ثبت درخواست صورت مجلس تفکیکی

5/5 - (4 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل ثبتی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

ثبت درخواست صورت مجلس تفکیکی

گسترش زندگی شهری و نیاز به پاره ای از سوالات تخصصی

با گسترش زندگی شهری به ویژه در کلانشهرها، نیاز به پاره ای از توضیحات در زمینه پروژه های ساختمانی ضرورت یافت. از جمله آن ها می توان به تجمیع و اخذ صورت مجلس تفکیکی اشاره کرد. در گذشته های نه چندان دور بیشتر خانه ها به شکل ویلایی با متراژ بالا بودند. اما امروزه این خانه ها جای خود را به آپارتمان های چند طبقه با واحدهای کوچک و بزرگ زیاد داده اند. از طرفی دیگر رشد جمعیت، باعث شده است تا در برخی از شهرها واحدهای بیشتری را بنا سازند تا نیاز آن شهر را به مسکن برآورده نمایند. به همین جهت است که خانه های بزرگتر را به خانه های کوچکتر و واحدهای نقلی تبدیل کرده اند. البته نقطه عکس این موضوع هم صدق می کند. به این شکل که واحدهای کوچک فرسوده و قدیمی را برای احداث مجتمع های مسکونی و تجاری بزرگ از رده خارج می کنند. به همین دلیل به تجمیع و اخذ صورت مجلس تفکیکی نیاز می شود.

معنا و مفهوم تجمیع و اخذ صورت مجلس تفکیکی چیست؟

تا پیش از آنکه به مفهوم حقوقی تجمیع و اخذ صورت مجلس تفکیکی بپردازیم؛ بایستی با ریشه لغوی آن ها آشنا شویم. کلمه تجمیع به معنای جمع شدن و گردآوردن چیزی است. اما کلمه تفکیک را می توان درست نقطه مقابل تجمیع دانست. چرا که تفکیک در لغت به معنای جداسازی یا تقسیم بندی چیزی نسبت به چیزهای دیگر است. بنابراین برای دستیابی به اصطلاح حقوقی تجمیع و اخذ صورت مجلس تفکیکی بایستی مفهوم آن را از نظر قوانین جمهوری اسلامی ایران جویا شد. در یک تعریف ساده می توان تجمیع را این گونه تعریف کرد که یک مالک می خواهد برای چندین ملک و زمین مختلف یک، یک سند واحد به شکل رسمی دریافت نماید. بنابراین واحدهای کوچک تر خود را که در نزدیکی هم هستند؛ به منظور ساخت یک پروژه بزرگ ساختمانی به اصطلاح تجمیع می کند. اما تفکیک یعنی یک واحد بزرگ ساختمانی به چند واحد کوچک تقسیم می شود. در تفکیک انواع مال غیر منقول به واحدهای کوچک تر تقسیم بندی می شود.

اجرای قوانین استاندارد برای تجمیع واحدهای ساختمانی

حال که با تجمیع و اخذ صورت مجلس تفکیکی تا حدودی آشنا شدیم؛ بهتر است قوانین آن ها را نیز بیان داریم. چرا که در صورت عدم شناخت مربوط به این قوانین ممکن است اختلافاتی میان مالکین واحدهای ساختمانی مختلف بروز یابد. به منظور جلوگیری از این اختلافات برآن شده ایم تا این نکات را به طور کامل با ذکر جزئیات اعلام داریم. گاهی اوقات با تجمیع چندین پلاک به یک پلاک واحد رو به رو هستیم که مالک همه آن ها یکی است. گاهی اوقات نیز ممکن است چندین مالک مشاع بخواهند اقدام به تجمیع پلاک کنند. به عنوان مثال در مورد اول مالک این امکان را دارد که پس از فراهم آمدن شرایط لازم، حدود ملک خود را تعیین کند. سپس سند مالکیت واحدهای کوچک تر را باید ابطال نماید تا سند کلی برای وی صادر گردد. اما برای حالت دوم باید سهم مشاع هر یک از مالکان، مساوی باشد. بنابراین سهم هر مالک در پلاک ها با سهم آن ها در تجمیع بایستی یکسان باشد.

شرایط لازم برای تجمیع انواع املاک و مستغلات

تجمیع و اخذ صورت مجلس تفکیکی حتما بایستی طبق یک سری شرایط باشد که عبارت است از:

  • می بایست تمامی پلاک ها در مجاورت هم و بدون فاصله باشند.
  • باید حتما هر یک از قطعات دارای سند مالکیت باشند و در دفتر املاک همه آن ها ثبت شده باشند.
  • به هیچ عنوان نباید هیچ یک از سندهای این املاک در گرو بانک یا هر طلبکار دیگری باشند.
  • هر یک از این پلاک ها برای تجمیع می بایست حتما دارای کاربری یکسانی باشند. بنابراین نمی تواند یکی از آن ها تجاری و دیگری مسکونی باشد.
  • هیچ کدام از پلاک ها نباید از طرف دادگاه یا هر گونه معاملات شرطی در بازداشت و گرو باشند.
  • سند مالکیت تمامی پلاک ها بایستی با محله مدنظر کاملا مطابقت داشته باشد.
  • سهم مالکان زمین های مشاعی باید مساوی باشند.
  • بایستی سندهای قبلی به طور کامل بایگانی شده و یک سند واحد برای همه آن ها صادر شود.

همه این شرایط لازم و ضروری است.

درخواست تجمیع حدود املاکی که دارای سند مالکیت می باشند

تجمیع و اخذ صورت مجلس تفکیکی به طور کامل می بایستی قانونی پیش رود. برای درخواست تجمیع حدود املاکی که دارای سند مالکیت می باشند؛ بایستی مراحلی به ترتیب زیر طی شود:

  • تایید تقاضای فرد متقاضی با همراه داشتن اصل سند مالکیت
  • ثبت تقاضا در دفتر اندیکاتور
  • ارجاع به نماینده به منظور رسیدگی و اظهارنظر
  • بررسی شرایط تجمیع
  • ارسال مدارک به بایگانی
  • تبیین نماینده و نقشه بردار و سپس تهیه نقشه توسط آن
  • تبیین حدود املاک توسط نقشه دار
  • ترسیم نقشه تجمیعی و تهیه پیش نویس سند مالکیت و امضای صورت جلسه
  • بررسی صورت جلسه تجمیعی به منظور صدور سند مالکیت
  • بررسی همه جانبه سند مالکیت
  • ارسال پرونده به حسابداری و پرداخت بهای آن
  • و…

بنابراین شما می توانید بدین ترتیب درخواست تجمیع حدود املاکی را بدهید که دارای سند مالکیت می باشند. کلیه مراحل آن بایستی به ترتیب فوق از ابتدا تا انتهای آن انجام شود.

درخواست صورت مجلس تفکیکی

امروزه با توجه به ساخت و ساز ساختمان های چندین طبقه، افراد زیادی هستند که اقدام به درخواست صورت مجلس تفکیکی می کنند. چرا که پس از ساخت این آپارتمان ها می بایست برای تمامی بخش هایی که مشاع هستند؛ به شکل تفکیک شده یا جداگانه، سند بگیرید. البته برای این منظور می بایست مشخصات دقیق هر یک از آن ها اعم از: پارکینگ، انباری و… ابتدا تبیین گردد. به چنین سندی که ما آن را از اداره ثبت گرفته و تمامی بخش های تفکیکی در آن قید شده است؛ صورت مجلس تفکیکی اطلاق می گردد. برای تعیین حدود هر یک از این قسمت های مشاع نیاز به درخواست آن است. در صورت مجلس تفکیکی، حدود هر یک از بخش ها به شکل کاملا دقیق تبیین می گردد. به همین دلیل شما پس از درخواست خود می توانید حدود ملک خود را به طور کامل در اختیار داشته باشید تا هیچ گونه مشکلی پس از خرید و فروش آن برای سایر مالکان رخ ندهد.

مراحلی که برای صدور صورت مجلس تفکیکی باید طی شوند

برای صدور صورت مجلس تفکیکی، می بایست یک سری مراحل به ترتیب طی شوند تا در نهایت این صورت جلسه برای شما صادر گردد. از جمله اصلی ترین مراحل لازم در این راستا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۱- تثبیت حدود و ساعت عرصه ملک
  • ۲- تهیه نقشه عرصه
  • ۳- ارسال فرم تثبیت ملک به نظام مهندسی نقشه بردار نظام و تهیه نقشه های تفکیکی ملک توسط نقشه برداری مربوطه و گواهی های مربوط از جمله کد ۹۲۰ مجموعه بخشنامه های ثبتی
  • ۴- ارسال نقشه های تنظیمی به شهرداری جهت بررسی و تهیه و صدور پایان کار
  • ۵- ارسال  نقشه ها و پایان کار از طریق نظام مهندسی به اداره ثبت اسناد و املاک منطقه مربوطه جهت صدور صورت مجلس تفکیکی
  • ۶- بررسی و اخذ پلاک فرعی جهت قطعات تفکیکی و نهایتاً امضای صورت مجلس تفکیکی توسط مأمور نقشه بردار و ارسال برای معاونت جهت ممهور نمودن به مهر مخصوص جهت اخذ گواهی های لازم.

پس از آنکه طی این مراحل صورت مجلس تفکیکی برای شما صادر شد؛ نسخه دوم آن را می بایست به دفترخانه متقاضی ارسال کنید. البته این مرحله توسط متصدی امور دفتری انجام می گیرد. بدین ترتیب درخواست شما به طور کلی ثبت می گردد.

هدف از ارائه تجمیع و اخذ صورت مجلس تفکیکی

هر یک از دو مقوله تجمیع و اخذ صورت مجلس تفکیکی بنا به اهداف و اغراض مختلفی انجام می شوند. ممکن است از خود بپرسید که تجمیع یا تفکیک هر یک از املاک و مستغلات، چه فایده و مزیت هایی می تواند در پی داشته باشد؟ پاسخ هایی زیادی را می توان برای آن ها بیان داشت. همین که خانه های فرسوده قدیمی جای خود را به خانه های جدید با قابلیت های متنوع می دهند؛ یکی از این اهداف به شمار می آید. چرا که ساختمان های قدیمی را این بار با زیربنایی مستحکم تر می سازند که ارزش آن را هم به مراتب افزایش می دهد. ضمن اینکه به زیباسازی شهرها کمک شایان توجهی می کند. از طرفی دیگر شما می توانید از بانک های عامل، دریافت تسهیلات کنید تا پس از دریافت مجوز و تأمین بودجه اقدام به ساخت و ساز پروژه های مختلف کنید. حتی از طرف دولت نیز طرح های تشویقی برای تجمیع بافت های فرسوده شهر ارائه می گردد.

درخواست تجمیع و صورت مجلس تفکیکی بناهای تاریخی

در خصوص تجمیع و اخذ صورت مجلس تفکیکی نباید از این نکته غافل شد که این درخواست ها برای هر ملکی قابل ارائه نیستند. یکی از همین ملک ها که نمی توانید هیچ گونه درخواست تجمیع یا تفکیکی برای آن ها داشته باشید؛ بناهای باارزش تاریخی هستند. چرا که بر حسب قانون تجمیع و تفکیک این بناهای باارزش تاریخی، ممنوع اعلام شده است. البته برای ساختمان هایی که در مجاورت این بناهای تاریخی قرار دارند؛ به شرطی که به حریم آن ها تجاوز نکنند؛ ایرادی مترتب نمی گردد. چرا که طبق کمیسیون ماده ۵ پس از ارائه طرح توجیهی  و تصویب آن اگر آسیبی به این بناها وارد نشود؛ تجمیع و تفکیک آن ها مجاز اعلام شده است. پس می بایست تا پیش از ثبت درخواست تجمیع یا اخذ صورت مجلس تفکیکی به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید. سپس مراحل قانونی را به ترتیب برای هر یک از آن ها دنبال کنید. در این صورت می توانید به هدف مورد نظر خود دست یابید.

ثبت درخواست تجمیع و اخذ صورت مجلس تفکیکی در مراکز معتبر و افراد متخصص

برای ثبت درخواست تجمیع و اخذ صورت مجلس تفکیکی و نیز درخواست وضعیت پیگیری املاک جاری می بایست به یک مرکز معتبر مراجعه کنید. کسانی که با بکارگیری کادری مجرب و کارکشته به خوبی می توانند نیاز شما را نسبت به تجمیع و تفکیک املاک شما برآورده نمایند. شما برای این منظور نیاز به یک وکیل پایه یک دادگستری در حوزه ملک و مستغلات دارید. برای دستیابی به یک وکیل ملکی می توانید از ره جویان عدالت کمک بگیرید. آن ها با مشاورین حضوری و غیر حضوری خود در بستر اینترنت یا تماس تلفنی همه روزه در خدمت شما هستند. کافیست از مشاورین حقوقی وکیل تهران در ره جویان عدالت کمک بگیرید. آن ها درخواست تجمیع و اخذ صورت مجلس تفکیکی شما را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهند. در نتیجه شما به شکل کاملا قانونی و در سریعترین زمان ممکن به هدف مورد نظر خویش دست خواهید یافت. چرا که تجربه این دسته از افراد متخصص بسیار بالا و چشمگیر است.

سخن پایانی

به طور کلی در نظر داشته باشید که شما برای تجمیع یا اخذ صورت مجلس تفکیکی، می بایست حتما مراحلی را به ترتیب پشت سر بگذارید. در هر یک از این راه ها، بهتر است شما مدارک و شرایط لازم را برای خود احراز نمایید. شما با ثبت درخواست صورت مجلس تفکیکی یا درخواست تجمیع املاک خود نزد وکیل های با تجربه ره جویان عدالت می توانید بهتر کار خود را پیش ببرید. به عنوان نکته پایانی و بسیار مهم باید دانست که مرجع صالح  برای رسیدگی و صدور صورت مجلس بستگی به ارزش آن خواسته دارد. اگر دعوای مطرح شده بیش از ۵ میلیون باشد؛ مرجع صالح دادگستری است. در غیر این صورت اگر کمتر باشد؛ مرجع صالح، شورای حل اختلاف می باشد. پس بایستی بر اساس ارزش آن به هر یک از این مراجع صالح مراجعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان