اخذ اجازه ازدواج مجدد از دادگاه

3.9/5 - (27 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

اخذ اجازه ازدواج مجدد از دادگاه

اخذ اجازه ازدواج مجدد از دادگاه موضوعی است که در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد آن می‌پردازیم. بهتر است بدانید به طور کلی شخصی که همسر قانونی دارد جز در موارد محدودی قانون اجازه ازدواج مجدد را به او نمی‌دهد. در موارد ذکر شده شخص می‌تواند با ارائه مدارک و مستندات لازم نسبت به اخذ اجازه ازدواج مجدد از دادگاه اقدام کند. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

اجازه ازدواج مجدد:

با توجه به بند ۱۲ سند ازدواج اگر زوج بدون گرفتن رضایت زوجه ازدواج مجدد داشته باشد، یا اینکه دادگاه تشخیص دهد که عدالت بین دو همسر شخص رعایت نشده حق طلاق را به زوجه می‌دهد. در شرایط گفته شده زوجه می‌تواند از طریق دادگاه خود را مطلقه کند.

شرایط لازم برای ازدواج مجدد:

طبق ماده ۱۶ قانون حمایت از حق خانواده شروطی برای اخذ اجازه ازدواج مجدد از دادگاه ذکر شده است. زوج می‌تواند در صورت دارا بودن این شرایط در مواقع لزوم نسبت به اخذ اجازه ازدواج مجدد اقدام کند.

_ مواقعی که زوج بتواند رضایت زوجه را جلب کند. در چنین مواردی زوجه با اعلام کتبی، رضایت خود مبنی بر ازدواج دوم زوج را اعلام می‌کند.
_ در برخی موارد به دلایل مختلفی از جمله مشکلات جسمی یا روحی همسر اول شخص قادر به انجام وظایف زناشویی زندگی مشترک نیست. در چنین مواردی اگر زوج بتواند درستی ادعا خود را ثابت کند، دادگاه مجوز ازدواج مجدد را به او می‌دهد.
_ عدم تمکین زن از شوهر از دیگر مواردی است که با اثبات آن به دادگاه می‌توان نسبت به اخذ اجازه ازدواج مجدد از دادگاه اقدام کرد.
_ در صورت ابتلای زن به جنون، مریضی‌‌های صعب العلاج و اعتیاد مضر نیز دادگاه اجازه ازدواج مجدد را به مرد می‌دهد.
_ محکومیت زن به حبس برای مدت پنج سال یا بیشتر نیز از جمله مواردی است که با اثبات آن به دادگاه مرد می‌تواند نسبت به اخذ مجوز ازدواج مجدد اقدام کند.
_ اگر زن زندگی و خانه مشترکشان را ترک کند، مرد می‌تواند اجازه ازدواج مجدد از دادگاه را بگیرد.
_ غایب بودن و مفقود الاثر شدن زن هم از دیگر شرایط لازم برای اخذ اجازه ازدواج مجدد از دادگاه است.

مدارک لازم برای اخذ مجوز ازدواج مجدد:

شروط ذکر شده برای اقدام نسب به اخذ مجوز ازدواج مجدد لازم است، اما کافی نیست. اگر زوج قصد دریافت مجوز ازدواج مجدد از دادگاه را دارد باید مدارک و مستندات لازم برای اثبات ادعای خود را به دادگاه ارائه دهد. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد مدارک لازم جهت دریافت مجوز ازدواج مجدد می پردازیم.

ارائه مدارک و مستندات لازم برای اثبات دادخواست، انجام تحقیقات لازم و ضروری از طرف دادگاه، بررسی فراهم بودن امکان اجرای عدالت بین دو همسر، دادگاه توانایی مرد از جمله توانایی‌های مالی او را بررسی می‌کند‌. هدف از بررسی این موارد آگاهی دادگاه نسبت به این موضوع است که آیا مرد توانایی مالی تامین دو زندگی را دارد یا خیر!

موارد ذکر شده تنها چند مورد از مواردی است که دادگاه برای صدور مجوز ازدواج مجدد بررسی می‌کند. پس از گذشت تمام مراحل و در صورت تائید شدن از سوی دادگاه مجوز ازدواج مجدد صادر می‌شود.

مراحل اخذ اجازه ازدواج مجدد از دادگاه:

اگر زوج شرایط و مدارک لازم برای دریافت مجوز ازدواج مجدد را داشته باشد، باید مراحل زیر را طی کند.

_ در مرحله اول مرد باید با به همراه داشتن مدارک شناسایی و مدارک و مستنداتی که نشان دهنده ادعا او است به دفتر خدمات الکترونیکی قضائی مراجعه کند. با مراجعه به این دفاتر می‌تواند دادخواست خود را به طرفیت همسر اول خود تنظیم کند. پس از آن هم باید خواسته خود را که دریافت مجوز ازدواج مجدد است را از دادگاه درخواست کند.

_ پس از اینکه درخواست دریافت مجوز ازدواج مجدد در دفتر خدمات الکترونیکی قضائی ثبت شد، به شعبه مربوطه ارسال و مورد بررسی قرار می‌گیرد. قاضی پرونده نسبت به بررسی دادخواست اقدام می‌کند. مسائل مختلف از جمله صحت ادعا مرد مبنی بر شامل شدن برای دریافت اخذ مجوز ازدواج مجدد از دادگاه، توانایی مالی و… بررسی می‌شود‌. اگر دادگاه به این نتیجه برسد که مرد توانایی مالی تامین دو زندگی را دارد مجوز ازدواج مجدد به او داده می‌شود‌. در غیر اینصورت اگر دادگاه به این نتیجه برسد که مرد توانایی اداره دو زندگی را ندارد درخواست او رد می‌شود.

_ اگر مردی بدون داشتن رضایت همسر اول یا بدون دریافت مجوز ازدواج مجدد از سمت دادگاه نسبت به ازدواج مجدد اقدام کند، بنا بر قوانین نمی‌تواند ازدواج دوم خود را ثبت قانونی کند. سر دفتر دفاتر ثبت ازدواج هم بدون رضایت همسر اول یا مجوز ازدواج مجدد حق ثبت قانونی ازدواج دوم را ندارند. در صورتیکه بدون رضایت همسر اول یا داشتن مجوز ازدواج دوم ازدواج دوم شخصی را ثبت کنند قانون آنها را از ادامه اشتغال محروم می‌کند.

_ لازم به توضیح است که ازدواج دائم دوم باید ثبت شود‌. اگر شخصی ازدواج دائم خود را ثبت نکند قانوناً مجازات می‌شود. مجازات نقدی چنین اشخاصی ۸۰ تا ۱۸۰ میلیون ریال است. علاوه بر این حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه نیز حبس دارد.

_ ازدواج موقت نیاز به ثبت قانونی ندارد‌. مگر اینکه زن باردار شود یا زوج و زوجه تمایل به ثبت قانونی آن داشته باشند.

در نتیجه به بیان شرایط لازم برای اخذ اجازه ازدواج مجدد از دادگاه پرداختیم. دانستید که در برخی موارد مرد می‌تواند قانونی نسبت به دریافت مجوز ازدواج دوم اقدام کند. مدارک لازم را به دادگاه ارائه دهد‌. دادگاه مدارک و مستندات را بررسی می‌کند. در صورت تائید شدن و مناسب بودن شرایط مرد برای اداره دو زندگی مجوز ازدواج دوم به او داده می‌شود‌.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • میرحسن
    میرحسن

    با سلام .همسر بنده دوساله منزل را ترک کرده و الزام به تمکین به نفع من صادر شده فرزند ۶ ساله ام پیش مادرشه …نمیخوام طلاقش بدم ولی میخوام ازدواج کنم آیا در صورت ازدواج من او می‌تواند طلاق بگیرد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله ازدواج مجدد شما بدون رضایت همسر اول ازموجبات طلاق می باشد.

  • علی عباسی
    علی عباسی

    سلام خسته نباشید
    بنده زنم در خانه پدری هست
    و من نفقه پرداخت میکنم
    و مهریه اقساطی شده که پرداخت میکنم
    آیا من می‌توانم ازدواج مجدد کنم؟
    اگر جواب نه است
    میتوانم صیغه کنم؟
    و در مدت صیغه بچه دار شم اونوقت دادگاه اجازه میده باهاش ازدواج کنم یا نه؟
    ممنون میشم جواب بدین راهنماییم کنین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورت صدور حکم عدم تمکین و نشوز زوجه می توانید درخواست ازدواج مجدد را به دادگاه ارائه نمایید.

  • F
    F

    با سلام
    بنده یک خانم ۲۶ ساله هستم و خواستگاری دارم که از همسر اولش حکم عدم تمکین رو داره و دادگاه به ایشون حق ازدواج مجدد داده. سوالم اینه اگه با ایشون ازدواج کنم همسر اولشون میتونن به زندگی برگردن و حق و حقوقشون از همسر دوم بیشتره؟
    یا اگه بخواد طلاق بگیره میتونه مهریش رو بگیره؟
    در کل چنین ازدواجی موجب دردسره برای من یا خیر؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      بله می تواند به زندگیشون برگردند و حق و حقوق مساوی هست و مهریه به ایشان تعلق می گیرد.
      در قسمت اخر سوال نظری نداریم

  • امين اسدی
    امين اسدی

    سلام
    بنده حکم عدم تمکین همسرم رو گرفتم و مهریه رو هم قسطی دارم پرداخت میکنم آیا میتونم درخواست ازدواج مجدد بدم و اینکه روندش چقدر زمان میبره

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام اعسار شما مانع از صدور حکم اجازه ازدواج است.

  • رامین
    رامین

    سلام الان یک ساله که خانمم زندگی مشترک ترک کرده و درخواست طلاق داده و مهریه هم گذاشته اجرا ولی هنوز صیغه طلاق جاری نشده بدلیل مخالفت من در حال بررسی بیشتره. عدم تمکین هم نزدم میخواستم بدونم بدون عدم تمکین میتونم درخواست ازدواج مجدد بگیرم بخاطر اینکه زندگی مشترک ترک کرده یا نه اول باید تکلیف طلاق و مهریه و نفقه مشخص بشه چون هنوزم دادگاه برای من شیوه پرداخت مهریه مشخص نکرده و منم هنوز درخواست اعسار مهریه ندادم ایا با این شرایطی که گفتم میتونم درخواست ازدواج مجدد بگیرم یا باید اول تکلیف اینا مشخص بشه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خیر.نیاز به اثبات عدم تمکین همسرتان است.

  • یوسف
    یوسف

    با سلام
    بنده حدود یک سال پیش به دلیل سو رفتار خانمم.
    درخواست گواهی عدم سازش دادم و رای طلاق صادر شد.و‌سو رفتار ایشون برای دادگاه معرض گردید.حق تنصیف ایشون منع گردید.ایشان به سو رفتار شون اعتراض زدن..پرونده فرستادن دیوان… سو رفتار ایشون هم در دادگاه بدوی و تجدید نظر استان تایید شده وماهیانه هم ۵میلیون تومان مهریه از حقوقم برداشت می‌کنه…وکل وسایل خونه بار زده برده خونه پدرش..تو فامیل ابرو واسم نداشته ….بی نهایت بد اخلاق و بد دهن هست…حتی با قاضی هم درگیر شده..و قاضی خواست بازداشتش بکنه…ب فرزند ۴ساله هم ازش دارم که حضانت به من داده شده…عدم تمکینش نگرفتم…چندین بار از ورد من به منزل مشترک جلوگیری کرده شاهد هم دارم…الان نمی‌خوام طلاقش بدم…راهنمایی کنید چه طور میتوانم درخواست ازدواج مجدد بکنم …آیا به دلیل سو رفتار و بد دهنی بودن ایشون و عدم تعادل روحی در هنگام عصبابت …می توانم به دلیل نسوز بودن دادخواست ازدواج مجدد بکنم…و طلاقشون هم ندم… و‌‌زن دوم بگیرم
    .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام ابتدا باید عدم تمکین ایشان را بگیرید و معسر بودن شما رفع گردد سپس اجازه ازدواج بگیرید.

  • هادی
    هادی

    باسلام
    قریب به سه ماهه زنم رفته منزل پدرش، عدم تمکین زدم ایشان ناشزه اعلام شد و تمکین نکرد،
    سوال، آیا من می‌توانم با توجه به اینکه مهری اش قسطی هست و نفقه پرداخت میکنم ، با توجه به ناشزه بودن ایشان از محضر دادگاه درخواست ازدواج مجدد بدهم یا اینکه باید کل مهریشو بدم یا توافق کنیم در خصوص مهریه،بعد درخواست ازدواج مجدد بدهیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خیر برای ازدواج مجدد باید ملائت مالی داشته باشید .

  • مهدی. د
    مهدی. د

    با سلام
    بنده چند ساله با همسرم مشکل دارم .مهریه و نفقه اش هم درحال پرداخت هست و حدود ۴ساله که در منزل مدرش زندگی میکنه. تمکین زدم و باتوجه با پارتی بزرگی که در دادگاه داشت و باتوجه به کلی صورتجلسه های ۱۱۰ مبنی بر ترک منزل .و همچنین صدای او که اقرار کرده من سوری و برای عدم قطع نفقه برگشتم و بعد از رای دادگاه دیگر تمکین نمیکنم توانست رای تمکین رو بنفع خودش بگیرد .پیشنهاد طلاق توافقی دادم ولی با گروکشی که باید ۳۰ سکه به من بدهی به همراه حضانت فرزند تا من حاضر به طلاق توافقی شوم .حال بنده نه سکه ای دارم و هم نمیخوام حضانت فرزند را به او بدهم .سوال ایا میتوانم به دادگاه درخواست ازدواج مجدد بدهم ؟ با توجه به اینکه ایشان نه حاضر به زندگی هست و نه حاضر به طلاق توافقی؟ ممنون میشم راهنمائی کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خیر .
      می توانید با پرداخت مهریه به صورت اقساط طلاق را انجام دهید.

  • طاها
    طاها

    من همسرم بدنش سوختگی داشت…قبل از عقد نگفت….یه مدتم غش میکرد دوران عقد…به خانواده اش معترض شدم…ریش سیاه و سفید رد کردن….الان ۱۲ سال گذشته دو فرزند دارم ۱۱ و ۳ دخترم ۱۱ ساله مشکل عصبی داره….که فکر میکنم ژنتیک باشه…ضمن اینکه جا روانپژشک و مشاور هم میریم….زنم قدرت مدیریت خانه و بچه رو نداره….من یک سال با یک نفر دیگه اشنا شدم…و قصد ازدواج مجدد بدون طلاق همسر اولم رو دارم…ایا امکان داره حکم ازدواج مجدد بتونم بگیرم؟
    اگه خودس رضایت بده…چجوری باید اقدام کنم؟
    بعدا میتونه رضایتشو برداره؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام در دفتر اسناد رسمی اعلام رضایت نمایند و اجازه ازدواج بدهند .

  • مجتبی
    مجتبی

    سلام وقت بخیر.هشت ماه است که همسرم خانه راترک نموده وبنده صورتجلسه کلانتری دارم.الزام به تمکین زدم که خانمم ملزم به تمکین شد.اعتراض زد مجدد ملزم به تمکین شد.به درخواست خانمم صدمیلیون تومان دادم وحق طلاق رودادم.اونم کل مهریه ونفقه وهرآنچه که حقش بود را ابراء کرد.ولی الان برای طلاق اقدامی نکرده.میخواستم بدونم بااین تفاسیر من میتونم درخواست ازدواج مجدد کنم یانه؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خیر نمی توانید.

  • حامی
    حامی

    سلام. من حکم عدم تمکین همسرم و دارم و حدود ۸۰ درصد مهریه خودشم گرفته. آیا برای ازدواج مجدد حکم دادگاه لازم است؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بله نیاز است.

  • یه ادم سوخته
    یه ادم سوخته

    سلام چند ساله با زنم زندگی میکنم که خیلی اذیت مبکنه همش بحث و دعوا داشتیم که علتش بخاطر زبون درازی و عدم تمکین زنه بود من بعد از اینکه همسرم ۴ ماه رفت قهر و درخواست نفقه کرد دادخواست طلاق دادم ولی تا دید حرف طلاق زدم برگشت خونه و مثل یه پرستار دور سرم میچرخه و سرویس میده بهم هم شبانه روز تمکین میکنه مبگه سرم به سنگ خورده پشیمونم اما من هرکاری میکنم نمیتونم گذشته بدشو فراموش کنم آبروریزی هایی که برام باعث شد یادم نمیره و دلم نمیخوادش هر محبتی میکنه بهم برام نفرت انگیز شده دلم یه زن و زندگی تازه میخواد و فکر مبکنم این خوب شدن زنم موقتیه ببینه بیخیال طلاق شدم دوباره روز ازنو روزی ازنو.چون ما انقد دعوا داشتیم که برامون تا سرحد درو همسایه اومدن در خونه یه چیز عادی شده بود .خیلی زبون درازه خیلی .الان من نمبخوامش ولی خونواده اصرار دارن که خوب شده زندگی کنین بخاطر بچتون فرهموش کنین ولی هرکاری میکنم نمبتونم با دلم کنار بیام میترسم اون روزا برگرده باز برم درخواست طلاق بدم .چیکار کنم با دلم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام به مشاور خانواده (روانشناس ) مراجعه کنید.

  • ولی
    ولی

    سلام ،من خانوم شیش الی هفت ماه میشه داره منو اذیت میکنه تو این مدت ۳ بار هربار دوماه سه ماه رفته خونه پدریش برگشته الانم س ماه میشه خونه بچه زندگیشو ول کرده رفته منم تمکین درخواست کردم پرونده رفته شورا دوبار ابلاغ دادن حاضر نشد شورا الانم پرونده رفته شعبه یک دادگاه خانواده سابق ۲۸ همین ماه خواستنمون درضمن بنده از طریق تلفن بایکی در ارتباط بوده که به ده ضربه شلاق محکوم شده یعنی خیانت خواستم بپرسم من الان میتونم دادخواست ازدواج بدم چون که دوتا لچه کوچیک دارم واین خانوم اصل بفکرشون نیست

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خیر.

    • امیر
      امیر

      سلام
      بعد از الزام به تمکین و اثبات نشوز زوجه، می تونید درخواسا ازدواج مجدد بدید.

  • پگاه
    پگاه

    سلام برادر من درخواست ازدواج مجدد داده و با رضایت نامه همسر اول چقدر طول میکشه تا رای دادگاه صادر بشه به شعبه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام مشخص نیست .

  • سهراب
    سهراب

    سلام. همسرم با مردی از بستگان چند سالی رابطه داشته و کلی مدارک و مستندات و فیلم دارم. بنا به مصلحت جامعه، دادگاه متاسفانه رای به عدم ارائه مدارک داد. همین باعث شد که تقاضای مهریه و نفقه کند.به عنوان مهریه از حقوق اداری اقساطی برمی دارد. خواستم دادخواست ازدواج مجدد نمایم آیا باتوجه به شرایط موجود امکان‌پذیر است. ضمنا میخام برای پرونده خیانت اعتراض بزنم. لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام دادخواست ازدواج مجدد منوط به اخذ اجازه از دادگاه است. که اگر حکم عدم تمکین دارید می توانید اقدام کنید. اعتراض به آرای قضایی مدت دارد برای گرفتن مشاوره دقیق با تلفن دفتر در ارتباط باشید.

  • ااسارا
    ااسارا

    سلام همسر من ۶ ماه هست که عدم تمکین من را گرفته وحکم ازدواج مجدد هم گرفته الان اگه من بخام برگردم میتونیم حکم ازدواج مجددش رو باطل کنیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام خیر.

  • سارا
    سارا

    سلام مدت ۶ ماه هست همسرم عدم تمکین من را گرفته و حکم ازدواج مجدد به او داده شده والان من میخام برگردم به خانه خودم ایا میتوانیم حکم ازدواج مجددهمسرم رو باطل کنیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خیر.

  • فرزاد
    فرزاد

    سلام خسته نباشی من تازه عقد کردم خانمم خونه پدرشه چون سنش کمه از حرف پدرش پیروی میکنه پدرش هم میگه تا دوسال نمیذارم باهات بیاد خونت تا عروسی خواستم بدونم اگه دادگاه رای به عدم تمکین بده و رای به ازدواج مجدد بده باید بهش مهریه بدم یا نه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بله مهریه پابرجاست.

  • نیما . آ
    نیما . آ

    سلام وقت بخیر . من یه دختر ۱۳ ساله دارم و خانومم دو ساله که بیخبر خونه رو جابجا کرده و رفته و دخترم هم پیش منه . نه واسه طلاق راضی میشه و نه بهش اجازه میدن بیاد سر زندگیش . همه داراییمون رو زمانی که من نبودم برداشته و با کمک خونوادش جابجا شده . من قصد طلاق دادنش ندارم ولی به خاطر دخترم میخوام ازدواج مجدد کنم . آیا دادگاه بهم حق میده و باید چکار کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

    • نیما . آ
      نیما . آ

      در ضمن من قبل از اینکه خونه رو جابجا کته متوجه شدم با کسی در ارتباط هست و مدرک هم دارم . بعد از این موضوع به خانوادش هم گفتم تا صحبت کنن برگردیم سر زندگیمون ولی اونا بدون خبر من خونم و جابجا کردن و الان دو ساله که داره جدا زندگی میکنه و حتی مسئولیت دخترمون هم قبول نکرده . من فقط اجازه ازدواج مجدد میخوام و قصد طلاق دادنش هم ندارم به هیچ وجه . لطفا راهنمایی بفرمایید

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        با سلام در صورت اثبات نشوز میتوانید از دادگاه تقاضای ازدواج مجدد نمایید.

  • حسین
    حسین

    سلام شخصی که دارد مهریه پرداخت میکند میتواند از دادگاه نامه ازدواج مجدد بگیرد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام دادخواست اجازه ازدواج مجدد مطرح نمایید قاضی بررسی می نماید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام دادخواست اجازه ازدواج مجدد مطرح نمایید قاضی بررسی می نماید.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان