حکم خیانت زن و خیانت مرد چیست ؟

3.6/5 - (101 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

حکم خیانت زن و خیانت مرد چیست ؟

خیانت به همسر

خیانت یکی از عواملی است که امروزه با سست گشتن بنیاد¬های خانواده و افزایش روابط اجتماعی ناصحیح و رواج نادرست فرهنگ استفاده از شبکه¬های اجتماعی، متاسفانه در جامعه شیوعی بیشتر از گذشته، یافته است. البته اتفاق دیگری که رخ داده است، این است که با گسترش این روابط نادرست، ظن آن نیز در زوجین امروزی بیشتر شده است. گاهی گفتگوها، پیامک¬ها و یا رفتارهایی رخ می¬دهد که همسر آن را به خیانت تعبیر می¬کند، که در برخی موارد صحیح است اما در مواردی نیز تنها گمانی نادرست است. البته در هر صورت تعاریف خیانت در قانون با تعاریف عامه متفاوت است.
از نظر قانونی زمانی می¬توان حکم بر خیانت داد که توسط زن یا مرد عمل زنا صورت گرفته باشد و ثابت بشود و یا اینکه عملی منافی عفت سر زده باشد که از سوی قاضی به عنوان نشانه¬ای برای خیانت به همسر تلقی شود. به این نشانه¬ها در لفظ قانونی اماره می¬گویند، چنانچه قاضی¬ای اماره¬ای از خیانت ببیند، بنا به نظر و تصمیم خود می¬تواند شدت حکم را مشخص کند. چنانچه اثبات شود که زن یا مردی با شخصی که بر او شرعا حلال نبوده است زنا کرده، همسر او می¬تواند از او شکایت حقوقی و یا شکایت کیفری نماید. در صورت اثبات جرم، حکم خیانت به همسر بنا به نوع و جزئیات آن، اینکه قاضی رابطه را زنای محسنه، غیر محسنه و زنای با عنف، تشخیص دهد، می¬تواند اعدام، سنگسار و یا تبعید باشد.

مجازات خیانت به همسر چیست؟

اما در خصوص مجازات¬های مربوط به خیانت، بنا بر حقوقی یا کیفری بودن شکایت می¬تواند متفاوت باشد، همچنین بر اساس شواهد و اثبات قطعی خیانت می¬تواند متفاوت باشد. چنانچه شاکی بتواند ثابت کند که همسرش با رابطه¬ی زنا به او خیانت کرده و شواهد و مدارک مستدل داشته و به دادگاه ارائه کند، از نظر حقوقی می¬تواند حق طلاق را از دادگاه بگیرد و در شکایت کیفری می¬تواند منجر به حکم اعدام، قصاص و تراشیدن موی سو و تبعید شود. البته شاکی باید این را مد نظر داشته باشد که چنانچه اتهام زنا مطرح کند اما نتواند آن را اثبات نماید، متهم می¬تواند اعاده¬ی حیثیت نموده و شکایت قذف یا تهمت کند و این می¬تواند برای شاکی مجازات به همراه داشته باشد.
همچنین اگر کسی از همسر خود برای خیانت شکایت کند، الزاما نیاز به اثبات زنا نیست، بلکه تمام رفتارهای اشتباه و نشانه¬هایی که حاکی از رفتارهای ناشایست و خلاف اخلاق و روابط نادرست باشد، می¬تواند نشان¬دهنده¬ی خیانت باشد و تا نود ضربه شلاق در پی دارند. برای مثال چنانچه همسر پیام¬های ناشایست و یا تصاویر ناشایست و از این قبیل رفتارها داشته باشد. البته افراد باید این را در نظر داشته باشند که نباید صرفا براساس ظن و گمانی که می¬تواند برپایه¬ی سوء تفاهم باشد چنین شکایاتی کنند. گاهی همسران ممکن است به بعضی از رفتارها حساسیت داشته باشند و در نهایت آن¬ها را مصداق خیانت حساب کنند اما در حقیقت مسئله¬¬ای وجود نداشته باشد و سوء تفاهمی باشد، نتیجتا شایسته است که زوجین با یکدیگر گفتگو کنند و حساسیت¬های یکدیگر را در نظر بگیرند.

تصورات نادرست پیرامون حکم و مجازات خیانت به همسر

بسیاری از افراد تصورات نادرستی از مطرح کردن مسئله¬ی خیانت و احکام آن در دادگاه دارند و هم زنان و هم مردان، تصورات اشتباهی در این خصوص دارند، خصوصا در زمانی که زوجین به اختلاف رسیده¬اند و قصد جدایی از یکدیگر دارند. بسیاری از مردان فکر می¬کنند با زدن اتهام خیانت به همسرشان می¬توانند از پرداخت مهریه¬ی او و دیگر تعهدات مالی مانند نفقه و … معاف شوند و یا زنانی که تصورات نادرستی پیرامون حضانت فرزند و یا دیگر مسائل را مرتبط با خیانت می¬دانند. تعدادی از این تصورات نادرست عبارتند از:
۱- اثبات خیانت پرداخت مهریه را از بین نمی¬برد، مهریه¬ امری بوده است که در موقع عقد مقید شده است و باید در همان زمان پرداخت می¬شده و این مسئله ربطی به کیفیت زندگی¬ای که با آن عقد ایجاد شده و اینکه بعدها چه اتفاقاتی رخ داده است ندارد. متاسفانه بسیاری از آقایون این تصور نادرست را دارند و حتی در مواردی مشاهده شده است که عده¬ای اینگونه برای همسران خود پاپوش و موقیت¬های ساختگی ایجاد کرده¬اند که این مسئله نه تنها خلاف اخلاقیات است، بلکه آن¬ها را به هدفشان نیز نمی¬رساند و باید کماکان مهریه را نیز بپردازند.
۲- اثبات خیانت به همسر همچنین مرد را از پرداخت نفقه معاف نمی¬کند، نفقه از حقوق زن است و تا زمانی که زن تمکین می¬کند به او تعلق می¬گیرد. همچنین اثبات خیانت تنها نمی¬تواند حق اجرته المثل را از زن سلب کند.
۳- اثبات خیانت نمی¬تواند در حق حضانت و همچنین حق دیدار از فرزند موثر باشد، در هر صورت پدر یا مادر حق دیدار با فرزند خود را دارد و اثبات خیانت تنها در صورتی که مشخص کند شخص مشکلات و عدم صلاحیت اخلاقی دارد، می¬تواند در گرفتن حق حضانت موثر باشد.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس
    ناشناس

    سلام من عاشق خانمم هستم دیوانه وار اونم خیلی دوستم داشت یک مدت مجبورشدم ازش دورباشم تازنگ میزدم قربون صدقه هم میرفتیم از انگشتان پایش تا چشمان قشنگش زیادباهم حرف میزدیم خلاصه یه مرتبه بالحن خیلی بد وتندی جواب میداد ومیگفت هیچ خبری نیست چرازنگ زدی امروز دیگه بهم زنگ نزن خلاصه یک هفته هم دخترم گذاشت خونه پدرم وتنها در خونه بود همین مدت تنها که حوصلش بایدسرمیرفت بامن باتندی برخوردمیکرد ومیگفت چرازنگ زدی امشب دیگه زنگ نزن ومیگفت الان خودم تنها هستم حوصله ندارم الان ده ساله دارم دیونه میشم بعدکه اومدم خونه خیلی بد رفتاری بامن میکرد وحشتناک از لحاظ زناشویی اذیت میکرد شب بین دو تا بچم میخابید و می‌گفت مریض هستم باوجودی که دروغ می‌گفت یک شبی بهش گفتم یک کاربدی کرده ای حواست باشه یک مرتبه ترسید و رنگش سفید شد مثل گچ تازه دخترم هم بهم خواست چیزی بگه ۴سالش بود دیگه نگفتش من میدونم بهم خیانت کرده مطمعن هستم .اماچرامن که خیلی دوستش داشتم ازلحاظ مالی پول لباس طلا امکانات خوب برایش کم نمیگذارم خانواده خوب و با عابرویی دارند نمیتونم ازش جدابشم .یک موقعی ازش خاستم بیا اتاقم حرف خیلی زشتی بهم زد تا روزی که بمیرم فراموش نمیکنم اصلا الکی بامن قهربود هیچ صحبتی بینمون نمیشد البته اون نمیخاست.دکتر کمکم کن ایادوباره بهم خیانت میکنه؟بالای ۴۰سالشه هنوز جلوی خودم باوجود هشدارزیاد نگاه میکنه حتی چندبار در ماشین به طرف مقابل لبخند میزنه که درجا آب میشم که نمیتونم به روی خودم بیارم دکتر با این حرکات من مطمعن هستم بهم خیانت کرده شما چطور فکرمیکنید؟ من برای خانوادش ناراحتم چون پاک تحویلم دادند افسرده شده ام هیچ جایی مسافرت و مهمانی نمیروم چون دوستش داشتم .تنها ارزویی من دوست دارم خیانتش دروغ باشه برام قسم میخوره میگم ثابت کن حرفش میخوره.موقعی که بهش میگم چرا خیانت کردی کم میاره .خدایا کمکم کن از خیانت میترسیدم اخر به سرم اومد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با توجه به طولانی بودن سوال شما نیاز است به صورت تلفنی یا حضوری مشاوره اخذ نمایید

  • Ali
    Ali

    خانمم با شخصی از طریق مبایل رابطه داشت تا حدی که عکس ها و ویدیوهای غیر اخلاقی به هم روان میکردن وقتی فهمیدم خیلی اظهار پشیمانی کرد و توبه کرد نمیدانم مره فریب میته یا واقعا توبه کرده اگر شکایت کنم چی حکمی دارد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه بتوانید این موضوع را اثبات نمایید رابطه نامشروع است

  • غزل
    غزل

    سلام وقتتون بخیر همسر من دوسال پیش با پول من از ایران با مدارک جعلی خارج شدن و توی این دو سال برنگشتن من مسافرت رفتم و ایشون تماس تصویری گرفتن و کسی توی فیلم نبود با قسم دروغ و آزار روحی با گریه گفتن باید بگی با یکی خوابیدی ،با تهدید قسم دروغ و بعدش تدی گوشی من یه سری پیامک از اینکه من با فردی در ارتباط بودم وجود داره ولی ایشون از پیام ها فیلم گرفتن ولی هیچ حرفی مبنی بر رابطه زنا نبوده فقط با قول قسم دروغ از من به زور و با یک ماه تهدید از خارج تهدید کردن منم گفتم آرا من با کسی بود م رفتم رابطه بوده و الان که من بعد دو سال فراری بودن ایشون مهریمو اجرا گذاشتم وکیلشون با استاند به مدارکی که فقط از خودم ضبط کرده آیا میتونه خیانتی رو ثابت کنه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      به نظر نمی رسد که با این مدارک امکان اثبات جرمی باشد ولیکن بهتر است که حضوراً مشورت اخذ نمایید

  • خدیجه
    خدیجه

    سلام
    پدرو مادر شوهرم فوت کردن حالا شوهرم میتونه ثبتی ارثیه اش رو به من ببخشه بصورت کتبی از ثبت یانه فقط بعداز مرگ شوهرم ارثیه بهم تعلق میگیره
    دوتا بچه هم دارم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله شوهرتان می تواند با مراجعه به دفتر اسناد رسمی نسبت به انتقال سهم الارث قطعی شده خود به نام شما اقدام کنند

  • سپیده
    سپیده

    سلام
    من یه خانوم هستم بایه پسر مجرد درحد فقط چت بوده بد همسرم متوجه شده میتونه ازم شکایت کنه من همه چیو به شوهرم توضیح دادم ولی برادرشوهرم هی دخالت میکنه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه شکایت کرد در حد توضیحاتی که دادید از خود دفاع نمایید

  • Saeed
    Saeed

    سلام ، اگه کسی شکایت کنه از خانومش که رابطه داشته ، از طریق پزشک قانونی نمیشه اثبات کرد؟
    با چه دلایلی باید ثابت کرد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورت پذیرش ارجاع به پزشکی قانونی توسط قاضی و گذشت مدت زمان کمی از آن امکان تشخیص این موضوع توسط پزشکی قانونی وجود دارد.

  • فرهان
    فرهان

    سلام
    ببخشید من موقع حرف زدن با شوهرم فهمیدم که بهم خیانت کرده و همون لحظه صداشو ضبط کردم ینی خودش اعتراف کرده که خیانت کرده
    این مدرک محکمی هست برای طلاق؟
    لطفا کمکم کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر صرف مکالمه تلفنی دلیل بر خیانت نمی باشد

  • faty
    faty

    سلام بنده متاهل هستم مجازات اینکه با یک پسره مجرد فقط چت داشتم چیه ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      صرف چت کردن فاقد عنوان مجرمانه می باشد

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان