قوانین مالک و مستاجر مغازه اجاره ای

3.3/5 - (54 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

قوانین مالک و مستاجر مغازه اجاره ای

 مستاجر مغازه اجاره ای

سرقفلی وجهی است که مالک (خواه مالک عین باشد یا منفعت) در ابتدای اجاره و جدای از مال‌الاجاره از مستأجر می‌گیرد تا محل را به وی اجاره بدهد و واگذار کند، ولی حق کسب و پیشه و تجارت  مغازه اجاره ایحقی است که به ‌طور تدریجی و به ‌مرور زمان برای مستأجر محل کسب، پیشه و تجارت به وجود می‌آید. بعد از اینکه مستأجر کار و فعالیت کرد و مشتری و اعتبار به دست آورد، حقی برای او به وجود می‌آید که به آن حق کسب و پیشه و تجارت می‌گویند و یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌بایست در عقد اجاره به آن توجه کرد آن است که روابط موجر و مستأجر بر ‌اساس کدام قانون و تحت چه‌ ‌شرایطی تنظیم می‌شود. معمولاً پرداخت کرایه به‌صورت ماهانه است و مستأجر باید در پایان هرماه اجاره‌بها را به موجر یا نماینده موجر پرداخت کند. لازم به ذکر است درصورتی‌که در قرارداد اجاره حق فسخ قرار‌داد اجاره، در صورت عدم پرداخت به‌موقع اجاره‌بها پیش‌بینی‌شده باشد، بایستی مستأجر به‌موقع اجاره‌بها را پرداخت کند تا دچار مشکلات تخلیه نشود. طبق قوانین اجاره ملک تجاری مصوب در سال ۷۶، مستأجر موظف است به‌محض اتمام مدت قرارداد، ملک تجاری را تخلیه کرده و آن را به موجر صحیح و سالم پس بدهد. اما قوانین اجاره ملک تجاری سال ۵۶ می‌گوید که انقضای مدت، دلیل بر تخلیه نیست. یعنی هرگاه مدت اجاره تمام شود، موجر نمی‌تواند مستأجر را الزام به تخلیه کند و موجر باید برای تخلیه مستأجر دلیل داشته باشد؛ که یکی از این دلایل این است که مستأجر محلی را که حق انتقال به غیر را در آن ندارد را، انتقال دهد. در این صورت موجر می‌تواند با این دلیل مستأجر را الزام به تخلیه کند؛ یا درجایی که مستأجر شغل مورد توافق را عوض کند، یعنی در قرارداد گفته شود از این ملک برای این شغل استفاده می‌شود، اما مستأجر آن شغل را تغییر دهد، موجر می‌تواند با این دلیل مستأجر را ازملک اجاره داده‌شده بیرون کند. یا وقتی‌که مستأجر در مورد عین اجاره زیاده ‌روی و یا کوتاهی کند، برای مثال دیواری را در ملک جابه‌جا کند یا دیواری بگذارد، موجر می‌تواند او را ازملک خود بیرون بی اندازد.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محمد
    محمد

    سلام.بنده یک مغازه به مدت شش سال تمام اجاره دارم که یک میلیون پانصد اجاره میدم الان صاحب مغازه میگه چهار میلیون باید اجاره بدید و گرنه باید تخلیه کنیدحالا ایشون میتونند همچین اجاره بالایی طلب کنند ک یا با شش سالی که مغازه در اختیار من هست میتونند حکم تخلیه بگیرند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.همان قرارداد اجاره بین شما و موجرتا پایان مدت اجاره حاکم است.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.همان قرارداد اجاره بین شما و موجرتا پایان مدت اجاره حاکم است.

      • میلاد
        میلاد

        سلام من یه مغازه به مدته سه سال کرایه کرده ام الان که کارم گرفته صاحاب خونه میخواد بیرونم کنه میشه ایا کار کنم که نندازندم بیرون بعده ۳ سال که کارم گرفته؟

        • ره جویان عدالت
          ره جویان عدالت

          با سلام
          تنها راه توافق با ایشان است.

  • میلاد
    میلاد

    با سلام
    بنده مغازه ای دارم حدود ۲۲ متر و قیمتش هم حدود ۲.۵میلیارد تومان هست
    میخواستم ببینم برای فروردین ۱۴۰۰ مبلغ اجاره را از چه طریقی میتونم مشخص کنم ؟
    امسال مستاجر ۴میلیون و صد تومان اجاره ماهانه با ۶تومن رهن بوده که به نسبت محل ملک مبلغ کمتری بوده
    مشاورین املاک اون منطقه هم هرکی یه قیمت میده نمیدونم چکار کنم که نه زیر عرف باشه نه به مستاجر ظلم بشه
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری میتوانید این کار را انجام بدهید.

  • امید۰۱۵۱
    امید۰۱۵۱

    سلام مغازه ای را اجاره کردم ۴سال پیش قرارداد در بنگاه بستیم ولی نسخه ای بمن ندادن البته من روی این مغازه جواز کسب گرفتم بنام خودم صاحب ملک الان هر روز میاید و دعوا و ایجاد مزاحمت می‌کند ایا راهی هست برای شکایت
    ویا مرجعی هست که برای ندادن اجاره نامه شکایت کرد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      شما می توانید دادخواست اثبات اجاره و الزام به تنظیم سند اجاره را بر علیه مالک طرح نمایید.
      قبل از طرح شکایت حتما بصورت حضوری از یک وکیل مشورت اخذ نمایید.

  • نگار صداقت
    نگار صداقت

    سلام. یه مغازه در سال ۹۷ برای املاک یکساله اجاره کردم و در توضیحات نوشتیم و شرط کردم که مالک باید بیاد تعهد محضری برای اجاره پنج شاله بده. موجر اومد. سال دوم رو تمدید ننوشتیم فقط لفظی پانضد هزار تومان به اجاره افزایش دادیم. اواسط سال دوم موجر گفتند پول نیاز هستند و من سی میلیون به ودیعه اضافه کردم و اینو پشت قرارداد رسید کردیم. حالا رفته حکم تخلیه گرفته توی شورا. و از طرفی درخواست ضرر و زیان روزانه کرده.به نرخ امروزی نزدیک به دویست میلیون برای پارکینگ مسکونی و تبدیل به اتاق جلسه که توی توضیحات قرارداد شرط کرده بودیم هزینه کردم. حالا اگر تجدید نظر بدهم، اطاله دادرسی بشه، اونوقت امکان داره دادگاه من رو محکوم به ضرر زیان روزانه کنه؟ آیا تعهد محضری پنج ساله ایشون ملاک نیست که شورا حکم تخلیه داده؟ آیا تخلیه کنم یا بمونم و تجدید نظر بدهم. اینجا بخاری، کولر و کابینت آشپزخونه، دوربین مدار بسته، نداشت و و من مجبور شدم که دو تا اسپیلت برای دو تا فضا که جدا از هم هستند و دوربین و کابینت و گاز و ظرفشویی بخ م و دیوارهای گچی رو کاغذ دیواری کنم که شبیه دفتر کار بشه. لطفا را هنمایی بفرمایید.ایشون نه پول وسایل رو میده و نه اجازه میده ببرم. میگه استفاده ت رو کردی اگر بکنی جاش میمونه و خسارت میگیرم!!

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      شما می توانید اعتراض خود را ثبت نمایید همچنین اگر تمدید قرارداد مورد انکار موجر است می توانید در این خصوص دادخواست لازم را طرح نمایید.
      با توجه به تخصصی بودن موضوع پیشنهاد می شود حضورا مشورت اخذ نمایید.

  • حسام عراقی
    حسام عراقی

    سلام
    رستورانی را در شهر نوشهر از تاریخ ۲۰/ ۵سال پیش اجاره کردیم و اجاره هارو طبق قرار دادی که خود مالک بصورت دستی تنظیم کرده بود اول ماه پرداخت میکردیم ماهانه ۱۵ میلیون بعد از مدتی هر چقدر به مالک مراجعه کردیم که قراردادمان رو بگیریم نداد .موجر تمام اجاره هارو حتی در زمان کرونا هم از ما گرفت حتی با اینکه دولت دستور تعطیلی داده بود بعد از اتمام قرار دادبا مالک تماس گرفتیم که بیاید و رستوران را تحویل بگیرد ولی چون ساکن تهران بود و مستاجر دیگری پیدا نکرده بود آمد که ملک را تحویل بگیرد ولی به بهانه بیمار شدن رفت و صورت جلسه تحویل تنظیم نشد و ما به اجبار داخل ملک بودیم تا ۲ ماه ولی به دلیل اینکه ما ساکن تهران بودیم دیگر نمی توانستیم بیشتر در ملک باشیم مالک دنبال مستاجر دیگری بود که اجاره دهد ویا نگهبانی که بصورت رایگان مستقر شود ما خسته شدیم و ملک را تخلیه کردیم و آمدیم تهران در حال حاضر دزد آمده و آواز می از رستوران به سرقت برده و حالا مالک مدعی شده که چون من تحویل نگرفتم به عهده شماست ما چکار باید بکنیم خون مارو کرده تو شیشه تازه ۱۵۰ میلیون هم پیش گرفته ممنون از شما

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.شمابایدتخلیه ملک درپایان مدت راتامین دلیل می کردیدوسپس علیه مالک دعوی مطالبه وجه طرح کرده وهمان ملک راتوقیف می کردید.درحال حاضرهم پرونده سرقت مطرح است شماازباب سببیت ضامن هستیدولاغیر.

  • محمد پاهنگ
    محمد پاهنگ

    سلام من قرار داد ۵ساله دارم و الان مالک مغازه ملک رو فروخته و میخواد من مغازه رو تخلیه کنم درحالی که قرارداد من هنوز ۴سال مدت داره آیا ایشون میتونن منو بیرون کنن؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.خیر.

  • م - عربپور
    م - عربپور

    سلام وقت بخیر
    یک غرفا از یک فروشگاه برای راه اندازی کافی شاپ اجاره کردم بهد از تجهیز و راه اندازی که چیزی حدود پنجاه میلیون هزینه کردم متوجه شدم که این فروشگاه مجوز اجاره غرفه اونهم برای کافی شاپ نداشته و اداره بهداشت مانع از ادامه فعالیتم شد و مجبور شدم بعد از ۴ ماه با کلی ضرر تجهیزاتم رو جمع کنم البته یک ماه قبل از تخلیه به فروشگاه اطلاع دادم و الان که دوماه از تخلیه گذشته صاحب فروشگاه پول پیش مرا پس نمیده و میگه قرارداد ما یکساله بوده باید تا سر سال صبر کنی

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      اگر به موضوع استفاده از ملک در قرارداد اشاره شده باشد، با توجه به متن قرارداد ممکن است بتوانید دعوی فسخ یا منفسخ شدن قرارداد را طرح و وجه خود را مطالبه نمایید. در این خصوص پیشنهاد می شود حضورا با وکیل مشورت نمایید.

  • مجد
    مجد

    با عرض سلام و خسته نباشی خیلی عالی و قانونی جواب دادید منم سوالی داشتم که سوال ها وپاسخهای شما رو خوندم به جوابم رسیدم ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام ممنون از نظر و لطف شما دوست عزیز.

  • میلاد طالبی
    میلاد طالبی

    سلام بنده یک مغازه اجاره کردم سال دوم تمام است و موجر درخاست تخلیه کرده باتوجه به اینکه سوپر مارکت است ومواد غذایی خراب میشود
    و چند روز به پایان قرارداد مانده ایاموجر میتواند حکم تخلیه بگیرد
    واگر فرصت بیشتر بدهد اجاره ایشان بعدبیشتر میشود یا جریمه دارد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.درحال حاضرمطابق مصوبه ستادکروناتخلیه صادرنمی شودمگرتحت شرایطی.

  • مسعود
    مسعود

    سلام
    من یه ملک اجاره کردم و تمام پول ودیعه رو پرداخت کردم همون موقع اما مغازه رو تحویل نگرفتم توی موعد مقرر یعنی قرار بود مغازه رو اول مهر امسال به من تحویل بدن که اینکار صورت نگرفت بعد از یک ماه من میخواستم پول ودیعه رو پس بگیرم متاسفانه صاحب مغازه مخالفت کرد و الان شاکیه که باید اجاره بها این دو ماه رو هم که مغازه رو اجاره کردید پرداخت کنید درحالیکه اصلا مغازه ایی تحویل نگرفتیم. آیا صاحب ملک میتونه اینکار رو انجام بده و اینکه چه راهی هست که ما بتونیم ودیعه ایی رو که دادیم پس بگیریم.
    ممنونم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      اگر در قرارداد خسارتی جهت تاخیر در تعهدات پیش بینی شده است، شما می توانید ابتدا جهت فسخ اظهارنامه ارسال و سپس دادخواست تایید فسخ، مطالبه ودیعه و مطالبه خسارت را مطرح نمایید.
      ضمنا قبل از هر اقدامی حضورا با وکیل مشورت نمایید.

  • اعتمادی
    اعتمادی

    سلام
    مالک مغازه ای هستم که مستاجر آن دو نسل است که در آن کار می کرده اند و صاحب سرقفلی هستند. الان بیش از دو سال است که مغازه را تعطیل کرده و اصلا کار نمی کند اما مرتب به نحوی از انحاء اذیت می کند و خرج می تراشد. علاقه مند به بلند کردن ایشان و فروش مغازه هستم. آیا قانونی برای حمایت از اینجانب وجود دارد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.قانون موجرومستاجرسال۱۳۵۶ که مواردتخلیه رامشخص کرده است.درصورتیکه هریک ازآن شرایط راداریدمی توانیدازدادگاه درخواست تخلیه نمائید.

  • الهام سلمان‌زاده
    الهام سلمان‌زاده

    سلام وقت بخیر
    پدر یک مغازه حدود ۲۰ سال خریده که این مغازه توو این ۲۰ سال دست داداشم بوده و هست و پدرم یک دونگ از مغازه رو کرده بنام داداشم میخواستم بدونم ایشون میتونن ادعایی داشته باشند بابت این ۲۰ سال که مغازه دستشون بوده…

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بسته به روابط قراردادی وسایرادله دارد.مدارک کامل بایدارئه شده وباوکیل مشورت نمائید.

  • محمد محبی نژاد
    محمد محبی نژاد

    سلام من مغازه اجاره کردم ولی ودیعه رو نتونستم جور کنم که به مالک بدهم وهمان موقع قرار داد یک سوم مبلغ ودیعه رو پرداخت کردم ولی بقیه مبلغ رو نتونستم جور کنم
    این درصورتی هست که مالک مغازه باشخص دیگری هم قرار داد دارد
    وملک مورد نظر رو هم به بنده تحویل نداده ودست مستاجر قبلی هست
    در این صورت من میتوانم از ایشون طلب یک سوم پولم رو بکنم یا باید کرایه این دوماه رو که من قرارداد بستم بهش بدم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.دراین حالت فروش منافع مال غیرصورت گرفته که جرم است.باوکیل مشورت نموده وطرح شکایت نمائید.

    • اسماعیل
      اسماعیل

      با سلام بنده یک مغازه کارواش با ودیعه ۳۰میلیون و اجاره ماهی ۲میلیون تومان از صاحب ملک گرفتم
      این مغازه یک انشعاب آب غیر مجاز داشت
      سازمان آب این مورد را فهمید و جریمه ۱۸میلیون تومات زد که بنده مبلغ ۶میلیون تومان برای استفاده غیر مجاز پرداخت کردم اما مابقی مبلغ که برای انشعاب غیر مجاز هست برعهده مالک مغازه هست که خودش این انشعاب کشیده و الان زیر بار نمیره نمیخواد پرداخت کنه میگه من ۶سال استفاده کردم کسی چیزی نگفت
      و بنده به سازمان آب مراجعه کردم و این شخص را قضائی کردن
      ولی هنوز ۳۰میلیون تومان بنده را نمیدهد
      باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام وقت بخیر
        به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید و دادخواست مطالبه وجه بر علیه وی ثبت نمایید

  • همايون تهراني
    همايون تهراني

    سلام وتشكرازمطالب مفيد
    آيامستاجرميتواندقسمتي ازيك مغازه يايك ميزدرمغازه رااجاره دهد؟؟
    مثلايك مستاجربه تعميركارخودبگويدباهم قراردادببنديم ميزاربه تواجاره ميدهم باوديعه! اگروديعه نداري،سفته؟ آيااين كارمانع قانوني ندارد؟

    يااينكه مستاجريك گوشه مغازه اجاره اي رانشان دهدوبگويداين ٣مترمربع رابه تواجاره ميدهم،درآن فعاليت كن، بااجاره ووديعه آيااين مشكل قانوني ندارد؟
    درمجموع آيامستاجرملك اجاره اي ميتواندقسمتي ازملك اجاره اي رااجاره دهد؟؟
    باتشكرازوقتي گذاشتيد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.درصورت موافقت مالک مجازاست.

  • سعیدرمضانی
    سعیدرمضانی

    سلام من یه گارگاه اجاره کرده بودم کارمون جورنشود۳ماه اجارشودادم امادرتاریخ ۹۹/۶۳۰قردادوفسخ کردیم پوله رهنونمیده میگه بایداجاره نشین پیداشه وتااون موقع هم اجهره یه ماهومیگیرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.اگرقرارداداجاره راباتوافق موجرومستاجرفسخ وامضا کرده ایدمستاجرملزم به استردادملک استیجاری به مالک ومالک مکلف به استردادوجه ودیعه به مستاجراست.

  • Shadi
    Shadi

    سلام…منو شریکم قراره مغازه ای را برای صنف خدماتی اجاره بکنیم. فعلن مستاجر قبلی تخلیه نکرده است و صاحب مغازه قرار هست که حکم تخلیه بگیرد تا ما بتوانیم تا حداکثر سه ماه آنجا را اجاره کنیم. اما چون مستاجر قبلی هشت ماه اجاره را پرداخت نکرده اند صاحب ملک ترسیده اند و به ما شرط گذاشته اند که از اول قرارداد دوازده تا چک برای پرداخت اجاره از ما خواهند گرفت تا خیالشان از بابت اجاره راحت شود…آیا درخواست ایشان قانونی است؟ با تشکر از شما

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام خدمت شما نحوي پرداخت مالاجاره توافقي است ميتوانيد قبل از موعد چك ها را صادر كنيد.

  • صلاح الدین
    صلاح الدین

    درود…
    ۲ تا سوال داشتم لطفن کمک کنید..بسیار برایم مهم است..بنده از تاریخ ۹۷/۱/۱ تا تاریخ ۹۸/۱/۱ مغازه ای با ودیعه ۱۰میلیون تومام اجاره کرده بودم..که بعد از اتمام قرارداد بدون نوشتن قرارداد مجدد و برحسب اعتماد طرفین بمدت یکسال دیگر در مغازه ایشان ماندم..یعنی از ۹۸/۱/۱ تا ۹۹/۲/۴ .. بعلت شیوع کرونا در تاریخ ۹۹/۲/۴ مغازه را تخلیه کردم…ضمن اینکه قرارداد رسمی بنده یکساله بوده یعنی از تاریخ ۹۷/۱/۱ تا تاریخ ۹۸/۱/۱ به اتمام میرسیده اما یکسال دیگر بدون نوشتن قرارداد و براساس اعتماد طرفین یکسال ویکماه دیگر در مغازه ماندم و اجاره را پرداخت میکردم..اما بعلت شیوع کرونا اسفند و فروردین را پرداخت نکرده ام و چون مبلغ اجاره اینجانب ۷۰۰ هزارتومان است مبلغ ۱۴۰۰هزارتومان به موجر بدهکارم..دقیقن در اوج کرونا..تا این لحظه هنوز تسویه نکرده ایم..و با توجه به اینکه ۴ ماه بعد از تخلیه بنده مبلغ ۱۰میلیون ودیعه نزد موجر مانده است ایشان درحال برای تسویه بغیر از یکسری پرداختی مبلغ ۱۴۰۰هزارتومان بابت ۲ ماه اجاره اسفند و فروردین را از بنده خواستار است..اما بنده بخاطر اینکه ۴ ماه ودیعه بنده بعد از تخلیه نزد ایشان است و چون سودبانکی ودیعه حدود ۳۰۰هزار تومان و سودبازاری حدود ۶۰۰هزار تومان میشود مایل به پرداخت آن ۱۴۰۰هزار تومان نیستم چون واقعن پول زور است…چون یکسال آخر نه قراردادی بسته ایم و نه بعلت کرونا مغازه باز هم نبوده است…لطفن بفرمایید چه کنم ؟؟
    سوال بعدی اینکه چه مبالغی مساجر باید پرداخت بکند ؟؟ بطور مثال آیا منی که تابلو نداشته ام بایستی عوارض شهرداری پرداخت کنم ؟؟
    وقتی پروانه کسب نداشته ام و فقط ۲ سال مغازه اجاره کرده ام بایستی دارایی پرداخت کنم ؟
    و دیگر هزینه های قانونی که به عهده مستاجر هست را لطفن بفرمایید ..

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام
      وظیفه پرداخت مالیات و عوارض شهرداری(در خصوص کسب و کار) بر عهده مستاجر می باشد.
      در خصوص ودیعه می توانید دادخواست خود را به شورای حل اختلاف محل اقامت خود تقدیم نمایید.

  • اهواز
    اهواز

    سلام. آیا مصوبه تمدید قرارداد های اجاره ایی شامل املاک تجاری هم میشود؟ بعد از ۴ماه تعطیلی و پرداخت تمام اجاره ها، موجر درخواست ۱۵۰ درصد افزایش ودیعه و ۵۰ درصد افزایش اجاره کرده. شورای حل اختلاف هم دستور تخلیه صادر کرده و میگه مصوبه برای مغازه نیست. چجوری میتونم از حقم دفاع کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام اگر ثابت شود که تعطیلی مغازه به علت شیوع ویروس کرونا بوده است به نظر می رسد شما می توانید در جهت مطالبه اجوری که در ایام پرداخت کرده اید اقدام نمایید و یا تعدیل آن اجور را از دادگاه تقاضا کنید .

  • ایمان
    ایمان

    سلام . چجوری میتونم ثابت کنم که یک ماه قبل به موجر بابت تخلیه ملک اطلاع دادم؟ آیا باید از بنگاه مربوطه رسید میگرفتم یا به صورت لفظی کافیه ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام اگر در قرارداد اجاره این اطلاع رسانی پیش بینی شده است باید اظهارنامه رسمی می دادید باید مشخص نمائید از این تصدیق اعلام چه مقصودی دارید ؟

  • امید ارسلانی
    امید ارسلانی

    سلام
    مغازه ای اجاره کردم ۴سال پیش
    قرارداد لفظی تمدید شده ولی تمام اجاره ها رو پرداختم و رسید دارم دیروز بعد کرونا که کار راه افتاده اومده میگه باید بری قرار داد نداری یکماه فرصت تخلیه داری ایا راه حلی هست کمکم کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام ستاد کرونا قراردادهای اجاره را به مدت دو ماه تمدید کرده است و این مدت تعطیلی اجباری در خصوص تعهدات طرفین چون خارج از اراده شخص بوده بعنوان فورس ماژور قابل دفاع است .

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان