قوانین موجر و مستاجر

3.4/5 - (43 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

قوانین موجر و مستاجر

اجاره

مطابق ماده ۴۶۶ قانون مدني: «اجاره عقدي است که به موجب آن مستاجر، مالک منافع عين مستاجره مي‏شود، اجاره دهنده‏ را موجر و اجاره کننده را مستاجر و مورد اجاره را عين مستاجره گويند

مستاجر

تکالیف موجر

تحویل مورد اجاره به مستاجر پس از انعقاد عقد اجاره

بر گرداندن پول پیش مستاجر به هنگام تخلیهاجاره

انجام تعمیرات کلی و اساسی در مورداجاره

تکالیف مستاجر

پرداخت کرایه

تخلیه محل اجاره در پایان قرارداد

انجام تعمیرات غیر اساسی مورد اجاره

.پرداخت بهای آب برق گاز تلفن و حق شارژ

جلوگیری نکردن از تعمیرات اساسی توسط موجر

خودداری از ورود خسارت به محل اجاره

قرارداد اجاره رسمی و غیر رسمی          

قرارداد اجاره رسمی قراردادی است که در دفترخانه تنظیم شده باشد یا در صورتیکه قرارداد در دفترخانه تنظیم نشده است باید توسط دو شاهد امضا شده باشد. قرارداد اجاره زمانی غیر رسمی است که بوسیله اجاره دهنده و اجاره کننده در یک برگ کاغذ تنظیم میشود و یا اینکه در بنگاههای املاک تنظیم میشود. نکته مهمی که باید رعایت شود تا بتوانید دستور تخلیه بگیرید اینست که غیر از امضای اجاره دهند و اجاره کننده که در انتهای قرارداد اجاره میباشد، باید امضای دو نفر به عنوان شاهد آنرا امضا کنند.

وظایف موجر

موجر باید عین مستاجره را در وضعیتی به تصرف مستاجر بدهد که مستاجر بتواند استفاده مقرر را از عین مستاجر ببرد.

موجر حق ندارد مادام که عقد اجاره باقی است، در عین مستاجره تغییراتی ایجاد کند، به طوری که مانع از استفاده مستاجر باشد یا امکان استفاده مستاجر را دشوار نماید.

کلیه تعمیرات و مخارجی که برای امکان انتفاع مستاجر در عین مستاجره لازم است، برعهده مالک می باشد مگر اینکه شرط خلاف شده باشد، یا آنکه عرف اقتضای امر دیگری را داشته باشد.

وظایف مستاجر

مستاجر باید مال الاجاره معین را در مواعدی که برای پرداخت آن در نظر گرفته شده به مالک تسلیم کند و در صورتی که موعدی برای پرداخت مال الاجاره معین نشده باشد باید آن را نقدا به موجر بپردازد.

مستاجر باید در استفاده عین مستاجره رعایت متعارف را بنماید یعنی در آن تعدی و تفریط نکند ؛ در غیر اینصورت در برابر مالک مسول خواهد بود . مستاجر باید عین مستاجره را برای همان مصرفی که در اجاره مقرر شده به کار برد ؛ در غیر اینصورت ضامن خواهد بود . در صورتی که طرز مصرف عین مستاجره مشخص نشده باشد مستاجر باید از آن ، آن طور که عرف اقتضاء می کند استفاده کند والا ضامن است.

اگر مستاجر بدون اذن موجر در عین مستاجره تعمیراتی انجام دهد در صورتی می تواند از موجر مطالبه کند مگر آنکه ضمن عقد اجاره این امر مورد توافق قرار گیرد .

اجاره

 قانون موجر و مستاجر در تخلیه پیش از موعد

اگر مستاجر مطلبق قرارداد حق فسخ زودتر از موعد نداشته باشد قرارداد تا انقضاء مدت اعتبار دارد و موجر موظف به پرداخت مبلغ رهن قبل از موعد قرارداد نمی باشد مگر اینکه در قرارداد ذکر شده باشد که در صورتی که مستاجر قصد تخلیه ملک زودتر از موعد را داشته باشد باید این امر را یک ماه زودتر به موجر اطلاع دهد که در اینصورت موجر باید طبق قرارداد هر چه سریعتر نسبت به پرداخت مبلغ ودیعه اقدام نماید. برای فسخ قرارداد توسط مستاجر نیز در صورت معیوب بودن ملک در حال اجاره و یا در حالتی که دو طرف در زمینه فسخ قرارداد پیش از موعد در این زمینه توافق کرده باشند، فسخ امکان پذیر است.

فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد توسط مستاجر

در صورتی که موجر به تعهدات خود عمل ننماید، مستأجر می تواند قرارداد را فسخ نموده و ملک را تخلیه نماید. در اینصورت موجر باید حقوق مستأجر را تسویه و اجاره را پایان دهد. یکی دیگر از مواردی که مستأجر می تواند اقدام به فسخ قرارداد نماید، مغایرت عین مستأجره با توصیفات مندرج در اجاره نامه است. اگر در صورت ایجاد خرابی غیر قابل تعمیر در ملک، مستأجر می تواند پس از فسخ قرارداد، ملک را تخلیه نموده و مبلغ پیش پرداخت را دریافت نماید.

فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد توسط موجر      

اگر مستأجر ملک را به مصرفی غیر از موارد توافقی خود با موجر در آورد، مثلا از ملک مسکونی جهت دفتر کاری استفاده نماید، یا در استفاده خود از ملک، مرتکب اعمال خلاف شرع شود ، موجر می تواند قرارداد اجاره را فسخ نموده و ملک را از مستأجر باز پس گیرد. در صورتی که مستأجر، به مدت ۳ ماه اجاره بهای خود را به طور کامل پرداخت نکند، موجر می تواند قرارداد اجاره را فسخ نماید.

هزینه تعمیر پکیج چند روز پس از ورود مستاجر

اگر تقصیر از طرف مستاجر اتفاق افتاده باشد پرداخت و جبران خسارت با او خواهد بود. بنابراین اگر بین خرابی پکیج و تقصیر مستاجر در حفظ و نگهداری متعارف از پکیج رابطه مسقیم وجود داشته باشد جبران خسارت وارده  یعنی تعمیر پکیج بر عهده ی مستاجر است .

تخلیه ملک

اگر مستاجر ملک را تخلیه نکرد چه کاری باید انجام داد؟

پس از اتمام مدت اجاره موجر از مستأجر می‌خواهد ملک را تخلیه کند. اگر ملک با رضایت تخلیه شد که مشکلی پیش نمی‌آید؛ اما گاهی ممکن است اختلافاتی در زمان تخلیه ملک به وجود بیاید. برای اینکه درخواست تخلیه ملک از سوی موجر وجاهت قانونی داشته باشد باید:

– یا مدت اجاره منقضی شده باشد.

– یا مستأجر بیش از ۳ ماه مبلغ اجاره را پرداخت نکرده باشد.

– یا اینکه کاری بر خلاف قرارداد اجاره انجام داده باشد.

در این صورت می‌توانید خطاب به شورای حل اختلاف محل ملکتان درخواست صدور دستور تخلیه بنویسید.

 

مراجع رسیدگی به درخواست تخلیه    

اصل بر آن است که دادگاه های عمومی برای طرح دعاوی تخلیه صالح هستند ولی اگر تخلیه اماکن مسکونی مدنظر باشد، شوراهای حل اختلاف نیز برای رسیدگی به این دعاوی صلاحیت دارند. اما برای تخلیه محل کسب و امثال آن، محاکم دادگستری صلاحیت رسیدگی دارند.

اجرت المثل ایام تصرف چیست و چگونه محاسبه میشود؟      

اجرت المثل مبلغی است که بابت استفاده شخص منتفع از مال، به مالک مال پرداخت می شود. اجرت المثل ایام تصرف قابل مطالبه بوده و بسته به شرایط روز ، میزان استفاده ، نوع مال و … تعیین می شود. در صورتی که استفاده کننده از پرداخت اجرت المثل ایام تصرف مال خودداری نماید، مالک می تواند اقدام به ارائه دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام تصرف نماید.  اجرت المثل معمولا خارج از قرارداد و توسط قاضی یا کارشناس تعیین می گردد.

انتقال محل اجاره توسط  مستاجر به شخص دیگر چه حکمی دارد؟   

در عقد اجاره لازم نیست موجر مالک ملک مورد اجاره باشد ولی لازم است مالک منافع آن باشد و الا اجاره باطل است. از طرف دیگر مستاجر هنگامی می تواند منافع مورد اجاره را به دیگری منتقل کند که در اجاره نامه این اختیار به او داده شده باشد و در این حالت مالک می تواند در صورت پایان مدت اجاره یا فسخ آن با مستاجر جدید اجاره نامه تنظیم کند و نیز مستاجر جدید دارای چنین حقی است


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بنیامین
    بنیامین

    سلام خسته نباشید ایا داشتن خط تلفن وظیفه موجر است ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام، موجر موظف به تحویل اقلام درج شده در اجاره نامه است.

  • معصومه
    معصومه

    باسلام من ملکی رو پارسال اجاره کردم تاریخ قولنامه یکم فروردین ماه ۱۴۰۰بوده در قولنامه با حروف ذکر شده یکسال وچهار ماه اما در تاریخ عددی به مدت یکسال است و من خانه رو رهن کردم سر یکسال که شد صاحبخانه زیر حرفش زد وقبول نکرد وقولنامه من رو تصرف کرد ودیگه نداد وگفت گم شده وبه صورت شفاهی گفت اگر بخوای بنشینی باید روزی ۱۰۰ تومانی که در قرارداد نوشته شده رو بدی دو میلیون سیصد از من گرفت وقرار شد امسال هم خانه اش رو به من بده نصف پولم رو برگردوند وقرار شد۷۰میلیون رهن وماهی ۳۵۰۰۰۰۰اجاره ،ایشون یک روز صبح یک کاغد آورد وگفت امضا کنید اجاره نامه بود که از ۲/۲/۱۴۰۱تا ۲/۲۱۴۰۲ فقط یک رو کاغذ بود وخودش برداشت وهر چی بهش گفتم بریم املاکی تا ثبتش کنیم ایشون همش بهانه می آورد ودو ماه هست که اجاره اش میگیره والان رفته شکایت کرده که من از موعد قراردادم گذشته ولک رو تخلیه نکردم ۱۵/۴/۱۴۰۲باید مراجعه کنم به شورای حل اختلافات

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      حتما وکیل بگیرید و از خود دفاع کنید.

  • عابدینی
    عابدینی

    سلام ‌و عرض ادب
    بنده آپارتمان نوسازی را ۲ ماه پیش اجاره کردم ولی مشکلات داخلی واحد زیاده اعم از سیم‌کشی برق نا مناسب و کاشی کاری نامناسب سرویس ها که موجب جمع شدن آب میشود ؛ مالک گفته من همینطوری اجاره دادم و هیچ هزینه ای نمیدم اگر ناراحتی تخلیه کن و یک ماه اجاره نده
    اول اینکه مالک موظفه که رفع ایرادات انجام بده یا نه؟
    دوم در صورت تخلیه بنده میتونم ادعای خسارت مبنی بر هزینه کمیسیون املاک و اثاث کشی کنم چون به گفته مالک تخلیه کردم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.موقع بازدیدوتنظیم قراردادبایددقیق می دیدید.خسارتی نمی توانیدبگیرید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.موقع بازدیدوتنظیم قراردادبایددقیق می دیدید.خسارتی نمی توانیدبگیرید

  • زهرا
    زهرا

    با سلام بنده ملکی مسکونی دارم که در تصرف مستاجر هست آیا با توجه به اینکه خودم هم مستاجرم میتونم واحدم رو قبل از موعد از مستاجر پس بگیرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      خیر، باید تا زمان انقضای قرارداد منتظر بمانید.

    • ساسان
      ساسان

      سلام خسته نباشید
      من ملکی رو اجاره کردم اسفند ماه اما مالک اصرار به فروش خانه داره به ما گفته که باید تخلیه کنید اما باید بفروشم تا پول شمارو بدم و پول ندارم ما هم قصد نداریم اجازه بازدید بدیم و گفتیم که پول رو تهیه کنید تا ما تخلیه کنیم اگر تا اسفند پول تهیه نشد چه کاری باید انجام بدیم؟

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام
        تخلیه منوط به پرداخت مبلغ ودیعه است.

  • مهدی
    مهدی

    سلام .مایک خانه رادوسال مستاجربودیم سال اول راداخل بنگاه قراردادنوشتیم سال دوم هم توافقی هم اجاره وهم پیش رازیادکرد.درطول مستاجری خیلی مارواذییت کردحالاهم که خانه راتخلیه کردیم ۲۰میلیون پولم رونمیده ومیگه که ۱۴میلیون خسارت به خونه من زدی به نظرشماچیکارکنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      بابت ۲۰ میلیون باید دادخواست مطالبه وجه بدهید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.
      دادخواست مطالبه وجه بدهید.

  • میثم
    میثم

    با سلام . بنده حدود ۶ سال مستاجر یک واحد کلید اول هستم با توجه به روند افزایشی ملکی که در آن هستم و ارزش پول بنده که نسبت به ملک چندین برابر کاهش داشته و اینکه در حفظ وسلامت منزل خوب نگهداری شده آیا حقی در این خصوص هم به بنده جهت بهره وری داده میشود یا خیر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام،
      قرارداد اجاره، تا زمان انقضای آن، معتبر و لازم الاجراست و پس از آن حق دیگری قابل مطالبه نیست.

  • لیدا
    لیدا

    سلام من مستاجر ۵ سال در یک آپارتمان میباشم االان یک سال هست به صورت شفاهی تلفنی قرداد رو تمدید کردیم و امسال هم قرار بود صاحبخونه بیان بریم املاک تمدید کنیم یکبار قرار کذاشتیم املاک بسته بود دو سه بار قرار گذاشتیم صاحبخونه گف کار پیش اومده گفتم مبلغ اجاره ماهانه رو پرداخت کنم گف نه فعلا هیچی پراخت نکن الان با گذشت یک ماه از تاریخ قراداد خونه صاحبخونه اومده با یک خانم غریبه دیروز داد و بیداد راه انداخته که من خونه رو به این خانم اجاره دادم و چون من خودم خونه نبودم اون خانم دخترم رو هل داده و فحاشی کرده ایا همچین کاری میتونن بکنن ؟ کجا باید برم دردمو بگم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام ، در صورت انقضای مدت قرارداد موجر میبایست از طریق مراجع قضایی نسبت به تخلیه اقدام میکرد‌، وسپس با مستاجر جدید قرار دادمنعقد می‌نمود ، در صورت مزاحمت و فحاشی از طرف موجر شما میتوانید بر علیه وی شکایت مطرح نمایید

  • مهدی حقی
    مهدی حقی

    کارگاهی در اجاره بنده بود. در پایان قرارداد، ما محل مورد اجاره را تخلیه ولی هنوز کلید کارگاه نداده ایم. برای حساب کتاب آب و برق و گاز به مشکل خورده ایم (قصد زیاده خواهی دارد). قصد داریم کلید کارگاه را به بنگاه تحویل دهیم و اعلام کنیم پول پیش را به بنگاه بدهد تا تبادل انجام گیردتا نتواند نسبت به عدم تحویل مورد اجاره ادعایی داشته باشد. آیا این حرکت ما اصولی ست؟ چه کارهای قانونی پیشنهاد می کنید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر بنگاه بعنوان داور قرارداد شما باشد، درغیر اینصورت میتوانید، کلید را در قالب تامین دلیل، تحویل شورای حل اختلاف دهید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام شما این موضوع را با در خواست تامین دلیل از طریق شورای حل اختلاف . انجام دهید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام شما این موضوع را با در خواست تامین دلیل از طریق شورای حل اختلاف . انجام دهید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام شما این موضوع را با در خواست تامین دلیل از طریق شورای حل اختلاف . انجام دهید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام شما این موضوع را با در خواست تامین دلیل از طریق شورای حل اختلاف . انجام دهید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام . از طریق شورای حل اختلاف تامین دلیل نمایید

    • احسان رمضانی
      احسان رمضانی

      با سلام و خسته نباشید
      من قراردادم تا اسفند ۱۴۰۱ هستش
      اما میخواهم زودتر از قراردادم از خانه ایی که اجاره کردم پاشم و بیشتراز یک ماه است به صاحب خانه گفتم اما امروز فردا میکنه
      و حتی یک پیام دارم که بیشتر از دو ماه است بهشون گفتم کولر و درست کن چون از وقتی که من تحویل گرفتم کولر درست نبود و هنوز درست نکرده من میتونم با اس ام اسی که دوماه پیش بهش‌داده بودم ثابت کنم و حق فسخ را بگیرم

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام . نقص و عیب کولر دلیل بر فسخ نیست

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام . نقص و عیب کولر دلیل بر فسخ نیست

  • هومن فرامرزی
    هومن فرامرزی

    سلام،من ۷سال مستاجریک،خانه،هستم درتمام،روزهای،کرونا وتعطیلیه،کارم اجاره،ام راپرداخت کردم،حالاحالاها خانه،دستورتخلیه خانه راداده،من بایدچه کارکنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام ، با توجه صدور دستور تخیله ، شما ناچار موظف به تخلیه ملک هستید

  • نسيم افضلي
    نسيم افضلي

    سلام آيا موجر موظف است كه قبل پايان قرارداد مبلغي از پول پيش را به مستأجر برگرداند كه براي خانه جديد قرارداد ببندد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام، خیر، چنین وظیفه ای در قانون پیش بینی نشده است.

  • فاخته
    فاخته

    سلام، ما آپارتمانی اجاره کردیم و اجاره هم هر ماه به موقع پرداختیم، مدت اجاره آخر تیر هست. ولی ما هنوز جایی رو پیدا نکردیم. میخواستم ببینم در صورت شکایت صاحبخونه، دادگاه به ما چه مدت فرصت تخلیه میده و آیا برای این مدت باید اجاره بدیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      با پایان یافتن زمان اجاره، موجر میتواند تقاضای تخلیه نماید و دادگاه هم در مقام اجرای تخلیه میتواند تا یکماه به مستاجر مهلت دهد.

  • نگار
    نگار

    سلام. من زمانیکه برای بازدید ملکم رفتم، مبلغی رو بابت خسارت به گاز پیش املاک گرو گذاشتیم و کل مبلغ رهن رو بهشون برگردوندیم. متاسفانه زمان بازدید متوجه نشدم که مستاجر میله پرده های من رو با خودش برده. الان که تماس گرفتم مستاحر میگه به شرطی میله پرده ها رو میارن که برای تعمیر گاز خودشون شخصی رو بیارن. من هم گفتم خیر خودم شخص مورد نظرم رو میارم. سوالم اینه الان که تخلیه و کردن و قرارداد هم باطل شده و پولشون رو هم پس گرفتن، ایشون بخاطر وسیله ای که از ملک من بردن محکوم میشن یا خیر؟ من چکار کنم به کجا مراجعه کنم؟ خیلی تجربه ندارم …

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      باید وسیله ها رو به شما مسترد نماید.

  • پور مخبر
    پور مخبر

    سلام ما سه ماهه ساکن یه خونه شدیم که کرایه هم به موقع پرداخت کردیم صاحب خونه الان گفته خونه رو میخوام و گفت یکماه دیگه خالی کنید ما هم اهمیت ندادیم امروز کلید انداخت و اومد تو خونه و ما زنگ زدیم پلیش اومد .میخواستم راه قانونی برا پیگیری چیه و ایا صاحب خونه همچین حقی داره؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      هرگز چنین حقی ندارد و شما میتوانید بعنوان تجاوز به ملک اموال غیر شکایت کنید.

  • مرتضی فریقی
    مرتضی فریقی

    ملکی راکه دوطبقه بوداجاره کردم وصاحب خانه پیرمردی بود گفت پایین میتوتی بدی کسی اجاره کمک اجارت باشه قراردادنوشتیم بنگاه بخاطرپول رهن مبلغی کم داشتم قرارداد بنگاه ماندیکماه بعدبه صاحب خانه گفتم مبلغ رهن کم بودجورنشده برام گفت مشگلی نیست چندماه دیگه فرصت دادگفت قراردادبنگاه بماند.که مدتی بعدپیرمردفوت شدودوماه بعد طبقه پایین اجاره دادم وبه پسرش قبلش دوتا پیامک دادم که اجاره دادم حالا۴ماه وقط دارم پسراش امدن میگن چرااجاره دادی بدون اجازه ۳روزوقط میدیم خالی کن باتهدیدواکراه زور ازبنده درحضور همسرم امضاگرفتن
    ممنون میشم راه قانونی به من بگیدیا رهنمایی کنید چکار کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      قرارداد بنگاهی تون رو بگیرید و مستند به آن، از خود دفاع کنید.

  • محمد رضا
    محمد رضا

    سلام . من در ملکی اجاره ای زندگی میکنم و ۶۰ تومن پیش و ۱‌.۶۰۰.۰۰۰ اجاره پرداخت میکنم .واسه سال جدید صاحب ملکم گفته ۲۰۰ ملیون دیگه بزار رو رهنت . سوالم این هستش که میتواه یه همچین کاری بکنه ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام، منع قانونی ندارد.

  • رحمان
    رحمان

    سلام من در خانه خواهر خانم زندگی میکنم باهاشون قرداد نبستم الان دوسال دارم زندگی میکنم من داخل خونه تعمیرات انجام دادم لوله کشی سیم کشی گچ کاری کشی کاری وغیره الان به من حکم تخلیه گرفتن من شکایت کنم میتونم پول که خرج کردم بگیرم؟؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.خیر

  • نگین
    نگین

    سلام وقت بخیرمن مغازه دارم صاحب مغازه سه روزمانده به پایان قراردادبهمون گفته تخلیه کنیممیخواستم بدونم آیانبایدقبلش خبرمیداد؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      الزامی به خبر دادن نداشتن و با پایان مدت باید تخلیه نمایید، مگر اینکه در قرارداد شرط خاصی وجود داشته باشد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      الزامی به خبر دادن نداشتن و با پایان مدت باید تخلیه نمایید، مگر اینکه در قرارداد شرط خاصی وجود داشته باشد.

  • ندا عطایی
    ندا عطایی

    با عرض سلام و وقت بخیر من یک ملک اداری رو برای شرکت حدود ۱۰سال پیش اجاره کردم و اجاره نامه به صورت دستی بدون کد رهگیری بین مانوشته شده با امضای دو شاهد. بعد از چند سال با توافق مالک ملک رو بازسازی کردم و قرار شد هزینه بازسازی در مبلغ رهن ملک به حساب آورده شود و در سال ۱۴۰۰ مجدد اجاره نامه ای به صورت دستی تنظیم گردید و مدت اجاره ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ قید شده بعد از گذشت یکسال تصمیم گرفتیم اجاره نامه را در بنگاه املاک با کد رهگیری ثبت کنیم حال موجر ادعا میکند میزان بهای پرداختنی که ظرف این سه سال باید پرداخت شود و در آن قید شده را قبول ندارد و اگر اجاره پرداختی سال جدید طبق خواسته او نباشد باید آنجا را تخلیه کنم با توجه به اینکه قرارداد به صورت دستی نوشته شده و با توجه به اینکه بنده سالها در این ملک مستاجر بودم آیا مالک میتواند حکم تخلیه بنده را بگیرد .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام اگر توافقی در خصوص اجاره بها وجود دارد، موجر نمی تواند برخلاف آن ازشما چیزی مطالبه نماید و درخواست تخلیه نیز تا پایان مدت امکان ندارد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام اگر توافقی در خصوص اجاره بها وجود دارد، موجر نمی تواند برخلاف آن ازشما چیزی مطالبه نماید و درخواست تخلیه نیز تا پایان مدت امکان ندارد.

  • میثم
    میثم

    باسلام من یه زیرزمین برای کاربری باشگاه بدنسازی اجاره کردم به مدت سه سال متاسفانه بعد از هشت ماه کرونا و تعطیلی اماکن ورزشی شروع شد و تا پنج ماه قبل تعطیلی هایه زیادی داشتیم حدودا یه سال که ستاد کرونا مجبور میکرد مارو و همچنین ملک مورد اجاره دارایه خرابی هایه زیادی بود از اول که هیچکدوم رو صاحب ملک درست نکرد مث ریختن سقف دوبار در دو نقطه باشگاه درحال کار و خرابی کولر و پکیج و ریزش آب از سقف در چندین نقطه ملک و همچنین ملک سیصدمتری با یه لامپ صد زرد تحویل بنده شده و هیچکدوم از خرابی هایه ملک رو ایشون به گردن نگرفتن و هیچوقت نیومدن هیچکدوم رو درست کنن منم باوجود یه سال تعطیلی کرونا همه اجاره هامو دادم فقط پنج ماه آخر رو ندادم ولی کلی خرابی رو درست کردم و کلی مشتری بخاطر شرایط بد ملک از دست دادم و الان قرارداد من یک اردیبهشت ۱۴۰۱ تمام شده و ایشون امروز برای من برای دوروز آینده نامه شورا اختلاف آورده در مورد تخلیه فوری ملک دوروز دیگه باید برم شورا میخواستم ببینم در مورد ضررهایی که به کارم زده کاری میتونم از لحاظ قانونی بکنم و مورد بعدی درصورتی که صاحب ملک موافقت نکنه دولت به من زمان میده که یه محل جدید برای جابجایی پیدا کنم چون کار من باشگاه بدنسازیه و پیدا کردن ملک مناسب کار و جابجایی اون همه وسیله کار سختیه حداکثر و حداقل زمانی که میتونم بگیرم چقدره با توجه به اینکه حداقل یک سال از سه سال قراردادمو دولت به خاطر کرونا منو تعطیل کرده و من اجاره پرداخت کردم بدون استفاده ممنون میشم زودتر جوابمو بدین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      با توجه به پایان مدت شورا دستور تخلیه را صادر میکند و صرفا می توانید از شورا درخواست مهلت نمایید.
      و در خصوص هزینه ها باید دادخواست طرح نمایید، ولیکن بهتر است قبل از طرح دعوی حضورا مشورت اخذ نمایید.

  • وحید
    وحید

    سلام وقت شما بخیر، چهار سال تو یه خونه مستاجر بودم و الان که تخلیه کردیم صاحب خونه میگه باید هزینه تعمیر کاغذ دیواری رو از پول رهن شما کم میکنم، کاغذ دیواری ها مستهلک شده ولی چیزی نبوده که ما آسیب بزنیم بهش، ناگفته نمونه خود صاحب خونه در جریان وضعیت کاغذ دیواری بود و پارسال .بازدید کرده بود، ولی صحبتی از ترمیم نکرد ولی الان میگه هزینه اش رو .شما .باید بدید چون اگه زودتر ترمیم میشد انقد وضعش بد نمیشد، حق با کیه؟ کار صاحب خونه قانونیه؟ میتونیم پیگیری کنیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام
      موجر در صورتی می‌تواند این اداره برای به شما مطرح نماید که اثبات کند آسیب وارده بر اثر قصور شما بوده است.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان