چگونه افراد را ممنوع‌الخروج کنیم؟

5/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

چگونه افراد را ممنوع‌الخروج کنیم؟

این حق مسلم هر انسانی است که به‌صورت کاملاً عادی در رفت‌وآمد باشد و بدون شخص این مورد جزء حقوق اجتماعی هر انسانی است. البته در برخی شرایط و مواقع خاص با ممنوع‌الخروج کردن شخص می‌توان حق رفت‌وآمد را از او سلب نمود. توجه داشته باشید که برای ممنوع‌الخروج کردن افراد باید طبق قانون عمل کرد. ما در ادامه اطلاعات مفیدی درباره نحوه ممنوع کردن خروج افراد از کشور را برایتان شرح می‌دهیم.

آشنایی با قوانین ممنوع‌الخروج کردن افراد

تعریف مفهوم ممنوع‌الخروج

ممنوع‌الخروج کردن یعنی بر اساس قانون حق خروج از کشور از شخص گرفته شود و برای این مسئله باید دلایل کافی وجود داشته باشد.

به این منظور روش‌های متعددی وجود دارد و اگر تمایل به بررسی روش‌های ممنوع‌الخروج کردن افراد دارید توصیه می‌کنیم ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

بررسی روش‌ها و موارد ممنوع‌الخروج کردن

موارد زیر از جمله شایع‌ترین روش‌های ممنوع‌الخروج کردن ممنوع‌الخروجافراد محسوب می‌شوند. این موارد عبارت‌اند از:

۱٫ممنوع‌الخروج کردن بدهکاران به دولت؛

طبق ماده قانون کلیه افراد دارای شخصیت حقیقی و حقوقی چنانچه بدهی اعم از مالیات و یا سایر بدهی‌های دیگر داشته باشند اجازه خروج از کشور را ندارند؛ مگر اینکه بدهی خود را تسویه کند.

طبق ماده ۱۷ قانون گذرنامه دولت می‌تواند از صدور گذرنامه خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت‌اسناد و متخلفین تعهدات ارزی بر اساس مقررات و ضوابط طبق آیین‌نامه جلوگیری شود؛ بنابراین طبق ماده قانون ۱۷ گذرنامه و همچنین ماده قانون ۲۰۲ مالیات‌های مستقیم افراد با داشتن بدهی به دولت اجازه خروج از کشور را ندارند.

  1. ممنوع‌الخروج کردن مجرمان تبعه ایرانی

اگر شخصی تبعه ایران باشد و در داخل کشور خود یا حتی در کشور خارجی خلاق قانون مرتکب جرمی شود که خلاف اخلاق حسنه یا نظم عمومی باشد پس از بازگشت به ایران تا زمانی که دوره مجازات خود را طی نکند مجرم بوده و اجازه خروج از کشور را ندارد و برای این مسئله سه ماده قانون شایع وجود دارد که عبارت‌اند از:

ماده قانون ۱۸۸ آیین دادرسی کیفی:

«تا هنگامی که به متهم دسترسی حاصل نشده است، بازپرس می‌تواند باتوجه‌به اهمیت و ادله وقوع جرم، دستور منع خروج متهم را از کشور صادر کند…»

بند ت ماده قانون آیین دادرسی کیفری:

«بازپرس می‌تواند متناسب با جرم ارتکابی، علاوه بر صدور قرار تأمین، قرار نظارت قضایی را که شامل یک یا چند مورد از دستورهای زیر است، برای مدت معین صادر کند… بند ث: ممنوعیت خروج از کشور…»

ماده ۵۰۹ قانون آیین دادرسی کیفری:

«هرگاه اقدامات قاضی اجرای احکام کیفری منتهی به دسترسی به محکوم علیه نشود و بیم فرار وی از کشور باشد، می‌تواند دستور منع خروج او را از کشور صادر کند و به مراجع قانونی اعلام کند؛ اما به‌محض حضور یا دستگیری محکوم علیه نسبت به لغو این دستور اقدام می‌کند.»

بررسی شرایط ممنوع‌الخروج کردن افراد

۳٫ممنوع‌الخروج کردن بدهکاران

برای ممنوع‌الخروج کردن بدهکاران باتوجه‌به نوع بدهی روش‌های متعددی وجود دارد. در این روش افرادی که حکم بدهی آن‌ها قطعیت یافته است درصورتی‌که بدهی آن‌ها نقدی و یا حتی غیرنقدی باشد امکان خروج از کشور را نداشته و طلبکار قادر به اقدام جهت ممنوع‌الخروج کردن شخص است.

ماده قانون ۱۷ نحوه اجرای محکومیت‌های مالی بر این مسئله تاکید دارد:

«دادگاه رسیدگی‌کننده به اعسار ضمن صدور حکم اعسار، شخصی را که باهدف فرار از پرداخت دین مرتکب تقصیر شده است تا موجب اعسار وی گردد باتوجه‌به میزان بدهی، نوع تقصیر، تعدد و تکرار آن به مدت شش‌ماهه تا دوساله به یک یا چند مورد از محرومیت‌های زیر محکوم می‌کند:

۱- ممنوعیت خروج از کشور…»

بر اساس موارد و شرایط زیر می‌توان جهت ممنوع‌الخروج کردن شخص با بدهی اقدام کرد. این موارد عبارت‌اند از:

  • ممنوعیت به دلیل مهریه؛

زمانی که خانمی مهریه خود را به اجرا گذاشته و مرد نسبت به پرداخت آن اقدام نکرده باشد، زن می‌توان حکم جلب آن را گرفته و با او مشابه مجرمین برخورد کرده و درصورتی‌که حتی طلاق نیز نگرفته باشد برای ممنوع‌الخروج کردن او اقدام نماید.

  • ممنوع‌الخروج مدیران شرکت‌ها؛

مدیرانی که وام دریافت کرده و نسبت به تسویه‌حساب اقدام نکرده‌اند، بانک مرکزی قادر به ممنوع‌الخروج کردن این افراد خواهد بود.

  • ممنوع‌الخروج کردن زوجه؛

خانم‌‌هایی که مجرد هستند برای خروج از کشور باید حتماً اجازه پدر یا جد پدری را داشته باشند و اگر پدر یا جد پدری رضایت نداشته باشند می‌توانند برای ممنوع‌الخروج کردن زوجه اقدام کنند.

شیوه اطلاع از ممنوع‌الخروج شدن

برای اینکه بررسی آیا ممنوع‌الخروج هستید یا خیر می‌توانید به سازمان اسناد و املاک کشور به آدرس exutban.ssaa.ir مراجعه کرده و پس از واردکردن اطلاعات وضعیت اجازه خروج خود را بررسی کنید.

مدت اعتبار ممنوع‌الخروج بودن چقدر است؟

طبق ماده قانون ۲۴۸ قانون دادرسی کیفری مدت ممنوع‌الخروج بودن شش ماه بوده و قابلیت تمدید نیز دارد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله برای شما عزیزان درباره قوانین ممنوع‌الخروج کردن گفته و به شرایط این مسئله پرداختیم. حال با آگاهی کامل به قوانین ممنوع‌الخروج بودن می‌توانید نسبت به خروج از کشور و یا حتی ممنوع‌الخروج کردن افراد اقدام نمایید. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می‌توانید از کارشناسان و وکلای گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت مشورت گرفته و دراسرع‌وقت پیگیر مشکلات خود باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان