تفاوت وکیل کیفری و وکیل حقوقی چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

تفاوت وکیل کیفری و وکیل حقوقی چیست؟

همانطور که می­دانید، در دستگاه قضایی کشورمان و هرکشور دیگری که دارای نظام قضایی است، امکان طرح دو نوع دعوی وجود دارد. دعوی حقوقی و دعوی کیفری. همچنین دستگاه قضایی نیز دارای سلسله مراتبی می­باشد و هرکدام از این دعوی دارای مراجعی برای طرح شدن هستند. دادگاه­ های حقوقی یا دادگاه مدنی محل طرح دعاوی حقوقی است و بر اساس نوع و موضوع دعوی نیز خود دارای زیر شاخه­ ها و شعب مختلفی می­باشد. از طرفی محل طرح دعاوی کیفری نیز  دادسرا و دادگاه ­های کیفری هستند که آن­ها نیز بنا به نوع دعوی، دارای شعب متعددی است.

همانطور که دادگاه ­ها و دعوی دارای انواع مختلف هستند. به طبع برای طرح، دفاع و اثبات آن­ها نیز وکلایی با تخصص­ های خاصی وجود دارند. وکلایی که در زمینه دعاوی حقوقی فعالیت دارند را وکیل حقوقی و وکلایی که در زمینه دعاوی کیفری و دادگاه­ های کیفری مجرب هستند را وکیل کیفری می­گویند. وکلای کیفری تنها در دادگاه ­های کیفری حضور پیدا می­کنند و وکلای حقوقی تنها در دادگاه­ های حقوقی.

دعاوی حقوقی چیست و وکیل حقوقی چه کار می­کند؟

دعوی حقوقی آن دسته از دعاوی می­باشند که پس از مطرح شدن آن­ها در دادگاه و صدور حکم، حق و امکان استفاده از دستور آن حکم پیرامون دعوی مطرح شده، به یکی از طرفین داده می­شود و هیچگونه جزا، مجازات و تنبیه و جریمه ه­ای برای طرفی که حکم به ضرر او نیست، ندارد.

برای مثال، برای افراز ارثیه خانوادگی، طرفین امکان شکایت و طرح دعوی دارند تا به حقوق خود برسند اما در نهایت تنها حق به یکی از طرفین داده می­شود، اما مجازاتی برای کسی که حکم علیه اوست، وجود ندارد و حکم کیفری نیست. دعوی حقوقی بنا بر نوع آن متفاوت است و باید دادخواست ارائه شده به دادگاهی که دارای صلاحیت ذاتی و محلی است تقدیم شود. برای مثال؛ یک دعوی حقوقی مربوط به مسئله­ ی خانوادگی، مانند نفقه­ی زن، باید در دادگاه حقوقی مطرح شود که بنا بر نوع آن دادگاهی که صلاحیت ذاتی رسیدگی به آن را دارد دادگاه خانواده می­باشد و همچنین باید در دادگاه محل زندگی اشخاص طرح شود که صلاحیت محلی نیز داشته باشد.

اما وظیفه­ ی وکیل حقوقی در این میان چیست و چه کارهایی می­کند؟ افراد مختلف برای اینکه بتوانند در دادگاه حق خود را ثابت کنند و به حکم مطلوب در جهت شکایت حقوقی خود برسند به وکیل نیاز پیدا می­کنند. از بین وکلا گروهی که درباره­ی روند پرونده­های حقوقی و فضا و قواعد دادگاه­های حقوقی آگاهی دارند به عنوان وکیل حقوقی فعالیت می­کنند و موکلان خود را از ابتدا راه و برای طرح شکایت تا حضور در دادگاه و اثبات دعوی خود راهنمایی می­کنند.

دعاوی کیفری چیست و وکیل کیفری چه می­کند؟

دعاوی کیفری آن دسته از دعاوی هستند که برای جرایمی بیان می­شوند که دولت برای مقابله با آن­ها و حفظ نظم و امنیت جامعه، مجازات و کیفرهای گوناگونی را قرار داده است و چنانچه در دادگاه اتهام ثابت شود شخص متهم در حکم صادر شده­ی دادگاه محکوم به تحمل مجازات می­گردد. از جمله دعاوی گوناگون کیفری می­توان به کلاهبرداری، دزدی، چک بی­محل، ضرب و شتم، تسخیر اموال، قاچاق و استفاده از مواد مخدر یا روابط نامشروع و اعمالی که عفت عمومی را خدشه­ دار کند و از این قبیل اتهامات را نام برد.

همچنین این دعاوی باید در دادگاه ­های کیفری مربوط به نوع اتهام مطرح شوند و دادگاه کیفری صلاحیت رسیدگی به آن­ها را دارد و از حیطه­ ی مسئولیت دادگاه مدنی خارج می­باشند. آغاز فرآیند شکایت­های کیفری عموما با مراجعه ­ی افراد به کلانتری­ها و سپس تقدیم شکوائیه به دادسرا می­باشد. سپس پرونده­های مختلف به دادگاه­ های مربوطه فرستاده شده و دادگاه ­ها تشکیل می­شوند.

دادگاه ­های کیفری و اتهاماتی که در آن­ها مطرح می­شود. اهمیت بسیار بیشتری از شکایات مطرح شده در دادگاه مدنی دارند. زیرا که شکایت حقوقی با مجازات همراه نیستند اما شکایات کیفری در صورتی که نتوانید از خود دفاع کنید و محکوم شوید، مجازات به همراه دارند و همچنین محکومیت به سبب احکام کیفری بخشی از سوء سابقه­ی افراد شناخته می­شود. از طرفی برای کسانی که اتهام را مطرح می­کنند نیز اثبات آن اهمیت زیادی دارد.

وکیل کیفری کیست؟

وکلای کیفری آن دسته از وکلا هستند که بر روی پرونده­های کیفری کار می­کنند و در دادگاه ­های کیفری فعالیت می­کنند. داشتن وکیل کیفری نیز در دعاوی کیفری بیش از نیاز به داشتن وکیل کیفری ضروری می­باشد. وکلای کیفری نیز از نخستین قدم­های طرح شکوائیه به موکلان خود مشورت می­دهند و در طی روند دادرسی در دادگاه برای دفاع و اثبات گفته­های موکلان خود تلاش می­کنند.­ در هر پرونده­ی کیفری شخص می­تواند دو وکیل به دادگاه معرفی کند.

چنانچه افراد توانایی استخدام یک وکیل را نداشته باشند نیز اگر پرونده­ی آن­ها حقوقی باشد می­توانند از دادگاه درخواست داشتن وکیل معاضدتی داشته باشند و اگر پرونده­شان کیفری باشد می­توانند درخواست داشتن وکیل تسخیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • رضاعلی بلباسی
    رضاعلی بلباسی

    اینکه گفته می شود در دعوی حقوقی برای کسی که حکم علیه اوست مجازاتی وجود ندارد ، جای بحث است
    همینکه قانون مقصر را مجاب به پرداخت حقوق ضایع دشده به طرف مقابل می کند خود نوعی مجازات است .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      .

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان