حکم خیانت زن و خیانت مرد چیست ؟

3.6/5 - (101 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

حکم خیانت زن و خیانت مرد چیست ؟

خیانت به همسر

خیانت یکی از عواملی است که امروزه با سست گشتن بنیاد¬های خانواده و افزایش روابط اجتماعی ناصحیح و رواج نادرست فرهنگ استفاده از شبکه¬های اجتماعی، متاسفانه در جامعه شیوعی بیشتر از گذشته، یافته است. البته اتفاق دیگری که رخ داده است، این است که با گسترش این روابط نادرست، ظن آن نیز در زوجین امروزی بیشتر شده است. گاهی گفتگوها، پیامک¬ها و یا رفتارهایی رخ می¬دهد که همسر آن را به خیانت تعبیر می¬کند، که در برخی موارد صحیح است اما در مواردی نیز تنها گمانی نادرست است. البته در هر صورت تعاریف خیانت در قانون با تعاریف عامه متفاوت است.
از نظر قانونی زمانی می¬توان حکم بر خیانت داد که توسط زن یا مرد عمل زنا صورت گرفته باشد و ثابت بشود و یا اینکه عملی منافی عفت سر زده باشد که از سوی قاضی به عنوان نشانه¬ای برای خیانت به همسر تلقی شود. به این نشانه¬ها در لفظ قانونی اماره می¬گویند، چنانچه قاضی¬ای اماره¬ای از خیانت ببیند، بنا به نظر و تصمیم خود می¬تواند شدت حکم را مشخص کند. چنانچه اثبات شود که زن یا مردی با شخصی که بر او شرعا حلال نبوده است زنا کرده، همسر او می¬تواند از او شکایت حقوقی و یا شکایت کیفری نماید. در صورت اثبات جرم، حکم خیانت به همسر بنا به نوع و جزئیات آن، اینکه قاضی رابطه را زنای محسنه، غیر محسنه و زنای با عنف، تشخیص دهد، می¬تواند اعدام، سنگسار و یا تبعید باشد.

مجازات خیانت به همسر چیست؟

اما در خصوص مجازات¬های مربوط به خیانت، بنا بر حقوقی یا کیفری بودن شکایت می¬تواند متفاوت باشد، همچنین بر اساس شواهد و اثبات قطعی خیانت می¬تواند متفاوت باشد. چنانچه شاکی بتواند ثابت کند که همسرش با رابطه¬ی زنا به او خیانت کرده و شواهد و مدارک مستدل داشته و به دادگاه ارائه کند، از نظر حقوقی می¬تواند حق طلاق را از دادگاه بگیرد و در شکایت کیفری می¬تواند منجر به حکم اعدام، قصاص و تراشیدن موی سو و تبعید شود. البته شاکی باید این را مد نظر داشته باشد که چنانچه اتهام زنا مطرح کند اما نتواند آن را اثبات نماید، متهم می¬تواند اعاده¬ی حیثیت نموده و شکایت قذف یا تهمت کند و این می¬تواند برای شاکی مجازات به همراه داشته باشد.
همچنین اگر کسی از همسر خود برای خیانت شکایت کند، الزاما نیاز به اثبات زنا نیست، بلکه تمام رفتارهای اشتباه و نشانه¬هایی که حاکی از رفتارهای ناشایست و خلاف اخلاق و روابط نادرست باشد، می¬تواند نشان¬دهنده¬ی خیانت باشد و تا نود ضربه شلاق در پی دارند. برای مثال چنانچه همسر پیام¬های ناشایست و یا تصاویر ناشایست و از این قبیل رفتارها داشته باشد. البته افراد باید این را در نظر داشته باشند که نباید صرفا براساس ظن و گمانی که می¬تواند برپایه¬ی سوء تفاهم باشد چنین شکایاتی کنند. گاهی همسران ممکن است به بعضی از رفتارها حساسیت داشته باشند و در نهایت آن¬ها را مصداق خیانت حساب کنند اما در حقیقت مسئله¬¬ای وجود نداشته باشد و سوء تفاهمی باشد، نتیجتا شایسته است که زوجین با یکدیگر گفتگو کنند و حساسیت¬های یکدیگر را در نظر بگیرند.

تصورات نادرست پیرامون حکم و مجازات خیانت به همسر

بسیاری از افراد تصورات نادرستی از مطرح کردن مسئله¬ی خیانت و احکام آن در دادگاه دارند و هم زنان و هم مردان، تصورات اشتباهی در این خصوص دارند، خصوصا در زمانی که زوجین به اختلاف رسیده¬اند و قصد جدایی از یکدیگر دارند. بسیاری از مردان فکر می¬کنند با زدن اتهام خیانت به همسرشان می¬توانند از پرداخت مهریه¬ی او و دیگر تعهدات مالی مانند نفقه و … معاف شوند و یا زنانی که تصورات نادرستی پیرامون حضانت فرزند و یا دیگر مسائل را مرتبط با خیانت می¬دانند. تعدادی از این تصورات نادرست عبارتند از:
۱- اثبات خیانت پرداخت مهریه را از بین نمی¬برد، مهریه¬ امری بوده است که در موقع عقد مقید شده است و باید در همان زمان پرداخت می¬شده و این مسئله ربطی به کیفیت زندگی¬ای که با آن عقد ایجاد شده و اینکه بعدها چه اتفاقاتی رخ داده است ندارد. متاسفانه بسیاری از آقایون این تصور نادرست را دارند و حتی در مواردی مشاهده شده است که عده¬ای اینگونه برای همسران خود پاپوش و موقیت¬های ساختگی ایجاد کرده¬اند که این مسئله نه تنها خلاف اخلاقیات است، بلکه آن¬ها را به هدفشان نیز نمی¬رساند و باید کماکان مهریه را نیز بپردازند.
۲- اثبات خیانت به همسر همچنین مرد را از پرداخت نفقه معاف نمی¬کند، نفقه از حقوق زن است و تا زمانی که زن تمکین می¬کند به او تعلق می¬گیرد. همچنین اثبات خیانت تنها نمی¬تواند حق اجرته المثل را از زن سلب کند.
۳- اثبات خیانت نمی¬تواند در حق حضانت و همچنین حق دیدار از فرزند موثر باشد، در هر صورت پدر یا مادر حق دیدار با فرزند خود را دارد و اثبات خیانت تنها در صورتی که مشخص کند شخص مشکلات و عدم صلاحیت اخلاقی دارد، می¬تواند در گرفتن حق حضانت موثر باشد.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • صادق
    صادق

    سلام خانم بنده مدت پنج ماهی هست با آقای در رابطه تلفنی و پیامکی هست و پیام‌های مبنی بر رابطه جنسی و دوست داشتن و …هست .بفرمائید باید چه کار کنم.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر این دو نفر از نزدیک یکدیگر را ملاقات کنند
      و ارتباط حضوری باشد چه بسا قاضی دادگاه را متقاعد کند که جرم رابطه نامشروع
      غیر از زنا را احراز نماید

  • الهام
    الهام

    سلام خانم هستم همسرم با زن دوستش چت میکنه دیگ نمیدونم رابطه دارن یا نه ولی ی صفحه اسکرین از ابراز علاقه همسرم به اون خانم متاهل دارم.میتونم طلاق و مهریه مو بگیرم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر این برای گرفتن حکم طلاق کافی نیست
      بلکه باید اگر قصد دارید طلاق بگیرید
      باید توافقی جدا شوید
      وگرنه اخذ حکم طلاق به راحتی قابل انجام نیست

  • مریم حسینی
    مریم حسینی

    همسر برادر من _۵۴ ساله_با پسر جوانی_۳۰ساله_ در رابطه است. پیامک ، چت واتساپی و عکس هم در اختیار داریم، میتونیم جریان رو کیفری کنیم. چون ایشون داره خلاف عفت رایج در جامعه رفتار میکنند . و اصولاً اثبات موضوع یعنی دقیقا چی، که بتونیم انجامش بدیم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر قاضی با بررسی مدارک استنادی جرم را احراز کند
      شلاق میخورند

  • منوچهر طالبی
    منوچهر طالبی

    سلام اگر دوتا شاهد داشته باشم که همسرم بهم خیانت کرده دلیلی برای متهم کردن ایشون میتونم داشته باشم ممنون از راهنماییتون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      تصمیم با قاضی دادگاه است

  • هستی
    هستی

    سلام پدر من با زنی کە کە متاهل هست حدود یک سال و نیم دارد به مادرم خیانت میکند رابطه جنسی هم دارند و من تازه فهمیدەام آیا میتوانم شکایت کنم؟ در صورت شکایت کردن چگونە باید ثابت کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اعلام جرم می توان نمود
      و اگر دلایلی کافی باشد قابل پیگیری است
      وگرنه دادسرا و دادگاه تحقیق در این موارد را انجام نمی دهن

  • nana
    nana

    اكه با مردي كه تنها زندكي ميكنه ولي طلاق نكرفته صيغه خودمون خونده باسيم وبا هم زندكي كنيم اون خانم ميتونه از ما سكايت كنه وحكم چيه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر مجازات ندارد

  • mahsa
    mahsa

    سلام همسر بنده با یه زن شوهردار وارد رابطه شدن و از طریق پرینت مکالمات و پیامکاشون میشه این قضیه رو‌ ثابت کرد. سوالم اینه درصورت شکایت بنده و خواستن مهریه و نفقه و طلاقم؛ ایشون میتونن با دادخواست عدم تمکین منو وادار به ادامه زندگی، یا طلاق به شرط گذشتن از مهریه ام کنن؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر
      اگر تمکین نکنید نفقه به شما تعلق نمی گیرد
      و ربطی به مهریه ندارد

  • زهرا
    زهرا

    سلام شوهرم بهم خیانت میکنه و با زن داداش و دختر عموم دوسال پیش پیام‌های دیدم رفتار زن داداشش کاملاً واضع ک حتی همسایه ها متوجه میشن ولی کسی حاظر ب شهادت نیست آیا راهی هست برای اثبات جرم شوهرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر دلایلی کافی مانند شاهد یا اقرار متهم نباشد اثبات جرم به این راحتی امکان پذیر نیست

  • هانیه
    هانیه

    خانمی هستم متاهل با شخصی چن روز ارتباط از طریق اینستاگرام داشتم ،شوهرم قضیه را فهمید و زمانی ک در خانه بودیم متوجه ما شد هیچ کاری نکردیم فقط درحال صحبت بودیم که مارو دید الان اسکرین شات پیامایی ک دد اینستا دادیم را در دست دارد آیا میتواند مرا متهم به خیانت کند؟ میتوانم انکار کنم به خیانت ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر
      این اسکرین شات کافی برای اثبات بزه رابطه نامشروع نیست

  • مجید
    مجید

    باسلام.همسری موقت اختیارکردم وازاو فرزندی دارم وقراربر ازدواج دائم داشتیم اما او خیانت کرد و با کسانی درارتباط است و
    درحال حاضر با مردی که نامحرم هم هستن زندگی میکند و فرزندم بشدت زجرمیکشد و تعهدهایی داده است که خیانت نکند ودائم همسرم شود واگرخلاف ان عمل کند وچون زندگی اولم را بخاطر حمایت ازاو باهماهنگی همسراولم به طلاق کشید وبعد که بی نیاز ازم شد تعهداتش را زیر پاگذاشت و خسارتی هم نپردااخت وبا تعهددیگری اژم جداشد ولی به رابطه با کسانی اورا گرفتم ک چندنفره بوده.ایا جرم او چیست

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اثبات این قضیه به راحتی امکان پذیر نیست
      چون ازدواج شما موقت بوده است

  • Maryam
    Maryam

    سلام
    زن برادر من خیانت کرده و همسر اون اقا ازش شکایت کرده و دادگاهی شدن و قاضی هم حکم داده و ب دیوان عالی فرستاده شده
    برادر من از تمام این ماجرا بی خبر بوده میخواستم بدونم برادرم الان میتونه از همسرش شکایت کنه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر چون یک بار در این مورد رسیدگی شده است

  • تارا
    تارا

    سلام
    من دوسال پیش همسرم به من خیانت کرد و از ایشون جلوی پدر و مادرشون من تعهد گرفتم و ایشون باز هم پیامکی دوباره همون رفتارها رو تکرار می‌کنند و من فقط مدرکی ندارم
    آیا میتونم بواسطه اقرار ایشون ازشون طلاق بگیرم.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      بله می توان تقاضای طلاق را مطرح نمود و البته اگر اقرار در نزد قاضی باشد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      بله می توان تقاضای طلاق را مطرح نمود و البته اگر اقرار در نزد قاضی باشد.

  • امیر محمدی
    امیر محمدی

    سلام همسرم خیانت کرده با یکی رابطه نامشروع داشته ازش حامله است چه مجلزاتی دارد و چه طور باید اقداماثبات کرد چون الان حامله هست من باهش هیچ رابطه ای نداشتم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اصولاً اعدام دارد
      ولی باید ابتدا در دادگاه کیفری یک زنای محسنه ثابت گردد و در دیوان عالی کشور هم تایید گردد که روند پیچیده و سخت است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اصولاً اعدام دارد
      ولی باید ابتدا در دادگاه کیفری یک زنای محسنه ثابت گردد و در دیوان عالی کشور هم تایید گردد که روند پیچیده و سخت است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اصولاً اعدام دارد
      ولی باید ابتدا در دادگاه کیفری یک زنای محسنه ثابت گردد و در دیوان عالی کشور هم تایید گردد که روند پیچیده و سخت است

  • Hrm
    Hrm

    اگر فیلم از صحنه ای داشته باشیم که همسر به شوهرش خیانت میکند آیاحکم اعدام دارد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر
      فیلم بالذات دلیل محسوب نمی شود

  • فاطمه
    فاطمه

    سلام ، وقت بخیر .
    خانمی هستم ۲۸ساله همراه یک فرزند پسر ۲ساله .
    حدود یکساله که متوجه شدم شوهرم هر چند وقت یکبار با یکی وارد رابطه میشن و من یکبار گوشیشا دست گرفتم متوجه شدم و اسکرین شات از چتها گرفتم ، چند بار هم پیج اینستاشو هک کردم و اونجا هم چتهایی که صحبت از سکس و هر چیزی ک فکرشو کنید بود ، اونم باز اسکرین شات گرفتم . الان میتونم با این شرایط اقدام به طلاق کنم ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر این مدارک کافی برای اثبات عسر و حرج شما نیست
      مگر اینکه مهریه خود را بذل بفرمایید
      و یا اینکه با همسرتان به توافق برسید تا همه یا مقداری از مهریه را بپردازد تا طلاق توافقی انجام شود

  • ع
    ع

    سللم خانمی هستم متاهل که به مدت چند ماه با اقایی در رابطه نامشروع بوذم. همسرم متوجه شد و بعذ از ضرب و شتم خیلیبی زبادی که در حال حاضر بينايي یک چشمم از بین رفته. میخواستم کمکم کنین من چه مجازاتی شامل حالم میشه و مهربه لم چطور میشه و همسرم که زذه چه مجازاتی. البته ایشون هم سه مرتبه به بنده خبانت کرده و به گفته خودش فقط ارتباط تلفنی داشته. ممنون میشم کمکم کنین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر شکایت کیفری علیه همسرتان را مطرح بفرمایید
      نامبرده هم به تحمل زندان و هم دیه محکوم می شود
      و مجازات شما هم اگر شکایت کند اعدام است
      البته به شرطی که بتواند ادعای خود را ثابت کند
      چهار شاهد یا اقرار

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر شکایت کیفری علیه همسرتان را مطرح بفرمایید
      نامبرده هم به تحمل زندان و هم دیه محکوم می شود
      و مجازات شما هم اگر شکایت کند اعدام است
      البته به شرطی که بتواند ادعای خود را ثابت کند
      چهار شاهد یا اقرار

  • زهرا
    زهرا

    سلام خسته نباشید، ببخشید من مطمئنم که همسرم بهم خیانت میکنه، حالا نمیدونم زن صیغه ای یا عقدی، میخواستم ببینم برای اینکه در دادگاه مدرکی برای ارائه داشته باشم باید چجوری اقدام کنم؟ اگه خیانتش رو ثابت کنم و حضانت بچه ها رو بگیرم، میتونم مهریه و نفقه بچه ها رو ازش بگیرم؟ حق طلاق هم با منه؟ اگه خیانت ثابت بشه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      نمی توان با شکایت در این مورد استعلام نمود و نفقه مهریه شما که قابل مطالبه است اگر قصد گرفتن طلاق را دارید باید بتوانید عسر و حرج خود را ثابت کنید تا مهریه قابل مطالبه باشد
      وگرنه باید حق و حقوق خود را بذل بفرمایید تا بتوانید طلاق بگیرید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      نمی توان با شکایت در این مورد استعلام نمود و نفقه مهریه شما که قابل مطالبه است اگر قصد گرفتن طلاق را دارید باید بتوانید عسر و حرج خود را ثابت کنید تا مهریه قابل مطالبه باشد
      وگرنه باید حق و حقوق خود را بذل بفرمایید تا بتوانید طلاق بگیرید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      نمی توان با شکایت در این مورد استعلام نمود و نفقه مهریه شما که قابل مطالبه است اگر قصد گرفتن طلاق را دارید باید بتوانید عسر و حرج خود را ثابت کنید تا مهریه قابل مطالبه باشد
      وگرنه باید حق و حقوق خود را بذل بفرمایید تا بتوانید طلاق بگیرید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      نمی توان با شکایت در این مورد استعلام نمود و نفقه مهریه شما که قابل مطالبه است اگر قصد گرفتن طلاق را دارید باید بتوانید عسر و حرج خود را ثابت کنید تا مهریه قابل مطالبه باشد
      وگرنه باید حق و حقوق خود را بذل بفرمایید تا بتوانید طلاق بگیرید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      نمی توان با شکایت در این مورد استعلام نمود و نفقه مهریه شما که قابل مطالبه است اگر قصد گرفتن طلاق را دارید باید بتوانید عسر و حرج خود را ثابت کنید تا مهریه قابل مطالبه باشد
      وگرنه باید حق و حقوق خود را بذل بفرمایید تا بتوانید طلاق بگیرید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      نمی توان با شکایت در این مورد استعلام نمود و نفقه مهریه شما که قابل مطالبه است اگر قصد گرفتن طلاق را دارید باید بتوانید عسر و حرج خود را ثابت کنید تا مهریه قابل مطالبه باشد
      وگرنه باید حق و حقوق خود را بذل بفرمایید تا بتوانید طلاق بگیرید

  • میترا
    میترا

    سلام من مادر دوفرزند هستم مدتی هست که همسرم با خانمی رفت و آمد داره و وارد خانه شخصی می‌شود وقرآن خانه خانم مطلقه ایی زندگی می‌کند ومن مدتی است که او را زیر نظر دارم و از پیام ها و صوت های او مدرک دارم آیا آیت دلیل قانع کننده ایی برای قاضی هست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      خیر ، صوت دلیل نمیشه

  • پروین صادقی
    پروین صادقی

    سلام همسر من درحال حاضر با خانمی درارتباط هست و مدارک کافی هم دارم بعد از بیست و پنج سال زندگی با این مرد ودوفرزندبیست و دو ونوزده ساله چه حکمی برای همسرم صادر میشود و حق و حقوق من و فرزندانم چگونه است؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      اگر بتوانید رابطه نامشروع غیر از زنا را ثابت کنید آنها شلاق میخورند
      مهریه و نفقه قابل مطالبه است

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام ,منظور شما از مدارک کافی چیست ؟ در صورت وجود دلایل و اثبات رابطه نامشروع ، تا ۹۹ ضربه شلاق

  • مرضیه
    مرضیه

    سلام من صاحب همسر و ۴فرزند .دو دختر ۹.۱۱ ساله و دو پسر ۱۵ و ۴ساله هستم .متاسفانه به دلیل صحبت در فضای مجازی همراه مردی شوهرم قصد طلاق دادن مرا دارد میخواستم در مورد حق و حقوق خودم و اینکه حضانت اطفالم به چه صورت هست بپرسم و اینکه من در افغانستان هستم و شوهرم میگوید برای طلاق دادن نیاز به هیچ محکمه ای ندارد و فرزندان حق خودش است و حضانتشان را به هیچ وجه به من نمیدهد لطفا مرا راهنمایی کنید با تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      باسلام چون طلاق از احوال شخصیه میباشد و تابع مقررات و قوانین کشور متبوع اشخاص میباشد. و من آشنایی با قوانین کشور افغانستان ندارم

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان