرش ارثی نمی برد.

زن در مدت عده حق رجوع به عوض را دارد و در صورت این کار طلاق بائن به طلاق رجعی تبدیل میشود و حق دریافت ارث و نفقه نیز برای زن ایجاد میشود.

در صورت بروز مشکل در زمینه طلاق توافقی، خلع و مبارات، می توانید از مشاوره های وکیل خانواده مورد اطمینان خود در گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت با تماس تلفنی بهره مند شوید.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محمدعلی کتابی
    محمدعلی کتابی

    با عرض سلام. همسر من سه ماه بعد از ترک منزل تقاضای نفقه کرده و شورای‌حل اختلاف مبلغی را تعیین کرد و چون آن‌موقع ‌پولی نداشتم‌دوماه دیرترپول را‌واریز کردم.کارت من دست همسرم بود نمی دانستم مبلغی هر ماه از حساب من برداشت می کرده الان پول نفقه هم خودم‌واریز‌کردم . تمکین هم زده بودم چون دو ماه از روی تاریخی که قرار بود پرداخت کنم پولی نداشتم چون دو ماه دیر شده می گویند دو میلیون دیگر باید شما جریمه پرداخت کنیم در حالی که همسر من آن را از حساب من برداشت کرده بود اما من نمیدونستم الان فقط می خواهم بدانند آن دو میلیون جریمه بابت چیست

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما باید در حین رسیدگی به دعوی نفقه همسرتان و در جلسه رسیدگی و قبل از قطعیت حکم این امر را اثبات می نمودید .

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان