مجازات رانندگی بدون گواهینامه

1/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

مجازات رانندگی بدون گواهینامه

به موجب ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی هر کس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است بنماید و همچنین هر کسی به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع می باشد به رانندگی وسایل مزبور مبادرت ورزد برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد بنابراین همانطور که از مفاد این ماده مشخص می باشد رانندگی بدون داشتن گواهینامه در قانون به عنوان جرم تعریف شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است .

باید توجه نمایید که قانونگذار با ذکر گواهینامه مخصوص در صدد تفکیک بین گواهینامه ها می باشد،

به عنوان مثال شخصی که گواهینامه رانندگی پایه دو که برای اتومبیل های سبک می باشد،را دارا می باشد نمی تواند راننده کامیون های باری باشد که مستلزم داشتن گواهینامه پایه یکم می باشد یا شخصی که گواهینامه موتور را اخذ ننموده نمی تواند بدون داشتن گواهینامه موتور سواری نماید. بر این اساس چنانچه بلحاظ قانونی رانندگی یا یک وسیله نقلیه مستلزم اخذ گواهینامه خاص آن وسیله می باشد، باید آن گواهینامه اخذ گردد.

چنانچه گواهینامه جعلی باشد دراین صورت علاوه بر مجازات جعل گواهینامه، عمل شخص مشمول رانندگی به بدون گواهینامه نیز می شود، زیرا چنین گواهینامه ای فاقد اعتبار قانونی است.

۱- حقوق مستمری متوفی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

– حقوق مستمری شخص متوفی جزء ماترک محسوب می گردد و علی القاعده به وراث تعلق می گیرد. اما در این خصوص دستورالعملی تحت عنوان« دستورالعمل نحوه برخورداری بازماندگان از خدمات تأمین اجتماعی» وجود دارد که نحوه تعلق مستمری متوفی را با جزئیات بیان می کند. به موجب دستورالعمل مذکور عیال دائم بیمه شده متوفی یا همان همسر دائم وی از چنین حقی برخوردار می باشد.از سوی دیگر چنانچه متوفی زوجه باشد، شوهر بیمه شده زن در صورتی که تحت تکفل زن بوده و سن او از شصت سال بالاتر باشد یا طبق نظر کمیسیون پزشکی از کارافتاده باشد و در هر حال مستمری دریافت ننماید، می تواند از مستمری متوفی استفاده نماید.

مورد دیگر مربوط به فرزند ذکور متوفی می باشد که در صورتی که سن وی کمتر از ۱۸ سال تمام شمسی بوده و یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق کنوانسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تأمین اجتماعی قادر به کار شناخته نشود استحقاق دریافت مستمری بازماندگان را دارد.

از سوی دیگر فرزند اناث متوفی در صورتی که فاقد شغل و شوهر باشد استحقاق دریافت مستمری را دارد بنابراین مادامی که دختر متوفی ازدواج نکرده باشد می تواند از مستمری متوفی استفاده نماید.

۲- تغییر در پلاک خودرو

به موجب ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی «هرکسی در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی آبی یا کشاورزی تغییر دهد یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن الصاق نماید یا برای آن پلاک تقلبی بکار ببرد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد» حسب آنچه در این ماده آمده است تغییر در پلاک خودرو به هر نحوی باشد جرم شناخته شده و مستوجب مجازات می باشد.

توجه داشته باشد که در ماده مذکور اولاً قانونگذار بصورت اعم تمامی وسایل نقلیه موتوری زمینی را مشمول این ضمانت اجرای قانونی قرار داده است و از طرف دیگر هر گونه تغییری را در پلاک وسیله نقلیه مجاز ندانسته است. معمولاً برخی رانندگان از روی ناآگاهی پلاک خودرو را مثلاً برای جلوگیری از جرایم رانندگی تغییر بدهند در این صورت چنانچه هر کدام از مامورین صلاحیتدار پلیس راهنمایی و رانندگی اتومبیل را مشاهده نمایند می توانند اتومبیل را توقیف و فرد خاطی را به دادسرای جرائم راهنمایی و رانندگی معرفی نمایید، بنابراین در این خصوص مالکین و رانندگان وسایل نقلیه باید نهایت دقت را داشته باشند تا دچار عواقب ناشی از مخدوش شدن پلاک اتومبیل نشوند.

۳- چه مدارکی برای طلاق لازم است؟ اگر خانم وکالت طلاق داشته باشد چه مراحلی باید طی شود؟

طلاق راهی است برای پایان دادن به ازدواج دائم و می دانیم که ازدواج دائم در دفترخانه طلاق و ازدواج به ثبت می رسد در زمان طلاق چنانچه هر یک از زوجین بخواهند دادخواست طلاق را ثبت نمایند می بایست عقدنامه بهمراه شناسنامه را جزء مدارکی قرار دهند که پیوست دادخواست طلاق گردد. در صورتی که طرفین بخواهند با توافق از یکدیگر جدا بشوند که تحت عنوان طلاق توافقی می باشد در این صورت همان عقدنامه بانضمام شناسنامه طرفین برای ثبت دادخواست طلاق توافقی کافی می باشد.

در برخی موارد مرد به زن وکالت در طلاق اعطا می نماید تا با مراجعه به دادگاه بتواند خود را مطلقه نماید. درست است که در چنین مواردی زن وکیل شوهر در طلاق می باشد اما نمی تواند خود رأساً به دادگاه مراجعه نماید و تقاضای طلاق نماید، بلکه باید از جانب شوهر وکیل دادگستری بهمراه داشته باشد ودر صورتی که بخواهد خودش نیز در دادگاه حاضر نگردد می تواند خود نیز از وکلای دادگستری استفاده نماید در این صورت دو وکیل یکی از جانب زن و دیگری از جانب شوهر تشریفات مربوط به طلاق را در دادگاه طی می نمایند. بنابراین در صورت داشتن وکیل طلاق دیگر نیازی به حضور شوهر چه در دادگاه و چه در دفترخانه ازدواج و طلاق وجود ندارد در این فرض پس از صدور گواهی عدم امکان سازش یا همان طلاق زن می تواند با رأی دادگاه به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه نماید و خود را مطلقه سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان