طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی

4.1/5 - (30 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی

طلاق توافقی در دوران عقد

طلاق توافقی در دوران عقد یا اصطلاحاً نامزدی چگونه است؟ این سوال برای کسانی که در این دوران هستند و گاهاً به جدایی و طلاق فکر می کنند بسیار مهم است. اگر منظور از دوران عقد عدم رابطه زناشویی بین زوجین باشد رویه و رویکرد دادگاههای خانواده در تهران بدین شکل است که زوجه باید گواهی بکارت از سوی پزشکی قانونی جهت اثبات باکره بودن خود ارائه دهد و در صورت تایید بکارت و عدم نزدیکی این گواهی در رأی دادگاه تاثیرگذار خواهد بود.

لازم به ذکر است که گواهی بکارت در برخی از شعب دادگاههای خانواده در دیگر شهرهای کشور اخذ نمی شود و صرف اینکه زوجین به عدم نزدیکی و رابطه زناشویی اقرارکنند، کافی می باشد.

طلاق

نکته:

پس از صدور رأی دادگاه مبنی بر عدم امکان سازش در صورتیکه زوجه باکره باشد اولاً پس از ثبت طلاق در دفترخانه زن حق مطالبه مهریه بخشیده شده را ندارد و ثانیاً طرفین بعد از ثبت طلاق با مراجعه به یکی از ادارات ثبت احوال می توانند تقاضای شناسنامه جدید که نام همسر سابق در آن درج نشده باشد را نمایند.

مهریه و طلاق توافقی در دوران عقد

در طلاق توافقی در دوران عقد یکی از مسائلی که حائز اهمیت است و زوجین باید در مورد آن به توافق رسیده باشد مهریه و نحوه مطالبه آن است. بدلیل عدم رابطه زناشویی و باکره بودن زوجه در هنگام ثبت هرگونه طلاق از جمله طلاق توافقی در دوران عقد، مهریه نصف مهری که در سند نکاحیه قید شده است به زوجه تعلق می گیرد. این بدان معنی است که از لحاظ قانونی و شرعی در صورتی که زن باکره باشد مستحق نصف مهریه خواهد بود. اگر زن در حالیکه باکره است قبل از طلاق تمام مهریه خود را دریافت کرده باشد، در زمان طلاق باید نصف آن را به شوهر بازگرداند. اگر این ازدواج، ازدواج دوم زن از ابتدا باکره نبوده باشد. در این صورت اگر بین زوجین نزدیکی انجام شده باشد، مرد باید مهریه زن را کامل بپردازد. معمولا در این مورد بین زوجین اختلاف ایجاد می شود ولی طبق شرع اسلام اگر زن قسم بخورد که رابطه زناشویی داشته اند حکم به نفع زن صادر می شود. ولی زوجین می توانند بر پرداخت و دریافت کل مهریه نیز به توافق برسند یا اینکه حتی زن می تواند در طلاق توافقی همان نصف مهریه خود را نیز ببخشد و دادگاه نیز طبق توافق طرفین رای خود را صادر خواهد کرد.

مدارک طلاق توافقی در دوران عقد

زوجین می بایست مدارک زیر را برای انجام مراحل طلاق توافقی در دوران عقد آماده کرده و به پیوست دادخواست طلاق توافقی توسط خود فرد یا وکیل خود ارائه نمایند.

  • اصل عقدنامه یا رونوشت آن
  • اصل شناسنامه زوج (مرد)
  • اصل شناسنامه زوجه (زن)
  • کپی کارت ملی زوجین
  • گواهی بکارت از پزشکی قانونی (برای طلاق توافقی در دوران عقد)
  • وکالت نامه محضری طلاق (درصورتیکه حق طلاق با زن باشد)
  • توافق نامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر مهریه، حضانت و ….
  • نظر واحد مشاوره خانواده دادگاه

گواهی بکارت و طلاق توافقی در دوران عقد

اگر زوجه ادعا کند که باکره است و حتی زوج نیز این ادعا را قبول داشته باشد، رویکرد برخی از دادگاه های خانواده در تهران بدین صورت است که زوجه را جهت معاینه پزشکی به مراکز پزشکی قانونی معرفی خواهند کرد.

دلیل این امر این است که پس از صدور رای طلاق توافقی اگر زوجه دوشیزه باشد بعد از ثبت طلاق در دفترخانه، زوجه حق رجوع به مهریه بذل شده را ندارد و همچنین زوجین می توانند بعد ثبت طلاق با مراجعه به اداره ثبت احوال تقاضای شناسنامه جدیدی کنند که نام همسر سابق در آن قید نشده باشد. با توجه به این موضوع امکان دارد که زوجین تمایل داشته باشند که در ازدواج بعدی، ازدواج قبلی خود را کتمان کنند. به همین دلیل دادگاه زوجه را جهت معاینه به پزشکی قانونی معرفی می کند.

با توجه به همین مسائل و نکته هاست که توصیه می شود برای انجام مراحل طلاق توافقی از وکیل خانواده گروه وکلای پایه یک دادگستری جویان عدالت راهنمایی گرفته شود.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • .
    .

    سلام من ۱۴روزه ک عقد کردم و الان ب درخاست همسرم میخایم طلاق بگیریم،باکره نیستم و نمیخام خانواده اطلاعی داشته باشند،اگر توافقی از هم جدا بشیم و من مدعی نشم ک باکره هستم،چقد زمان میبره تا کلا از هم جدا بشیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.کتمان این امردردادگاه موجب صدورگواهی عدم امکان سازش توافقی ونهایتآ طلاق باکره حسب درخواست خودتان می شودومی توانیدشناسنامه خودرابدون ذکرنام زوج تعویض نمائیدودرنهایت اگرازدواج نمائیدتدلیس بوده وموجب فسخ نکاح است ومتحمل خسارت خواهیدشد.ضمن اینکه این اظهارشماموجب اسقاط نصف مهریه تان می شود.ماغیرازحقیقت وصدق درگفتاروکردارراتوصیه نمی کنیم.

  • زهره
    زهره

    سلام
    من ۳ساله طلاق گرفتم و باکره هستم
    طلاق توافقی بوده و کسی نمیدونه من باکره ام
    واسه حذف اسم از شناسنامه باید چکار کنم؟
    به ثبت احوال مراجعه کردم ،گفتن که الان نمیشه کاری کرد.باید وقتی جدامیشدی نامه میاوردی

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.پرونده شمادردادگاه خانواده ونوع طلاق مهم است که بایدتوسط وکیل ملاحظه شود.

  • طاهره
    طاهره

    سلام من سه ساله ک عقدکرده ام باپسری ازفامیل اما حتی یک ماه هم کنارهمسرم نبودم حالا میخوام توافقی جدا بشیم ومهریه ام رو میخوام ببخشم.من در دوران مجردی از رو بچگی و کنجکاوی انگشتم را داخل خود کردم و ب پزشک ماما مراجعه کردم گفت پرده بکارتم سالمه اما ب همین دلیل ک گفتم پرده ام کمی گشادی پیدا کرده.حالا میخوام بدونم دادگاه منو ب پزشکی قانونی میفرسته ؟؟؟؟و پزشکی قانونی این گشادی رو ذکرمیکنه؟؟؟؟؟من ازاین میترسم ک همسرم فکربدی راجبم کنه بخدا قسم من هیچوقت رابطه ای نداشتم و رو آبروم خیلی حساسم توروخدا جوابمو واضح بدین خیلی نگرانم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام لطفا قبل از هر اقدامی شخصاً به متخصص زنان مراجعه و مشاوره نمائید .

  • فاطمه
    فاطمه

    خواستم بگم من در دوران عقد هستم و میخوایپم توافقی جداشیم چقدر طول میکشه واینکه همسرم بگه دوسش دارم ولی طلاق میدم برای من مشکل پیش نمیاد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام بله می توانید به صورت توافقی دادخواست بدهید که از جمله لوازم ان گواهی چندین جلسه مشاوره است دوست داشتن زوجه توسط زوج در قانون پیش بینی نشده است .

  • P
    P

    سلام خسته نباشید.
    میخاستم بدونم در دوران عادت ماهیانه هم خانوم رو برای آزمایش سالم بودن بکارت میفرسن؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام برای گرفتن گواهی و معاینه الزامی به زمان معین نیست نامه دادگاه را بگیرید و در زمان پاکی به پزشکی قانونی مراجعه کنید.

  • اااا
    اااا

    سلام من در دوران عقد هستم و میخام از همسرم جدا شم
    و اینکه از قبل باکره نبودم و همسرم نمیدونه
    اگر مهریه رو ببخشم بازم برای گواهی بکارت به پزشکی قانونی مراجعه میکنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام اگر طلاق شما تواقی قبل از زناشویی باشد اخذ یا عدم اخذ گواهی بسته به نظر دادگاه است .

  • ....
    ....

    سلام من میخوام طلاق بگیرم و باکره هم نیستم پدرو مادرمم نمیدونن و نمیخوام بفهمن ولی خانواده گیر دادن که بعد از طلاق باید برم شناسنام راعوض کنم حالا نمیدونم چیکار کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام چون در این نوع طلاق گواهی پزشکی قانونی لازم است و نتیجه آن در حقوق مالی زوجه بین نصف و تمام مهریه متغیر است لذا باید با شفافیت کامل موضوع را به دادگاه خانواده اعلام نمائید شما کار غیر شرعی نکرده اید که نگران باشید ملاک قانونی عقد نکاح است که انجام شده است .

  • نیل
    نیل

    سلام ،باتوجه به اینکه توی سایت های مختلف خوندم در صورت طلاق توافقی در دوران عقد ،در صورت ادعای باکرگی زوجه به پزشک قانونی فرستاده میشه ،میخوام بدونم ایا اجباری هست ؟ و اگر کسی نخواد به پزشک قانونی برود چه باید بکنه ، خواهش میکنم پاسخ بدین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام پزشکی قانونی مرجع مورد موثق دادگاه است اگر زوجه یا زوج چنین ادعائی دارند الزاما باید زوجه توسط پزشکی قانونی معاینه شده و گواهی صادر نماید .

  • ___
    ___

    بنده میخوام طلاق توافقی بگیرم دوران عقدیم و باکره هستم میشه ک با گواهی پزشکی و ثبت دفتری تمام بشه یا باید دادگاه مراجعه کرد
    مهریه هم هیچی نمیخوام فقط میخوام از این خانواده کثیف تموم شم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اگرتصمیم به طلاق توافقی داریدالزاما بایدازطریق دادگاه اقدام نمائید.می توانیدمشترکا دووکیل گرفته واقدام کنید.

  • ماری
    ماری

    سلام من نامزد هستم و باکرگی رو ازدست دادم میخوام ازهمسرم جدا شم درهر صورت دادگاه منو به پزشکی قانونی میفرسته؟یا نه هیچ اشاره ای نمیکنه؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      در زمان طلاق به پزشکی قانونی معرفی نمی شوید بلکه فقط باید گواهی عدم بارداری صارد شود و اگر پس از طلاق اسم همسرتان را بخواهید از شناسنامه بیرون آورید باید به پزشکی قانونی معرفی شوید.

  • Rahaa
    Rahaa

    با سلام ،من دوران عقد هستم و قراره توافقی جدا بشیم ،من هم قراره مهریه رو ببخشم ،و باکره ام نیستم و نمیخوام کسی بفهمه ،بازهم منو میفرستن برای معاینه پزشکی؟؟؟؟میشه کمک کنید لطفا

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      در هنگام طلاق و حتی پس از اجرا ی صیغه طلاق شما به پزشکی قانونی معرفی نمی شوید ,اگر دختر خانم باکره مانده باشد و بخواهد تقاضا کند که نام همسرش از شناسنامه اش حذف شود ,در این صورت نامبرده به پزشکی قانونی معرفی می گردد.

  • مسعود
    مسعود

    سلام سه ماه است که عقد کردم،خانومم مشکل و بیماری روانپزشکی داشه به من گفته و منم پیرو همین بحث ازش سوالی پرسیدم،حالا میخواد طلاق بگیره ولی من راضی به طلاق نیستم،رابطه هم داشتیم ولی خانم باکره نبودن قبل عقد،ایامیتونن طلاق بگیرن؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      تصمیم در خصوص طلاق با قاضی رسیدگی کننده پرونده است و این ادعا که ایشان قبل از عقد باکره نبوده است,الان قابل قبول نیست .

  • سحر
    سحر

    سلام. چند ساله عقدم و الان میخوام طلاق بگیرم. ولی باکره نیستم و از این میترسم که خانواده هامون بفهمن و این مسئله باعث شده که مجبورا به این زندگی ادامه بدم .ایا جواب گواهی از پزشکی قانونی مستقیم به دادگاه فرستاده میشه یا به خودمون داده میشه. واینکه ایا قاضی این مسئله رو پیش خانواده ها بازگو میکنه یا نه.لطفا جواب بدید. راهی هست که خانواده ها از این گواهی مطلع نشن

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر شما این امر را به وکیل بسپارید احتمال حفظ این راز بیشتر می شود ولیکن شما خلاف شرع و قانون نکرده اید و یا همسر قانونی خود رابطه زناشویی داشته اید در ضمن باید گفت که برای طلاق توافقی شما به پزشک قانونی معرفی نمی شود و فقط ازمایش بارداری از شما اخذ می شود و اگر پس از طلاق ,خانمی دوشیزه باشد برای اینکه اعم همسرش را از شناسنامه حذف نماید باید به پزشک قانونی معرفی شود پس در مرحله طلاق معرفی به پزشکی قانونی انجام نمی شود .

  • ...
    ...

    سلام اگر کسی در دوران عقدبه صورت توافقی با بخشیدن مهریه طلاق بگیرد آیا باز هم گواهی سلامت لازم است؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر نیاز به چنین گواهی نیست اما اگر همین خانم پس از طلاق و گذاشتن عده طلاق که ۴ ماه و ۱۰ روز است اقدام به این که اسم همسر سابقش را از شناسنامه حذف کند نیاز به گواهی سلامت بکارت دارد .

  • مجتبی
    مجتبی

    سلام من سال ۹۶ازدواج کردم و خانم درعقدنامه گفته مدرک دیپلم و شغل خانه دار ولی بدون اجازه من مشغول به کار هست ما فقط سه ماه همدیگرو دیدیم و خانمم باکره هست و از اول سال ۹۷ندیدمش الان بدون هیچ دلیلی حاضر به زندگی نیست و چند نفر و حتی خودش در مدتی که باهام بودیم اعتراف کرد قصد ازدواج نداشتم آیا این عقد باطل هست؟من قبل از عقد حتی با خانمم به دکتر مغزو اعصاب رفتیم بهش گفتم من بیماری ام اس دارم میتونی با من ازدواج نکنی.ایا این ازدواج به هدف کلاهبرداری انجام شده؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      عقد نکاح به راحتی باطل نمی شود و اینکه ایشان قصد ازدواج نداشته دلیلی بر باطل بودن عقد نکاح نیست و کلاهبرداری هم صورت نگرفته است.

  • علی
    علی

    سلام ببخشید ازمایشی در پزشکی قانونی یا جاهای دیکه مبنی بر نزدیکی از مقعد وجود داره؟اگه هست باید از دادگاه نامه گرفت یا همینجوری قبول میکنن؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      انجام این ازمایش منوط به شکایت کیفری و وجود ادله دائر بر وقوع جرم و تشخیص قاضی در این خصوص می باشد

  • Kosar
    Kosar

    سلام. من الان چند مدته که دارم طلاق توافقی میگیریم پسره باید بره امضا بده تا بریم محضر اما هنوز برای پزشک قانونی نگفتن که برم.. امکانش هست که اصلا نگن!در پزشک قانونی به چه چیزی اشاره میکنند. تاریخ رو هم میگن!

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      پزشک قانونی صرفاً درخصوص مواردی می باشد که خانم ادعا دارد که هنوز باکره می باشد و نزدیکی واقع نشده است و در صورتی که چنین ادعایی مطرح نباشد اساساً به پزشکی قانونی معرفی نمی گردند و صرفاً آزمایش بارداری انجام میگردد.

  • فدعمی
    فدعمی

    وقتتون بخیر…بنده عقد کردم و باکره گی ام رو از دست دادم در دوران عقد.الان میخوایم طلاق توافقی بگیریم…پزشک قانونی آیا فقط گواهی مبنی بر باکره نبودن میده یا تاریخ اخرین نزدیکی رو هم مینویسه در گواهی؟ چون من و همسرم پنهان از خانواده ها دو ماهِ اولِ دوره متارکه با هم رابطه داشتیم و از دیدار اون دورانمون پدرم اصلا نباید مطلع بشه.ممنون میشم پاسخ بدید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      پزشکی قانونی به زمان انجام رابطه زناشویی هیچ اشاره ای نمی کند و فقط درخصوص اینکه فرد باکره است یا نه؟! اظهار نظر می نماید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خیر صرفا گواهی بر بکارت یا عدم بکارت صادر مینماید.

    • نفس
      نفس

      سلام وقت بخیر
      من ۹ماه هست ک عقد کردم ولی باهم سازش نداریم و وکالت طلاق دارم سوالی ک دارم
      اگر باکره نباشی اسم همسر از شناسنامه حذف نمیشه؟
      و اینکه نیاز به وکیل هست که وکیل کار های طلاق رو انجام بده؟

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        با سلام خیر حذف نمی شود و در صورت نیاز به وکیل با تلفن مجموعه تماس بگیرید.

  • ساناز
    ساناز

    سلام وقت بخیر . من در مراحل اول طلاق توافقی در دوران عقدم هستم
    سوالی که ازتون دارم.. مشاوره جلسه اول صحبتای منو یاداشت کرد و در اخر گفت جلسه بعد فقط زوج باید بیاد طلاق توافقی هستش ولی همسرم نمیخواد کوتاه بیاد که مثلا خودشو اصلاح میکنه ! من از حرفام کوتاه نیام مشکلی پیش نمیاد ؟ عدم سازش ثبت میکنن؟؟؟ اینم اضافه کنم باکره هستم .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      مرحله مشاوره جهت بررسی این موضوع است که اگر امکان سازش بین طرفین وجود داشته باشد، این موضوع انجام شود و نهایتاً اگر طرفین سازش نکنند مرکز مشاوره عدم سازش را گواهی می کنند.

  • ناشناس
    ناشناس

    سلام. من دوستی دارم که عقد کرده هستش و میخواد توافقی جدا بشه.الان تمام مراحل رو رفتن و دادگاه نامه داده که باید بره پزشکی قانونی برای معاینه چون زیر یک سقف نرفتند. اما دوست من قبل از ازدواجش رابطه داشته و کسی این رو نمیدونه.نه خانوادش نه خوده این اقایی که الان همسرشه و میخواد جدا بشه. ایا راهی هست که پزشک قانونی نره ؟ یااینکه اگه بره چه چیزی رو ذکر میکنن تو نتیجه و به دادگاه میدن؟ یا اگه این اقا که شوهرشه میتونه ازش شکایت کنه و کاری انجام بده؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام، با توجه به ادعای ایشان دائر بر اینکه باکره هستند. دادگاه ایشان را به پزشکی قانونی معرفی تا گواهی را اخذ نمایند. پزشکی قانونی نیز باکره بودن یا عدم آن را به دادگاه اعلام می نمایند ضمن اینکه در دادگاه خانواده از این حیث برای ایشان مشکلی پیش نمی آید. درخصوص دیگر موضوعات نیز با توجه به طولانی بودن بحث به دوستتان اعلام نمایید با دفتر تماس بگیرند.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان