فسخ مبایعه نامه

3.8/5 - (57 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل ملکی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

فسخ مبایعه نامه

فسخ مبایعه نامه عبارت از بر هم زدن عقد است در مواردی که قانون اجازه می دهد. هر قراردادی که میان دو طرف بسته می شود ، اصولا آن دو طرف معامله را پایبند به قرارداد می کند . بنابراین اصل بر این است که هیچ کدام از طرفین نمی توانند قرارداد را به طور یک جانبه بر هم بزنند.  در این مورد ماده ۲۱۹ مقرر کرده است : «عقودی که بر طبق قانون واقع شده بین طرفین عقد و قائم مقام آنها لازم الاجرا و صحیح است مگر اینکه به رضای طرفین یا به علت قانونی فسخ شود» به این ترتیب اصل بر عدم امکان برهم زدن اختیاری عقود است. اثر فسخ مبایعه نامه نسبت به آینده است، به طور مثال یک نفر مال خود را به دیگری می فروشد، با فسخ معامله تمامی منافع یا خسارتی ناشی از آن مال به خریدار اولیه بر می گردد .

فسخ مبایعه نامه

خیار فسخ مبایعه نامه

به حق فسخ مبایعه نامه در اصطلاح حقوقی «خِیار» یا «خیار فسخ» گفته می‌شود. خیار به معنی اختیار است و منظور از آن اختیاری است که فرد در فسخ معامله دارد. مثلا بعد از معامله معلوم شود که کالا دارای عیب بوده است ، قانونگذار به خریدار اختیار داده بنابر خیار عیب معامله را فسخ نماید. این خیار تنها مختص خریدار نمی باشد فروشنده هم می تواند براساس این خیار معامله را فسخ نماید . طبق قانون مدنی خريدار و فروشنده در يازده صورت می توانند معامله را به هم بزنند . در اینجا تلاش می‌کنیم تا به بعضی از موارد فسخ مبایعه نامه که پرکاربردترهستند و ممکن است در معاملات خود به آن برخورده باشید، اشاره کنیم و درخصوص آنها توضیحات مختصری بدهیم.

خیار عیب

 طبق ماده ۴٢٢‏قانون مدنی: «اگر بعد از معامله معلوم شود که کالا یا موضوع معامله دارای عیب بوده مشتری در پذیرفتن کالا معیوب با گرفتن ارش یا فسخ معامله مختار است .» این عیب باید به صورتی باشد که از ارزش کالا یا استفاده متعارف آن بکاهد. بنابراین قانونگذار دو راه حل برای جبران خسارت زیان دیده تعیین کرده است یکی آنکه معامله را فسخ کند و دیگری آنکه ارش بگیرد، یعنی مابه التفاوت کالای سالم و معیوب را دریافت کند در ماده ۴٢٧ ‏قانون مدنی چگونگی تعیین ارش  یان شده ست . البته اختیار مشتری در اعمال حق فسخ مشروط به آن است که مورد معامله موجود، سالم و در ملکیت خریدار باشد والا حق فسخ از بین رفته و فقط حق اخذ ارش باقی می ماند.

خیار تخلف از شرط

فروشنده یا خریدار شرط کند که کاری انجام دهد، یا شرط کند مالی را که می‌دهد دارای ویژگی های باشد اما به آن شرط عمل نکند که در این صورت دیگری می‌تواند با حدود و شرایطی  معامله را به هم بزند. احکام خیار تخلف شرط به طوری است که در مواد ۲۳۴ الی ۲۴۵ قانون مدنی ذکر شده است.

خیار تدلیس

 اگر در معامله ای یکی از طرفین کاری انجام دهد که سبب شود طرف دیگر معامله فریب بخورد در اینجا اختیار فسخ برای کسی است که فریب خورده است به عنوان مثال اگر فردی خودروی را به حساب اینکه کم کار کرده است ، خریداری کند و بعد معلوم شود که فروشنده کیلومتر شماره خودرو را دستکاری کرده، خریدار را فریب داده، در این صورت خریدار می تواند به خیار تدلیس اشاره کند و اقدام به فسخ مبایعه نامه کند.

خیار تاخیر ثمن

در معاملات نقدی اگر ظرف سه روز خریدار ثمن یا همان ما به ازای معامله را پرداخت نکند فروشنده می تواند از تحویل کالا به خریدار خودداری کنند. بنابراین این خیار مختص فروشنده می باشد که در اثر نپرداختن ثمن در ظرف سه روز از تاریخ معامله اختیار فسخ مبایعه نامه را دارد.

خیارمجلس

 تا زمانی که طرفین معامله در محل توافق یا بنگاه حضور دارند ، این حق را دارند که از معامله پشیمان شوند و معامله را فسخ کنند. بنابراین خیار مجلس تا زمانی که دو طرف از هم جدا نشده باشند و در کنار هم هستند صورت می گیرد.

خیار غبن: غبن به معنای ضرر و زیان می باشد.این خیار برای کسی است که دچار ضرر و زیان زیادی شده باشد.

مدارک موردنیاز برای گرفتن وکیل فسخ قرارداد :

  • کارت ملی
  • اسناد و قرارداد های مربوطه

 

سوالات متداول فسخ مبایعه نامه

۱-در صورتیکه فروشنده پارکینگ را تحویل ندهد فسخ مبایعه نامه آپارتمان چگونه است؟

ابتدا باید از طریق اظهارنامه از فروشنده تقاضای تحویل پارکینگ صورت گیرد و در صورتیکه فروشنده تحویل ندهد باید در دادگاه شکایت و درخواست فسخ قرار داد نمود .

۲- نسبت به فسخ مبایعه نامه چگونه میتوان اقدام نمود؟

اگر در مبایعه نامه طرفین حق فسخ قرارداد پیش بینی کرده باشند طبق قرارداد نسبت به فسخ معامله اقدام می شود.

۳- اگر فروشنده از انتقال سند خودداری کند فسخ مبایعه نامه چه صورتی میباشد؟

ابتدا باید اظهارنامه ارسال شود و سپس دادخواست الزام به ایفای تعهد بر اساس مفاد قرارداد تنظیم نموده و در غیر این صورت مطالبه جبران خسارت و ضررو زیان نمود.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فرشید
    فرشید

    سلام من ملک ام را از طریق مشاور املاک به شخص ثالث فروختم؛ اخیرا علم حاصل کرده ام مغبون شده ام؛ به پیش قاضی برم ؛ چی بگم ،،به ماده ها اشنایی کامل ندارم،

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بایددیدقانونآ غبن حاصل شده است یا خیرو اگرحاصل شده آیاخیارات یاهمان اختیارفسخ معامله خودراساقط کرده ایدو تا چه درجه ای؟

  • محمد
    محمد

    سلام در معامله ای من قیمت گذاری رو بر عهده ی بنگاه گذاشتم و چند روز بعد معامله پس از یک بازدید انجام شد پس از آن متوجه شدم که املاک یک نفر سومی وارد معامله کرده که زیر قیمت حقیقی با من قرارداد نوشته و ملک را گرون تر به همان کسی که من اجازه بازدید دادم فروختن من پس از یک هفته متوجه شدم آیا می تونم قرارداد رو فسخ کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بایدارزش ملک درزمان انجام معامله کارشناسی شودوسپس به همراه مبایعه نامه به وکیل متخصص درامورملکی مراجعه شودتابررسی گرددآیاغبن واقع شده وامکان استفاده ازخیارغبن برای فسخ معامله وجودداردیاخیر.چون خیارات فوری است بایدبلافاصله پس ازانجام معامله طی اظهارنامه رسمی مراتب غبن رابه خریداراعلام نمود.

  • الیاس
    الیاس

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    بنده ملکی را فروخته ام اما خریدار با این حال که چک داده اما قادر به پاس کردن چک نمی باشد. از طرفی طبق قرارداد مبایعه نامه ملکی جریمه فسخ تنها شامل فروشنده می شود.
    میخواستم ببینم شرایط فسخ به چه شکلی است و خریدار ایا ملزم به پرداخت حق فسخ نمی باشد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر شرط فسخ به علت برگشت خوردن چک در مبایعنامه نباشد شما حق فسخ معامله را نخواهید داشت و میتوانید دعوی مطالبه ثمن بر علیه نامبرده به همرا خسارات تاخیر تادیه اقامه نمایید

  • سوسن ترابی
    سوسن ترابی

    با سلام ، خانه من از تیر ۹۸ به قصد فروش ، تخلیه بوده
    و در ۲۵ آذر ۹۸ این خانه را قولنامه کردم و تا بحال ۸۵ درصد مبلغ معامله را هم گرفته ام
    در این فاصله به دلیل مشکل خرابی لوله و خرابی دیوار و سقف طبقه پایین که در مسافرت بوده اند خریدار در روز موعود حاضر به حضور در دفترخانه نشده و من گواهی عدم حضور هم گرفته آمد
    آیا می‌توانم قرارداد بیع را با توجه به شرایط فوق فسخ کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      شرایط فسخ همان است که در مبایعه نامه تان توافق گردید اگر شرطی در اینخصوص دارید می توانید اقدام قانونی کنید لازم است قراردادتان توسط وکیل دادگستری بررسی شود.

  • نادی
    نادی

    سلام
    درصورتی فروشنده از فروش منصرف بشه با توجه به اینکه در مبایعه نامه قید شده در صورت فسخ فروشنده مبلغی را باید به خریدار بده آیا واقعا درصورت فسخ این جریمه پرداخت میشه؟
    من ملکی رو خریداری کردم ولی فروشنده خیلی داره معطل میکنه برای تحویل سند و از این نگران هستم چند روز دیگه بگه فروشنده نیستم!ایا مبلغ جریمه ای که در مبایعه نامه هست واقعا در صورت فسخ باید پرداخت بکنه؟!

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      در صورت که برای فروشنده حق فسخی در مبایعنامه درج شده باشد و این فسخ قانوناًدرست تعریف شده باشد استفاده از این حق مستلزم پرداخت خسارت به خریدار باشد یعنی خسارت کاملاًقانونی بوده و قابل وصول است.

  • داود
    داود

    من یک ماشین پیکان وانت دارم دیروزبه نمایشگاه فروختم ۲۰۰ تومن پول گرفتم مبایعه نامه نوشته شده و۳میلیون ضرروزیان گذاشته شده فرداش متوجه شدم ماشینم را ارزون دادم میتونم معامله روفسخ کنم یانه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      باید ضرر و زیان را بپردازید تا بتوانید فسخ کنید و اگر این مساله را در دادگاه بخواهید ثابت کنید باید یکسال در پیچ و خم دادگاهها سرگردان شوید.

  • زواری
    زواری

    با سلام من در تاریخ ۹۸/۱۱/۵ اپارتمانی را به مبلغ ۳۵۰ میلیون در بنگاه فروختم دو بار ۱۰۰ میلیون دریافت کردم مابقی برای سند نگه داشته شده اگر در تاریخ قرار سند طرف مابقی پول را ندهد (در مبایعه نامه برای هر روز تاخیر طرفین۳۰۰ هزار تومان نوشته شده )چگونه می توانم معامله را فسخ نمایم؟لطفا راهنمایی فرمایید با تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      چنانچه در خصوص پرداخت الباقی ثمن معامله حق فسخی در مبایعنامه پیش بینی نشده باشد شما نمی توانید معامله را فسخ کنید در این صورت شما فقط می توانید (با اخذ گواهی عدم حضور طرف معامله در دفترخانه اسناد رسمی)دادخواست مطالبه الباقی ثمن و مطالبه خسارتهای قراردادی را به مراجع قضائی تقدیم نمائید.

  • حمید رضا
    حمید رضا

    سلام آپارتمانی خریداری کردم به مبلغ ۴۵۰ میلیون که ۳۰۰ میلیون آن را نقدا به حساب فروشنده واریز کردم و ۱۲۰ میلیون هم در مبایعه نامه قید شدبه صورت وام پرداخت گردد ۳۰ میلیون مابقی هم فروشنده به مدت۶ماه آپارتمان را رهن کرد الان که وام مسکن آماده شده جهت انتقال سند فروشنده میگوید ملک گران شده وباید دوباره مبایعه نامه نوشته شود وگرنه من فسخ میکنم آیا میتواند فسخ کند از مدت مبایعه نامه ۲ ماه گذشته است.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      استفاده از اختیار فسخ مبایعه نامه جزءاستثنات است و اصل بر صحت و لزوم قراردادها است و اختیارات فسخ نیز باید قانونی باشد بنابراین هرکسی با اراده یک طرفه نمی تواند معامله را فسخ کند مگر به جهات قانونی بنابراین شما می توانید جهت استیفای حق خویش فروشنده را از طریق مراجع قضائی الزام به انجام تعهدات نمائید .

  • شخص
    شخص

    سلام. در مبایعه نامه ای با اینکه نام فروشنده در متن به درستی ذکر شده، ولی امضای شخص دیگری به عنوان فروشنده خورده، آیا این مبایعه نامه اعتباری دارد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر فروشنده واقعی نسبت به امضای و تایید مبایعه نامه ادعایی داشته باشد می توانید تحت عنوان کیفری و یا حقوقی مورد رسیدگی واقع شود ولی چنانچه اثبات شود فروشنده واقعی در جلسه حضور داشته و امضاو مبایعه نامه را به عنوان وکالت به شخص دیگری سپرده است در این صورت اصالت مبایعه نامه ثابت می شود .

  • علی عارفیراد
    علی عارفیراد

    اگر بعدازفروختن ملک معلوم شود ملک راارزان فروخته اید وتنها مبلغ بیعانه رادریافت کردیدمیشه معامله فسخ کرد البته بعداز ده روز

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      در صورتی که در بیع فروشنده یا خریدار مغبون شود می تواند معامله ر افسخ کند.

  • علي
    علي

    با سلام اينجانب مبايعه نامه ايي نوشته ام و ميخواهم ملكم را الان نفروشم ايا ميتوانم ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      پرسش بصورت کلی مطرح شده و بدون جزئیات ,پاسخ قطعی ندارد اما بطور کلی ,انعقاد مبایعه نامه دال بر بیع قطعی است و بین طرفین لازم الاجرا ست .

  • مهدی
    مهدی

    سلام
    اگر در معامله ی ۴۰۰میلیونی که ۱۰۰ میلیون پیش پرداخت داشته حق فسخ از طرفین گرفته شود و معامله قطعی نوشته شود،صد میلیون هم رسیده باشد،و مابقی مبلغ در تنظیم سند پرداخت شود،الان در روز تنظیم سند خریدار میگوید که پول نمیتونم جور کنم و فروشنده هم ب خاطر جلوگیری از ضرر زیان ملک فروخته شده،بعد از معامله فوق معامله دیگری کرده است و شدیدا بخاطر معامله انجام شده پول لازم است
    الان تکلیف چیست؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر شرایط قرارداد اجازه دهد و( با ملاحظه مبایعه نامه )فروشنده میتواند قرارداد را فسخ نماید و یا اینکه دادخواست الزام به پرداخت مابقی ثمن را به طرفیت خریدار طرح نماید.

  • امین
    امین

    سلام ، چناچه در قولنامه حق پشیمانی سلب شده باشد قبل از ۲۴ساعت امکان فسخ به علت گرانفروشی و مشخص شدت اینکه انباری واحد طبقه اول در بالای پشت بام و برای واحد ۶۰متری ۸٫۵ متر است!!! وجود دارد؟ خواهش میکنم جواب بدهید ، من اصلا به عنوان خریدار از این معامله رضایت ندارم و هنوز از تاریخ قولنامه ۲۴ ساعت نگذشته است.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      باید از معاملات از جمله بیع شرایط فسخ فراهم باشد تا معامله ایی فسخ شود در موضوع شمابه نظر می رسد علت عمده گرانفروشی ملک که اصطلاحا خیارو اختیار فسخ به لحاظ غبن (ضرر)گفته میشود ایجاد شده است اگر این امر با مطالعه مدارک شما صحت داشته باشد می توانید معامله را فسخ نمایید .

  • توحيدي
    توحيدي

    با سلام و احترام
    اگر در معامله يك باب مغازه كه به صورت قولنامه اي هست ، فروشنده طوري وانمود كند كه اين مغازه به كمسيون ماده صد شهرداري نرفته و با رفتن آن به كمسيون راي به جريمه مي دهند و قرار داد مبايعه نامه امضاء و پيش پرداخت و چك ها تحويل شود و در قرارداد مسئوليت راي ماده صد بر عهده خريدار گذاشته شود اما بعد مشخص شود كه ۴ سال قبل كمسيون ماده صد تشكيل شده و راي آن تبديل به پاركينك باشد و اين موضوع را فروشنده از خريدار پنهان كرده باشد ، آيا خريدار مي تواند قرارداد را فسخ نمايد يا خير؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      بدیهی است که هنگام عقد قرارداد طرفین با منظور و قصد خاصی اقدام به معامله می نمایند و اوصافی خاص از مورد معامله مخصوصاً برای خریدار حائز اهمیت مبنائی است که چنانچه مورد معامله فاقد اوصاف مبنائی باشد و از شرطی که در معامله شده عدول شده باشد طرف مقابل حق فسخ معامله را خواهد داشت لذا هدف از خرید مغازه انجام فعالیت اقتصادی در آن است ولی چنانچه آن مغازه طبق رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ دارای کاربری پارکینگ باشد بنابراین دیگر مغازه تلقی نمی شود و دارای کاربری تجاری است لذا خریدار حق فسخ معامله را خواهد داشت.

  • رامین
    رامین

    سلام بنده ۱۸ ماه پیش زمینم رو به شخصی فروختم به شرط سند گرفتن که شصت درصد مورد معامله دریافت کردم و مابقی در زمان سند….که در مبایعه نامه نوشته شده باید ظرف دو ماه سند گرفته و به خریدار بدم در غیر این صورت با ضرر و زیان ایشون روبدم حالا حدودهیجده ماه گذشته و قیمت سه برابر شده… ایا میتونم فسخ کنم… من حاضر سهم خریدارو به نرخ روز ازش بخرم…

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اصلا این قرارداد قابل فسخ نیست ,ولیکن اگر قرارداد توسط وکیل یا کارشناس حقوقی بررسی شود ممکن است بتوان برای شما اقدام به فسخ نمود .

  • نسیم
    نسیم

    با سلام
    ملکی را در بنگاه خریداری کرده و طبق سندی که فروشنده به ما نشان داده ملک خریداری شده پارکینگ اختصاصی دارد و قرارداد مبایعه را قطعی زده و حق فسخ را از طرفین گرفته و بعد از واریزی مبلغی به فروشنده از طرف همسایه مشخص شده که قبلا پارکینگ را به واحد بالایی به صورت قولنامه ای و طی مبلغ ۱۴۰۰۰۰۰۰ به او داده آیا ما می توانیم حق فسخ در مبایعه نامه را انجام دهیم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      در روابط حقوقی مانند انجام بیع بین خریدار و فروشنده اولویت با مندرجات بیع نامه عادی بین طرفین می باشد بنابراین چنانچه در بیع نامه عادی آپارتمان موصوف با پارکینگ فروخته شده باشد شما می توانید پارکینگ را به عنوان بخشی از مبیع مطالبه نمائید و یا معامله را فسخ کنید و یا قیمت آنرا از ثمن معامله کسر نمائید و معامله را قبول کنید.

  • هادی
    هادی

    سلام.حق فسخ درقراردادبرای من(فروشنده )درنظرگرفته به ازای مبلغ کمی درقبال یک ملک است که خریداربه من نداده است ایا به ازای مبلغ کم ۵ میلیون تومان درازای ملک ۵۰۰میلیونی ایا امکان فسخ وجود دارد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      باید نوع اختیار فسخ شما (فروشنده) بررسی و مشخص شود چنانچه اختیار فسخ از نوع تخلف از شرط باشد و شرط آن نیز پرداخت کامل ثمن معامل در زمان مشخص باشد در این صورت حق فسخ پدید می آید ولی باید توجه داشت که فلسفه پیش بینی حق فسخ برای طرفین معامله عمدتاً برای جلوگیری از ضرر و زیان طرفین است و در سوال شما مبلغ پنج میلیون تومان بنای ورود ضرر تلقی نمی شود.

  • دانیال
    دانیال

    سلام. من ماشینی هفت سال پیش خریدم و دو وکالت برای تعویض پلاک و سند از فروشنده گرفتم. همون موقع تعویض پلاک کردم ولی انتقال سند انجام ندادم. حالا بعد هفت سال که خواستم ماشین رو بفروشم برای تنظیم سند به محضر رفتم و اصالت وکالتنامه تأیید نشد. سردفتر احتمالا با مشارکت فروشنده تخلف کرده. من باید چکار کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      شما ابتدا باید ثابت کنید که خودرو را خریداری کرده اید ,بنابراین ابتدا باید دادخواست تاییدو تنفیذ معامله را بدهید و سپس فروشنده و صاحب سند را ملزم به تنظیم سند نمائید .

  • رضا
    رضا

    با سلام
    اگر بعد از انجام معامله و پرداخت بخشی از پول مشخص شود سال ساخت ملک در مبایعه نامه به اشتباه قید شده حکم قانونی به چه صورت خواهد بود ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      چنانچه معامله انجام شده با اوصاف ذکر شده از ان منطبق نباشد و این وصف (مثل سال ساخت ملک )دلیل اصلی معامله بوده باشد ,خریدار میتواند معامله را فسخ نماید و یا معامله را قبول نمایدواختلاف قیمت عدم وجود وصف مورد نظر را از ثمن معامله کسر نماید .

  • محمد
    محمد

    با سلام
    اگر در ازای دریافت مبلغی کمتر از مبلغ اصلی ملک قرارداد امضا بشه بشرطی که بعد از مدتی پول را برگردانم و ملکم را پس بگیرم،چکار میتونم بکنم و چه چیزی باید در قرارداد بنویسم که در صورت تاخیر ملک را نتوانند تصاحب کنند؟
    البته من به محض دریافت اون مبلغ پول باید در دفتر خانه سند قطعی را انتقال داده و بعنوان مستاجر سکونت کنم،ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      مسئله بیع شما احتمالاً در قالب معامله شرطی است و در صورت عمل به شرط حق فسخ معامله را خواهید داشت در غیر این صورت معامله قطعی خواهد شد. مگر اینکه به روشی ملک به عنوان خیار غبن و یا … حق فسخ دیگری برای خود طرح نموده باشید.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان