قاچاق کالا و ارز

4.2/5 - (5 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

قاچاق کالا و ارز

پدیده قاچاق کالا و ارز در حقیقت محروم کردن کشور از درآمد مقرر در قانون است ، لیکن نمی­توان عوارض این پدیده را در این مهم خلاصه کرد و هدف نهایی از جرم تلقی نمودن قاچاق کالا و ارز را صرفاً حمایت از درآمدهای دولت دانست. زیرا با دقت در قوانین و مقررات مربوط به قاچاق کالا و ارز بویژه قاچاق سلاح و مهمات می­توان به سیاستگذاریهای قانونگذار در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی پی برد. قانون جدید قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۲ تصویب شد و در تیرماه ۱۳۹۵ برخی از مواد آن اصلاح گردید.

قاچاق کالا و ارز

قانون جدید قاچاق کالا و ارز 

وارد ساختن متقلبانه کالاهایی که ورودشان ممنوع است یا وارد ساختنشان با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی ممکن است، در جهت نپرداختن یا کمتر پرداختن آن حقوق و عوارض، قاچاق محسوب می­گردد. وارد ساختن کالاهایی که وارد ساختنشان قانوناً ممنوع است جرم است و نیز آوردن کالاهای مشمول حقوق و عوارض گمرکی بدون پرداخت آن حقوق و عوارض در داخل قاچاق محسوب می­شود … به ساحل آوردن یا حمل متقلبانه کالاهای مشمول حقوق و عوارض گمرکی در ساحل در جهت گریز از پرداخت آن حقوق و عوارض، قاچاق خواهد بود. در قانون جدید قاچاق کالا و ارز مصوب سال ۱۳۹۲ نیز قاچاق کالا و ارز هر فعل يا ترك فعلي است كه موجب نقض تشريفات قانوني مربوط به ورود و خروج كالا و ارز گردد و براساس اين قانون و يا ساير قوانين، قاچاق محسوب و براي آن مجازات تعيين شده باشد، در مبادي ورودي يا هر نقطه از كشور حتي محل عرضه آن در بازار داخلي كشف شود. رسیدگی به جرائم قاچاق کالا و ارز سازمان یافته و حرفه ای ، قاچاق کالاهای ممنوع و قاچاق کالا و ارز مستلزم حبس و یا انفصال از خدمات دولتی در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب است. سایر پرونده‏‌ های قاچاق کالا و ارز ، تخلف محسوب و رسیدگی به آن در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است.

مصادیق قاچاق کالا و ارز در قانون جدید

۱-  برنگرداندن کالای اظهار شده به عنوان خروج موقت یا کران بری به کشور در مهلت مقرر در صورت ممنوع یا مشروط بودن صادرات قطعی آن کالا.

۲-  اضافه کردن کالا به محموله عبوری (ترانزیتی) خارجی.

۳-  اظهار کالا به گمرک با ارائه اسناد و یا مجوزهای جعلی.

۴-  تعویض کالای صادراتی دارای پروانه، مشروط بر شمول حقوق و عوارض ویژه صادراتی برای کالای جایگزین شده.

۵-  اظهار کالای وارداتی با نام یا علامت تجاری ایرانی بدون اخذ مجوز قانونی از مراجع ذی‌ربط با قصد متقلبانه.

۶- واردات کالا به صورت تجاری با استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده در قوانین و مقررات مربوط برای کالاهای مورد مصرف شخصی مانند تسهیلات همراه مسافر، تعاونی‌های مرزنشینی و ملوانی در صورت عدم اظهار کالا به عنوان تجاری به تشخیص گمرک.

قاچاقچی حرفه‌ای: شخصی است که بیش از سه بار مرتکب تکرار و یا تعدد جرم قاچاق شود.

۷- خروج کالاهای وارداتی تجمیع شده مسافری و کالاهای مشمول تسهیلات مرزنشینی و ملوانی از استانهای مرزی، بدون رعایت تشریفات قانونی.

۸- ورود، خروجی، خرید، فروش و حواله ارز بدون رعایت ضوابط تعیینی توسط دولت و بدون مجوزهای لازم از بانک مرکزی.

۹- عرضه کالا به استناد حواله‌های فروش سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و یا سایر دستگاهها مشروط بر عدم مطابقت با مشخصات حواله.

۱۰- عرضه کالاهای وارداتی فاقد شناسه کالا و شناسه رهگیری در سطح خرده‌فروشی با رعایت ماده (۱۰) این قانون.

۱۱- هر گونه اقدام به خارج کردن کالا از کشور، با قصد عدم رعایت تشریفات قانونی به شرط احراز در مراجع ذی‌صلاح با استناد به قرائن و امارات موجود.

۱۲-  سایر مصادیق قاچاق به موجب قوانین دیگر

تمهیدات پیشگیرانه از قاچاق کالا و ارز در قانون جدید

الف- پیشگیری از طریق تعیین مجازات: در این قانون برای کالای مجاز جریمه نقدی از یک تا دو برابر ارزش کالا تعیین و برای کالای مجاز مشروط جریمه نقدی معادل یک تا سه برابر ارزش کالا تعیین و برای کالای یارانه­ای جریمه نقدی معادل دو تا چهار برابر ارزش کالا تعیین شده است. لکن برای قاچاق کالای ممنوع علاوه بر ضبط کالا از قاچاقشش ماه تا دو سال حبس و جزای نقدی معادل ده برابر ارزش کالا و تا هفتادوچهار ضربه شلاق کیفر در نظر گرفته شده است و برای قاچاق کالای سازمان یافته و حرفه­ای دو تا ده سال حبس پیش­بینی شده است.

ب) پیشگیری بدون تعیین مجازات: تعیین کارگروه های نظارت بر فرآیند تجارت در کشور در وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت، گمرک و وزارت امور اقتصادی و دارایی و نیز وزارت کشور و همکاری این وزرات خانه ها در پیشگیری از قاچاق کالا و ارز.

 

۳ سوال متداول از قاچاق کالا و ارز

  1. آیا برای تحقق جرم قاچاق کالا و ارز حتماٌ باید ارز و کالا از نقطه صفر مرزی خارج شوند؟

برای تحقق جرم لازم نیست کالا و ارز حتماٌ از مرز خارج بشوند در برخی موارد مثل عدم داشتن مجوز قانونی کالا و ارز و کالاهای فرهنگی و تاریخی در داخل کشور نیز قاچاق محسوب می شوند.

  1. مهمترین دلیل قاچاق کالاهای داخلی به خارج چیست؟

ارزان بودن قیمت برخی از کالاها بویژه سوخت در داخل و گران بودن آن در کشورهای همسایه.

  1. عوامل بروز قاچاق کالا و ارز کدامند؟

عدم پرداخت سوبسید به برخی از کالاها، ضعف در قیمت گذاری واقعی کالاهای صادراتی، طولانی بودن پروسه های اداری و قانونی و بلااستفاده ماندن و فاسد شدن کالاهای صادر کننده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان