فسخ مبایعه نامه

3.8/5 - (57 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل ملکی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

فسخ مبایعه نامه

فسخ مبایعه نامه عبارت از بر هم زدن عقد است در مواردی که قانون اجازه می دهد. هر قراردادی که میان دو طرف بسته می شود ، اصولا آن دو طرف معامله را پایبند به قرارداد می کند . بنابراین اصل بر این است که هیچ کدام از طرفین نمی توانند قرارداد را به طور یک جانبه بر هم بزنند.  در این مورد ماده ۲۱۹ مقرر کرده است : «عقودی که بر طبق قانون واقع شده بین طرفین عقد و قائم مقام آنها لازم الاجرا و صحیح است مگر اینکه به رضای طرفین یا به علت قانونی فسخ شود» به این ترتیب اصل بر عدم امکان برهم زدن اختیاری عقود است. اثر فسخ مبایعه نامه نسبت به آینده است، به طور مثال یک نفر مال خود را به دیگری می فروشد، با فسخ معامله تمامی منافع یا خسارتی ناشی از آن مال به خریدار اولیه بر می گردد .

فسخ مبایعه نامه

خیار فسخ مبایعه نامه

به حق فسخ مبایعه نامه در اصطلاح حقوقی «خِیار» یا «خیار فسخ» گفته می‌شود. خیار به معنی اختیار است و منظور از آن اختیاری است که فرد در فسخ معامله دارد. مثلا بعد از معامله معلوم شود که کالا دارای عیب بوده است ، قانونگذار به خریدار اختیار داده بنابر خیار عیب معامله را فسخ نماید. این خیار تنها مختص خریدار نمی باشد فروشنده هم می تواند براساس این خیار معامله را فسخ نماید . طبق قانون مدنی خريدار و فروشنده در يازده صورت می توانند معامله را به هم بزنند . در اینجا تلاش می‌کنیم تا به بعضی از موارد فسخ مبایعه نامه که پرکاربردترهستند و ممکن است در معاملات خود به آن برخورده باشید، اشاره کنیم و درخصوص آنها توضیحات مختصری بدهیم.

خیار عیب

 طبق ماده ۴٢٢‏قانون مدنی: «اگر بعد از معامله معلوم شود که کالا یا موضوع معامله دارای عیب بوده مشتری در پذیرفتن کالا معیوب با گرفتن ارش یا فسخ معامله مختار است .» این عیب باید به صورتی باشد که از ارزش کالا یا استفاده متعارف آن بکاهد. بنابراین قانونگذار دو راه حل برای جبران خسارت زیان دیده تعیین کرده است یکی آنکه معامله را فسخ کند و دیگری آنکه ارش بگیرد، یعنی مابه التفاوت کالای سالم و معیوب را دریافت کند در ماده ۴٢٧ ‏قانون مدنی چگونگی تعیین ارش  یان شده ست . البته اختیار مشتری در اعمال حق فسخ مشروط به آن است که مورد معامله موجود، سالم و در ملکیت خریدار باشد والا حق فسخ از بین رفته و فقط حق اخذ ارش باقی می ماند.

خیار تخلف از شرط

فروشنده یا خریدار شرط کند که کاری انجام دهد، یا شرط کند مالی را که می‌دهد دارای ویژگی های باشد اما به آن شرط عمل نکند که در این صورت دیگری می‌تواند با حدود و شرایطی  معامله را به هم بزند. احکام خیار تخلف شرط به طوری است که در مواد ۲۳۴ الی ۲۴۵ قانون مدنی ذکر شده است.

خیار تدلیس

 اگر در معامله ای یکی از طرفین کاری انجام دهد که سبب شود طرف دیگر معامله فریب بخورد در اینجا اختیار فسخ برای کسی است که فریب خورده است به عنوان مثال اگر فردی خودروی را به حساب اینکه کم کار کرده است ، خریداری کند و بعد معلوم شود که فروشنده کیلومتر شماره خودرو را دستکاری کرده، خریدار را فریب داده، در این صورت خریدار می تواند به خیار تدلیس اشاره کند و اقدام به فسخ مبایعه نامه کند.

خیار تاخیر ثمن

در معاملات نقدی اگر ظرف سه روز خریدار ثمن یا همان ما به ازای معامله را پرداخت نکند فروشنده می تواند از تحویل کالا به خریدار خودداری کنند. بنابراین این خیار مختص فروشنده می باشد که در اثر نپرداختن ثمن در ظرف سه روز از تاریخ معامله اختیار فسخ مبایعه نامه را دارد.

خیارمجلس

 تا زمانی که طرفین معامله در محل توافق یا بنگاه حضور دارند ، این حق را دارند که از معامله پشیمان شوند و معامله را فسخ کنند. بنابراین خیار مجلس تا زمانی که دو طرف از هم جدا نشده باشند و در کنار هم هستند صورت می گیرد.

خیار غبن: غبن به معنای ضرر و زیان می باشد.این خیار برای کسی است که دچار ضرر و زیان زیادی شده باشد.

مدارک موردنیاز برای گرفتن وکیل فسخ قرارداد :

  • کارت ملی
  • اسناد و قرارداد های مربوطه

 

سوالات متداول فسخ مبایعه نامه

۱-در صورتیکه فروشنده پارکینگ را تحویل ندهد فسخ مبایعه نامه آپارتمان چگونه است؟

ابتدا باید از طریق اظهارنامه از فروشنده تقاضای تحویل پارکینگ صورت گیرد و در صورتیکه فروشنده تحویل ندهد باید در دادگاه شکایت و درخواست فسخ قرار داد نمود .

۲- نسبت به فسخ مبایعه نامه چگونه میتوان اقدام نمود؟

اگر در مبایعه نامه طرفین حق فسخ قرارداد پیش بینی کرده باشند طبق قرارداد نسبت به فسخ معامله اقدام می شود.

۳- اگر فروشنده از انتقال سند خودداری کند فسخ مبایعه نامه چه صورتی میباشد؟

ابتدا باید اظهارنامه ارسال شود و سپس دادخواست الزام به ایفای تعهد بر اساس مفاد قرارداد تنظیم نموده و در غیر این صورت مطالبه جبران خسارت و ضررو زیان نمود.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محمود
    محمود

    باسلام. اینجانب خودرو تاکسی درسال ۹۶خریداری کرده وپس ازان از طریق دادگاه الزام به انتقال سند واجراییه صادر شده است. به دلیل توقیف پلاکها بدرخواست فروشنده (مالک )فروشنده ام خودرو توقیف ودرپارکینگ میباشد. درخواست اجرت المثل داده وکارشناس مبلغ اجرت المثل وخسارات رامعلوم نموده است.سوال فروشنده(مالک) فروشنده ام میتواند با توجه به اینکه ۱میلیون ثمن معامله را تاکنون دریافت نکرده میتواند معامله فی مابینشان را فسخ نماید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام خیر نمی تواند

  • وحید
    وحید

    سلام
    وقت بخیر
    در مورد فسخ قرارداد بین ناشر و نویسنده میتوانید راهنمایی بفرمایید؟
    با سپاس

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام نوع قرارداد و مفاد آن باید ملاحضه شود .

  • حسین
    حسین

    سلام وقت بخیر من ملکی را خریداری کردم به ارزش ۵۰۰ میلیون دوچک به ارزش ۳۵۰ میلیون رو پاس کردم ۱۵۰میلیون باقیمانده وام مسکن می باشد که با شرط یک ماه زمان در مبایعه نامه ذکر شده و من یک فقره چک نزد بنگاه به ارزش ۱۵۰ میلیون به تاریخ همان روز اتتقال سند گذاشته ام و در زیر قولنامه ذکر شده عدم پرداخت هر یک از مراحل معامله را به صورت یک طرفه فسخ می نماید ولی دیر کردم مشخص شده و تاریخ انتقال سند پس فرداست اگر وام مسکن با چند روز تاخیر واریز شه و ایشان گواهی عدم حضور رو بگیرند ایا می تونن قرارداد رو فسخ کنن یا فقط جریمه میشم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام بله می توانند دعوی را طرح نمائید ولی بواسطه ذکر شرط استفاده از وام بانکی برای قسمتی از ثمن قابل دفاع می باشد مدارک مربوط به بانک را مستند سازی کرده و حتی گواهی از بانک بگیرید بعنوان دفتر خانه تنظیم کننده سند که وام بانکی شما در چه تاریخی اماده می شود و کپی آن را طی اظهارنامه رسمی برای فروشنده بفرستید و در زمان تعیین شده در دفتر خانه حاضر شده و در خواست نمائید نامه بانک ثبت دفتر اندیکاتور شده و گواهی عدم حضور ذکر شود .

  • آرمین
    آرمین

    سلام
    من آپارتمان خودم را در تیرماه فروختم و تاریخ سندزدن را یک ماه تنظیم کرده ایم هنگام مراجعه به ثبت اسناد برای گرفتن استعلام ثبت اسناد متوجه شدم ملک از طرف ستاد اجرایی فرمان امام بازداشت شده و پس از مراجعه به ستاد گفتند زمین این ملک متعلق به ستاد بوده که طی یک جعل در سال ۷۰ فروخته شده و پس از آن ساخته شده است لذا قادر به فروش نیستم آیا در صورت فسخ قرارداد من باید به خریدار ضرر و زیان هم بدهم یا این مشکل جزء بند قوه قاهره در مبایعه نامه می باشد چون تحت اختیار و اطلاع من در زمان معامله نبوده است معاف از جریمه فسخ هستم
    تمام مدارک و اسناد من رسمی و قانونی بوده و سند تک برگی دارم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام مسئولیت قانونی متوجه جاعل است در صورتیکه طرح دعوی مطالبه خسارت از شما از ناحیه خریداران باید دعوی جلب ثالث علیه جاعل یا جاعلین و فروشنده خود طرح نمائید .

  • حسام
    حسام

    سلام
    بنده حدودا ۳ ماه پیش زمینی رو به عنوان خریدار معامله نمودم و در مبایعه نامه ذکر شد که فروشنده موظف به تحویل آن به خریدار می باشد و چنانچه متراژ زمین کم یا زیاد باشد طبق نرخ تعیین شده به طرفین عودت داده می شود
    با گذشت ۳ ماه به علت افزایش دو برابری قیمت زمین و پاس شدن چک ها، فروشنده به علت کم بودن متراژ اعلام میکند من پول کسری زمین را نمی دهم اما کل پولت و بر میگردانم و معامله را فسخ میکنم و خسارت را میدهم … اینجانب قبول نکردم .. راه حل برای دریافت مبلغ توافق شده و دریافت زمین چیست ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام شما طبق قانون فقط می توانید فسخ کنید یا با فروشنده توافق نمائید که مبلغ کسری را به شما پرداخت نماید .

  • علی
    علی

    ملکی فروخته شده و چک دریافت کردیم. با وجود تامین بودن وجه چک ها را نقد نکردیم . تاریخ سر رسید چک همان تاریخ معامله است. آیا حق فسخ معامله را داریم؟ یا تغییر شرایط قرارداد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام بر اساس توضیحات شما خیر بیع عقد لازم است مگر شرایط قراردادی یا قانونی فسخ به وجود آید .

  • آزاده
    آزاده

    سلام من ملکی رو ۱۸ خرداد معامله کردم بصورت قولنامه دستی و اثر انگشت فروشنده و خریدار زده شده دو تا شاهد هم حضورداشتن و امضا زدن.الان ۲۷ روز گذشته فروشنده بهم زنگ زده به بهونه های مختلف میگه من پشیمون شدم .ایا ما راضی نباشیم میتواند فسخ کنه وخونه رو به ما تحویل نده.در قولنامه جریمه و یا هیچکدوم ازما که حق فسخ داشته باشیم ذکر نشده.ممنون میشم راهنماییمون کنید.درضمن ۲۰۰میلیون همان زمان بهش دادیم.مابقیش اول مرداد همراه با تخلیه خانه.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام فسخ یا قانونی است یا قراردادی اگر در قراردادپیش بینی نشده باشد و شرایط قانونی نیز فراهم نشده باشد امکان فسخ وجود ندارد زیرا بیع عقد لازم است و شما می توانید با راهنمائی وکیل الزام فروشنده رابه انجام تعهد بخواهید .

  • س.گ
    س.گ

    سال ۹۷ ملکی فروختم وقرار شد خریدار مبلغی از بانک وام بگیرد وتمامی پول در موقع محضر گرفته شود ودر مبایعه نامه قید شد در صورت عدم پرداخت فسخ انجام شود و ضرر هم گرفته شوددر موقع محضر حاضر نشد وعدم حضور گرفتیم بعدا فهمیدیم شخص کلاهبردار است بعداز مدتی با گرفتن وکیل دادخواست جهت الزام به تنظیم سند کرد که در زمان مقرر دادگاه حاضر نشد وقاضی آن را رد کرد و چون ثمن معامله در زمان مشخص پرداخت نشد معامله را فسخ نمودن آیا همین رای برای فسخ کردن کافی است یا باید خودم هم درخواست فسخ را میدادم
    اگه لازم باشه الان میتونم اینکارو بکنم
    آیا خریدار روزی میتونی با مبایعه نامه ملکم رو تصاحب کنه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام شما باید در موقع دریافت گواهی عدم حضور ایشان اراده مبنی بر فسخ را ایشان اعلام می نمودید و درحال حاضر باید در دادگاه اثبات نمایید که در ان زمان اراده خود برخی بر اثر را اعلام نموده و از دادگاه تقاضای تایید فسخ معامله را داشته باشید .

  • خسروی
    خسروی

    سلام
    پدرم ملکی را به فروخته به قیمت ۵میلیارد و یک میلیارد گرفته و قرار شده یک تیر ۳ میلیارد بگیرد و یک میلیارد هم موقع تخلیه البته سند رو گرفتن وقولنامه هم بهش ندادن الان یک ماهه
    بعد از ۵ روز متوجه شدیم ملک دارای ارزش ۷ و نیم میلیارد هست وکارشناس رسمی هم گزارش گرفتیم
    به بنگاه مراجعه کردیم متوجه شدیم با دلایلی ملک رو خریدن که روز قبل از پرداخت ۳ میلیارد بود گفتیم مغبون شده ایم و فسخ کنید خسارت هم تا ۵۰ میلیون میدهیم ولی خریدار گفت باید یک میلیارد بدید وگرنه شماره حساب بدید من واریز کنم ..
    ما احساس کردیم اصلا پول نداره ودرنهایت راضی شدیم پول رو بده وبه بنگاه گفتیم اگر نداد فسخ میکنید که ایشان با وجود قولی که به پدرم داده بود اما گفت این شرایط رو نداریم
    ودرنهایت پول مرحله دومم نداد وسه روز میگدرد وخبری نیست….
    البته اقساط خیار غبن هم از پدرم در قولنلمه گرفته شده
    و دارن زمان میخرن ملک رو به قیمت ۸میلیارد بفروشن و بیارن پول مارو بدن
    این ها کلاه بردار هستند که قانونی کار میکنند ایا این بزه کیفری ثابت میشه ..یا امکان فسخ هست راهنمایی کنید لطفا
    ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام لطقا با مدارک حضوراًمراجعه نمائید تا مبایعه نامه توسط وکلای این مجموعه ملاحضه و راهنمائی شوید تا فوراًاقدام نمائید بسیاری از امور قانونی مرتبط با فسخ لازمه اقدام آن با فوریت است که باید اثبات شود .

  • حمید
    حمید

    سلام و وقت بخیر. من ملکی را حدود سه هفته قبل خریداری کردم و مبایعه نامه در بنگاه املاک نوشتیم و حتی همسر فروشنده هم به عنوان شاهد امضا کردند یک قسمت از مبلغ معامله را چک به تاریخ روز دادم و بقیه مبلغ را هم چک دادم و نز د املاک ماند تا زمانی که فروشنده به تعهدات خود عمل نماید فروشنده حتی ملک را به من تحویل داد اما در مبایعه نامه ذکر نشده که تحویل داده.در هر حال تاکنون فروشنده نه چک اول را نقد کرده ونه به تعهدات خود عمل نموده ایا ایشان میتوانند فسخ کنند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام مبایعه نامه و سایر مدارک که به استناد آن قرارداد امضاءنموده اید باید ملاحضه شود .

  • حامد باقرپور
    حامد باقرپور

    باسلام
    ۲۰سال پیش مغازه ای رو با حدود اربعه مشخص و با متراژ ۱۷/۵متر با مبایعه نامه عادی خریداری کردیم
    الان که برای گرفتن سند اقدام کردم و نقشه برداری از ملک انجام شد متراژ ملک ۱۹ متر شده و لازم به ذکر که ملک در حریم راه هم واقعا می باشد
    میخواستم بپرسم فروشنده بعد ۲۰سال بخاطر ۱/۵ متر اضافه حق فسخ داره یا فقط باید قیمت اضافه متراژ با توجه به زمان خرید دریافت کنه؟ با توجه به اینکه حق فسخ هم در مبایعه نامه ذکر نشده
    ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام در این خصوص حق فسخ با خریدار است که معمولا به صرفه و صلاح وی نمی باشد حریم داخل ملک است و باید دید چه نوع حریمی است و چه زمانی ایجاد شده و در زمان معامله خالص مبیع به چه نحو توافق شده است .

  • منصور
    منصور

    سلام من ملکی را فروختم و ۷۰ درصد مبلغ دریافت شده اما مبلغ دوم که فروشنده میخواست پرداخت کنه ۲۵ روز تاخیر کرده و منم چک را وصول نکردم و برگشت زدم شرط فسخ قراداد هم این هست که اگر هر کدام از چک ها پاس نشود معامله به طور یک طرفه از سمت فروشنده فسخ میشود مبایعه نامه از درجه اعتبار ساقط و مبلغ ضرر و زیان هم باید پرداخت بشه . اما الان مشاور املاک ما با خریدار هم دست شده میگوید شما بهش فرصت دادین و نمیتونین فسخ کنید . ایا مشاور املاک میتونه شهادت دروغ بده که ما مهلت دادیم با نه و اینکه این معامله رو میشه فسخ کرد و ضرر زیان گرفت . ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام بایدقراردادتان ملاحضه شود و حضوراً از وکیل مشاوره بگیرید .

  • سعید
    سعید

    باسلام وعرض احترام
    بنده زمین کشاورزی به صورت چکی خریداری کردم و مبایعه نامه و یک برگه شامل مشخصات زمین هم دارم الان بعد از گذشت چند ماه و ۳ برابر شدن قیمت زمین مشخص شده ا بعاد زمین درست نیست میخواستم بدونم اولاً ایا فروشنده میتواند فسخ کند و ایا اگر فسخ کنه بنده پولم را به روز میتونم بگیرم ویا حق فروش زمین برای جبران خسارت دارم یا خیر؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام اگر زمین کمتر درآید خریدار حق فسخ دارد و اگر توافق بیشتر باشد فروشنده حق فسخ دارد مگر توافق گردد.

  • محمد رضا جليني
    محمد رضا جليني

    سلام خسته نباشيد
    يك واحد اپارتمان خريداري كردم در سال ٩٤ از اول فروش ملك در اختیار زمين شهري بوده حالا فروشنده بعد از چهار سال تقاضاي فسخ داده در دادگاه ايا ثمن پرداخت شده من چطوري محاسبه ميشه ممنونم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام باید دید ادله فروشنده برای فسخ چیست ضمن اینکه اگر زمین مورد معامله موات باشد مقوله دیگری است .

  • علی
    علی

    سلام پدر بزرگم ۵ ماه پیش یک قطعه باغ فروخته .سنش هم ۸۵ سال هست هیچکدوم از بچه هاشون هم پیشش نبودن.و الانم رفته دکتر گفتن که آلزایمر خفیف داره.در ضمن در موقع قرارداد دامادش اونجا بوده .ولی همون موقع هم قیمت ملک حدود ۶۰۰ بوده از ایشان خریدن ۴۰۰ م .خواستم راهنمایی کنید در مورد فسخ.که آیا راهی داره یا نه و چطوری؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام اگر فکر می کنید پدر بزرگتان بیماری داشته که موجب ابطال معامله است باید حکم حجر و تاریخ شروع ان را داشته باشید در این صورت می توانید متناسب با تاریخ انجام معامله دعوی فسخ یا ابطال طرح نمائید.

  • هنگامه
    هنگامه

    سلام خسته نباشید.پدره من ملکی را پیش خرید کرده و تمام چک ها به موقع پرداخت شده و اخرین چک رو به دلیل اینکه مال شخصی بوده و ان شخص گفته که پول به حساب ایشان واریز نشه چون بدهی داشتن و ممکن بوده که بانک برداشت کنه پدرم قصد پرداخت نقدی داشتن به فروشنده اطلاع دادن که حضوری برن پول را بگیرن و ایشون قبول نکرده و تماس ها را پاسخ نداده و چک رو برگشت زده و گفتن میروند فسخ معامله انجام میدن یا اینکه مبلغی اضافه پرداخت کنیم میخواستم بدونم ایشون میتونن کاری کنن.ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام بستگی به این دارد که شرط فسخ در قرارداد پیش بینی شده باشد اگر تهران هستید برای مشاوره حضوری به منظور اتخاذ تصمیم صحیح همراه با مدارک کامل خود مراجعه نمائید و اگر شهرستان هستید به همین ترتیب به یک وکیل متخصص در امور ملکی مراجعه نمائید .

  • امین
    امین

    سلام زمینی مبایعه نامه کردم که پول اولیه را دادم و به دلیل کرونا نتونستم چک پاس کنم البته نصف مبلغ چک را واریز کردم و چک هم توسط فروشنده برگشت نشده در مبایعه نامه شرط فسخ درصورت پاس نشدن چک قید شده چگونه میتوانم از فسخ جلوگیری کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سام طی اظهارنامه ای به فروشنده اعلام کنید که علت عدم پرداخت چک تعطیلی کسب و کار ناشی از دستور ستاد کرونا بوده و در اولین فرصت پرداخت میکنید این اظهارنامه را برای زمان مورد نیاز خود نگاه دارید .

  • فرشته
    فرشته

    سلام زمینی در سال ۹۷ با مبایعه نامه فروخته شده بعد یک ماه فروشنده به استناد غبن دعوی فسخ مطرح میکند که در دادگاه تجدید نظر حکم بر محکومیت فروشنده صادر میشود .حال وراث فروشنده به استناد بالاتر بودن متراژ زمین از متراژ نوشته شده در مباینه نامه دعوی فسخ مطرح کرده اند .آیا ده بیست متر اضافه بودن زمین میتواند موجب فسخ مباینه نامه شود(زمین به صورت کلی معامله شده است ۲۳۰ متر به ازای ۱۸۰ میلیون)

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بستگی به درج عبارات مندرج درمبایعه نامه تان واحکام صادره بدوی وتجدیدنظردارد که پس ازملاحظه مدارک امکان اظهارنظرصحیح میسراست.

  • محمود
    محمود

    با سلام
    سال ۹۶ ملکی را که دارای انحصار وراثت بود خریداری کرده و ۹۰ درصد مبلغ نیز پرداخت کرده ام اما قبل از انتقال سند یکی از وراث فوت شده اند و فروشنده در خصوص گرفتن انحصار وراثت جدید دچار مشکل شده است. در حال حاضر با توجه به ۳ برابر شدن قیمت ملک فروشنده می تواند قرار داد مبایعه نامه را فسخ کند؟
    لازم به ذکر است که برگه عدم حضور برای انتقال سند در دفتر خانه یکبار توسط خریدار دریافت شده است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.شمابعنوان ذینفع می توانیدازشورای حل اختلاف گواهی حصروراثت فردفوت شده راگرفته وسپس دعوی الزام به تنظیم سندرسمی علیه فروشندگان ووراث طرح نمائید.چون این نوع دعاوی کمی پیچیده است حتماباوکیل دادگستری متبحردراموراملاک مشورت نموده وسپس دعوی راثبت کنید.

  • FZ
    FZ

    سلام و احترام.
    در سال ۹۶ بیع نامه ای برای فروش زمین امضا شد.در طی مراحل اداری مشخص شد قانون اجازه ی فروش زمین را نمیدهد.
    به خریدار این را موضوع را اطلاع دادیم اما ایشان حاضر نشدند پولشان را پس بگیرند.
    حال اینجانب در صدد تنظیم اظهارنامه برای فسخ بیع نامه هستم.
    به یاد دارم در بیع نامه مبلغی رو به عنوان جریمه ی فسخ نوشتیم، آیا با توجه به اینکه شرایط و ضوابط عدم تسلیم در اختیار ما نبوده باز هم باید این جریمه پرداخت شود؟
    اگر شخص پس از ثبت اظهارنامه باز هم حاضر نشد چه کنیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.پاسخ به سوال شما نیاز به ملاحظه مدارک دارد.اینکه قانون مانع مالکیت شما شده جای تامل دارد.بایددرمشاوره حضوری مدارکتان ملاحظه شود تا امکان اظهارنظر حقوقی صحیح میسرگردد.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان