وضعیت ارث در جنین اهدایی و اسپرم اهدایی

جنین اهدایی از جمله روش های نوینی است که این روزها زوج های زیادی برای صاحب فرزند شدن از آن استفاده می کنند. ممکن است زوجینی که سختی های زیادی را تا رسیدن به داشتن فرزند طی کرده اند ابتدا به پیامدهایی که این کار خواهد داشته فکر نکنند. یکی از موانعی که بر سر راه پدر و مادرها قرار می گیرد، مسئله ارث است. از آنجا که برای تلقیح از اسپرم بیگانه استفاده می شود، شبهاتی درباره این مسئله مطرح شده است. وضعیت حقوقی این کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد که بهتر است به آن توجه شود.

اهمیت قوانینی که در شیوه های نوین بارداری باید بدانیم

ارث را می توان ماترکی دانست که از فرد فوت شده برای بازماندگان نسبی باقی می ماند. به دلیل اهمیت این موضوع قوانین زیادی برای آن در قانون اساسی تبیین شده است. قرابتی که بازمانده ها با فرد متوفی دارند در درجه اول به آن پرداخته می شود. بر اساس قانون کشور ما والدین که شامل پدر و مادر می شود و همچنین فرزندان آنها و فرزندان فرزندان آنها و بعد از آن اجداد و جدات و برادر و خواهرها و فرزندان آنها مهم ترین افراد ارث بر هستند.

هر کدام از روش های بارداری با توجه به عملکردی که دارند قانون وراثت در آنها متفاوت خواهد بود. اما در همه آنها مسئله هم خون بودن با توجه به قوانین فقهی کشور ما مطرح خواهد بود. هم خون بودن مهم ترین عاملی است که در زمان تقسیم اموال مد نظر قرار می گیرد. قوانین ارثیه در هر کدام از این شیوه های بارداری متفاوت است. به عنوان مثال، مهم ترین مسئله ای که در رابطه با شیوه بارداری اسپرم اهدایی در زمان تقسیم ارث مطرح می شود، هم خون نبودن او با فرد متوفی است. اگر در زمان لقاح از تخمک مادر استفاده شده باشد و اسپرم بیگانه باشد، فرزند متولد شده وارث مادر خواهد بود. اما این فرزند با توجه به هم خون نبودن با پدر از او ارثی نمی برد.

اثبات این مسئله در قانون بیش از هر چیزی مهم است. در صورتی که در شیوه های مدرن باردار شدن این امکان وجود نداشته باشد و فرزند متولد شده به هر طریقی با والدینش هم خون نباشد، از ارث والدین که او را پذیرفته اند محروم خواهد شد. جنین اهدایی هم می تواند چنین عواقبی را برای آنها به دنبال داشته باشد. تأمین آتیه از جمله مهم ترین مسائلی است که نباید از نظر والدین مشتاق داشتن فرزند دور بماند.

آیا ارثی به جنین اهدا شده به زوجین تعلق می گیرد؟

جنین اهدایی یکی دیگر از شیوه هایی است که زوج های بسیاری این راه را برای فرزند دار شدن انتخاب می کنند. درباره این نوع بارداری مسئله از دو جهت مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع، اهداکنندگان جنین نیز نقش مهمی دارند. قانون جنین اهدا شده به زوجین جدید را وارث اهداکنندگان می داند. حتی در صورت غایب بودن او، سهم ارث از طریق قانون مشخص می شود و باید به او پرداخت شود. اما میان این فرزند با پدر و مادری که جنین به آنها اهدا شده است هیچ نوع رابطه وراثتی وجود ندارد.

در واقع، در زمان انحصار وراثت از نظر قانونی هیچ سهمی از پدر و مادر دریافت کننده جنین به او نمی رسد. اما در صورتی که آنها مایل باشند می توانند اموال خود را پیش از فوت به آن فرزند انتقال داده و سند صلح منافع مادام العمر بنام خود تنظیم نمایند. این که مسئله ارث اهمیت بسیار زیادی دارد، در زمان باردار شدن از این طریق باید درباره آن تحقیق شود. هر کودکی وقتی در یک خانواده متولد می شود، پدر و مادر پذیرنده جنین والدین قانونی او هستند. اما قانونگذاران در این نوع بارداری توارث را برای رابطه قائل نیستند. اهداکنندگان جنین در این موارد ناشناخته هستند. از آنجا که یک خانواده جدید او را قبول کرده اند، طبیعی است که از حق وراثت برخوردار شود. اما بر طبق قانون این حق به او داده نمی شود.  اما نکته اینجاست که پس از صدور گواهی حصر وراثت در صورتی که مدعی اثبات رابطه نسبی بین فرزند و پدر یا مادر وجود نداشته باشد این نوع فرزندان مانند سایر وراث ارث می برند.

اقدامات قانونی برای ارثیه جنین های اهدایی 

 

باردار شدن به شیوه جنین اهدایی و تصور این که در آینده چنین فرزندانی ممکن است چه سرنوشتی داشته باشند، برای والدینی که قصد دارند از این شیوه استفاده کنند تأمل برانگیز است. والدین می توانند پیش از هر اقدامی از حقوق دانان با تجربه و وکلای متخصص در این باره مشورت بگیرند. مشاوره به والدین کمک خواهد کرد که از همان ابتدا بتوانند تکلیف ارث آینده فرزندی که مسئولیت او را پذیرفته اند مشخص کنند.

یکی از مراکزی که همواره برای خدمتگزاری و ارائه مشاوره های حرفه ای آماده است گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت می باشد.. علاوه بر مشاوره حضوری، امکان مشاوره آنلاین نیز برای همه افراد وجود دارد. پاسخگو بودن در اسرع وقت یکی دیگر از ویژگی های این مرکز است. در صورتی که لازم باشد این والدین می توانند یک وکیل قانونی برای خودشان انتخاب کنند که در همه مراحل در کنارشان باشد تا حقوق قانونی چنین فرزندانی پایمال نشود و آنها هم از ارثیه محروم نمانند.