نحوه پیگیری کلاهبرداری در اینستاگرام

3.9/5 - (8 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

نحوه پیگیری کلاهبرداری در اینستاگرام

اینستاگرام اپلیکیشنی که امروزه طرفداران زیادی دارد. وجود کاربران فعال در این اپلیکیشن سبب شده تا برخی از افراد از آن به‌منظور راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین استفاده کنند‌؛ اما متأسفانه مجازی بودن این فضا سبب شده تا برخی از افراد از آن به جهت کلاهبرداری استفاده کنند‌. در توضیح بیشتر این موضوع می‌توان یک مثال آورد. به‌عنوان مثال شخص خود را به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار آنلاین معرفی می‌کند. افراد هم به جهت خرید کالا یا خدمات مبلغی را برای او واریز می‌کنند.

پس از آن شخص بدون ارائه خدمات یا ارسال کالایی برای شما، اکانت شما را بلاک می‌کند. مورد گفته شده تنها یکی از روش‌های کلاهبرداری در فضای اینستاگرام است. روش‌های مختلفی وجود دارد‌. سؤالی که در این قسمت مطرح می‌شود این است که آیا امکان پیگیری کلاهبرداری در اینستاگرام وجود دارد یا خیر! در این مقاله به توضیح بیشتر در این مورد می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد تا پایان با ما همراه باشید‌.

آیا امکان شکایت از اینستاگرام وجود دارد؟

برخی از افراد با توجه به این موضوع که اینستاگرام یک اپلیکیشن خارجی است، تصور می‌کنند که امکان شکایت از آن وجود ندارد؛ اما اصل ماجرا متفاوت است. در واقعیت جرائم و کلاهبرداری‌هایی که در فضای اینستاگرام انجام می‌شود قابل‌پیگیری هستند. این جرائم در دادسرای جرائم رایانه‌ای موردبررسی قرار می‌گیرند. در این خصوص ابتدا بهتر است توضیح دهیم که شما از اکانتی که در اینستاگرام موجب اذیت یا آزار شما شده است، شکایت کنید‌. برای طرح شکایت و شروع روند بررسی آن کافی است که یک مدرکی از ادعای خود داشته باشید. این مدرک می‌تواند عکس یا فیلم از صفحه گوشی شما باشد که درستی ادعای شما را تأیید کند. جدای از بحث آزار و اذیت در این فضا موارد دیگری هم هستند که در صورت بروز آن‌ها می‌توانید شکایت کنید؛ به‌عنوان مثال پیج‌های فروشگاهی که قصد آن‌ها کلاهبرداری است یا پیج‌هایی که به‌عنوان خیریه از مردم پول دریافت می‌کنند. تمام این جرائم با داشتن اطلاعات حساب شخص مقابل از طریق پلیس فتا به‌راحتی قابل‌پیگیری هستند.

چگونه شکایت خود از اینستاگرام را مطرح کنیم؟

در ابتدا باید مدارک لازم جهت اثبات ادعای خود را داشته باشید‌. همان‌گونه که توضیح داده شد این مدارک می‌توانند عکس یا ویدئو باشند. در مرحله بعد باید به پلیس فتا یا به عبارتی بهتر به دادسرای جرائم رایانه‌ای مراجعه کنید. پس از مراجعه باید با توجه به خواسته خود شکایت متناسب را مطرح کرده و شکایت خود را ارائه دهید. دادسرا با توجه به موضوع پرونده شکایت شما را بررسی کرده و سپس در اختیار پلیس فتا که مسئول رسیدگی به جرائم رخ داده در فضای مجازی است، ارجاع می‌دهد. بهتر است بدانید امکان ثبت شکایت به‌صورت مجازی نیز وجود دارد‌‌. برای این منظور باید به سایت پلیس فتا مراجعه کرده و در قسمت ثبت شکایات شکایت خود را ثبت کنید. پس از ثبت شکایت کلاهبرداری در اینستاگرام این موضوع به‌راحتی از طریق پلیس فتا قابل‌پیگیری است.
در خصوص مدت زمان رسیدگی به شکایت‌های اینستاگرامی و نحوه پیگیری کلاهبرداری در اینستاگرام قابل‌توضیح است که با توجه به حجم زیاد شکایت‌های اینستاگرامی و به‌طور کلی شکایت‌هایی که در مورد فضای مجازی مطرح می‌شوند، زمان دقیق آن قابل پیش‌بینی نیست، اما در تمام مراحل از طریق پلیس فتا می‌توانید شکایت خود را پیگیری کنید.

خرید امن از اینستاگرام

بهترین راه برای جلوگیری از اینکه در فضای مجازی نظیر فضای اینستاگرام مورد کلاهبرداری قرار بگیرید، این است که قبل از خرید و پرداخت مبلغ در خصوص اعتبار پیج موردنظر اطمینان کافی را به دست بیاورید. به‌طور کلی برای اطمینان از صحت و اعتبار پیج‌های اینستاگرامی روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از راه‌های اطمینان به پیج‌های اینستاگرامی این است که نماد اعتبار الکترونیکی آن را چک کنید. این یک نماد است که تأییدی بر کار پیج موردنظر است.

کلاهبرداری در اینستاگرام

علاوه بر این برای پرداخت‌های مجازی بهتر است از درگاه‌های امن استفاده کنید و پس از پرداخت هزینه فیش واریزی را به همراه داشته باشید. یکی دیگر از اقدامات لازم قبل از پرداخت این است که بررسی کنید که آیا پیج موردنظر رضایت مشتری دارد یا خیر. داشتن رضایت مشتری به این معنا است که اشخاص دیگری هم از پیج موردنظر خرید کرده‌اند و از خرید خود رضایت کامل را دارند.

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد کلاهبرداری در اینستاگرام و نحوه پیگیری کلاهبرداری در اینستاگرام پرداختیم. دانستید که اپلیکیشن اینستاگرام با تمام قابلیت‌ها و مزایایی که دارد، معایبی هم دارد. از جمله معایب آن این است که برخی از افراد سودجو از مجازی و غیرواقعی بودن این فضا سوءاستفاده کرده و در فضای آن کلاهبرداری می‌کنند. خوشبختانه با وجود اینکه کلاهبرداری در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، در فضای واقعی قابل‌پیگیری است.

در صورت داشتن هرگونه شکایت می‌توانید از طریق پلیس فتا اقدام کنید. برای طرح شکایت هم مدارکی به جهت اثبات ادعای شما لازم است. که می‌توانند مدارکی نظیر فیلم یا عکس باشند. در خصوص زمان رسیدگی به این شکایات هم با توجه به حجم زیاد شکایت‌های مجازی نمی‌توان زمان دقیقی را در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • اعظم
    اعظم

    سلام وقت بخیر تو اینیستاگرام یه نفر به عنوان کمک به مردم وشرط بندی سرمایه گذاری ازمن پول گرفت هر دفعه مبالغ زیاد ومن شماره حساب داشتم ومنو هم بلاک کردن به دفتر قضایی مراجعه کردم وشکایت کردم چند وقت طول می‌کشه که شکایت به نتیجه برسه وایت میشه کاری کرد پول برمیگرده بهم مبلغ حدوه هشت میلیون پونصد هزارتومان بودش

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر شماره تلفن طرف شکایت شما مشخص شود می توانید نتیجه بگیرید

  • Agh
    Agh

    سلام یه مبلغ خیلی سنگین چند میلیاردی ازم کلاهبرداری شده نه ازش شماره دارم نه عکسی نه اسمی حساب ارزیم رو خالی کرده بعدشم پیج اینستا که باهش اینستا چت می کردم دیلت زده به نظرتون فتا از رو اینستا می تونه ردشو بزنه یا مثلا نامه بزنن متا اطلاعات میده شرکت متا چون مبلغ خیلی سنگینه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      می توانید طرح شکایت کرده و موضوع را از طریق پلیس فتا پیگیری نمایید

  • Fz
    Fz

    سلام خسته نباشید
    من خیلی تقریبا یک هفته پیش با کسی صحبت کردم که اون می گفت که یک بازیگر خارجیه و چون با طرفدار هاش حرف میزنه به طور رندوم منو دیده ک با من حرف زده بعد از ۱ هفته از من یک اکانت فیک می خواد تا زیر نظر مدیریتش نباشه و بتونیم در آنجا صحبت کنیم بنظرتون یک اکانت فیک یا پیجم بزم برای اون شخص خطرناکه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر در حرفه شما این موضوع مرسوم است هیچ اشکالی ندارد

  • Mehdi
    Mehdi

    سلام یکی اومده اکانت اینستاگرام بنده رو هک کرده و اکانت جدید درست کرده و به فامیلام پیام داده به عنوان من که پول میخوام و فلان من الان ازش شماره حساب دارم ولی اکانتشو دیلیت کرده بنظرتون چیکار کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما می توانید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و شکایت نمایید و از طریق ارجاع موضوع به پلیس فتا پیگیری و رسیدگی خواهد شد.

  • محدثه
    محدثه

    در اینستاگرام پیج لوازم خانگی ۶میلیون برای وسیله ای پرداخت کردم فرداش بلاکم کردن فیش واریزی با مشخصاتش هست باید چیکارکنم و کد باربری هم داد اما نامعتبره

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و طرح شکایت بنمایید.

  • محمد آشنا
    محمد آشنا

    سلام من در یک پیج اینستاگرامی اکانت خودم رو اگهی کردم قیمت اکانتم حدود ۳ میلیون بود.بعد یک مشتری برای اکانت اومد بعد اون پیج که واسطه بود اکانت من رو گرفت و من رو بلاک کرد چیکار کنم نه شماره ای نه شماره کارتی هیچی ندارم ازش چیکار کنم ؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اینستاگرام غیرقانونی می باشد و مسائل مالی مربوط به آن قابل پیگپیری نیست.

  • عادل
    عادل

    سلام. ووقت بخیر اگه یکی از ما کلاهبرداری کنه و کلا هم تلگرام هم اینستاشو دیلت اکانت کنه و شما هیچ اطلاعاتی ازش نداشته باشی اگر از طریق قانون پیگیری کنیم ایا شرکت متا اطلاعات در اختیار میزاره ؟؟یا اصلا قابل پیگیری هست؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله می توانید از سایت های مربوطه شکایت کرده و رسیدگی می شود.

  • ندا
    ندا

    سلام، من جدید ی پیج در اینستاگرام باز کردم، که ی خانمی که ادعا میکنه تووی هلند زندگی میکنه و همسرش ایرانی بوده و فوت شده، و خوده خانومه درگیر بیماری سرطان میباشد که دکتر جوابش کرده، بمن پیام داد که شوهرم ادم خیری بوده و به همه کمک میکرده و چون ما هیچ بچه ایی نداریم میخوام مبلغ ۲میلیون دلار به من واریز کنه که من در ایران به افرداد محتاج کمک کنم. حالا بنظرتون چطوری میخواد از من کلاهبرداری کنه؟ از کجا میتونم راست یا دروغ بودن حرفشو متوجه بشم؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که صرفاً مبلغ مورد اشاره را به حساب شما واریز نماید و درخواست دیگری من جمله مشخصات بانکی از شما نداشته باشد موردی ندارد

  • سید علیرضا
    سید علیرضا

    سلام وقتتون بخیر بنده یک اکانت بازی کالاف داشتم که به مبلغ ۷ ملیون برای فروش در اینستا گرام گذاشته بودم که نزدیک ۲۰ میلیون خرج شده بود روی اکانت . و بعد از اینکه گذاشتم برای فروش یک خریدار و واسطه اومدن برای معامله و اکانتمو ازم گرفتن قرار شد پولشو واریز کنه اما بلاکم کردن. چه کاری لازمه تا انجام بدم.؟ ایا میشه گیرشون اورد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه مشخصات طرف مقابل را دارید می توانید علیه اشان طرح دعوی مطالبه وجه با استناد به توافقات انجام شده بنمایید.

  • مهتاب
    مهتاب

    من هم ب ی پیج پول زدم واسه صدورمدرک گفتن قانونیه واستعلام شدس ولی بعدگرفتن پول مسدودکردن بایدب کجاشکایت کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با عکس گرفتن از مشخصات پیج و مبلغ واریزی تان می توانید از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضائی دادخواست مطالبه وجه طرح نمایید.

  • شهریار
    شهریار

    با سلام
    وقتتون بخیر باشه
    میگم که ت اینستا یه نفر با پیج به اسم لوسیل اسکات اومده میگه من سرباز به خدمت آمریکا در سوریه هستم و فلان و بلان..
    واسشون یه پول افتاده به ارزش ۲و نیم میلیون دلار
    میگه بیا سرمایه گذاری کنیم
    واسه این گار اسم کامل و آدرس و عکس از شناسنامه می خواد خب این راسته؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر احتمالاً موضوع کلاهبرداری می باشد هیچ اقدامی نکنید.

  • علی
    علی

    سلام روز بخیر …بنده ۱سال پیش ی پیج که به اسم صدورانواع مدارک ازجمله گواهینامه ومدارک تحصیلی بود منو فالو کرد ونمونه کار میزاشت من هم دیدم چون نوشته برصورت قانونی خیلی وقته پیچش کارمیکنه گول خوردم ومثلا برام گواهینامه فرستاد فهمیدم قلابی آیا می‌تونم شکایت کنم همه چیشو دارم حتی صحبت صداشو …کلا ۲۰روز بعد ازواریزی دستگاهشون خاموش کرد…من موندم اینا چقد راحت دارن تو اینستا کلاهبرداری می‌کنن اخه شمارتماس ‌حتی با روبیکا مدارکمو فرستادم براش ….یعنی آنقدر جرات دارن امضا اون اشخاصی جهل میکنن…واریزی شماره کارتشونو هم دارم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اگر توافق بر صدور گواهینامه به صورت قانونی بوده باشد و گواهینامه تقلبی ارائه گردیده باشد به عنوان کلاهبرداری قابل شکایت و پیگیری می باشد.

  • میلاد رستمی
    میلاد رستمی

    سلام
    یه اقایی به دایرکت همسر من دایرکت داده و پشنهاد رابطه داده و ظاهرا به بقیه هم این پیشنهاد میده تا یکی قبول کنه
    . فقط یه پیام داده. میشه پیگیری کرد؟
    هیچ نام و شماره ای هم ندارم ازش

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      مدعی این قضیه همسرتان می باشد و شما امکان پیگیری ندارید.

  • گرجيان
    گرجيان

    سلام من از پيج Riha_label لباس خريد كردم . برام يك لباس با يه طرح ديگه فرستادن يك تكه اش هم پاره است. اندازه هاشم اون نيست جنس و طرح پارچه شم متفاوته از اونى كه من سفارش دادم!!!، وقتى گفتم لباس رو پس بگيريد منو چند روزى سر دووندن و الان به جاى اينكه بگن اين طرح اشتباهى فرستاديم (قابل توجه همچى طرح افتضاحى در عكس لباساشون موجود نيست اصلا نميدونم ار كجا اووردن ) ميگن لباس پاره نفرستاديم!! بفرست پارگى رو ازتون كم ميكنم بعد هزينه واريز ميكنم حتى بهم تهمت زدن لباسو پاره كرديد!!
    چه طور ميتونم پيگيرى كنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      به سازمان تعزیرات حکومتی می توانید شکایت نمایید.

  • عباس
    عباس

    باسلام من یک ماه پیش داروی گیاهی از پیج معتبر به مبلغ یک میلیون تومان خرید کردم متاسفانه الان جواب نمیده اشکالی نداره که بامدرک تو اینستا اعلام کنم که این پیج کلاهبرداری مردم آگاهترازآنند بشن البته تهدیدش هم کردم ولی جواب نداد.میخوام ببینم غیرقانونی نیست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که کلاهبرداری صورت گرفته باشد مشکلی ندارد.

  • علی
    علی

    سلام در اینستا گرام به مبلق ۴۰۰هژار تومن پول واریز کردم بلاکم کرد شماره حساب و اسمشو دارم میشه کاری کرد یا بیخیال یشم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      بله قابل پیگیری هست ولی زمان بر هست

  • زهره
    زهره

    سلام وقت بخیر ببخشید من از یه پیج گن لاغری خریدم و ایشون به تضمین اصل بودن جنس رو دادن ولی بدستم رسیده اصلا بدرد نمیخوره الان هر چی زنگ میزنم پیام میدم جوابگو نیستن باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      به پلیس فتا اطلاع دهید و دادخواست مطالبه وجه پرداختی خود را طرح نمایید

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان