آیا توهین در فضای مجازی قابلیت پیگیری دارد؟

4.2/5 - (6 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

آیا توهین در فضای مجازی قابلیت پیگیری دارد؟

توهین در فضای مجازی از بارزترین اتفاقات اخیر رسانه و دنیای اینترنت است. گاها درگیری‌های لفظی، توهین، افترا و دعاوی مجازی آنقدر بزرگ و عمومی می‌شوند که افراد به دنبال پیگیری و شکایت قانونی می‌روند. از آنجایی که توهین و تحقیر جرم محسوب می‌شوند، چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی قابل پیگیری هستند. در ادامه این بررسی به نقد جرائم رایانه‌ای و اینترنتی به همراه چگونگی طرح شکایت و قوانین مربوطه می‌پردازیم.

توهین در فضای مجازی

توهین و اهانت به اشخاص در هر فضایی جرم است و طبق قانون اساسی کشور اگر پیگیری شود و شکایت صورت بگیرد، مجازات نیز از سوی دادگاه صادر می‌شود. لذا توهین کردن و اهانت در رسانه‌های مجازیِ عصر حاضر اعم از واتسپ، تلگرام، اینستاگرام، توییتر، ایتا، سروش، روبیکا و.. جرم است و طبق ((ماده ۶۰۸ بخش تعزیرات مصوب سال ۱۳۷۵ قانون مجازات اسلامی، در صورتی که اهانت منجر به حد قذف نشود، جزای نقدی درجه ۶ است.)) البته روند قضایی متفاوت است.

نحوه شکایت و پیگیری توهین در فضای مجازی

اولین مرحله برای انجام شکایت ثبت مدرک لازمه است. در صورتی که توهین به اثبات دادگاه قضایی نرسد، شکایت صورت نمی‌گیرد. تهیه اسکرین شات یا عکس از صفحه برای درج مدرک با خاموشی اتصال داده گزینه مناسبی است. چرا که اگر اینترنت دستگاه همچنان روشن باشد، در موارد جدی‌تر امکان هک دستگاه و اپلیکیشن برای از بین بردن مدرک و اهانت انجام شده، وجود دارد.

در کلان شهرها دادسرای جرائم رایانه‌ای به شکایات رسیدگی می‌کند و دادسرای عمومی برای رسیدگی به شکایات رایانه‌ای در زمه شهرستان‌ها است تا گرفتن نامه احراز اصالت سنجی صورت گرفته و به پلیس فتا ابلاغ گردد.

از آنجایی که توهین و اهانت در رده جرائم رایانه‌ای قرار دارند و جرائم رایانه‌ای به هر گونه جرمی که در رسانه صورت گیرد، گفته می‌شود؛ جرائم رایانه‌ای از انواع جرائم کیفری به حساب می‌آیند. بنابراین در این مورد یک وکیل کیفری مجرب و خبره در مسائل و قوانین کیفری می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

نقد قانون در ارتباط با توهین در فضای مجازی

در ماده ۱۶ قانون جرائم رایانه‌ای مصوب سال ۱۳۸۸ در حوزه هتک حیثیت و نشر اکاذیب به یکی از انواع توهین‌های رسانه‌ای اشاره شده است. بر اساس این ماده قانونی ((هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر سازد و با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت شود به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. اگر تحریف به صورت مستهجن باشد مرتکب به حداکثر هر دو مجازات خواهد شد.))

جرائم رایانه‌ای

با توجه به آنچه گفته شد، توهین و اهانت به افراد در محیط رسانه از انواع جرائم رایانه‌ای به حساب می‌آید، اما قطعا همانطور که آگاه هستید جرائم رایانه‌ای در طیف گسترده‌تری از جرائم شرح داده می‌شوند و جرم‌های مربوط به رسانه تنها به توهین، اهانت، تهمت و افترا ختم نمی‌شود.

جاسوسی رایانه‌ای، جعل هویت مجازی،  کلاهبرداری رایانه‌ای، جعل رایانه‌ای، جعل اسناد و فایل، نصب شنود غیر مجاز، انتقال محتوای ویدیویی و صوتی افراد به بخش عمومی، سرقت رایانه‌ای، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، تولید و انتشار ویدیو و فایل‌های غیر اخلاقی، جرائمی که در جهت نقص عفت و اخلاق عمومی قرار دارند، دسترسی غیر مجاز و بدون اجازه به شبکه اتصال و وای فای دیگران، کپی کارت و پرینت حساب بانکی، هک سایت، کانال، پیج و حساب مجازی به نیت سواستفاده، انتشار محتویات و متن‌های مستهجن، جای‌گذاری خود به عنوان شخص دیگر و سواستفاده از حیثیت و آبروی آن شخص، ایجاد آنلاین شاپ، سایت فروشگاهی و.. به قصد پول شویی و دریافت وجه حرام، تخریب و ایجاد اختلال در اتصال اینترنت و شبکه‌های مجازی، تخریب و ایجاد اختلال در اتصال اینترنت و شبکه‌های مجازی و.. از انواع جرائم رایانه‌ای و کیفری هستند که همانند توهین در فضای مجازی زیر نظر وکیل کیفری به مرحله شکایت می‌رسند.

جرائم کیفری

جرائم کیفری از انواع مختلف جرائم قضایی، سایبری، مالی و رایانه‌ای تشکیل شده است. وکیل کیفری شخصی است که می‌تواند برای شما در جهت بازپس‌گیری حیثیت از دست رفته در فضای مجازی قدم بردارد و توهین صورت گرفته شده را به مجازات برای فرد متخلف بدل کند. البته وکیل متخصص جرائم رایانه‌ای نیز در موسسه‌های حقوقی در حال فعالیت است، اما به صورت کلی یک وکیل جرائم رایانه‌ای همان وکیل کیفری است که تخصص نسبتا بیشتری در این زمینه دارد و یا تنها عناوین این دو تغییر یافته و فعالیت هر دو یکسان است.

گروه وکلای دادگستری رَه جویان عدالت، مشمول حاذق‌ترین و مجرب‌ترین وکلای کیفری در راستای کمک به شما و جریان درست پرونده‌های کیفری و رایانه‌ای آماده خدمت می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • e_t
    e_t

    سلام
    توی دیوار اگهی گذاشتم و یکی اومد توی چت و خیلی توهین و بد و بیراه گفته و بعدش مسدود کرده و الفرار

    ایا میشه از طرف شکایت کرد و به نتیجه رسید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه شماره تلفنی دارید می توانید از شماره خط شکایت کنید

  • H.H
    H.H

    سلام روزتون بخیر !
    من در برنامه دیسکورد هستم یک نفر هستش که سر هیچی به من توهین میکنه
    و فحش های خیلی رکیکی میده من ایشونو باید چیکار کنم ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه در مراجع قضایی قابل اثبات باشد می توانید شکایت توهین و فحاشی بنمایید

  • N
    N

    سلام وقت بخیر ممکنه بدون رفتن به دادگاه و دادسرا شکایت کنیم ؟ بنده به دلیل خانواده شرایط رفتن به چنین مکان هایی رو ندارم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر باید حضوراً به دفتر خدمات قضایی مراجعه و سپس به دادسرا مراجعه نمایید مگر اینکه جهت پیگیری پرونده با یک وکیل دادگستری قرارداد منعقد نمایید

  • ali
    ali

    سلام در روبیکا یک نفر به من فوش داد و من هم فوش دادم ولی ایشان شروع کردن و شماره ایشان را دارم آیا میتوانم شکایت کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله امکان طرح شکایت کیفری دال بر توهین برای شما وجود دارد ولی متقابلاً طرف مقابل نیز امکان طرح شکایت دارد

  • طاها احمدیان
    طاها احمدیان

    سلام من در سایتروبیکا مورد توهین شدم به خاطر لینکگروه و تما ازش اسکرین شات گرفتمچطور میتونم شکایت کنم دوتا عکس دروغ نشونم داده که تو این فحش هارو دادی من باید چه کار کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و شکایت توهین و فحاشی طرح نمایید.

  • Mina
    Mina

    سلام درصورتی که فحاشی در تویتتر انجام بشه یک فرد چطور میتونه پیگیری کنه وقتی که پیج شماره تلفن نداره و فقط اکانتش روی جیمیل هست؟
    ایا قابلیت پیگیری وجود داره؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      از طریق پلیس فتا پیگیری انجام نمایید

  • بهبود
    بهبود

    سلام یکنفر شماره منو کامنت کرده بعد منم اسکرین شات گرفتم ولی کامنتشو پاک کرده با پیجشو میشه از فتا پیگیری کرد با اسکرین شات یا دیگه کلا نمیشه بعد مجازات یارو چیه بنظرتون؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      با توجه به پاک شدن اکانت امکان پیگیری نمی باشد.

  • غزل چوپانی
    غزل چوپانی

    یک نفر توی دایرکت با ویس کلی فحاشی کرده به من چه کار میتونم بکنم می‌خوام حتما ازش شکایت کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله می توانید اسکرین شات تهیه کرده و از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی طرح شکایت نمایید.

  • شمعی
    شمعی

    سلام وقت بخیر فروشنده یک فروشگاه آنلاین به خاطر پیگیری تحویل سفارش مون از الفاظ نامناسب استفاده کرده مثل «روانی» و «سادیسمی» و «مریض» و «کم شعور» …
    اما ما هیچ توهینی به ایشون نکردیم . اسکرین شات ها هم موجوده .
    آیا میشه ازشون شکایت کرد ؟
    و قابل پیگیری هست ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله امکان طرح شکایت کیفری دائر بر توهین برای شما وجود دارد.

  • زری
    زری

    سلام ببخشید یک سوال داشتم من داخل یک کانال عضو هستم داخل تلگرام و یک گروه داره داخل گروه ۳ نفر با اکانت فیک شروع کردن به توهین و فحاشی منم گزارش اون ها رو دادم چون اصلا اون گروه و اون کانال مناسب این چیزا نبود ولی شروع کردن به توهین های رکیک به خانوادم حالا میخواستم ببینم با توجه به اینکه اکانتشون فیک هست امکان پیگیری هست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      با گرفتن اسکرین شات می توانید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و طرح شکایت فحاشی و توهین بنمایید.

  • علی
    علی

    با سلام یکی حساب روبیکا مو هک کرده و برا همه فحش فرستاده حالا بعضی از اونا فهمیدن که گوشیم هک شده اما برای بعضی ها هم گفتم که هک کردن و برا همه فرستادن حالا من چیکار کنم ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما می توانید شکایت خود را از طریق دفاتر خدمات قضائی تحت عنوان دسترسی غیرمجاز به داده های رایانه ای ثبت نمایید.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان