مالیات بر ارث، نحوه محاسبه مالیات بر ارث

اگر می‌خواهید درباره‌ی مالیات بر ارث، اطلاعات کاملی را بدست آورید و از چگونگی محاسبه‌ی آن مطلع شوید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
در جامعه مسائل حقوقی بسیار زیادی وجود دارد که هر روزه مردم با آن‌ها سر و کار دارند. ما در این جا قصد داریم یکی از مسائل حقوقی را مورد بحث قرار دهیم که جمعیت زیادی از مردم در جامعه با آن درگیر هستند. مسئله‌ای که از آن صحبت می‌کنیم، قانون مالیات‌های مستقیم بر ارث نام دارد.
در ابتدا تعریف کاملی از قانون مالیات بر ارث را خدمت شما عزیزان ارائه می‌دهیم و پس از آن که با جزئیات آن آشنا شدید، در رابطه با نحوه‌ی محاسبه‌ی آن صحبت می‌کنیم.

مالیات بر ارث چیست؟

همان طور که در بخش مقدمه هم توضیح دادیم، قانونی که در این جا از آن صحبت می‌کنیم در واقع یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در جامعه مردم با آن رو به رو می‌شوند. بنابراین بهتر است در رابطه با آن اطلاعات دقیق و کاملی داشته باشید و بتوانید در نهایت با مشاوره گرفتن از بهترین مشاوران حقوقی، به راحتی کار را به پایان برسانید.
در واقع مالیات بر ارث، مالیاتی است که نسبت به سهم الارث متوفی و همچنین با توجه به نرخ تعیین شده برای هر طبقه از ورثه، از آن‌ها گرفته می‌شود. به بیان دیگر، مالیاتی است که متعلق به ماترک متوفی بوده و ورثه جهت پرداخت مالیات و همچنین انجام امور مالیاتی خودشان به شکل مجزا و جداگانه، می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند.

تقسیم بندی وراث بر اساس قانون مالیات بر ارث

اکنون که با تعریفی از مالیات بر ارث آشنا شده‌اید، در این بخش از مقاله در رابطه با طبقه‌بندی وراث صحبت می‌کنیم.
بر اساس ماده ۱۸ این قانون و همچنین طبق ماده ۸۶۲ قانون مدنی، بستگان فردی که فوت شده است و همچنین تمامی افراد در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:
• دسته اول: در طبقه اول مادر، پدر، فرزند، همسر و نوه قرار می‌گیرند.
• دسته دوم: در طبقه دوم پدربزرگ، مادربزرگ، اولیای آن‌ها، برادر، خواهر، برادرزاده و خواهرزاده قرار می‌گیرند.
• دسته سوم: در طبقه سوم دایی، عمو، عمه، خاله و فرزندان آن‌ها قرار می‌گیرند.
نکته: لازم به ذکر است که در صورت زنده بودن حتی یک ورثه در هر کدام از طبقات بالا، دیگر ارثی به دیگر طبقات تعلق نمی‌گیرد.
دلیل این طبقه‌بندی در قانون مالیات بر ارث، مشخص نمودن میزان مالیاتی است که به هر فرد با در نظر گرفتن جایگاه آن در طبقات تعلق می‌گیرد.

نحوه ی محاسبه ی مالیات بر ارث

در بخش قبلی مقاله در رابطه با طبقات مختلفی که بر اساس مالیات در نظر گرفته شده است، صحبت کردیم و دانستید که در هر طبقه چه افرادی قرار می‌گیرند. در این بخش از مقاله قصد داریم در رابطه با مالیاتی صحبت کنیم که به هر طبقه از وراث تعلق می‌گیرد. به بیان دیگر نحوه‌ی محاسبه‌ی مالیات بر ارث برای هر طبقه از وراث را خدمت شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

مالیات بر ارث

باید بگوییم که با توجه به نوع دارایی، وراث در قانون مالیات تقسیم‌بندی می‌شوند و همچنین به هر طبقه میزان متفاتی از مالیات تعلق می‌گیرد.
دو موردی که در بالا بیان کردیم در واقع تعیین کننده‌ی مالیات بر ارث هر طبقه از وراث است. در ادامه جدولی را خدمت شما عزیزان ارائه می‌دهیم و در آن درصدهایی بیان شده است که با توجه به آن‌ها میزان مالیات هر کدام از وراث تعیین می‌شود. پس از آن که محاسبات لازم انجام شود و مالیات تعیین شده پرداخت شود، گواهی واریز آن صادر شده و در نهایت امکان انتقال ماترک ایجاد می‌شود.

طبقه بندی وراث سهام بورسی املاک وسایل نقلیه سهم الشرکه و سهام غیر بورسی حق واگذاری و سرقفلی سپرده‌های مجاز بانکی سایر اموال، سپرده‌های غیر مجاز/ حق الامتیاز
طبقه اول ۰٫۷۵ ۷٫۵ ۲ ۶ ۳ ۳ ۱۰
طبقه دوم ۱٫۵ ۱۵ ۴ ۱۲ ۶ ۶ ۲۰
طبقه سوم ۳ ۳۰ ۸ ۲۴ ۱۲ ۱۲ ۴۰

سخن پایانی
در این مقاله تلاش کردیم شما عزیزان را با یکی از مهم‌ترین قانون‌هایی که امروزه در جامعه در مورد آن بحث زیادی می‌شود، آشنا کنیم. قانون مالیات بر ارث را در ابتدا خدمت شما عزیزان تعریف کردیم و دانستید که این قانون امروزه به چه شکل انجام می‌شود. پس از آن لازم بود که در رابطه با تقسیم‌بندی افراد بر اساس مالیاتی که به هر کدام تعلق می‌گیرد، آشنا شوید. به همین منظور سه طبقه را معرفی کردیم و توضیح دادیم که در هر طبقه چه افرادی قرار می‌گیرند.
در نهایت به سراغ نحوه‌ی محاسبه‌ی مالیات بر ارث رفتیم و جدولی را به این منظور خدمت شما عزیزان ارائه دادیم. دانستید که پس از محاسبه‌ی دقیق مالیات و انجام مراحل لازم، در نهایت امکان انتقال ماترک وجود دارد.
امیدواریم شما عزیزان با این قانون به خوبی آشنا شده باشید و با کمک گرفتن از بهترین مشاورین حقوقی، در نهایت روند کار را به درستی به پایان برسانید.