همه چیز درباره ی اختلاس و مجازات آن

3/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

همه چیز درباره ی اختلاس و مجازات آن

در این مقاله قرار بر آن است که به ارائه تعریفی جامع و شامل از اختلاس پرداخته شود. ضمن اینکه توضیحاتی هم در خصوص مجازات فرد مختلس و نکات حقوقی و قانونی مربوط به آن ارائه خواهد شد. در صورتی که نیاز به مشاوره در این زمینه دارید و می خواهید از تجربیات یک وکیل حاذق و توانمند در این راستا بهره مند شوید؛ می توانید با وکلای گروه ره جویان عدالت همراه گردید. برای آشنایی اجمالی با اختلاس و توضیحات مربوط به آن ما را تا پایان همراهی کنید.

ارائه تعریفی دقیق و شامل از اختلاس

اختلاس نامی آشناست که شاید این واژه را از اخبار، صدا و سیما، روزنامه و مجلات و… زیاد شنیده و دیده باشید. اما ممکن است تعریف دقیق و شامل یا جامعی در خصوص آن ندانید. اختلاس را می توان یکی از جرم های مالی و اقتصادی کیفری دانست که مجازات غیر قابل جبرانی برای فرد مختلس در پی دارد. اگر بخواهیم این جرم مالی را تعریف کنیم؛ می توان آن را این گونه بیان داشت: اگر هر یک از کارکنان دولتی وجه نقد، مطالبات، حواله، سهام یا هر گونه سند و اوراق بهادار متعلق به دولت را به نفع خویش یا دیگران تصاحب نماید. با این تعریف مشخص می گردد که اختلاس با خیانت در امانت و نیز دزدی کردن متفاوت می باشد. چون در این جرم، فرد مختلس می بایست حتما یکی از کارمندان سازمان ها و موسسه های دولتی باشد که اموال دولتی یا بیت المال سپرده شده به خود را با سوء نیت به چنگ خویش درآورد. پس چنین شخصی مستحق مجازات است.

اختلاس شامل چه کسانی می شود و به چه کسی مختلس گفته می شود؟

به هر گونه ربوده شدن اموال منقول و غیر منقولی اختلاس گفته نمی شود. این جرم تنها مربوط به کارمندان دولت می باشد. بنابراین اگر شخصی کارمند دولت نباشد و مرتکب چنین جرمی گردد؛ نمی توان اذعان داشت که وی اختلاس کرده است. هر چند که آن ها هم مرتکب جرم شده اند و مطابق با قانون با آن ها برخورد می شود؛ اما جرم آن ها عناوین دیگری دارد. فرد مختلس به کسی اطلاق می گردد که اموال متعلق به هر یک از قوای سه گانه را از آن خود یا دیگری کند. این جرم، به جامعه هدف هم آسیب وارد می کند. بنابراین اختلاس تنها شامل کارمندان ارگان ها دولتی، شوراها و شهرداری ها، کلیه موسسه های مربوط به دولت و… می گردد. فرد مختلس نیز کارمند دولتی است که مرتکب ارتشاء و کلاهبرداری و چنین جرم سنگینی می گردد. این جرم دارای سه عنصر: معنوی، مادی و قانونی است. در ادامه با مجازات آن بیش از پیش آشنا می گردیم.

تعیین مجازات فرد یا افراد مختلس

فردی که اقدام به اختلاس می کند؛ مجازات می گردد. مجازات چنین فرد یا افرادی بستگی به میزان مال و دارایی دارد که آن ها اختلاس کرده اند. به طور کلی طبق ماده ۵ قانون، مجازات افراد مختلس به شرح زیر می باشد:

  • اگر مبلغ اختلاس کمتر از ۵۰ هزار ریال باشد: مختلس به مدت ۶ ماه إلی ۳ سال حبس خواهد شد. همچنین بین ۶ ماه تا ۳ سال نیز موقتا از شغل خویش برکنار می شود. چنین فردی ضمن بازگرداندن وجه و دارایی ربوده شده می بایست دو برابر آن مبلغ را بازگرداند.
  • اگر مبلغ اختلاس بیشتر از ۵۰ هزار ریال باشد: مختلس به مدت ۲ تا ۱۰ سال حبس خواهد شد و به طور کامل و دائمی هم از خدمات دولتی عزل خواهد شد. چنین فردی نیز می بایست دو برابر مبلغ را بازگرداند.

افزون بر مجازات مذکور، افراد مختلس تحت شرایطی محکوم به مجازات سنگین تر از این هم خواهند شد که در ادامه به آن پرداخته می شود.

مجازات سنگین تر افراد مختلس تحت شرایط خاص

همان طور که گفته شد؛ مجازات مرتکبین به جرم اختلاس که از آن ها با عنوان افراد مختلس یاد می شود؛ تحت شروطی ویژه متفاوت می باشد. علاوه بر میزان مبلغ ربوده شده، عوامل دیگری هم در این راستا روی مجازات افراد مختلس تأثیرگذار هستند. یکی از همین عوامل جعل سند در کنار اختلاس است. در صورتی که این عمل به همراه جعل سند همراه گردد؛ مجازات فرد مختلس تشدید می گردد. به این ترتیب که در حالت اول یعنی کمتر از میزان ۵۰ هزار ریال، به مدت ۲ تا ۵ سال حبس و ۱ تا ۵ سال موقتا از آن شغل برکنار می شود. در حالت دوم نیز فرد مختلس محکوم به حبس به مدت ۷ تا ۱۰ سال افزون بر عزل یا انفصال دائم از خدمات دولتی خواهد شد. ضمن اینکه باز هم می بایست دو برابر مبلغ اختلاس شده را به عنوان جریمه بازگرداند.

دریافت مشاوره از بهترین وکلای پایه یک دادگستری

هر چند که در واقع اختلاس، جرم سنگینی است و مجازات زیادی هم در پی دارد؛ اما شما می توانید برای خود وکیل بگیرید. با توجه به امکان تخفیف در مجازات افراد مختلس، در شرایط خاص و با انجام اقدامات خاصلی آن ها می توانند از وکلای پایه یک دادگستری با تجربه در این زمینه بهره مند شوند. وکلای گروه ره جویان عدالت با تجربه و تخصص بالای خود در این زمینه و پشت سر گذاشتن پرونده های موفق، می توانند بهترین گزینه پیش رو باشند. پس شما می توانید در هر کجای این سرزمین از وجود مشاوره های هدفمند آن ها نهایت بهره مندی را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان