جرم کودک آزاری و مجازات آن

1/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

جرم کودک آزاری و مجازات آن

کودک آزاری یکی از رفتارهایی است که قانونگذار در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین نموده است می دانیم که خانواده بیشترین تأثیر را بر روی افراد دارد و خانواده جزء اساسی ترین نهاد جامعه پذیر کردن کودکان به ویژه در سالهای اولیه زندگی محسوب می گردد. در غالب موارد پدر و مادر برای تربیت کودکان و فرزاندانشان زمان بسیار زیادی را صرف می کنند و به عبارت دیگر برای این که زندگی آرامی را برای کودک تهیه نمایند فداکاری و جانفشانی می کنند در این صورت کودک نیز چون در محیط آرام و امنی رشد نموده با معیارها و هنجارهای اجتماعی به درستی آشنایی پیدا می کند و می تواند در آینده به عنوان یک فرد که دارای سلامت روحی و جسمی می باشد به فعالیت های مفید بپردازد. اما همیشه به این صورت نمی باشد و بنا به دلایل مختلف فضای خانه برای کودک ناامن و ترسناک می شود.

دلایل کودک آزاری

همانطور که گفته شد همیشه فضای خانه برای کودک امن و آرامش بخش نمی باشد و در برخی موارد این فضا به شدت باعث ایجاد ناامنی ذهنی و جسمی برای کودک می گردد. از جمله این دلایل می توان به ناسازگاری والدین اشاره نمود که دراین صورت آسیب های آن بر کودک محرز و مشخص می باشد. از جمله دلایل دیگر می توان به سوء مصرف مواد مخدر از سوی یکی از والدین بویژه پدر اشاره نمود که در این صورت نه تنها سوء مصرف  آثار مخربی بر شخصیت کودک می گذارد بلکه باعث می گردد پدر در برخی موارد دست به کودک آزاری بزند و در مواردی ممکن است این کودک آزاری به دلیل اختلال در شخصیت و از سوی اشخاص دیگر به جز پدر و مادر باشد.

چه کسانی ممکن است مرتکب کودک آزاری گردند؟

کودک آزاری ممکن است از سوی والدین، مراقبان کودک و یا اشخاصی باشد که با کودک زندگی می کنند این کودک آزاری می تواند به صورت جسمانی باشد که به معنای به کارگیری حملات فیزیکی علیه کودک می باشد، یا کودک آزاری جنسی که به معنای سوء استفاده جنسی از کودک است در عین حال کودک آزاری هیجانی یا عاطفی به معنای ارتکاب به همه علمی است که کودک را در معرض آسیب روحی و عاطفی قراردهد.

مجازات کودک آزاری

طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال ۱۳۸۱ هرگونه صدمه و اذیت و آزاری و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنها جرم است و مرتکبین به زندان و جریمه نقدی محکوم می گردند. به همین منظور مرتکب به سه ماه و یک روز تا شش ماه حبس یا ۱۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم می گردد. این جرم از جرائم غیر قابل گذشت می باشد و قانونگذار موضع بسیار محکمی در این خصوص اعمال نموده اند و بر این اساس به نظر می رسد سلامت جسمانی و عاطفی کودک برای قانونگذار مهم بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان