آسیب‌های جبران ناپذیر طلاق بر کودکان

3.3/5 - (3 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

آسیب‌های جبران ناپذیر طلاق بر کودکان

طلاق زن و شوهر و جدایی آنها، تغییرات بسیار مهمی در زندگی روزمره خانواده ایجاد می‌کند. اقامت فرزندان، کمک به نگهداری آنها ، ترک خانه و … تنها چند مورد از مواردی است که قبل از طلاق باید برای آنها برنامه‌ریزی شود.

ما در این مطلب شما را آسیب‌های جبران‌ناپذیر طلاق بر کودکان آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

آسیب‌های جبران ناپذیز طلاق بر کودکان چه آسیب‌هایی است؟

اضطراب، استرس، احساس رها شدن و مشکلات رفتاری مهم‌ترین آسیب هایی است که بر رشد کودکانی که والدینشان طلاق می‌گیرند می‌تواند تأثیر بگذارد. ما به دو آسیب با عواقب کوتاه مدت و عواقب بلند مدت اشاره می‌کنیم.

آسیب‌های طلاق بر کودکان با عواقب کوتاه مدت

از هم پاشیدگی خانواده برای فرزندان یک دشواری بزرگی است. پس از طلاق ، برخی آسیب‌ها می‌تواند فوری باشد ولی عواقب آن در طولانی مدت احساس شود. در چند ماه اول پس از جدایی، بسیاری از احساسات می‌توانند ظاهر شوند.

ایجاد منبع اضطراب در کودکان

جدایی می‌تواند به سرعت در کودکان ایجاد اضطراب کند، خصوصاً در کودکان کوچکتر که بسیار به والدین وابسته هستند. کودکان تمام احساسات منفی مشاهده شده در اطرافیان را جذب می‌کنند. این به پدر و مادر بستگی دارد که به آنها اطمینان دهند و خود را آرام نشان دهند و باید مشکلات خود را هنگامی که با آنها هستند کنار بگذارند، تا از ایجاد احساس اضطراب در آنها جلوگیری کنند.

طلاق باعث استرس مداوم می‌شود

کودکان اغلب معتقدند که آنها عامل طلاق والدین خود هستند. این فکر می‌تواند یک منبع بزرگ استرس و فشار باشد. والدینی که قصد طلاق دارند باید برای اطمینان به انها توضیح دهند که کودک هیچ ارتباطی با تصمیم آنها ندارد.

تغییرات خلقی احتمالی

در کودکان طلاق، تحریک پذیری مکرر بسیار مشاده می‌شود چرا که جدایی می‌تواند منجر به نوسانات خلقی در آنها شود. در بعضی موارد ، آنها ترجیح می‌دهند تنها بمانند و از گفتگو خودداری کنند. باید به کودک خود نشان داد که پدر و مادر در کنار او هستند و در صورت نیاز می‌تواند با آنها صحبت کند.

احساس رها شدن به دنبال طلاق

پس از طلاق، یکی از پدر و مادر خانه را ترک می‌کند و این به معنی شرایط دشوار جدیدی برای پذیرش کودک است. پس از آن کودک باید بیاموزد كه دور از پدر یا مادرش زندگی كند و دیگر لحظه‌های زندگی روزمره را تقسیم نكند. این والدین هستند که باید برای او توضیح دهند که کودک می‌تواند به ملاقات با هر دو والد ادامه دهد و والدین همچنان در کنار کودک هستند.

کودکان در این شرایط سه برابر بیشتر در معرض بیماری هستند

کودکان طلاق از نظر اخلاقی رنج می‌برند و سلامتی آنها نیز آسیب می‌بیند. طبق مطالعات صورت گرفته کودکان طلاق به احتمال زیاد بیشتر به بیماری مبتلا می‌شوند چرا که تجربیات استرس زا و ناراحت کننده می‌توانند پیامدهای مضر بر فیزیولوژی و فرآیندهای سلامت داشته باشند.

عواقب طولانی مدت

برخی از عواقب پس از طلاق بعداً ظاهر می‌شوند و می‌توانند تا مدت‌ها با کودک بمانند. از جمله:

کودک می تواند دچار مشکلات رفتاری و اجتماعی شود

در طولانی مدت، طلاق می‌تواند منجر به رفتارهای خشونت آمیز و یا غیرقابل کنترل کودک شود. این مشکلات اغلب هنگامی رخ می‌دهد که منشا طلاق، درگیری و خصومت بوده باشد. والدین باید مشکل را در آرامش حل کنند و اطمینان حاصل کنند که جدایی آنها در بهترین شرایط ممکن انجام می‌شود و حتی در صورت نیاز قرار ملاقات با یک روانشناس را حتما در برنامه‌های خود قرار دهند.

از بین رفتن اعتماد در کودک طلاق

کودکانی که شاهد جدایی والدین هستند خطر ابراز تردیدهای واقعی در مورد اعتماد را دارند. بعد از طلاق والدین ، کودکان ممکن است تمایل داشته باشند که همه چیز را با ذهنیت منفی شروع کنند. بهترین راه اطمینان بخشی به آنها این است که به أنها این اطمینان را بدهید که جدایی شما با چیز منفی همراه نیست.

طلاق والدین می تواند منجر به افسردگی شود

افسردگی در بین کودکان طلاق بسیار شایع است و آنها احساس می‌کنند که دیگر هیچ اتفاقی در زندگی آنها نمی‌افتد. اگر غم و اندوه برای مدت طولانی همراه کودک بماند، می‌تواند به افسردگی کامل تبدیل شود. علیرغم جدایی ، لازم است که نسبت به همه علائم (نوسانات خلقی ، استرس ، اضطراب ، کاهش اشتها ، خستگی شدید و غیره) توجه داشته باشید تا در سریع‌ترین زمان ممکن واکنش نشاد دهید.

عدم موفقیت در مدرسه، نتیجه‌ای احتمالی

در بحبوحه این وضعیت، ممکن است تمرکز در مدرسه برای کودک طلاقی که دانش‌آموز است به شدت سخت باشد و در نهایت علاقه خود را به دروس از دست بدهد. کار در خانه و انجام تکالیف نیز هنگام مشاجره والدین می‌تواند دشوار باشد.

استرس ، اضطراب ، افسردگی ، عدم اعتماد به نفس: تمام این عواقب مستقیم طلاق ، در طولانی مدت ، می‌تواند منجر به عدم موفقیت کودک در مدرسه شود. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما با وجود طلاق یک مکان ساکت برای درس خواندن و تمرکز دارد و از کمک کردن به او در تکالیفش دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان