فسخ مبایعه نامه

3.8/5 - (57 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل ملکی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

فسخ مبایعه نامه

فسخ مبایعه نامه عبارت از بر هم زدن عقد است در مواردی که قانون اجازه می دهد. هر قراردادی که میان دو طرف بسته می شود ، اصولا آن دو طرف معامله را پایبند به قرارداد می کند . بنابراین اصل بر این است که هیچ کدام از طرفین نمی توانند قرارداد را به طور یک جانبه بر هم بزنند.  در این مورد ماده ۲۱۹ مقرر کرده است : «عقودی که بر طبق قانون واقع شده بین طرفین عقد و قائم مقام آنها لازم الاجرا و صحیح است مگر اینکه به رضای طرفین یا به علت قانونی فسخ شود» به این ترتیب اصل بر عدم امکان برهم زدن اختیاری عقود است. اثر فسخ مبایعه نامه نسبت به آینده است، به طور مثال یک نفر مال خود را به دیگری می فروشد، با فسخ معامله تمامی منافع یا خسارتی ناشی از آن مال به خریدار اولیه بر می گردد .

فسخ مبایعه نامه

خیار فسخ مبایعه نامه

به حق فسخ مبایعه نامه در اصطلاح حقوقی «خِیار» یا «خیار فسخ» گفته می‌شود. خیار به معنی اختیار است و منظور از آن اختیاری است که فرد در فسخ معامله دارد. مثلا بعد از معامله معلوم شود که کالا دارای عیب بوده است ، قانونگذار به خریدار اختیار داده بنابر خیار عیب معامله را فسخ نماید. این خیار تنها مختص خریدار نمی باشد فروشنده هم می تواند براساس این خیار معامله را فسخ نماید . طبق قانون مدنی خريدار و فروشنده در يازده صورت می توانند معامله را به هم بزنند . در اینجا تلاش می‌کنیم تا به بعضی از موارد فسخ مبایعه نامه که پرکاربردترهستند و ممکن است در معاملات خود به آن برخورده باشید، اشاره کنیم و درخصوص آنها توضیحات مختصری بدهیم.

خیار عیب

 طبق ماده ۴٢٢‏قانون مدنی: «اگر بعد از معامله معلوم شود که کالا یا موضوع معامله دارای عیب بوده مشتری در پذیرفتن کالا معیوب با گرفتن ارش یا فسخ معامله مختار است .» این عیب باید به صورتی باشد که از ارزش کالا یا استفاده متعارف آن بکاهد. بنابراین قانونگذار دو راه حل برای جبران خسارت زیان دیده تعیین کرده است یکی آنکه معامله را فسخ کند و دیگری آنکه ارش بگیرد، یعنی مابه التفاوت کالای سالم و معیوب را دریافت کند در ماده ۴٢٧ ‏قانون مدنی چگونگی تعیین ارش  یان شده ست . البته اختیار مشتری در اعمال حق فسخ مشروط به آن است که مورد معامله موجود، سالم و در ملکیت خریدار باشد والا حق فسخ از بین رفته و فقط حق اخذ ارش باقی می ماند.

خیار تخلف از شرط

فروشنده یا خریدار شرط کند که کاری انجام دهد، یا شرط کند مالی را که می‌دهد دارای ویژگی های باشد اما به آن شرط عمل نکند که در این صورت دیگری می‌تواند با حدود و شرایطی  معامله را به هم بزند. احکام خیار تخلف شرط به طوری است که در مواد ۲۳۴ الی ۲۴۵ قانون مدنی ذکر شده است.

خیار تدلیس

 اگر در معامله ای یکی از طرفین کاری انجام دهد که سبب شود طرف دیگر معامله فریب بخورد در اینجا اختیار فسخ برای کسی است که فریب خورده است به عنوان مثال اگر فردی خودروی را به حساب اینکه کم کار کرده است ، خریداری کند و بعد معلوم شود که فروشنده کیلومتر شماره خودرو را دستکاری کرده، خریدار را فریب داده، در این صورت خریدار می تواند به خیار تدلیس اشاره کند و اقدام به فسخ مبایعه نامه کند.

خیار تاخیر ثمن

در معاملات نقدی اگر ظرف سه روز خریدار ثمن یا همان ما به ازای معامله را پرداخت نکند فروشنده می تواند از تحویل کالا به خریدار خودداری کنند. بنابراین این خیار مختص فروشنده می باشد که در اثر نپرداختن ثمن در ظرف سه روز از تاریخ معامله اختیار فسخ مبایعه نامه را دارد.

خیارمجلس

 تا زمانی که طرفین معامله در محل توافق یا بنگاه حضور دارند ، این حق را دارند که از معامله پشیمان شوند و معامله را فسخ کنند. بنابراین خیار مجلس تا زمانی که دو طرف از هم جدا نشده باشند و در کنار هم هستند صورت می گیرد.

خیار غبن: غبن به معنای ضرر و زیان می باشد.این خیار برای کسی است که دچار ضرر و زیان زیادی شده باشد.

مدارک موردنیاز برای گرفتن وکیل فسخ قرارداد :

  • کارت ملی
  • اسناد و قرارداد های مربوطه

 

سوالات متداول فسخ مبایعه نامه

۱-در صورتیکه فروشنده پارکینگ را تحویل ندهد فسخ مبایعه نامه آپارتمان چگونه است؟

ابتدا باید از طریق اظهارنامه از فروشنده تقاضای تحویل پارکینگ صورت گیرد و در صورتیکه فروشنده تحویل ندهد باید در دادگاه شکایت و درخواست فسخ قرار داد نمود .

۲- نسبت به فسخ مبایعه نامه چگونه میتوان اقدام نمود؟

اگر در مبایعه نامه طرفین حق فسخ قرارداد پیش بینی کرده باشند طبق قرارداد نسبت به فسخ معامله اقدام می شود.

۳- اگر فروشنده از انتقال سند خودداری کند فسخ مبایعه نامه چه صورتی میباشد؟

ابتدا باید اظهارنامه ارسال شود و سپس دادخواست الزام به ایفای تعهد بر اساس مفاد قرارداد تنظیم نموده و در غیر این صورت مطالبه جبران خسارت و ضررو زیان نمود.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ستاره
    ستاره

    سلام – منزلی را که سه دانگ سه دانگ برای خود وهمسرم بود را فروختم وهردوامضا نمودیم بعد از مدتی فروشنده گفت نمخاهم واقاله کردیم ولی همسرم نبود ولی خریدار میگوید اقاله نکردم وهمسرم هیچ کجا نبوده وشاهد هم عدم حضور همسرم را شهادت میدهد حال سوال آیا بنده میتوانم بگویم از طرف همسرم هم اقاله نمودم درحالیکه همسرم هم با من موافق هست ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      اگر خریدار اقاله را امضا نموده اند و عمسرتان نیز راضی می باشند می توانید به آن استناد نمایید.
      پیشنهاد می شود حضورا از یک وکیل دادگستری مشورت اخذ نمایید.

  • نظري
    نظري

    با سلام اواخر بهمن ۹۸ دستگاه سی ان سی پیش خرید کردیم. ۲۰۰ملیون اول قرار داد دادیم قرار شد ۱۲۰ ملیون تومن هم آخر خرداد ۹۹ بدیم زمان تحویل دستگاه. خرداد تماس گرفتیم گفتن یه ماهی دیگه .یه ماه دیگه تماس گرفتیم گفتن آماده شده رفتیم اصفهان واسه تحویل دستگاه اون آقا گفت دستگاه گرون شده من ۱۰۰ ملیون بیشتر میخوام رفتیم اتحادیه اونجا محکوم شدن و ما شکایت کردیم اما اون آقا الان خواستار فسخ قرارداد شده توی قرار داد بندی و گذاشته برای فسخ و تاریخ نزده الان یک ساله گذشته همچنان پول ما دست اونه و دستگاه به دست ما نرسیده ما ملایری هستیم و این آقا سر دونفر دیگه رو
    تو شهر ما به جز ما اینجوری کلاه گذاشته .تمام حرفش ابطال قرار داد بدون خسارت اون میگه قراردادی که فسخش تاریخ نداره از نظر قانونی باطل است .تو رو خدا راهنماییم کنید کل دارایی من یه واحد بود که اونو فروختم الانم بیکار شدم و خرج زندگیم و اجاره خونمم پدرم داره میده

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام اگر منظورتان از اتحادیه، شورای حل اختلاف مستقر در اتحادیه یا داوری است که اجرای همان حکم را پیگیری نمایید.در غیر اینصورت دادخواست الزام به تحویل را بر علیه ایشان مطرح نمایید.
      همچنین در صورت تعیین خسارت در قرارداد آن را هم مطالبه نمایید.

  • محمد
    محمد

    سلام
    من يك باب منزل مشاع خريدم همه وراث امضا زدند بجز يكي از انها امضا نكرده است وقسمتي از پول رو پرداخت نمودم حالا باقي مانده پول رو نمي گيرند و خانه رو تحويل نمي دهند ضمنا در مبايعه نامه حق فسخي وجود ندارد خودمم پاي بيع نامه رو امضا نزدم گفتم بعد از امضاي همه ورثه امضا مي زنم؛حكم چيست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بهتر است فعلا دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک را به طرفیت اشخاصی که مبایعه نامه را ام۱ا نموده اند طرح نمایید.
      البته قبل از هر اقدامی حضورا از وکیل دادگستری مشاوره اخذ نمایید.

  • طهرانی
    طهرانی

    سلام من باشرایط مبایعه نامه ملکی را فروختم و ملکی را خریداری کردم ۳ روز مانده به پرداخت دوم خریدار و۷روز تاپرداخت من به فروشنده بنظر میرسه خریدار برای پرداخت دوم با مشکل روبرو شده درحالیکه من اگر این پول را دریافت نکنم و پرداخت به مالک نکنم معامله ما با مالک فسخ میشه من طبق موبایعه نامه خسارت کلانی باید بدم درصورتیکه از انطرف خسارتیکه میگیرم کم است اگر خریدار در پرداخت ثمن دیر کند من چه کنم که از شر خسارت راحت بشم??

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام شما طبق تعهد فیمابین ملزم به انجام تعهدات قراردادی از جمله پرداخت ثمن معامله میباشید مشاوره در زمینه عدم پرداخت خسارت قراردادی نیاز به مطالعه مبایعه نامه میباشد.

  • مجتبی
    مجتبی

    سلام من خونه ارثی پدری رو فروختم برج ۶… ۳ فقره چک داده شد که ۲تا نقد شد و سومی که یک چهارم مبلغ کل معامله بود بابت انتقال سند و تحویل هم زمان خونه بود
    برای انتقال سند اقدام کردم دیدم زمین سند دارد و خانه سند ندارد رفتم شهرداری و ۴۰ میلیون جریمه بریدن
    به خریدار گفتم خونه تحویلت میدم سند زمین رو وکالت تام اختیار
    قبول نکرد
    ایا میتونم قرار داد رو فسخ کنم
    چون میگه باید خسارت روزانه منو رو هم بدی؟
    وآیا بابت این دیر کرد که از طرف من نیست و شهرداری دیر جواب میده شامل خسارت من میشه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اگرشمابا استشهادیه دستورفروش و مزایده گرفته اید همسایه تان هم می تواندبا استشهادیه ادعای مالکیت کند.

  • فاطیما
    فاطیما

    سلام خسته نباشید ما مبایعه نامه در خانه نوشتیم اما طرف خریدار هیچ مدرکی به ما نداد وفقط ده تومن پول پرداخت کرد و دیگر پولی به ما نداد خانه ما وام داشت و چند قسطش مونده بود و این اقا رفته قسط ها رو پرداخت کرده میخاستم بدونم اجازه از دادگاه گرفته یا نه کلا میشه پرداخت کرد و چگونه فسخ کنیم قرادادو

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بامدارک مشورت حضوری نیازدارید.

  • خانم جعفری
    خانم جعفری

    سلام من حدود ۳ماه پیش خونه ای رو فروختم بعد متوجه شدم که توی مبایعه نامه شرایطی نوشته شده که نمیتونم انجام بدم و فهمیدم حدود ۳۰٪ الی ۵۰٪ پایینتر از ارزش واقعی معامله کرده اند،من هنوز توی ملک هستم و موعد تحویل ملک نرسیده و حالا میخوام قرارداد رو فسخ کنم،و ضمنا مشکل انتقال سند داره،به نظر شما باید چیکار کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.لطفآ سریعآ به وکیل مراجعه کرده و راهنمائی شویدچون فسخ ناشی ازخیارغبن فوری است.

  • کفاشیان
    کفاشیان

    من چهار سال پیش یه ماشین چکی فروختم سه ماه بعد وقتی تسویه شد خواستم به نام بزنم و فک پلاک کنم طرف مقابل نیومد چند ماه بعد خبر دار شدم با ماشین تصادف کرده و رو پلاک من شکایت شده بعد از رفت و امد های فراوان رفع اتهام شد از من، حال میخوام بدونم میتونم این معامله رو فسخ کنم و اون مبلغی که چهار سال پیش اون طرف داد رو پس بدم و ماشین رو برای خودم بردارم و این که بگم ماشین به خاطر تخلفات الان توقیف شده و تو پارکینگ راهنمایی رانندگی هست و قابل ذکر است که من کلی خرج کردم تا رفع اتهام بشه از من، باتشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بستگی به قراردادتان دارد.اگراختیارفسخ داشته باشیدمی توانید اقدام کنید.

  • ارزو
    ارزو

    سلام
    بنده درمنزل باحضور سه شاهد دربرابر مهریه خود مقداری ملک و…راقبول نمودم.درمبایعه نامه نوشته شده درقبال مهریه است ,ازهمان زمان نوشتن میایعه نامه دراختیار بنده است.متاسفانه شرایط بنده هیچیک ثبت نشده است همچنین چون نزد امین بود این برگه وقراربراین شدکه اگرهمسرم به شرایط عمل کرد ودرمحضر هم بنام بنده شد دراختیارمان قراربگیرد.
    این برگه دراختیارامین بود حدودسه سال از ان گذشت همسرم مهریه را حدود۲۰سکه پرداخت کردند,بارها باجلب وزندان نیز مواجه شدند.
    حالا بعد ازچندسال دردادگاه ادعا بر دادن مهریه کرده وکپی مبایعه نامه رابرابراصل به دادگاه ارجاع داد.دادگاه خانواده باتوجه به شنیدن سخنان شهود وبقیه جریانها رای را به نفع بنده دادند.
    حال مجددایشان ازبنده به اتهام تحصیل مال ازطریق نامشروع وسواستفاده ازکسب امتیازات دولتی شکایت کرده اند.
    لطفا راهنمایی کنید چگونه ازحق خود دفاع کنم?
    باتشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام.
      موضوع شکایت اگر در مورد همان ملک است با توجه به صدور رای قبلی به نفع شما قابل پذیرش نخواهد بود اما اگر در مورد موضوع دیگری غیر از آن ملک است پیشنهاد میشود همراه با مدارک حضورا با وکیل مشورت نمایید.

  • ح ع
    ح ع

    با سلام
    بنده سه روز پیش ملکی را خریداری کرده ام و طی سه فقره چک به بنگاه و فروشنده تحویل دادم و قرارداد توسط بنده و فروشنده امضا شده ولی هیچ پولی تاکنون رد و بدل نشده است .آیا فروشنده میتواند صرفا بخاطر اینکه تا کنون پولی نگرفته و فقط چک دریافت کرده است معامله را فسخ کند و یا امضا و گرفتن چک ها تعهد اور خواهد بود؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام..صرف نظرازحال یاموجل بودن چک ثمن معامله چون موردمعامله راتحویل مشتری داده ایدنمی توانیدظرف سه روزازخیارتاخیرثمن برای فسخ معامله استفاده نمائید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام..صرف نظرازحال یاموجل بودن چک ثمن معامله چون موردمعامله راتحویل مشتری داده ایدنمی توانیدظرف سه روزازخیارتاخیرثمن برای فسخ معامله استفاده نمائید.

  • علی
    علی

    سلام. وقتتون بخیر. پدرم ۷ سال قبل زمینی رو فروختن که ده میلیون مبلغ رو گذاشتن موقع تحویل سند بپردازن. در مبایعه نامه هم حرفی از زمان تحویل سند نشده. اون آقا زمین رو به فرد دیگری فروختن و در مبایعه نامه دوم که زمین رو فروختن از پدر من امضا گرفتن که سند رو طی زمان مشخص تحویل بدن (پدر من بدون خواندن امضا کردن). زمین خروج دام جنگلبانی می باشد و اداره جنگلبانی سند نمیدهد. خریدار دوم قصد شکایت دارد و گواهی علت عدم انجام معامله گرفته. بنظر شما جنگلبانی باید سند بدهد یا پدر من مسئول سند می باشد؟ برای اون ده تومن باقیمانده با توجه به نرخ تورم همان ده تومن رو باید بدهند؟
    با تشکر بخاطر پاسخگویی

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      در خصوص مابقی ثمن با توجه به سوال شما بنظر امکان محاسبه خسارت تاخیر تادیه نمیباشد.
      اگر زمین ملی اعلام شده است امکان انتقال سند وجود ندارد مگر اینکه به تشخیص ملی شدن زمین اعتراض نمایید و موفق به اخذ حکم در این خصوص شوید.

  • سید مهدی موسوی
    سید مهدی موسوی

    باسلام بنده اواخرسال گذشته خودرویی معامله کردم وبه علت کرونا سند نزدیم خرداد امسال به اتهام کلاهبرداری ماشینم توقیف شد در بررسی مشخص شد مالک اولیه خودرو (ضمن معامله و خرید زمین توسط برادر مالک اولیه از شخص کلاهبرداری مبلغ ۶۰۰ میلیون پول داده و برادرش مالک اصلی اولیه خودرو نیز جهت مابقی قیمت زمین خودرو را واگذار کرده و برادر دیگرش هم خودرویی دیگر واگذار کرده با انتقال رسمی و تعویض پلاک قانونی ولی بعد از ۲سال متوجه شدند زمینی که خریدند اصلا وجود ندارد و دستور قضایی توقیف خودرو گرفتند و باتوجه به اینکه بین از زمان وقوع کلاهبرداری زمین خودرو ۲مرحله سند قطعی و تعویض پلاک شده است ،آیا امکان فسخ معامله و دریافت ضرر و زیان وارده به بنده خریدار آخر و مالک حالیه خودرو امکان دارد ،و در ضمن بنده از فروشنده خودرو ۲قولنامه داریم یعنی خودرو را هم به بنده و هم به شخصه دیگری فروخته است ، میتوان به اتهام کلاهبرداری از فروشنده شکایت کنم و (دیگر اینکه خودرو را من زمان خرید ۴۰ میلیون خریدم اگر دادگاه دستور برگشت معامله از ابتدا بین طرفین و استرداد معامله صادر نماید چون الان ماشینم توبازار۷۰ میلیون ارزش دارد ،شنیدم محاسبه کارشناسی قیمت خودرو در دادگاه متفاوت است و با احتساب نرخ دولتی است و شاید ۵۰ میلیون بیشتر دستم را نگیرد ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بهتر است که شما ابتدا اطلاعات بیشتری را راجع به پرونده ای که سابقا مطرح بوده، کسب نمایید و در ابتدا سعی کنید در صورتی که پرونده در جریان می‌باشد به عنوان وارد ثالث به آن پرونده ورود نمایید و اگر که کمی راجع به خودرو در دادگاهی صادر شده باشد می توانید به عنوان معترض ثالث به آن حکم اعتراض نمایید

  • عظیم دخت
    عظیم دخت

    سلام ملکی رو به کسی فروختیم و قرار شد ظرف مدت زمانی یک هفته مبلغ۴۸۰ میلیون رو پرداخت کنه و الباقی رو بعد از ۶ ماه،اما پرداخت اولیه رو کامل انجام نداد و حدود ۴۰۰میلیون داده و الآن ۳ هفته از تاریخ مقرر گذشته، آیا من حق فسخ قرارداد رو دارم؟!

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      در این موضوع حق فسخ تابع شرایط قرارداد می باشد اگر در قرارداد پیش بینی شده است، که در صورت عدم پرداخت ثمن شما حق فسخ دارید می توانید این حق را اعمال نمایید.

  • توحیدی
    توحیدی

    سلام وقت بخیر
    ملکی رو خریداری کردیم، مبایعه نامه نوشته شده اما خریدار اصلی امضا نکرده است و قطعی نیست، به جای خریدار اصلی کس دیگری از طرف خریدار امضا کرده تا خود خریدار حضور پیدا کند و مبایعه نامه را امضا کند و قطعی شود، آیا فسخ این مبایعه نامه که امضای خریدار اصلی را هم ندارد ،شامل پرداخت خسارت میشود؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام اگر اثبات شود آن کسی که از جانب خریدار قرارداد را امضا نموده از خریدار اذن و اجازه چنین کاری داشته پاسخ سوال مثبت است و تمامی شروط قرارداد لازم الاجراست .

  • رضا
    رضا

    سلام بنده یکدستگاه اپارتمان از دونفر شریک بساز وبفروش درسال۱۳۹۴پیش خریدنموده ام. بعدا”متوجه شده ام که فروشندگان فروش مال غیرنموده شکایت کیفری رامطرح کردم ان فردی که قراردادراتحویلم داده بود متواری ودردادگاه حاضر نشد دیگری دردادگاه ضمنی قبول کرده که اپارتمان نیمه کاره است وپس ازتکمیل تحویل خواهد شد. الان متوجه شدم که اپارتمان تکمیل وفاقد سند را به تصرف شخصی دیگر در اورده اند. سوال:من اگر شکایت تعقیب مجددبرروی پرونده سال۹۴مطرح نمایم نتیجه چه میشود. مرا راهنمایی بفرمایید چه دعوی یا شکایتی مجددا”مطرح نمایم.باتشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام در شکایت فروش مال غیر تکلیف رد مال اعم از پول یا آپارتمان مشخص می شود بنابراین بر اساس اسناد و مدارک موجود و دادنامه های اصداری باید اظهار نظر نمود .

  • حسین فروغی
    حسین فروغی

    با عرض سلام …بنده یک آپارتمان به ارزش ۴۳۷ میلیون خریداری کردم مبلغ ۳۰۰ میلیون به فروشنده پرداخت کردم تاریخ ۴/۲۳…بقیه اشو میخواستم اوراق بخرم الان اوراق رو خریداری کردم ولی تاریخ فسخ معامله ۵/۲۳ میباشد اگر بانک اوراق رو تایید کنه و چک رو مثلا دو سه روز دیرتر به فروشنده بده معامله فسخ میشه …من حتی توی بنگاه به املاک گفتم زمان رو بیشتر کنین شاید وام مسکنم دیرتر حاضر شه ولی بنگاه به فروشنده گفت چون آشنا بود اخلاقن اگر دوسه روز وامشون بالا پایین شد هوای خریدار رو داشته باشین به نظرتون میتونه فروشنده با توجه به شرایط من معامله رو یه طرفه فسخ کنه …در صورتی که من داخل ملک نزدیک ده میلیون هم خرج کردم …

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام اظهار نظر در مورد سوال شما با ملاحضه مبایعه نامعه امکانپذیر است .

  • میردوستی
    میردوستی

    سلام
    من دوماه پیش خونه ای خریدم ودر مبایعه نامه نوشته شده که معامله قطعی و غیر قابل فسخ می باشد در صورت رضایت طرفین به ازای هر ده میلیون تومن یه تومن باید فسخ به طرف مقابل بدهد در صورتی که نوشته شده غیر قابل فسخ

    و فروشنده بعد این مدت که مبلغ معمله که به صورت چک بوده و حساب پر بوده برداشت نکرده و میگه میخام فسخ کنم و رفته وکیل گرفته و درخواست وکیل زده خیار غبن و غبن فاحش که این یه جورایی غیر عقلی هستش چون قیمت از دوماه پیش تا الان خیلی شاید فرق کرده باشه و کرده
    حالا درخواست فسخ کرده و من نمیخوام فسخ کنم

    ممنون میشم اگه راهنماییم کنین چند رو دیگه دادگاه دارم
    تنها برم با این شرایط یا وکیل بگیرم؟
    اصلا با این شرایط میتونه فسخ کنه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام باید مدارکتان را وکیل متخصص ملکی ببیند قطعا با وکیل بهتر دفاع می کنید .

  • اسماعیل سیدی تمک
    اسماعیل سیدی تمک

    سلام، زمینی مسکونی فروخته شده و شصت درصد نقد و بقیه طی چک باید وصول میشد که در یک بند قولنامه آمده است که در صورت عدم وصول چک موضوع قولنامه فسخ خواهد شد.آیا فقط با مراجعه به بانک و برگشت زدن چک می توان از دادگاه درخواست فسخ معامله را نمود و یا برگشت زدن دلیلی برای قصد گرفتن مبلغ معامله تلقی شده و مانع فسخ معامله خواهد شد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام گواهی عدم پرداخت دلیل بر فسخ است و دعوی فسخ باید در دادگاه طرح و اثبات شود .

  • آرنیکا
    آرنیکا

    با سلام و سپاس
    بنده می خواهم آپارتمان خود را که در تصرف یکی از ارگانهای دولتی است بفروشم این مسئله را هم به خریدار خود اطلاع داده ام آیا می توانم شرط (فروشنده مسولیتی در قبال ادعای احتمالی مطروحه از طرف … ندارد ) را در مبایعه نامه یا سند دفترخانه ذکر کنم تا در آینده مسولیتی در برابر شکایت احتمالی خریدار نداشته باشم .اگر بله بهتر است در مبایعه نامه ذکر شود یا دفتر سند دفترخانه و به چه شکلی
    با سپاس

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام این شرط شما منطبق با ماده ۱۰قانون مدنی که بر خلاف قانون نباشد لازم الاجراست اگر منظورتان ضمان درک مبیع است و می خواهید شرط کنید که بعهده خریدار باشد به نظر می رسد جز شروط باطله است .

  • تورج
    تورج

    سلام.وقت بخیر
    بنده ملکی رو که دارای سند هست از پدرم بصورت مبایعه نامه خریدم(سند بنام پدرم هست هنوز)
    حالا با این شرایط بفرض پدرم فوت کند آیا سایر وراث میتوانند از من چیزی مطالبه کنند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام در صورت فوت پدر اگر سایر ورثه مبایعه نامه شما را به رسمیت نشناسد باید علیه ایشان دعوی الزام به تنظیم سند طرح نمائید .

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان