مرخصی زایمان و نحوه استفاده از آن

نقش پررنگ زنان در قانون کار و درخواست مرخصی آن ها در شرایط ویژه

امروزه نقش زنان در قانون کار و حضور در اداره جات مختلف، بسیار پررنگ شده است. در قانون کار برای آن ها شرایطی در نظر گرفته شده است که مرخصی زایمان و نحوه استفاده از آن از جمله همین قوانین می باشد. با توجه به این مسئله که خانم های شاغل در اداره های مختلف، مشغول به کار و فعالیت هستند و به جهت اینکه آن ها از فرزندداری و مادر شدن محروم نشوند؛ این قوانین برای آن ها وضع شده است. بدین ترتیب آن ها می توانند حتی در طول دوران مشغولیت خود در هر یک از شغل هایی که به آن ها محول شده است؛ لذت مادر شدن را حس کنند. نکته جالبی که در این راستا وجود دارد که سبب تقلیل در دغدغه های آن ها می شود؛ بحث هزینه های بارداری و مرخصی زایمان است. در واقع اگر برای آن ها بیمه رد می شود و سابقه بیمه دارند؛ می توانند طبق قانون کار از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

مرخصی زایمان برای زنان شاغل و باردار

مرخصی زایمان، از آن دسته مرخصی هایی می باشد که به زنان شاغل و باردار تعلق می گیرد. هر یک از آن ها می توانند از بدو تولد خود به مدت ۹ ماه مرخصی بگیرند. ضمن اینکه در طول این مدت نیز به آن ها حقوق و مزایا و حتی عیدی هم تعلق می گیرد تا جایی برای نگرانی نداشته باشند. از طرفی دیگر همین بازه زمانی هم برای آن ها سابقه به حساب می آید. البته برای برخورداری از این موارد، می بایست شرایطی را هم دارا باشند تا بتوانند از این مزایا بهره مند شوند. از جمله اینکه آن ها بیمه داشته باشند و در سال گذشته به میزان حداقل ۶۰ روز برای آن ها بیمه رد شده باشد. بدین ترتیب می توانند از امکان مرخصی زایمان با حقوق و مزایا به طور کامل استفاده کنند. بیمه تامین اجتماعی با فراهم آوردن چنین بستری برای بانوان این سرزمین، ضمن اینکه آن ها را از فرزندآوری محروم نکرده است؛ حامی آن ها نیز می باشد.

قوانین مربوط به مرخصی زایمان مربوط به بیمه های مختلف

هر خانم بارداری با هر نوع بیمه ای، می تواند از مرخصی زایمان استفاده کند. شرایط انواع بیمه عبارتند از:

  • با بیمه بیکاری روزهای مرخصی هم برای شما سابقه رد می شود و می توانید پس از فراغت از آن به شغل خود بازگردید.
  • با بیمه مشاغل آزاد می توانید از ۹ ماه مرخصی استفاده کنید. البته این مدت در شرکت های خصوصی، ۶ ماه می باشد.
  • با بیمه سلامت هم می توانید از مزیت مرخصی زایمان با دریافت حقوق و مزایا همانند بیمه تامین اجتماعی استفاده کنید.
  • حتی با بیمه روستایی هم چنین امکانی را در اختیار دارید.
  • بیشترین پوشش دهی در این زمینه را هم بیمه تامین اجتماعی دارد که علاوه بر مرخصی زایمان، مزایای بیشتری را هم برای شما فراهم نموده است. به عنوان مثال: در صورتی که بچه دوقلو باشد؛ امکان دریافت مرخصی ۱۲ ماهه هم خواهید داشت.

این تاکید بیمه های مختلف، نشان از اهمیت فرزندآوری و عدم محرومیت زنان شاغل از موهبت مادری است.

حل چند سوال اساسی در خصوص مرخصی های زنان باردار

ممکن است در خصوص مرخصی زایمان، سوالات و ابهامات زیادی در ذهن داشته باشید. به عنوان مثال: زمان اقدام کردن برای دریافت این مرخصی و نوع بیمه برخورداری از آن و… از جمله سوالات شما می باشد. در هر حالت می توانید به منظور دریافت کلیه مطالبات خود از شرکت مورد نظر، از وکلای پایه یک دادگستری ره جویان عدالت کمک بگیرید. با ثبت درخواست از وکیل های ره جویان عدالت، می توانید زودتر به هدف خود دست یابید. اما به طور کلی طبق قانون کار خانم های باردار در طول دوران زایمان، می توانند از مرخصی استعلاجی با دریافت نامه از پزشک متخصص استفاده کنند. مرخصی زایمان نیز به محض تولد بچه تا ۹ ماه پس از آن شروع می شود. سابقه ای که برای آن ها از بین نمی رود و می توانند هم از سابقه خود استفاده کنند و هم حقوق خود را دریافت نمایند. در غیر این صورت می توانند موضوع را با وکلای پایه یک دادگستری ره جویان عدالت، مطرح کنند.

آشنایی با قوانین مرخصی زایمان برای خانم های باردار

خانم های باردار شاغل به منظور بهره مندی از مزایای مرخصی زایمان؛ می بایست به قوانین زیر پایبند باشند:

  • بیشتر از ۹ ماه نمی توانند از مرخصی استفاده کنند.
  • همسر آن ها نیز می تواند از این مرخصی استفاده کند.
  • مادرهای تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و سایر بیمه ها می توانند از پاداش و عیدی هم بهره مند شوند.
  • حتما بایستی در سال گذشته، ۶۰ روز کاری بیمه پرداخت کرده باشند.
  • نباید به هنگام مرخصی زایمان در کار دیگری مشغول شده و حقوق دریافت نماید.
  • در زمان درخواست مرخصی خود، بایستی در آن شرکت مشغول به کار باشد یا در مرخصی استحقاقی بوده باشد.
  • نباید زایمان فرزند چهارم به بعد آن زن باشد.
  • کمک هزینه بارداری، معادل دو سوم آخرین دستمزد آن ها می باشد.

بنابراین همه نکات را می بایست به هنگام دریافت مرخصی زایمان در نظر بگیرند. در هر حالت نیز می توانند درخواست خود را از گروه وکلای ره جویان عدالت مطرح نمایند.