آشنایی با وظایف وکیل کیفری و نقش آن

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

آشنایی با وظایف وکیل کیفری و نقش آن

وظایف وکیل کیفری چیست ؟

یکی از مهم­ترین مسائل که در صورت داشتن پرونده­ی قضایی یا مراجعه به مراکز قضایی باید در نظر داشت، این است که دعاوی قضایی به طور کلی به دو دسته­ی مختلف تقسیم می­شوند:

  • دعوی قضایی حقوقی
  • دعوی قضایی کیفری

در دعوی قضایی حقوقی احکام شامل مجازات نمی­باشد اما در دعوی قضایی کیفری احکام صادر شده شامل مجازات می­باشد. از این روی تمامی شکایات مربوط به جرم­ها، مانند دزدی، خیانت در امانت، تسخیر مال، ضرب و شتم، تهدید، قتل و بسیاری موارد دیگر، در زمره­ی دعاوی کیفری قرار می­گیرند. همچنین بسیاری از مسائل هستند که می­توانند هم در دادگاه ­های حقوقی و هم در دادگاه­های کیفری طرح شوند مانند دعاوی چک و تصرف عدوانی.

اما مهم­ترین مسئله درباره ­ی دعاوی کیفری این است که شما تنها در طی یک دوره دادرسی امکان اثبات و طرح دعوی را دارید و اگر نتوانید در دادگاه ­ها به صورت مطلوب از حق خود دفاع کنید و ابعاد متفاوت و درست قضیه را در دفاع از خود چه در مقام شاکی و چه در مقام متشکی عنه ( اصطلاحا متشاکی) بیان نمایید. پس از آمدن حکم نهایی دیگر امکان دفاع از خود و یا طرح دوباره­ ی دعوی را ندارید و دادگاه بیش از یک بار به آن رسیدگی نمی­کند. از این روی داشتن وکیلی مجرب در دادگاه به شما کمک شایانی می­کند.

وکیل کیفری کیست؟

به وکلایی که امکان حضور و ایفای نقش وکالت در پرونده­ های کیفری را دارند، وکیل کیفری می­گویند. چنانچه شما یک دعوی کیفری داشته باشید و یا از شما شکایت کیفری شده باشد، نیاز مبرم به داشتن وکیلی آشنا با قوانین کیفری و جزا، اعم از قانون مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری و قوانین مربوط به جرائم اقتصادی، قاچاق، خرید و فروش مواد مخدر یا قوانین دادگاه­ های نظامی ، دارید. یک وکیل کیفری مجرب، کسی است که دارای روحیه­ ی قوی برای حضور در فضای سنگین و سخت دادگاه­های کیفری است و همچنین سال­ها تجربه­ی حضور در آن­ها را نیز به همراه داشته باشد.

وظایف وکیل کیفری از چه قرار است؟

چنانچه شما قصد دارید تا دعوی کیفری خود را در دادگاه مطرح نمایید، نیاز به  مشاوره با وکیل کیفری دارید. از آن­جایی که طرح درست دعوی بسیار اهمیت دارد، وکیل کیفری از ابتدای شروع روند طرح دعوی و تنظیم شکوائیه به شما کمک می­کند و همچنین شما را برای جمع آوری مدارک مورد نیاز برای اثبات دعوی راهنمایی می­کند.

البته در بعضی موارد وکلا خودشان نیز انجام برخی از امور را به عهده می­گیرند. اما مهم­ترین وظیفه ­ی وکیل کیفری، حضور در دادگاه و اثبات کردن دعوی شماست. از  آنجایی که شما تنها می­توانید یکبار دعوی خود را مطرح کنید. بسیار مهم است که در آن یکبار، دعوی به درستی طرح شده و توضیحات و ارائه مدارک و همچنین دفاع از آن به درستی صورت گیرد. بسیاری از افراد که دعوی کیفری­ای را مطرح کرده اما به وکیل کیفری مراجعه نمی­کنند و از راهنمایی و علم یک وکیل کیفری استفاده نمی­کنند و یا به دلایلی از جمله هزینه­ها به وکلای نامجرب رجوع می­کنند، نه تنها باعث می­شود که حقشان در دادگاه گرفته نشود، بلکه گاهی متحمل هزینه­های دادرسی نیز می­شوند. در نتیجه اگر در صدد طرح یک دعوی کیفری هستید، بسیار واجب است که یک وکیل کیفری مجرب و آشنا به روند دادگاه­ های کیفری داشته باشید.

در چه زمانی می‌شود از وکیل کیفری کمک گرفت؟

اگر دعوایی علیه شما مطرح شده است نیز، امکان استفاده از وکیل کیفری را دارید. چرا که همانگونه که اثبات دعوی کاری دشوار و پر از پیچیدگی است، دفاع از خود در دادگاه و در برابر دعوی دیگران نیز کاری بس مشکل و پیچیده است. چنانچه نتوانید به تنهایی از حق خود دفاع نمایید و یا اینکه از خود دفاع نکنید، به منزله­ی قبول و اثبات اتهام است و مجرم شناخته می­شوید و در دادگاه کیفری، این بدین معنی است که برای شما حکمی شامل مجازات صادر می­شود و همچنین برای شما سو سابقه باقی می­ماند که وجود آن بسیار در روند زندگی­تان مضر است. بنابراین بهترین راه حل داشتن یک وکیل کیفری است تا در دادگاه در کنار شما حضور داشته باشد و همچنین پیش­بینی درستی از گفته­ها و مدارک احتمالی که علیه شما در دادگاه مطرح می­شود و راه پاسخگویی و دفاع در برابر آن­ها را بداند.

بسیاری از افرادی که در معرض اتهام قرار می­گیرند، امکان مالی داشتن یک وکیل را ندارد. لازم است بدانید که در این صورت نیز، دادگاه برای جرائم که مجازات آن­ها بسیار سنگین است، مانند اتهام قتل، قاچاق مواد مخدر و امثالهم، امکان درخواست وکیل تسخیری را برای متهم قرار داده. به صورتی که دادگاه یکی از وکلای کیفری خود را در اختیار متهم می­گذارد تا از او دفاع کند و به او مشورت دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان