آیا مهریه زندان دارد؟ شرایط اعسار و قانون جدید مهریه

3.7/5 - (90 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

آیا مهریه زندان دارد؟ شرایط اعسار و قانون جدید مهریه

دادخواست پرداخت مهریه یکی از رایج ترین دادخواست هایی می باشد که در دادگاه خانواده مطرح می گردد و به صرف احراز رابطه زوجیت و میزان مهریه،دادگاها بدون چون و چرا حکم به پرداخت مهریه صادر می نماینداما نکته ای که دراین خصوص باید مورد توجه قرار بگیرد این است که چون معمولاً مهریه با سکه طلا تعیین می گردد و سکه طلا نیز به علت تورم بسیار بالا در کشور، قیمت بسیار زیادی پیدا نموده است و غالباً جوانانی که به تازگی ازدواج کرده اند توان پرداخت آن را ندارند ، حتی در برخی موارد حقوق ماهیانه آنها کفاف پرداخت یک ربع سکه را هم نمی دهد. اما با توجه به این که مرد تعهد به پرداخت مهریه نموده است تکلیف به پرداخت آن دارد و چنانچه نتواند به این تعهد خود عمل نماید باید به موجب قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی تا زمان پرداخت بدهی خود به زندان برود.اخیراً با توجه به افزایش سر سام آور قیمت طلا و همچنین افزایش تعداد زندانیان مرد از جهت عدم پرداخت مهریه، توسط بخش نامه های صادره از قوه قضائیه تا میزان ۱۱۰ سکه طلا کماکان استفاده از ضمانت اجرایی زندان وجود دارد و بیشتر از آن امکان استفاده از این ضمانت اجرا وجود ندارد.

اعسار و قانون جدید مهریه

نکته بعدی این است که مرد می تواند برای پرداخت مهریه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را تقدیم دادگاه نماید و در غالب موارد این دادخواست پذیرفته می شود.در دعوای اعسار مرد باید بتواند ثابت نماید که توانایی مالی پرداخت یک جای مهریه را ندارد. دادگاه در صورت احراز حکم به تقسیط مهریه صادر می نماید به این نحو که مرد ماهانه نیم سکه یا ربع سکه یا معادل ریالی آن را به زن پرداخت نماید.

برای اثبات اعسار مرد باید دو گواه یا شاهد به دادگاه معرفی نماید این گواهان باید از وضعیت مالی مرد آگاهی کامل داشته باشند به نحوی که اطلاعات دقیق از میزان توانایی مالی وی داشته باشند. گواهان به صورت مشخص گواهی می نمایند که مرد در وضعیت مالی نمی باشد که بتواند تمام مبلغ مهریه را به صورت یکجا پرداخت نماید و استطاعت مالی وی را برای تقسیط مهریه تأیید می کنند. در این وضعیت دادگاه با توجه به مفاد شهادت شهود حکم می نماید که مرد به طور مثال ماهیانه نیم سکه یا ربع سکه پرداخت نماید، البته در غالب موارد دادگاه حکم می نماید که تعدادی سکه به عنوان پیش پرداخت، پرداخت گردد که این تعداد می تواند حسب رأی دادگاه متفاوت باشد. در خصوص این که آیا عدم پرداخت مهریه باعث می گردد که مرد محکوم به زندان گردد یا خیر، باید توجه نمائیم که اولاً عدم پرداخت مهریه به منزله ارتکاب جرم نمی باشد که محکومیت به زندان از جهت مجرم بودن مرد باشد اما قانونی تحت عنوان قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی وجود دارد که به موجب آن چنانچه شخصی دین خود را پرداخت ننماید باید حبس گردد تا بطور کامل آن را پرداخت نماید، دوماً به موجب بخش نامه صادره از قوه قضائیه چنانچه میزان مهریه بالاتر از ۱۱۰ عدد سکه باشد، ضمانت اجرای حبس صرفاً تا میزان ۱۱۰ عدد سکه خواهد بود به این معنی که اگر شوهر آن میزان را پرداخت نماید از حبس آزاد خواهد شد و بابت الباقی مهریه حبس وجود نخواهد داشت و زن می تواند در صورتی که اموالی از شوهر پیدا کند آن اموال را به قسمت اجرای احکام دادگاه معرفی نماید و از محل فروش آن اموال، می تواند طلب خود را بابت مهریه برداشت نماید. توجه داشته باشید در صورتی که مهریه تقسیط گردد امکان جلب مرد وجود ندارد و زن صرفاً می تواند درخواست پرداخت اقساط نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مهتاب
    مهتاب

    سلام همسرم یک ماهه از خونه رفته و من برای عدم تمکین و نفقه شکایت کردم با توجه به اینکه درآمد بالایی داره چیزی به اسمش نداره و تمام کارکردش رو به حساب مادرش می‌ریزه و عابر بانک به اسم خودش نداره میتونم درخواست مهریه کنم اگه تو دادگاه بگه چیزی ندارم چطور باید ثابت کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما در هر حال می توانید نسبت به اجرای مهریه خود اقدام نماییدو در صورت نداشتن هیچگونه اموال دادگاه مبادرت به تقسیط مهریه متناسب با وضعیت مالی همسرتان می نماید

  • دربه در
    دربه در

    سلام خسته نباشید زنم مهریه روگذاشته اجراماشینموتوقیف کرده من پراید۸۵دارم کرایه کش هستم ماشینموبردارتوان پرداخت ماهی یک میلیون یایک ونیم رودارم واسه من زندانی چیزی هست یانه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورت اثبات اینکه خودرو مذکور وسیله امرار معاش می باشد امکان رفع توقیف آن وجود دارد.

  • محمدعلی
    محمدعلی

    باسلام و خسته نباشید همسرم مهریه به اجرا گذاشته بنده یک منزل مسکونی به نامم هست ونه پولی دارم و ن ماشین. دوتا بچه گذاشته برام رفته من و بچه هام فقط همین خونه برامون مونده ایا میتونه خونه که از مهریه کمتر توقیف کنه.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      منزل مسکونی برای زندگی زوج به عنوان مستثنیات دین تلقی شده و قابل توقیف و حراج نمی باشد.

  • علی رضا غلامپور
    علی رضا غلامپور

    سلام من سال۹۷عقد کردم و اوایل سال۹۹رفتم سربازی وبرج۱۲سال۹۹که سرباز بودم خانمم رفت و تقاضای مهریه کرد و جلوی تمام حساب هام رو بست و الان برای اجرای مهریه اقدام کرده و قضات حکم نهایی یک سکه پیش و هر۴ماه ربع سکه حکم دادن و من برای پرداخت سکه پیش هم لنگ هستم و شغلی ندارم و بیکارم چکار کنم؟آیا بازم زندان میکنن منو.
    هیچ سند منزل و ماشینی ندارم
    و هیچ مالی دست کسی ندارم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما امکان طرح دادخواست تعدل اقساط مهریه را دارید همچنین با توجه به قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی امکان اخذ دستور جلب و بازداشت شما نیز وجود دارد.

  • علی
    علی

    سلام خسته نباشی
    خانم برای مهریه اقدام کرده مبلغ ۷۰۰عددسکه
    تمام دارایم فقط پول پیش خونه مبلغ صدمیلیون
    ویک ماشین سمند مدل پایین بنام پسرم هستش
    دوتا پسر هم دارم که با من زندگی میکنند یکیش ۹سال یکیش۱۶سال
    توان مالیم خیلی پایین ،حتی روی خرج خونه و مخارج زندگی هم موندم پیش پرداخت مهریه را میشه حذفش کرد چیکار باید کرد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتیکه مالی به نام شما نباشد شما می توانید مبادرت به طرح دادخواست اعساراز پرداخت مهریه نموده و قضات متناسب با وضعیت مالی شما مبادرت به تقسیط می نمایند.

  • علی حاتمی
    علی حاتمی

    سلام خسته نباشید من کلا۱ماه ازدواج کردم الان زن م میخوادطلاق بگیرواقعادستم خالیه بعدم توازدواجم نوشته اندال مطالعه شغلم آزادواقعاتواسنپ م هیچ ندارم بنظرتون میرم زندان

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتیکه تقاضای اعسار از پرداخت محکوم به بزنید دادگاه با توجه به شرایط مالی شما حکم به پرداخت اقساط می دهد و زندان ندارید.

  • عبدی
    عبدی

    با سلام خانمم مهریشواز طریق ثبت اسناد گذاشته بود اجرا سه دانگ خونه به نام منه اداره ثبت اسناد سه دانگ خونه رو مثتسنات دین حساب کردن و ماشین و ما قبل توقیفش که آن زمان باهم زندگی می‌کردیم با قولنامه دستی فروخته بودم شاهدم بود مبلغ ماشینم کارت کشیده بودشخص ثالثا ازمن شکایت کرده الانم رفته وکیلش از دادگاه مهریشو گذاشته اجرا من هم حقوق بگیرم.میتونم بپرسم وکیلش میتونه دوباره خونمو شکایت کنه یا تقسیط میشه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      منزل مسکونی شما به عنوان مستثنیات دین تلقی شده و دیگر نمی تواند اعلام مهریه در مورد آن نماید.

  • سید علی رصوی
    سید علی رصوی

    سلام وقت بخیر،من‌خانومم حق طلاق داره و اقدام کرده برای مهریه و نفقه خودش و بچه اقدام کرده،و از طریق دادگاه اقدام کرد که یک چهارم از حقوقم را بست و کل داراییم فقط دویست میلیون پول پیش خونه هستش،میخواستم ببینم میتونه روی پول پیش خونه اقدام کنه یا نه،و آیا مهریش که ۳۵۰ تا سکه هست زندانی داره یا نه؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام هرگونه مالی نزد ثالث اعم از ودیعه منزل و یا طلب را میتواند با زداشت نماید در خصوص زندان نیز اگر مطالبه و مجکوم شده باشید میتوانید دادخواست اعسار بدهید در غیر این صورت مانند تمامی دیون زندانی دارد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام هرگونه مالی نزد ثالث اعم از ودیعه منزل و یا طلب را میتواند با زداشت نماید در خصوص زندان نیز اگر مطالبه و مجکوم شده باشید میتوانید دادخواست اعسار بدهید در غیر این صورت مانند تمامی دیون زندانی دارد

  • عباس
    عباس

    سلام من یک و سال و نیم نامزد کردم هیچی از خودم ندارم خانمم هم قبل ازدواج میدونست حالا اگه مهریه اجرا بزاره میتونه منو زندان بندازه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتیکه مهریه همسر شما در سند ازدواج عندالمطالبه باشد شما ملزم به پرداخت آن می باشید و اگر ایشان مهریه خود را اجرا بگذارد و شما توان پرداخت آن را نداشته باشید می توانید مبادرت به طرح دعوی اعسار نموده و مهریه را قسط بندی نمایید.

  • صادق
    صادق

    سلام خسته نباشید عمویه من بخاطر مهریه بردنش زندان باید براش وکیل بگیرم اعسار بزنم یا نه نیازی ب وکیل نیست خودمم میتونم اعسار بزنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      عموی شما چه با وکیل و چه بی وکیل می توانید مبادرت به طرح دعوی اعسار از پرداخت مهریه نماید که درصورت معسر شناخته شدن از جانب دادگاه مهریه با توجه به وضعیت مالی ایشان به صورت اقساطی تعیین می گردد.

  • بهزاد
    بهزاد

    سلام. وقت شما بخیر
    من یک کارگر هستم که در ماه ده و نیم حقوق میگیرم گاهی بیشتر و گاهی کمتر ۳۴تا سکه تاحالا پرداخت کردم. دیگه توان پرداخت سکه ندارم. آخه در ماه دومیلیون نفقه هم میدم و هر ۸ماه یک سکه دیگه. توانی ندارم. که بدم هیچی. ندارم جز یک حقوق. کارگری. ایا سکه میتونند زمانش ۱۸یا ۱۵ماهه کنند.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه شما قبلاً مبادرت به طرح دعوی اعسار نموده باشید و از طریق دادگاه مهریه اقساطی شده باشد و هم اکنون توان پرداخت اقساط تعیینی را ندارید می توانید مبادرت به طرح دادخواست تعدیل تقسیط نموده و دلایل خود از جمله پرداخت های دیگر را نیز به دادگاه ارائه نمایید.

  • احمد
    احمد

    سلام من برای مهریه اقدام کردم شده۶تاسکه جلو هراز ۶ماه یک سکه الان هم جلبش گرفتم زندانه همسرم برای ازادیش چه سندی باید بزاره به انوان ضامن که بیاد بیرون ایا اگر فراری بشه اون سند که گزاشته برای کل سکه است یا برای همان ۶سکه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      تشخیص نوع سند به عهده دادگاه است اگر متهم را حاضر نکند سند وثیقه به نام دولت توقیف میشود .

  • آرمین
    آرمین

    سلام من پولی ندارم که اعسار بزنم همسرم میتونه منو زندان بندازه مهریه هم عندالمطالبست

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      مهریه مانند تمام بدهی ها یک دین است و هر دینی در صورت عدم پرداخت برابر قانون بازداشت در پی خواهد داشت شما می توانید دادخواست اعسار ثبت نمایید.

  • محمدرضا
    محمدرضا

    سلام اگه مهریه نخواام بدم و زندان بنویسن برام
    چند وقت حبس دارع ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      تا زمان پرداخت مهریه و یا قبول اعسار

  • ماریا
    ماریا

    شوهرم ده ماه زندان انداختم،قاضی نوشته دو سکه ۹ پس از آزادی وبعد هر ۹ ماه یک سکه الان شوهرم بچه هم پیشش است ونداره بده،چکارکنم جلب بگیرم بندازمش زندان.بچم سرگردان میشه،خودم هم بچه را نمیخوام دست وپاگیر است.چکار کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      صرفا به سوالات حقوقی پاسخ داده میشود.

  • علی اسفندیاری
    علی اسفندیاری

    باسلام..دختر بنده ۱۱ سال قبل ازدواج کرده وبعلت اینکه شوهرش هیچ گونه خرجی به او نمی داده کلیه هزینه لباس ومخترج دیگرش را من پرداخت می کردم ومدت ۱۳ ماه است که در منزلش با ما زندگی می کنند و۷۰۰ سکه مهریه اش است وشوهرش خانه ای داشته چندین ماه قبل که فهمید همسرش مهریه اش را اجرا گذاشته فروخته پول منزل وکلیه پول‌هایش را بحساب مادر و خواهرش واریز کرده..که ثابت کند چیزی ندارد..در این مدتی که نزد ما است هیچگونه وجهی ویا حتی یک جوراب هم نگرفته برای همسرش. آیا اجرت المثل وخرجی هم به او تعلق می گیرد..وجهت دریافت مهریه راهنمایی بفرمایید….سپاسگزارم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اولاً دختر شما بابت نفقه می تواند طرح دعوی نماید و مدارک اینکه توسط شما هزینه ای انجام شده است می تواند در اثبات این موضوع مؤثر باشد. ثانیاً در خصوص مهریه اگر انتقال اموال پس از اجرائیه بوده است، دختر شما می تواند جهت ابطال معامله طرح دعوی نماید. برای اطلاعات بیشتر با دفتر مجموعه تماس حاصل نمائید.

  • مهدی
    مهدی

    سلام من زنم گفته میخوام قانونی زندگی کنم ونفقه و مهریه میخواد تا زندگی کنه.بنده شرایط مالی مناسبی ندارم برای پرداخت مهریه.اگه حکم جلب بگیره برم زندان با قید وثیقه میتونم بیام بیرون؟ایا بعد وثیقه مکلف هستم مهریه پرداخت کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خیر باید اعسار بزنید.

  • ابوالفضل ظلی
    ابوالفضل ظلی

    سلام خانم بنده بخاطر سرطان ۳سال هست فوت کرده دوسال سرطان کلی خرج رودستم موندالان پدرومادروفرزندپسرم اقدام به خواستن مهریه کردن وهیچ نمونده برام کاری هم ندارم داداشم کمک میکنه تافعلا زندگیم بچرخه تاامول پدر خدابیامرزم قسمت شودهیچی هم بنامم نیست میشود برای پرداخت اعسار بزنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بله می توانید.

  • رضا
    رضا

    با سلام.من زنم درخواست طلاق داده ۹۰ سکه مهریه شه.چون مشکل قضایی دارم نمیتونم برم دادگاه.ایا میشه یه وکیل بگیرم برام قسطیش کنه زندان نرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بله با تلفن مجموعه تماس بگیرید .
      ۰۲۱۷۷۹۴۷۲۶۴

  • اسماعیلی
    اسماعیلی

    سلام وقتتون بخیر بنده میخوام طلاق بگیرم و حق طلاق با خودم هس خواسم بدونم حضانت پسر یکسالم با خودمه یا تا یه مدت پیش من میمونه؟ در برگه حق طلاق من یا همسرم شرط یا حرفی چیزی بیان نکردیم و طبق همون چیزی ک باید نوشته شده باشه پیش رفته.
    ممنون میشم جواب بدین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام تا ۷ سال با شماست.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان