نفقه در طلاق توافقی

4.5/5 - (16 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

نفقه در طلاق توافقی

نفقه در طلاق توافقی

قبل از اینکه نفقه در طلاق توافقی را توضیح دهیم  اجازه دهید ابتدا  نفقه را تعریف کنیم، نفقه  طبق ماده ۱۱۰۷عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن و البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض که نفقه بر اساس شئونات اجتماعی و خانوادگی زوجه توسط دادگاه تعیین خواهد شد و مرد تحت هر شرایطی مکلف به پرداخت آن به زوجه می باشد. اما مواردی در قوانین وجود دارد که مرد می تواند از پرداخت نفقه خودداری کند در ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی « هر گاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود. »

 

نفقه

نفقه زن در طلاق توافقی

طبق ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده دادگاه مکلف است در پرونده های طلاق حتی طلاق توافقی تکلیف نفقه زوجه را نیز تعیین نماید. اما مبنای طلاق توافقی، توافق زوجین است بنابراین نفقه در طلاق توافقی وابسته به توافق زوجین است. باتوجه به اینکه طلاق های توافقی به صورت طلاق خلعی است زوجه در ایام عده مستحق نفقه نخواهد بود. در نهایت نفقه در طلاق توافقی کاملا وابسته به اراده زوجین و توافق آنهاست.

زوجین می توانند با یکدیگر مبلغی را به عنوان نفقه تا پایان عده زن ( سه ماه و ده روز ) توافق نمایند که در صورت باکره نبودن به زن پرداخت شود. در طلاق توافقی امکان درخواست کارشناس در مورد نفقه امکان پذیر است ولی با این کار از سرعت انجام پرونده طلاق توافقی کاسته خواهد شد که بهتر است زوجین در این خصوص با رضایت یکدیگر توافق کنند.

نفقه فرزند در طلاق توافقی

نفقه وظیفه قانونی پدر است حتی زمانی که مادر عهده دار حضانت فرزندان است . بر اساس ماده ۱۹۹۹ قانون مدنی پرداخت و تامین نفقه اولاد به عهده پدر است و در صورت که پدر فوت کرده باشد یا قادر به پرداخت نفقه فرزندان نباشد. پرداخت نفقه به عهده پدر بزرگ خواهد بود و در صورتی که جد پدری هم زنده نباشد یا نتواند نفقه بپردازد، تامین هزینه ها به عهده مادر خواهد بود. در قانون پیش بینی شده است که اگر پدری با داشتن امکانات مالی از پرداخت نفقه فرزندانش خودداری کند . این مساله بار کیفری دارد. فرزندان یا فردی که مسئولیت  سرپرستی و نگهداری فرزندان را به عهده دارد، می تواند علیه او در این رابطه به دادگاه شکایت کند. آنها می توانند با ارائه دادخواست به دادگاه و دریافت رای قطعی به میزان نفقه تعیین شده اموال و دارایی پدر را به نفع خود توقیف کنند و همچنین بار کیفری عدم پرداخت نفقه درماده ۶۴۲ قانون مجازات اسلامی از ۳ ماه و یک روز تا ۵ ماه حبس تعیین شده است .اما در طلاق توافقی، زوجین می توانند در مورد نفقه فرزندان توافق انجام بدهند و تعیین کنند که پرداخت نفقه به عهده چه کسی است و همچنین به چه میزان باید پرداخت شود که در صورت عدم توافق زوجین می توانند از دادگاه تقاضا کنند.

نکته: به دلیل تورم و افزایش قیمتها در مورد تعیین میزان نفقه قابل تعدیل است در نتیجه مادر می تواند با رجوع به دادگاه در خواست تعدیل میزان نفقه را مطرح کند.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • جعفر
    جعفر

    سلام و وقتتون بخیر
    من و همسرم یک سال پیش به صورت توافقی از هم جدا شدیم و نفقه بچه ها رو به صورت توافقی به مبلغدو ملیون و پانصد هزار تومان برای هر فرزند تعیین کردیم (دوفرزند مشترک داریم )اون زمان من وضع مالیم بد نبود الان به دلیل کسادی بازار واین که ازدواج کردم توان پرداخت این مبلغ رو ندارم آیا میتوانم در خواست تخفیف کنم ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما می توانید دادخواست تعدیل میزان نفقه را به دادگاه تقدیم کنید ولیکن با توجه به میزان تورم از سال گذشته تا کنون بعید است که با درخواست شما موافقت گردد

  • علی
    علی

    سلام فرزند دخترازدواج کرده ومادرش بابت نفقه یارانه من روبرداشت میکرده الانم یکسال ازازدواج دخترمیگزرد مادرش باحکم قبلی ازحسابم برداشت کرده ایا غیرقانونی بوده ومن میتوانم شاکی شوم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر اقدامی نمی توان انجام داد

  • مجتبی
    مجتبی

    سلام،
    وکالت حق طلاق بلاعزل به همسرم دادم، داخلش در مورد نفقه فرزند و میزانش و … بحثی نشده، آیا وکیلشون بدون اطلاع من می تونه نفقه فرزند رو بندازه گردن من یا براش دادگاه تصمیم می گیره؟
    در مورد مبلغش چی؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام صرفا در خصوص مواردی که وکالت دادید میتونن توافق کنند.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام خیر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام خیر

  • so
    so

    سلام من طلاق توافقی گرفتم وچون دخترم۱۴ ساله بود ازحضانت من وپدرش خارج بود ولی هیچ مهریه ای نداد به این شرط ازاو طلاق گرفتم چون معتادبود میخواستم بچه ها صدمه نبینند وبچه ها پیش من هستن چون پدرشون اعتیاد داره وخونه نداره وپیش خواهرش زندگی میکنه حالا دوماه هست که طلاق گرفتم ولی برا دخترم هیچ هزینه ای پرداخت نکرده باید چطورشکایت کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام دادخواست مطالبه نفقه مطرح نمایید

  • یدالا پارسایی
    یدالا پارسایی

    سلام.بنده پنج سال قبل طلاق توافقی کردیم ونفقه فرزند با مادرش است ایا حالا میتواند شاکی شود واز پدر نفقه بگیرد .ممنونم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام خیر

  • meshkinfamtahere@gmail.com
    meshkinfamtahere@gmail.com

    باسلام بنده بعداز طلاق قانونی ورجوع باهم بصورت صیغه نامه بعداز یکسال بچه دار شدیم سال ۹۱٫٫ایشان بعداز سه ماه ازدواج کرد حالا دایم با حکم جلب میآید با توجه به شرایط ازدواجش واینکه پسرم ۹سااش شده چکار باید بکنم از قبل هم مبلغی جلب داره که نمیتونم کاری بکنم بعداز ۷سااگیم نفقه تعلق میگیره

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام سوال نامفهوم است لطفا سوال اصلیتون رو واضح بفرمایید.

  • حسین
    حسین

    مهریه ۷میلیارد دادم به زنم ۱۴سال تو خونه خوراک خوب لباس خوب این نفقه را دیگه از کجاتون در اوردید اخه ی مرد مگه گناه کرده سنت پیغمبر را اجرا کرده ۷میلیارد بزاره تو بانگ حساب کنید چقدر سود بهش میدن انوقت دنبال نفقه هست واقعا این قانونها را کی مینویسه نهصت سواد اموزی میرفته

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      نفقه جدای از مهریه می باشد و اگر دلیلی مبنی بر پرداخت نفقه دارید به دادگاه ارائه نمایید.

  • ساحل
    ساحل

    فرزندم دختر و ۱۳ ساله است.در طلاق نامه که بصورت توافقی بود حضانت فرزند با من است.اما در مورد نفقه هم نوشته شده مخارج دخترم با من است و پدرش در صورت تمایل میتواند نفقه دهد…ولی تا بحال پولی ب فرزندم پرداخت نکرده است.آیا دخترم یا من میتوانیم از دادگاه درخواست دریافت نفقه برای دخترم کنیم یا اینکه چون در طلاق نامه ذکر شده هزینه فرزند با من است دیگر نمیتوانیم تقاضای دریافت نفقه کنیم برای دخترم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      هر توافقی که انجام دادید در طلاق نامه درج نشده نمیتوانید دعوی مطرح کنید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      هر توافقی که انجام دادید در طلاق نامه درج نشده نمیتوانید دعوی مطرح کنید.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان