آسان‌ترین راه برای آشنایی با تنفیذ طلاق

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

آسان‌ترین راه برای آشنایی با تنفیذ طلاق

طلاق یکی از موضوعات مهمی است که در چهار خانواده مطرح می‌شود. این موضوع در زمینه حقوقی نیز اهمیت زیادی دارد. اهمیت این موضوع سبب شده تا احکام خاصی در مورد آن وجود داشته باشد. به‌طور کلی در دین ما که اسلام است طلاق حرام نشده اما تأکید بیشتر اسلام بر روی سازش و جلوگیری از بروز طلاق است. لازم به توضیح است که همین امر در برخی موارد تنها راه‌حل می‌شود. زمانی که ادامه زندگی مشترک برای طرفین سبب برهم خوردن آرامش آن‌ها می‌شود، طلاق می‌تواند یک راه‌حل باشد. متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش آمار طلاق هستیم. این موضوع می‌تواند به دلیل عدم ارائه راهکارهای مناسب به زوجین باشد. طلاق از جمله اتفاقاتی است که زوجین پس از آن با تبعات آن مواجه می‌شوند و می‌تواند در تمام طول زندگی فرد همراه او باشد. به همین دلیل دادگاه خانواده قبل از طلاق زوجین را به جلسات مشاوره می‌فرستد تا اگر مشکلات آن‌ها قابل‌حل است، آن‌ها را رفع کرده و زن و مرد به زندگی مشترک خود ادامه دهند. با مفهوم طلاق آشنا شدید. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد تنفیذ طلاق می‌پردازیم. برای آگاهی بیشتر تا پایان با ما همره باشید.

تنفیذ طلاق

زمانی که زوجین پس از گذراندن جلسات مشاور مشکلشان حل نشد و همچنان تأکید آن‌ها بر روی طلاق و جدایی بود، دادگاه حکمی مربوط به عدم سازش را صادر می‌کند. زن و مردی که قصد جدا شدن از یکدیگر را دارند، با این حکم می‌توانند به دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه کرده و طلاق خود را به‌صورت رسمی در این دفاتر ثبت کنند. در ایران برای طلاق انواع مختلفی در نظر گرفته شده است. هر یک از انواع طلاق با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. تفاوت‌های موجود سبب شده تا در مورد آن‌ها احکام و قوانین نسبتاً متفاوتی وجود داشته باشد. یکی از انواع طلاق تنفیذ طلاق است. به‌منظور آشنایی بیشتر با مفهوم تنفیذ طلاق بهتر است در ابتدا با معنی لغوی این واژه آشنا شوید. تنفیذ در لغت به معنی تأیید کردن و اجازه دادن است. با توجه به این معنی می‌توان گفت تنفیذ طلاق به معنی تأیید کردن طلاق است.

تنفیذ طلاق

این موضوع بیشتر در مورد طلاق‌هایی مطرح می‌شود که دو طرف قصد دارند تا طلاق خود را خارج از کشور ثبت کنند. در چنین شرایطی زوجین از دادگاه همان کشور مدنظر حکم طلاق را می‌گیرند. سپس حکم طلاق صادر شده باید به تأیید دادگاه ایران برسد. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد شرایط تنفیذ طلاق و مراجعه مربوطه می‌پردازیم.

شرایط تنفیذ طلاق

دانستید که تنفیذ طلاق به این معنا است که حکم طلاقی که در خارج از کشور صادر شده است، باید به تأیید دادگاه ایران برسد. یا به بیانی بهتر در محاکم ایران تنفیذ شود. لازم به توضیح است که این نوع طلاق شرایط و قواعد خاص خود را دارد. در صورت رعایت نشدن هر یک از قوانین و شرایط این امکان وجود دارد که حکم طلاق تأیید نشود. دادگاه ایران تنها در صورتی حکم طلاق را تنفیذ می‌کند که حکم طلاق صادر شده از دادگاه‌های خارج از کشور یک سری شرایط خاصی را داشته باشد که در ادامه به توضیح بیشتر در مورد آن‌ها می‌پردازیم.
• دادگاه موردنظر که حکم طلاق را صادر کرده است باید صلاحیت لازم در خصوص صدور حکم طلاق را داشته باشد.
• قانون کشوری که حکم طلاق را دادگاه آن صادر کرده است نباید با قوانین ایران مغایرت داشته باشد.

در چنین شرایطی پس از تأیید صلاحیت دادگاهی که حکم طلاق را صادر کرده است، اگر مرجعی که مسئول رسیدگی به درخواست ایرانیانی است که مقیم خارج از کشور هستند، صلاحیت لازم برای رسیدگی به این پرونده را نداشته باشد دادگاه ایرانی حکم مربوط به طلاق را تأیید نمی‌کند. در گذشته ایرانیان ساکن خارج از کشور یا اشخاصی که به هر دلیلی طلاق خود را خارج از کشور ثبت می‌کردند، نیاز به دریافت تأیید از دادگاه ایران نداشتند. در آن زمان گذراندن مراحل قانونی طلاق طبق قانون همان کشور کافی بود. در نهایت طلاق آن‌ها هم به ثبت می‌رسید. به بیانی دیگر با حکم طلاق دادگاه خارجی صیغه طلاق جاری می‌شد و مشکلی دیگری برای طلاق وجود نداشت. همان‌طور که اشاره کردیم این قانون مربوط به گذشته است. در سال‌های اخیر با تصویب قوانین جدید اوضاع برای اشخاصی که حکم طلاق خود را از دادگاه خارجی دریافت می‌کنند، کمی تغییر کرده است. آن‌ها باید پس از دریافت حکم طلاق از دادگاه خارجی آن را به تأیید دادگاه ایران برسانند. این قانون سبب قطع ثبت طلاق‌های ایرانیان در خارج از کشور شد‌.

به‌عنوان سخن پایانی باید یادآور شویم که در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد تنفیذ طلاق پرداختیم. دانستید که تنفیذ در لغت به معنای تأیید است. اصطلاح تنفیذ طلاق هم در مواقعی استفاده می‌شود که شخص بنا به دلایلی روند طلاق خود را در خارج از کشور ایران سپری می‌کند. چنین اشخاصی پس از اینکه حکم طلاق خود را از دادگاه خارجی دریافت کردند، برای ثبت قانونی آن باید حکم موردنظر را به تنفیذ یا همان تأیید دادگاه ایرانی برسانند. در خصوص تأیید حکم در دادگاه ایران هم شرایط خاصی وجود دارد‌. اگر دادگاه موردنظر که حکم طلاق را صادر کرده است واجد شرایط باشد، دادگاه ایران حکم طلاق را تأیید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان