سریع ­ترین شیوه طلاق چیست؟

2.5/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

سریع ­ترین شیوه طلاق چیست؟

بسیاری از افراد، امروزه با وجود دشواری ­های گوناگون طلاق و حتی درگیری ­هایی که در آن پیش می­آید، ترجیح می­دهند که روند جاری گشتن طلاقشان، روندی سریع، بی­ معطلی و بدون درگیری باشد. از این رو راه­های گوناگونی را بنا به شرایط خود جستجو می­کنند. در این مطلب تلاش می گردد تا راه حل های حقوقی که به موجب آن زوجین می توانند در کوتاه ترین زمان بوسیله طلاق به زندگی مشترک پایان بدهند مورد بررسی قرار می گیرد.

طلاق توافقی

همانطور که می­دانید در فقه شیعی و همچنین قانون مدنی کشورمان، حق طلاق، حقی است که از سوی قانون به مرد تعلق گرفته است و تنها مرد است که می­تواند درخواست طلاق داشته باشد، با این وجود قانون گذار تحت شرایطی به زن اجازه داده است تا تقاضای طلاق را مطرح نماید.

البته از سوی دیگر، مردان تنها زمانی می­توانند به تنهایی اقدام به طلاق دادن همسر خود کنند که تمامی حقوق او، از جمله مهریه­ ی مشخص شده در عقدنامه اجرت المثل، نفقه معوقه و ….  را پرداخت کرده و به تمامی شروط ضمن عقد عمل کرده باشند. از این رو بسیاری از زوجینی که قصد جدایی دارند، به این امر می­رسند که بنا با در نظر گرفتن وضعیت موجود در خصوص کوتاه نمودن تشریفات طلاق به توافق برسند و بر این اساس به زندگی مشترک پایان دهند.

طلاق توافقی دارای چند مرحله است از جمله:

  • تنظیم توافق­نامه بین یکدیگر که البته با مراجعه به وکیل، امکان تنظیم توافقی درست­تر که مغایر با قوانین نباشد، بیشتر است. در توافق­نامه ­ی طلاق توافقی، مسائلی مانند مهریه، تقسیم دارایی ­ها، حضانت فرزند و از این دست مورد بررسی و توافق قرار می­گیرند.
  • مراجعه به نهادهای ذی ربط برای اخذ نوبت مرکز مشاوره و همچنین جلسه­ ی دادگاه خانواده در حضور قاضی
  • مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق

طلاق توافقی به شیوه ای که در بالا توضیح داده شد سریع ترین راه برای پایان دادن به زندگی مشترک می باشد. چرا که طلاق توافقی نسبت به دیگر راه­ها و شیوه­ های ممکن طلاق، پیچیدگی کمتری داشته و روند قضایی و اداری ساده ­تری دارد و نتیجه ی آن می تواند منافع طرفین را تضمین نماید.

اما به غیر از طلاق توافقی، دیگر راه های جدایی معمولاً از روند قضایی پیچیده و دارای تشریفات دادرسی می باشد و معمولاً در سه مرحله بدوی، تجدیدنظر و دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار می گیرد. در این صورت چون این روند مستلزم زمان طولانی می باشد باعث افزایش تنش بین زوجین خواهد شد و چنانچه زوجین دارای فرزند باشند این فرآیند برای فرزندان باعث آسیب فراوان روحی و روانی خواهد شد.

دیگر راه­های سریع جدایی

چنانچه زوجین نتوانند برای طلاق توافقی با یکدیگر به توافق برسند، عموما به این دلیل که اگر مردی تقاضای طلاق کند باید به طور کامل حقوق زن را بپردازد، معمولاً مردان آغاز گر دعوی طلاق نمی باشند و معمولا این زنان هستند که باید مبادرت به تقدیم دادخواست طلاق نمایند و از دادگاه تقاضای طلاق نمایند. در ادامه چند روش که به سبب اثبات آن­ها، زن می­تواند آسان­تر و سریع­تر از دیگر روش­ها از سوی دادگاه حق طلاق بگیرد را معرفی می­کنیم.

در سند ازدواج معمولاً شروطی گنجانده می شود که طرفین ذیل این شروط را امضاء می نمایند و بدین وسیله در صورت تحقق شروط زن می تواند به دادگاه مر اجعه نماید و با اثبات آن حکم طلاق را از دادگاه اخذ نماید.

  • مرد بدون اجازه­ی همسر خود زن دیگری بگیرد.
  • زن بعد از گذشت ۵ سال نتواند بچه دار شود و مشکل عقیمی از مرد باشد.
  • مرد به مدت شش ماه مفقود الاثر شود یا اینکه بدون عذر موجهی خانواده را ترک گوید و ارتباطی نیز برقرار نکند.
  • مرد به جرمی مرتکب شود که برای زوجه و حیثیت خانوادگی او بد است. مجازات مذکور می­تواند هم حد و هم تعزیر باشد و تفاوتی ایجاد نمی­کند.
  • ابتلای مرد به اعتیاد
  • مرد به شغلی استغال داشته باشد که منافی عفت و همچنین حیثیت خانوادگی و شأن زوجه باشد.
  • مرد دچار جنون و یا بیماری صعب العلاجی باشد که امکان حفظ زناشویی را از بین ببرد.
  • شوهر به مدت ۶ ماه حتی با وجود تذکر و دستور دادگاه از پرداخت نفقه خود­داری کند.

کسب حق طلاق از موارد فوق، منوط بر امضا شدن آن­ها توسط مرد در روز عقد می­باشد و اگر مرد شرایط را نپذیرفته باشد و امضا نکرده باشد، دادگاه نیز آن­ها را جاری ندانسته و راه­های دیگر را بررسی می­کند.

در این صورت چنانچه زن بخواهد حق طلاق را از دادگاه کسب کند، باید درخواست طلاق به واسطه­ ی عسر و حرج و شرایط سخت داشته باشد. در این حالت بسیاری از شرایط وقوع عسر و حرج، همان شرایطی اند که در شروط ضمن عقد نیز وجود داشتند. در صورت اثبات این موارد و محکوم گشتن زوج، دادگاه با اختیار خود به زوجه حکمی می­دهد که به او اجازه­ی طلاق می­دهد. در این صورت زن با در دست داشتن حکم دادگاه و مراجعه به هر دفتر ثبت ازدواج و طلاق، می­تواند بدون حضور مرد طلاق گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محمد
    محمد

    سلام من ۱۰ ساله ازدواج کردم یه پسر ۶ ساله دارم.زنم خیلی بد دهنه غذا درست نمیکنیه همش خونه مادرشه .منم میگم طلاق میگه خودت برو اقدام‌کن .به هیچ‌عنوان قبول نمیکنه که توافقی جدا شیم اول گفت مهریه گفتم ندارم بیخیال شد الان گیر داده حضانت کامل بچه .حضانتم میگم باشه نمیاد میخواد من برم.واقعا خستم کرده .راهی هست که از این وضع خلاص بشم.جونم به لبم رسیده.زنم‌بدبهن هر شب هر شب دعوا راه میندازه غذا درست نمیکنه صبحانه نهار شام‌نمیده.لباس نمیشوره .همش خونه مادد و خواهرشه.همش دعوا راه میندازه.پدرمو دراورده

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      به شما توصیه می شود که ابتدا به مشاور خانواده مراجعه و سعی دررفع اختلافات داشته باشید. درصورتیکه مصالحه صورت نگیرد بهتر است که حضوراً به وکیل مراجعه نمایید

  • علی قراباغی
    علی قراباغی

    سلام وقت بخیر من ۱۰ سال ازدواج کردم و یک پسر ۶ ساله دارم همسر من دائم میگفت طلاق طلاق .الان که من میگم طلاق رو اقدام کنیم ولی امتناع میکنه میگه
    ده سال طلاق طلاق میکرد الان که من مصمم هستم میگه نه چکار کنم؟ خیلی مودی و بد دهن هست و دائم ب خانواده من توهین میکنه و حتی پسرمم دوسش نداره چکار کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      سریع ترین راه ممکن توافق فی مابین و طلاق توافقی می باشددر غیر اینصورت طلاق یک طرفه فرآیندی طولانی مدت دارد که چنانچه از جانب زوجه نیز باشد مستلزم اثبات شرایطی من جمله عسروحرج بوده و دشوار می باشد.

  • زینب احمدی
    زینب احمدی

    بیست پنج سال ازدواج کردم دودختر دارم شوهرم از اول زندگی دست بزن داشت همش خیانت میکرد چند باری با زن های شوهر دار کتکش زدن هر وقت به خانوادم پناه میبردم حمایتم نمیکردن دوسال پیش درخواست طلاق دادم رای ب نفهم صادر شد اما ب زور خانوادم برگشتم اما باز هم بدهنی فوش دشنام حرف های زشت ب مادرم پدرم میگه
    دوباره میخوام درخواست طلاق بدم بگم حق حلال جون آزاد زود طلاقم میگیرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام سوال مشخص نیست در صورت اینکه تقاضای طلاق داشته باشید وکلای ما در کمترین زمان شما را همراهی می نمایند

  • شیما شیخ الاسلامی
    شیما شیخ الاسلامی

    باسلام.من الان یازده ساله ازدواج کردم ویه پسر هشت ساله دارم.
    همسرم مشکلات زیادی از قبیل دست بزن،بددهنی،خساست داره که هربار متاسفانه حامی نداشتم که بتونم موقع کتک هاش برگه پزشک قانونی بگیرم،ولی دیگه جونم به لبم رسیده.اخلاقش طوریه که مشکل روانی داره وبا هیچکس رابطه خوبی نداره میخواستم بدونم منی که هیچ مدرکی ازش ندارم چه جوری میتونم طلاق بگیرم ازش؟مشکل روانی توی دادگاه معلوم میشه؟مهریم ۱۳۶۹تا نیم سکه و ۱۴تا تمام سکه و یه سفرمکه وکربلا هس
    اگه ازهمون اول بگم مهریمو نمیخوام میتونم راحت طلاق بگیرم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      بله
      با بذل مهریه به احتمال زیاد دادگاه حکم طلاق را صادر خواهد کرد

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان