شرایط اثبات و شکایت از نزول خوار

2.6/5 - (16 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

شرایط اثبات و شکایت از نزول خوار

ربا یا به اصطلاح عامی نزول، یکی از انواع فعالیت اقتصادی نادرست و مضر برای مردم و سیستم اقتصادی جامعه است که سبب پولدارتر شدن ربادهنگان و فقیرتر شدن رباگیرنده می­شود. از آنجایی که ربا مشکلات اساسی برای اقتصاد جامعه ایجاد می­کند .دربرخی نظامهای حقوقی از جمله در حقوق ایران دریافت و پرداخت ربا را جرم تلقی و مجازات در نظر گرفته شده است.

ربا چه زمانی رخ می­دهد

از نظر قانونی زمانی سود مضاعف بر مال ربا شناخته می­شود که دو طرف توافق کننده یک نفر مبلغ بیشتری را بدون هیچگونه تعهد یا شراکت و خدمات دیگری بعد از مدت زمانی به نفر دوم پرداخت کند. پس اگر پرداخت سود در قبال تعهدات و خدماتی از سوی اهداکننده­ی پول وجود داشته باشد و قرارداد درست و محکمی بین دو نفر جاری باشد، این عمل ربا محسوب نمی­شود.

قانون برای تشخیص درست­تر رخ دادن ربا، برای هر یک از طرفین درگیر در معامله ارتکاب سه عنصر را شرط می­داند:

۱-عنصر قانونی: عنصر قانونی در واقع از دل احکام اسلامی شکل گرفته است. به این شکل که در جامعه­ی اسلامی ربا جرم محسوب می­شود و مواردی را که قانون جرم محسوب نکرده شامل مجازات نمی­شوند. در مسئله­ی رباخواری، برای مثال رباگیرنده­ای که دچار اضطرار بوده، فرضا مریضی سختی داشته و پول را برای درمان نیاز داشته است و خرج کرده مجرم شناخته نمی­شود.

۲-عنصر معنوی: معنای عنصر معنوی این است که حتی در صورت انجام جرم، باید دید که انجام دهندگان آن از قصد و نیت ارتکاب جرم برخوردار بوده­اند یا کنش آن­ها به سبب ناآگاهی و عدم اطلاع بوده است. در مسئله­ی ربا، عنصر معنوی زمانی است که طرفین و یا حتی یکی از طرفین، در عمل اقتصادی ربوی مشارکت داشته است، اما ندانسته دست به این اقدام زده و نسبت به آن آگاه نبوده.

۳-عنصر مادی: این است که حتی با وجود قصد و انگیزه­ی جرم، آیا در نهایت جرم به صورت مادی و عملی صورت پذیرفته است یا خیر. یعنی طرفین درگیر در مسئله­­ی ربا، پول نزول را بین یکدیگر تبادل کرده­اند یا خیر.

انواع ربا از نظر قانون

از نظر قانون دوگونه معامله می­توانند به عنوان ربا شناخته شوند که البته هر دو در ذات یکسان هستند:

۱= ربای قرضی: که به همان نوع معمول ربا است، به صورتی که دو نفر توافق می­کنند که گیرنده­ی پول بعد از مدت مشخصی اصل پول را به همراه مبلغ اضافه­ای بازپس دهد.

۲- ربای معاملی: ربای معامله مربوط به برخی از کالاها با ویژگی­های خاص است. به صورتی که در معامله پایاپای کالا، طرفی از معامله بدون هیچ دلیلی مقدار بیشتری از آن کالا را باید بازپس دهد.

آیا وجه ضمانت یا داشتن چک و سفته جهت خسارت ربا حساب می­شود؟

با وجود اینکه این مبالغ نیز وجوه اضافی هستند و حتی ممکن است مبالغ سنگینی هم باشند، اما شامل قانون ربا نمی­شوند و باید آن را در ذیل قوانین چک و سفته مورد بررسی قرار داد.

روش ­هایی برای شکایت از نزول خواری

برای اقدام به شکایت از نزول­خوار (رباخوار) می­توان با مراجعه به کلانتری و همچنین تقدیم شکوائیه علیه افراد دخیل مورد نظر در این مسئله (اعم از رباخوار و واسطه­ها) اقدام کرد. سپس پس از تشکیل شدن پرونده­ی قضایی و ارسال آن به دادسرا، بازپرس طرفین دعوا را احضار کرده و مدارک و شواهد و همینطور استنادات آن­ها را در نظر می­گیرد.

پس از صدور قرار نهایی از سوی بازپرس، پرونده از سوی دادسرا به شعبه­ی دادگاه کیفری منطقه ارسال می­شود و در ساکی و متهم در دادگاه حاضر می­شوند و دلایل و دفاعیات خود را تقدیم دادگاه می­کنند. در نهایت دادرس دادگاه کیفری حکم به محکومیت یا برائت متهم صادر خواهد نمود.

اهمیت داشتن وکیل برای شکایت از نزول خواری

زمانی که شخصی اقدام به شکایت علیه نزول­خوار می­کند، در واقع خود نیز به نوعی مجرم شناخته می­شود و در صورت صدور حکم و اثبات رباخواری، خودش نیز از سوی قانون به علت پرداخت وجه به عنوان ربا مجازات می­شود. مگر اینکه بتواند اضطرار خود را اثبات کند و معاذیر قانونی برای عمل خود داشته باشد.

از سویی فردی که نزول­خواری می­کند، از پیش خود را برای اتفاقات و شکایاتی از این دست آماده کرده است، لذا  غالباً مشخصا دفاعیات محکمی را برای ارائه خواهد داشت و تا حد امکان سعی می­کند مدارک اثبات جرم در دست ربا دهنده نباشد. و در صورتی که شکایت شاکی منجر به قرار منع تعقیب گردد این احتمال وجود دارد که شاکی به علت افتراء تحت تعقیب قضایی قرار گیرد.

به سبب تمامی دلایل فوق، داشتن یک وکیل مجرب و آشنا با شکایت و روند دادگاهی در زمینه­ی رباخواری، از واجب­ترین اقدامات پیش از شکایت از رباخوار برای شاکی محسوب می­شود. و حضور وکیل در دادگاه می­تواند شانس پیروزی در دعوا را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فاطمه
    فاطمه

    سلام وقتتون بخیر
    همسرم ۱۰۰ میلیون تومن به دوستش داد تا در بورس کار کنه و به ما سود بده
    ما تو قرار دادی که باهاش نوشتیم مبلغ مشخصی رو قید نکردیم که سود بده فقط نوشتیم هر قدر که سود کردی ۶۰ درصد برای خودش و ۴۰ درصد هم برای ما حالا بعد از چند سال میگه من از شما شکایت میکنم اون موقع از من نزول گرفتین
    ایا این کار نزول خواری بوده و میتونه از ما شکایت کنه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر شراکت بوده است و ایشان کاری نمی تواند بکند

  • محمد
    محمد

    سلام من تقریبا هفت ماه پیش به ناچار از یک نزول خور مبلغ هفت ملیون تومان قرض کردم که فکر میکردم با سود پنج در صد حساب کرده الان فهمیدم با سود ۱۷در صد با من حساب کرده و الان بعد هفت ماه از من ۱۸ملیون پول میخواد و منو تهدید کرده تمام پیام هاشو دارم که منو تهدید میکنه لطفا کمک کنید باید چکار کنم مدرک بهش یه کاغذ روز شمار دادم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      موضوع نزول و نزول خواری به این راحتی قابل اثبات نیست ولی می توانید با مراجعه به دفترخدمات الکترونیک قضایی از طرف خود شکایت نمایید

  • مجتبی
    مجتبی

    سلام
    بنده یک رفیقی دارم کارمند رسمیه بانکه سال هاست با هم کار میکنیم میگفت پرورش ماهی اوزون برون داره و خاویار صادر میکنن خونه داره ماشین داره وضع مالی خوبی هم داره دوبرابر سود بانکی بهم سود میداد و من واقعا فکر میکردم تو شمال پرورش ماهی دارن هنوز هم نمیدونم دروغ گفته یا راست منتها ۵۰۰میلیون چکش برگشت خورده بعلاوه ۲۰میلیون بهره اش چکها صیادیه. شکایت کنم خودم مجرم شناخته میشم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر شما می توانید نسبت به وصول چک ها از طریق مرجع قضایی اقدام نمایید

  • آرش
    آرش

    سلام. گیر یه نزول خوره بی رحم افتادم. بیچارم کرده. با پیامک و صدای تلفن ضبط شده که خود طرف هم تایید کنه نزول داده، میشه از دادگاه رای گرفت؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما می توانید با مدارکی که دارید طرح شکایت نمایید.

  • شهاب طوسی
    شهاب طوسی

    سلام یک چک از کسی داشتم که برگشت خورده و ابطال هم از/طرف بانک خورده که بیاد پول بده و چک رو برگردونم پول رو هنوز نداده بهم امضای چک رو در آورد جلوی خودم و لاشه چک هنوز دستمه کاری میتونم بکنم با چک امضا در آورده

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر چون چک فاقد امضاءمی باشد نمی توانید کاری انجام دهید مگر اینکه علیه معدوم کننده امضاء شکایت کرده و حکم قانونی بگیرید.

  • *
    *

    سلام وقت شما بخیر، اگه پولی را دست شخصی بسپاریم با او طی کنیم که ما رو شریک معاملات خودش قرار بده در سود و زیان هر معامله ای، آن شخص هم موافقت کرده باشد ولی به گفته ی او شک داشته باشیم که واقعا این کار را می کند یا همینجوری می خواهد مبلغی بابت سود بپردازد، تکلیف چیست؟

  • مریم
    مریم

    سلام، من یک ماه پیش مبلغ ۲۰۰ میلیون پول به برادرم دادم قرار شد هر ماه به من سود بدهد ولی تازه متوجه شدم که سود گرفتن بین خواهر و برادر هم ربا محسوب می شود، ممکنه راهنماییم کنید که در چه صورتی می تونم ماهیانه ازش بابت پولی که دستشه پول بگیرم که حلال باشه و ربا محسوب نشه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      فقط در صورتی می توانید بابت سرمایه تان پولی از ایشان بگیرید که قرارداد مشارکت تنظیم نمایید.

  • شاهین
    شاهین

    سلام وقت بخیر من یه فامیل هامون برای این که پولش ارزش از دست نده گفت بیا ماشین ثبت نام کن یه پولی به ما قرض داد برای قسط اول و بعد قسط دوم خودمون دادیم حالا فامیل اومده میگه من طلا فروختم ضرر کردم باید سود بیشتری به من بدید و ما قرار دادی چیزی هم ثبت نکردیم میخواستم سوال کنم که میتونم به عنوان نزول خور شکایت کنم ازش؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام خیر همین که برگه ی ثبت نام اتومبیل به نام شماست کافی است

  • محمد
    محمد

    سلام من به دوستم پول دادم دستی مقابلش چک داده به من الان وصول نمیکنه میگم شکایت میکنم از دستت میگه منم تو دادگاه میگم نزول داده به من سه نفر هم از دوستام میگم بیاد شهادت بدن که نزول دادی چه کار کنم شکایت کنم یا نه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه مطالبه شما مستند به سند عادی یا رسمی می باشد می توانید مبلغ طلبتان را مطالبه نمایید.

  • هومن
    هومن

    باسلام وعرض ادب
    من متاسفانه بدلیل مشکلات مالی وفوت پدرم مجبور شدم ۱۶۵۰۰۰میلیون از یک نزول خور بگیریم قرار بر این بود که من بعد دوماه ۲۳۰۰۰۰میلیون به ایشان پس بدم ولی متاسفانه جور نشد وکلا من به ایشان سرجمع ۵۰میلیون بهره دادم الان که خانواده از این موضوع باخبر شدن بعد از گذشت چهار ماه میگه پولت شده ۴۹۰۰۰۰میلیون الان لطفا من راهنمایی کنید که چگونه پول اصل وبهره اش کم کنم وبا ارثه پدرم بهش بدم ایا راه حلی برای مشکلم در دادگاه هستش. راستی سفته ۵۰۰میلیون وسند مللکی ورثه بهش دادم ولی به اسمش ثبت نکردم.
    متشکرم بهم وقت دادین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      موضوع رباخواری فقط در صورتی که حکم قطعی دادگاه داشته باشید قابل اثبات است درغیراینصورت مکلف به پرداخت وجه سفته ها می باشید.

  • حامد
    حامد

    با سلام با یه نفر قرارداد شراکت سرمایه گذاری بستیم به صورتی که پول از ایشان کارخانه از من متاسفانه ضررکردیم که ایشان قبول نمیکنه و الان ۳برابر پولشو میخواد هم ضرر قبول نمیکنه هم سود پولشو میخواد من چک و سفته دارم دستش تهدی به شکایت میکنه لطفا راهنمایی کنید چیکار ‌کنیم

  • علي رضا
    علي رضا

    سلام.روز شما بخير.٢ سال پيش صميمي ترين دوستم كه ٣٥ ساله با هم دوستيم نياز به پول جهت تكميل مجتمع آپارتمان كه داره ميسازه داشت و ميخواست سود كنه يا وام بگيره و من هم مبلغ ٢٥٠ هزار دلار كه ميخواستم واسه اقامت ببرم كانادا و به خاطر كرونا سفرم كنسل شد و تو گاوصندوق نگه ميداشتم و دوستم خبر داشت رو بهش قرض دادم به اين شرط كه ايشان در ضمان پرداخت هم به همون صورت دلار به من برگردونه.ما يه قرار داد توافق نامه قرض كه توش نوشته شده ايشان اين مبلغ رو به صورت قرض الحسنه دريافت كرده رو تنظيم كرديم و يه چك هم به مبلغ ٨ ميليارد داد.در ضمن برادرش و يكي از دوستاش هم به عنوان شاهد امضاع كردن.الان يك ساله كه از زمان قرارداد گذشته و چون دلار گرون شده ايشون حاضر به پرداخت دلاري نميشود و ميگه من معادل پولي كه گرفتم رو پرداخت ميكنم و اگه بيشتر فشار بياري مبگم ربا بوده.من چك رو فرم زدم و حالا وقت دادگاه دارم يه چند روز ديگه.از لحاظ اينكه حتي يك ريال ايشون به حساب من واريز يا به من داده باشند هيچ مدركي و واريزي نيست و انجام نشده.سوال من اينه ايا ايشون ميتونه با سعادت دروغ برادر و دوستش كه تو قرار داد شاهد بودن ادعاي ربا كنه؟چون به هر حال برادرش و دوستش ممكنه شهادت درع بدن چون مبلغ هم كم نيست و حدود ١٢ ميليارد ميشه ممكنه قول تطميع بهشون بده و باهاش همكاري كنن.ممنون ميشم راهنمايي بفرمايين

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      صحبت در مورد این موضوع شما نیاز به بررسی بیشتر دارد برای اطلاعات مورد نظر با دفتر تماس حاصل نمایید.

  • فریده
    فریده

    سلام ماشین به نام من است چشمه م بدون اجازه درقبال ۱۰۰میلیون به نزولخوارداده وگفته اگر۱۰۰میلیون راسروقت پس ندهدکل. ماشین رابرمیداردچگونه میتوانم سن ماشین راپس بگیرم ایااین عمل قانونی است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      سوال شما واضح نیست

  • فریده
    فریده

    سن ماشین به نام من است چشمه م بدون اجازه درقبال ۱۰۰میلیون به نزولخوارداده وگفته اگر۱۰۰میلیون راسروقت پس ندهدکل. ماشین رابرمیداردچگونه میتوانم سن ماشین راپس بگیرم ایااین عمل قانونی است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      تقاضای تغییرنام را به اداره ثبت احوال ارائه دهید در صورت عدم موافقت باید دادخواست تغییرنام در دادگاه مطرح نمایید.در صورت نیاز به وکیل به مجموعه تماس حاصل نمائید.

  • رادمهر
    رادمهر

    با سلام بنده یک فقره چک صیادی از فردی دارم که بابت کارم بهم طعلق میگیرد که مدت دو ماه دیگر وصول میشود و الان شرایط مالی مناسبی ندارم و میخوام اون چک را مستقیم از صاحب چک به اسم شخص دیگری ثبت کنم و با کم کردن مقداری از این پول. پول مورد نیاز را فراهم کنم . و کسی که این پول را به صورت کم کردن درصدی از این پول به بنده میخواد بدهد یک چک دیگر از صاحب چک بابت ضمانت چکش میخواهد.و صاحب چک هم بابت اطمینان این کار را انجام میدهد .ولی میگوید که باید در دفتر اسناد رسمی قید شود
    در صورتی که بخواهد در دفتر اسناد رسمی قید شود ایا در صورتی که این چک و چک ضمانتی وصول نشود آیا میتواند از بنده شکایتی بکند
    .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      چک صیادی که به نام شما ثبت شده فقط توسط خود شما قابل وصول است ولاغیر

  • رضا
    رضا

    سلام
    بنده چند وقت پیش از شما نظر خواسته بودم ولی جوابی نگرفتم اگر لطف کنید و جواب بدهید ممنون می شوم
    سوال بنده این بود که بنده از شخصی چک دارم ایشان فوت نموده اند ورثه بخاطر اینکه بدهی های ایشان را پرداخت نکن با گرفتن وکیل دارایی های و بدهی ایشان را قبول نکرده اند واز پرداخت چک طفره می روند و می گویند که شما بپول را به مرحوم بصورت ربوی داده اید و تهمت نزول به بنده وارد کرده اند بنده چگونه می توانم ثابت کنم که این پول را برای رفع گرفتاری به ایشان پرداخت کرده ام و…

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      تاخیر در پاسخ ها به علت کثرت بالا سوالات میباشد ولی عدم پاسخگویی نداشتیم
      چک در ید شما با توجه به وصف تجریدی بودن اسناد تجاری شما طلبکار محسوب میشوید و میتوانید با مراجعه به مراجع قضایی بر علیه وراث اقامه نمایید و مطالبه نمایید

  • ش.ص
    ش.ص

    سلام همسرم چندسال پیش از همکارش مبلغ ۲۳ میلیون نزول گرفته چندسال نزولیشو داد دیگه نتونست پرداخت کنه مبلغ ۴ برابر سفته تحویلش داده بجز واریزی بانک‌ مدرکی نداریم آیا میهش کاری کرد و چطور میشه ثابت کنیم نزولی بوده؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      امکان اثبات معامله ربوی /وجود دارد اگر وجوه واریزی بحساب مشتکی عنه و یا صدور چک های منظم در وجه ایشا ن دارید/شهادت شهود /و در کل هر دلیلی مبنی بر پرداخت سود و ربح دارید /به دادسرا ارایه دهید ضمن اینکه اضطرار خود را هم توجیه نمایید چون هم ربا دهنده و هم گیرنده هر دو مجرمند./یعنی باید اثبات نمایید در شرایط سخت و مضیقه مالی و بدلیل یک مصلحت برتر اقدام به پرداخت بهره ( و اخذ پول بهره یی)نموده اید

  • رضا
    رضا

    سلام
    بنده یک مبلغی رابه یک نفر دادم و از از آن شخص چک دارم شخص مورد نظر بر اثر کرونا درگذشته است و ورثه برای اینکه مبلغ چک را پرداخت نکنن گفتن شما ربا خوارید بنده چگونه ثابت کنم که این مبلغ بدهی به من داشته است و من ربا خوار نیستم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام نیازی به اثبات نیست بودن چک در ید شما دلیل بدهکار بودن متوفی است.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اثبات به عهده شاکی است.

  • پندار
    پندار

    سلام‌اینی که شما میفرمایید که شاکی اثبات مضطر کند یعنی چی؟؟ میشه عامیانه تر توضیح بدید؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      یعنی اینکه ناچار بوده

  • میلاد
    میلاد

    وقت بخیر
    برادرم بخاطر مشکل مالی از یک نفر ۵۰ میلیون پول نزول گرفته و برای ضمانت سند ماشین من رو بهش داده. کلا من در جریان این توافق نبودم و الان طرف ماهی ۴ تومن از من میگیره و هر روز تحدید میکنه که ماشینت به نام من قول نامه شده و شما به عنوان اجاره داری از ماشین استفاده میکنی و اگه اجاره رو به موقع پرداخت نکنی پلاک رو توقیف میکنم. تمام مدارک ماشین هم دست ایشونه. از عید که متوجه ماجرا شدم ۳۲ میلیون به طرف دادم . همچنان هم دارم تحدید میشم. چه راه نجاتی از این اوضاع دارم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورت امکان حضوری با مدارک و مستندات تشریف بیاورید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورت امکان حضوری با مدارک و مستندات تشریف بیاورید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورت امکان حضوری با مدارک و مستندات تشریف بیاورید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورت امکان حضوری با مدارک و مستندات تشریف بیاورید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورت امکان حضوری با مدارک و مستندات تشریف بیاورید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورت امکان حضوری با مدارک و مستندات تشریف بیاورید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . در صورت امکان حضوری با مدارک و مستندات تشریف بیاورید

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان