دادگاه کیفری چیست؟

Rate this post

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

دادگاه کیفری چیست؟

همانطور که میدانید دعوی قضایی به دو گروه دعوی حقوقی و کیفری تقسیم میشوند که دعاوی کیفری مربوط به دادگاه های کیفری است و در دادگاه¬های کیفری برگزار میشود، دعاوی کیفری مربوط به پرونده هایی است که برای ارتکاب جرمی مانند کلاهبرداری یا فعالیت در زمینه مواد مخدر، در جریانند و به دنبال جزای کیفری مانند اجرای حدود شرعی، زندان و غیره در حکم مورد نظرشان هستند.
دادگاه کیفری دادگاهی است که بر اساس قوانین کیفری به بررسی پرونده می پردازد و بر خلاف دادگاه مدنی است که به بررسی پرونده ها بر اساس قوانین حقوقی می پردازد، نتیجتا طرح دعاوی در دادگاه کیفری باید همسو با قوانین کیفری و در نظر گرفتن آنها و نه قوانین حقوقی باشد. از بین پنج دادگاه زیر مجموعه ی دادگاه کیفری ( یعنی دادگاه کیفری شماره یک، دادگاه کیفری شماره دو، دادگاه اطفال و نوجوانان، دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی) پرونده های معمول کیفری از جمله جرایم مالی به دادگاه های کیفری یک و دو رجوع داده می شوند. دادگاه کیفری یک، دادگاه مربوط به دعوی معمول کیفری است و دادگاه شماره دو کیفری در حقیقت شعب دادگاه کیفری در شهرستان های است.

هرچند که تعداد جرائم کیفری بسیار است. و در حقیقت هر موردی که برای ایجاد نظم در جامعه ضمانت و حمایت دولت از حقوق افراد برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق و کم شدن جرم را دارد، اما تعدادی از جمله جرائم معمول که می توانند در دادگاه کیفری مطرح شوند میتوان این موارد اشاره کرد:
– کلاهبرداری: بردن اموال شخصی با هرگونه تقلب را کلاهبرداری میگویند. کلاهبرداری نیز در صورت اثبات عنصر معنوی، یعنی احراز غرض و نیت برای انجام این کار داشتن، میتواند به عنوان دعوی کیفری مطرح شود.
– چک بی محل: کشیدن چک بی محل در صورتی که چک حقوقی نشده باشد امکان طرح شکایت برای آن در دادگاه کیفری می¬باشد.
– تصرف عدوانی: اگر اثبات شود که کسی زمینی را به زور تصاحب کرده، امکان طرح شکایت کیفری علیه آن وجود دارد.
– اخاذی: به تمامی تهدیدات از سوی فرد یا گروهی به هر شکل برای گرفتن وجه مالی از افراد دیگر اخاذی میگویند که در دادگاه کیفری طرح می شود و با مجازات همراه است.
– پولشویی: نگهداری و پنهان سازی اموالی که از طریق غیر قانونی به دست آمده را پولشویی گویند. پولشویی از جمله جرم هایی است که مجازات های سنگینی نیز برای آن در نظر گرفته شده.
– خیانت در امانت: اگر شخصی چیزی را که مالک آن نیست بدون اطلاع صاحبش برای خود تصاحب کند، مصداق خیانت در امانت است. بعضی از موارد تصرف عدوانی میتوانند خیانت در امانت نیز باشند. (تصرف از سوی مستأجر)

وکیل کیفری کیست؟

وکیل کیفری وکیلی است که به تمام قوانین جزایی و کیفری موجود تسلط دارد و میتواند در دادگاه های کیفری حضور پیدا کرده و به طور تخصصی به دفاع از پرونده بپردازد. وکلای کیفری با آشنایی کامل و گذراندن امتحانات مربوط به وکالت کیفری، امکان حضور در دادگاه کیفری و دفاع در پرنده¬های کیفری را دارند.

چه زمانی باید به سراغ وکیل کیفری برویم؟

حال که تفاوت دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری را میدانیم. می توانیم گفت که هر زمان که دعوی کیفری داریم و در واقع هدف ما چه در جایگاه شاکی و چه در جایگاه متهم این است که به نتیجه مطلوب درباره حصول حکم مطلوب از سوی دادگاه می باشد، شایسته است که حداقل یک وکیل کیفری برای پرونده خود داشته باشیم.
این مسئله را مد نظر داشته باشیم که هر دعوی تنها یک بار قابل طرح است و بسیار مهم است که از ابتدا پایه های طرح دعوی خود را مستحکم و با آگاهی پی ریزیم. بسیاری از افراد هستند که در ابتدا فکر می کنند که فکر میکنند با آگاهی محدود خود در زمینه قوانین میتوانند در دادگاه دعوی خود را به درستی و راحتی پیش ببرند اما پس از اینکه کمی از روند دادرسی طی شد و شرایط مطلوب پیش نرفت به فکر مشاوره با وکلا می افتند. اما مسئله مهم اینست که بسیاری از وکلا حاضر به پذیرش پرونده ای که از ابتدا درست پیش نرفته و طرح دعوی آن تحصصی و درست نیست نخواهند شد.
داشتن یک وکیل کیفری زبردست به شما کمک می¬کند که از ابتدای امر و از شروع اقدامتان برای طرح دعوی مانند نوشتن شکوائیه به هدف پرونده و مسیری که میخواهید برای دادرسی طی کنید آگاه باشید و دعوی متناقض و محکوم به شکست نداشته باشید. چنانچه دعوی شما در دادگاه به نتیجه مطلوب نرسد حتی اگر در حقیقت حق با شما بوده، دیگر امکان اینکه دعوی دیگری مطرح کنید نخواهید داشت و شانس احقاق حقتان را از دست میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان