کشتن زن توسط شوهر / قتل در فراش

4.3/5 - (34 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

کشتن زن توسط شوهر / قتل در فراش

قتل در فراش چیست

قتل در فراش قتلی است که به هنگام مشاهده زنا توسط شوهر به وقوع می پیوندد . فراش در لغت به معنی گستردنی ، آنچه گسترده می شود و بر آن می خوابند و جامه خواب آمده است. همچنین از ان به معنای زن یا مرد یا هریک از دو همسر یاد شده است و زوج و زوجه فراش یکدیگر خوانده می شوند ولی با توجه به کثرت استعمال آن در نزدیکی مقاربت می توان گفت فراش کنایه از همان نزدیکی و مواقعه است. بر اساس ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی قتل در فراش :« هرگاه شوهری زن خود را با مرد اجنبی در حال زنا یا در یک فراش مشاهده کند و آن دو را مقتول یا مجروح کند معاف از مجازات است. مقصود از اجنبی در این ماده بیگانه بودن از لحاظ زناشویی بوده و قید اجنبی نمی تواند محارم را مستثی از حکم نماید. شرط جواز قتل در فراش یا جرح زوجه و فاسق او توسط شوهر و معافیت از مجازات مطابق ماده ۶۳۰ مشاهده زنا کردن آن دو به وسیله شوهر است. دکتر جعفری لنگرودی در کتاب ترمینولوژی حقوق زنا را چنین تعریف می کند:« زنا عبارتست از جماع غیر مشروع خواه در جهت آلت تناسلی باشد خواه نه» ، ماده ۶۳ قانون مجازات اسلامی زنا را اینگونه تعریف کرده است : « زنا عبارتست از جماع مرد با زنی که بر او ذاتا حرام است گرچه در دبر باشد در غیر موارد وطی به شبهه »

قتل زن توسط مردشرایط معافیت شوهراز مجازات قتل در فراش

برای اینکه شوهر از مجازات قتل در فراش و جرح و ضر زوجه خود و فاسق او معاف گردد باید شرایط ذیل با توجه به ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی تحقق یابد:
الف – وجود علقه زوجیت : با توجه به اطلاق ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی نکاح اعم است از دائم و منقطع می باشد . بحثی که اینجا پیش می آید مربوط به طلاق رجعی است و اینکه اگر مردی همسر مطلقه خود را در مدت عده رجعیه با مرد اجنبی در حال زنا ببیند با توجه به ماده ۱۱۴۸ قانون مدنی که در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است و با عنایت به ماه ۸۵ قانون مجازات اسلامی که مقرر نموده است : « طلاق رجعی قبل از سپری شدن ایام عده ، مرد یا زن را از احصان خارج نمی کند…» مردی که همسر مطلقه رجعیه خود را در ایام عده با مرد اجنبی در حال زنا مشاهده و مرتکب قتل در فراش یا جرح یا ضرب هر دو یا یکی از آنها گردد در صورت جمع بودن سایر شرایط از مجازات معاف خواهد بود. نکته دیگری که در اینجا باید متذکر گردید این است که با توجه به اطلاق ماده ۶۳۰ ظاهرا تفاوتی بین زن مدخوله و غیر مدخوله و نیز محصنه و غیر محصنه نبوده و حکم معافیت شوهر در تمام موارد مذکور در صورت اجتماع دیگر شرایط صادر خواهد شد.
ب – مشاهده زنا توسط شوهر : مطابق ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی عمل زنا باید محقق باشد تا قتل در فراش مجاز محسوب گردد. طبیعتا برای اینکه قاتل از مجازات معاف باشد باید بتواند وقوع عمل زنا را ثابت کند، یعنی برای اینکه دادگاه عمل ارتکابی او را مجاز اعلام نموده و از مجازات معافش نماید باید زنا را ثابت کند که با توجه به منتفی بودن اقرار به لحاظ کشته شدن زانی و زانیه یا بوسیله شهادت چهار مرد عادل یا سه مرد عادل و دو زن عادل که شاهد زنا بوده اند طبق ماده ۷۴ قانون مجازات اسلامی یا طبق ماده ۱۰۵ همان قانون با علم قاضی ثابت شود و به هرحال بدون ثبوت زنا قتل در فراش مجاز نیست و بدون اثبات آن در دادگاه مرتکب از مجازات معاف نخواهد بود .
ج – ارتکاب قتل در فراش یا جرح و ضرب در حین مشاهده عمل زنا : قتل در فراش یا جرح یا ضرب باید در حین مشاهده زنا صورت گیرد و شوهری از حکم ماده ۶۳۰قانون مجازات اسلامی برخوردار می شود که صحنه زنا زوجه خود و مرد اجنبی را به رای العین مشاهده کند، پس اگر مردی از طریق دیگر اطمینان حاصل نماید که زنش با مرد اجنبی ارتباط نامشروع برقرار کرده ، به استناد حکم ماده ۶۳۰ نمی تواند مرد یا زن را به قتل برساند و از مجازات معاف باشد. مشاهده صحنه از طرف شوهر نباید ارادی یا تهیه نقشه بوده باشد ، بدین معنی که اگر شوهر بداند که همسر او با مردی همخوابه شده در صورت مراجعه به محل و ارتکاب جرم از معافیت مجازات بهره مند نخواهد شد زیرا قانون به او حق و توانایی ارتکاب جرم را نداده بلکه تصور قانونگذار بر این بوده که در لحظه مشاهده دفعی و اتفاقی صحنه ، چنان حالتی بر مرد مستولی می شود که کنترل خود را به طور آنی از دست می دهد و چنین فرضی را در مورد کسی که از ماجرا مطلع شده و به طرف صحنه رفته است نمی پذیرد.
د – علم به تمکین زن : شوهر هنگامی از مجازات قتل در فراش یا جرح یا ضرب همسر خود که با مرد اجنبی در حال زنا مشاهده گردیده معاف خواهد بود که علم به تمکین زن خود داشته باشد و در صورتی که زن مکره ( مفعول) باشد فقط مرد را می تواند به قتل برساند قانونگذار در ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی از ذکر تمکین معنای مصطلح حقوقی آن را اراده نکرده بلکه منظور تسلیم زوجه در عمل زنا با مرد اجنبی و همراهی کردن و پاسخ دادن به خواسته های نامشروع مرد اجنبی می باشد.
مبنا و فلسفه حکم ماده ۶۳۰ :
۱- معاف بودن شوهر به لحاظ تهییج و تحریک ناشی از مشاهده زنای زوجه با اجنبی
۲- معاف بودن شوهر به لحاظ دفاع از عرض و ناموس
۳- معافیت به جهت اجرا و اقامه حد الهی
۴- مهدور الدم بودن زانی و زانیه


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • رام
    رام

    سلام مردی زنش رو درحال زنا با اجنبی ببیند متوجه بشود که آن مرد زنش را زورگیر کرده است،کنترل خودشو از دست بدهد،و مرتکب قتل بشود،و یکی از دوستان مرد هم حاضر باشد و ماجرا را ببیند و فیلم هم بگیرد،زنش هم دردادگاه شهادت بدهد،و علائم زورگیر شدن و کبودی بدنش را هم پزشک قانونی تایید کند،این دفاع مشروع نیست؟!قتل در فراش محسوب میشود؟!

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله چنانچه این موضوع در دادگاه اثبات بشود دفاع مشروع محسوب می شود

  • مریم
    مریم

    اگر کسی عمدی همسر خود را بکشد و بعد آن را حلق آویز کند دادگاه برای آن چه حکمی صادر می کند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      مجازات قتل عمد میباشد.

  • محمد
    محمد

    سلام اگر زنی شوهر دار به مردی دروغ گوید که شوهر ندارد و با او ازدواج موقت کند و شوهر آن زن آن ها را در رابطه ببیند و مرد را بکشد قتل چه نوع قتلی است ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      قتل عمد و مجازات آن قصاص می باشد.

  • Rezza
    Rezza

    سلام
    اگر مردی زنش را درحال زنا با یک مرد دیگر ببینید از آنان فیلم بگیرد (برای اثبات خیانت در دادگاه )، و در همان حال آنان را بکشد آیا قصاص میشود یا جزو قاعده فراش حساب می شود؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سام وقت بخیر
      قتل در فراش دارای شرایط قانونی و شرعی می باشد که به راحتی قابل اثبات در دادگاه نمی باشد.

  • user-09351242225
    user-09351242225

    سلام چندروز پیش شوهری زن خودشرو باپسرجوانی در محلی که پسر جوان اجاره کرده بود در حال رابطه دید بعد ازدرگیری پسر جوان کشته شد زن اون اقاهم بشدت مجروح شد حکم شوهره چیه؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      سوال واضح نمی باشد لطفا سوال را واضح تر ارسال نمایید.

  • Sn
    Sn

    سلام اگر زن شوهر خودش را هنگام زنا با زن دیگری ببیند میتواند قتل انجام دهد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر

  • سلام
    سلام

    زن بنده مهریه خود را اجرا گذاشته و تمام دارایی من رو بالا کشیده تصمیم قتل او را دارم میدانم حکم قصاص دارد ولی اگر تنها فرزند پسرم راضی به قصاص و اعدام نباشد آیا پدر و مادر او میتوانند قصاص را مطالبه کنند و دادگاه حکم قصاص را اجرا کرده بدون رضایت فرزند پسرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بله .

  • حسین
    حسین

    سلام اگر فیلم عمل زنا موجود باشد و مرد زانی را به قتل برساند باز هم قتل عمد است ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . بله

  • صادق
    صادق

    اگر همسر (زن) در ماه مبارک رمضان شرب خمر انجام دهد مجازاتش چیست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      مجازات شرب خمر هشتاد ضربه شلاق است

  • جواد
    جواد

    اگر شخصی زوجه خود را طلاق داده و سپس شخصی را به قتل برساند و بعد از گذشت ۴ سال بیان نماید که مقتول با همسرش در حال زنا دیده و زن خود را طلاق داده و بعد آن مرد را کشته است و زنش که طلاق گرفته به دادگاه بیاید و بگوید چون شوهرش او را در حال زنا دیده طلاق گرفته است آیا قاتل قصاص میشود ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      بله
      شامل قاعده فراش نمی گردد
      قصاص می شود

  • Mehdi bagheri
    Mehdi bagheri

    حکم مردی که با اهمال او در بستن شلنگ گاز دو تیکه بین دو شلنگ با لوله خودکاربه هم وصل شده باعث مرگ زنش بشود چیست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر کارشناس تایید کند که مرد مقصر است به میزان اعلام شده باید دیه به اولیای دم بپردازد

  • ناشناس
    ناشناس

    زنا صدردصد با توجه به اقرار زانی و زانیه واقع شده است .حق شوهر چیست؟ایا این دو مهدورالدم نمیباشند .کشتن جایز نیست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      به مشاور خانوادگی مراجعه و در صورتی که نظر ایشون به جدایی بود بصورت توافقی میتونید جدا بشید

  • ایرج
    ایرج

    سلام اگر کسی مردی را به استناد فایل صوتی که نشانگر عمل نزدیکی بازنش باشدو زنش نیز پذیرفته باشدمرد خاطی را بکشد چه حکمی دارد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام، به مجازات قتل عمد محکوم می‌گردد.

  • محمد حردانی
    محمد حردانی

    سلام اگر کسی مردی را به استاد فایل صوتی در ارتباط با زنش اون مرد خاطی را بکشد چه حکمی دارد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      قتل عمد است و مستوجب قصاص نفس.

  • حسن
    حسن

    با سلام : در صورت مشاهده زن با مرد اجنبی در اماکن عام (مانند رستوران و یا پارک و غیره) چه حکمی دارد و آیا ضرب و جرح در این صورت هم از شوهر از طرف دادگاه پذیرفتنی است؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      بسته به نحوه ارتباط ایشان و با وجود سایر قرائن می تواند رابطه نامشروع تلقی گردد
      خیر ضرب و جرح به هیچ عنوان پذیرفتی نیست.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان