تکلیف هدایا نامزدی در هنگام طلاق چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

تکلیف هدایا نامزدی در هنگام طلاق چیست؟

تکلیف هدایا نامزدی در هنگام طلاق چیست سوالی که برای اکثر زوج‌هایی که در هنگام نامزدی جدا می‌شوند مطرح است. قبل از پاسخ دادن به این سوال بهتر است تا با این موضوع که دوران نامزدی و دوران عقد به چه دورانی اطلاق می‌شود، بپردازیم. تعریف دوران نامزدی از نظر مردم با قانون و حقوق متفاوت است. به طور عمومی به دورانی که بین خانم و آقا صیغه محرمیت جاری شده است و این دو به یکدیگر محرم شده‌اند اما با هم در یک خانه زندگی نمی‌کنند، دوران نامزدی گفته می‌شود.

از نظر قانونی بهم خوردن ازدواج در دوران عقد هیچ مانعی ندارد. زیرا ازدواج و شروع زندگی مشترک اجباری از طرف قانون نیست. طبق رسم و رسومات رایج در این دوران هدایایی بین طرفین جابجا می‌شود. هدایایی ذکر شده می‌توانند مصرفی یا غیر مصرفی باشند. به طور کل هدایایی نظیر طلا، لباس، گل و… بین طرفین رد و بدل می‌شود. در ادامه به پاسخ این سوال می‌پردازیم که تکلیف هدایا نامزدی در هنگام طلاق چیست؟

تحت چه شرایطی می‌توان در خواست پس گرفتن هدایا را داشت

در دوران نامزدی دو فرد تعهد زیادی به یکدیگر ندارند. هدف از این دوران شناخت بیشتر خانم و آقا از یکدیگر است. به هر دلیل اگر خانم و آقا در این دوران به این نتیجه برسند که برای شروع زندگی مشترک مناسب یکدیگر نیستند، می‌توانند از هم جدا شوند. جدا شدن در دوران نامزدی برای هر دو طرف ضررهای معنوی و مالی به همراه دارد. در برخی مواقع پس از جدایی طرفین تمایل به پس گرفتن هدایای خود دارند. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد اینکه تکلیف هدایا نامزدی در هنگام طلاق چیست و شرایط پس گرفتن آنها می‌پردازیم.

_ اگر در دوران نامزدی خانم و اقا به نیت وصلت برای یکدیگر هدایایی خریده باشند، پس از طلاق می‌توانند نسبت به پس گرفتن آن اقدام کنند. به عنوان مثال اگر طلا هدیه داده شود می‌توان عین آن را درخواست کرد. در برخی موارد ممکن است عین هدیه از بین رفته باشد، در چنین شرایط باید وجه نقد معادل ارزش آن را پرداخت کنند.

علاوه بر این پس از بهم خوردن نامزدی اگر هدایایی توسط والدین دو طرف خریداری شده باشد، آنها نیز قابل پس گرفتن‌ هستند. ناگفته نماند اگر نامزدی به دلیل فوت خانم یا آقا به هم بخورد در چنین شرایط نمی‌توان هدایای داده شده را پس گرفت.

تکلیف هدایا نامزدی در هنگام طلاق چیست

در ادامه پاسخ به این سوال که تکلیف هدایا نامزدی در هنگام طلاق چیست بهتر است هدایای نامزدی را به دو دسته مصرفی و غیر مصرفی تقسیم کرد. به آن دسته از هدایا که پس از استفاده یا مدتی بعد از آن از بین می‌روند، هدایای مصرفی گفته می‌شود. هدایای مصرفی نظیر گل، شیرینی و… هستند. به هدایایی نظیر طلا، ماشین و .. هم که با گذشت زمان ارزش خود را حفظ می‌کنند، هدایایی غیر مصرفی گفته می‌شود.

پس از جدایی و طلاق اگر طرفین تمایل به پس گرفتن هدایای خود داشته باشند، در خصوص هدایای مصرفی می‌توانند در صورت از بین رفتن آن وجه نقدی معادل ارزش آن را درخواست کنند. برای هدایای غیر مصرفی هم می‌توانند خود هدیه را درخواست کنند. اگر خانم یا آقا هدیه غیر مصرفی را به عمد از بین برده باشد، طرف مقابل این حق را دارد که پول معادل ارزش آن را درخواست کند.

در پایان باید گفت در این مقاله به این سوال که تکلیف هدایا نامزدی در هنگام طلاق توافقی چیست پاسخ دادیم. دانستید که از نظر قانونی دوران عقد و دوران نامزدی متفاوت است‌. شرایط پس گرفتن هدایا نیز در این دوران متفاوت است. دوران نامزدی به دورانی گفته می‌شود که بین خانم و اقا عقد موقت جاری می‌شود تا به شناخت بیشتر از یکدیگر برسند. اما دوران عقد دورانی است که خانم و اقا به عقد دائم هم در می‌آیند ولی در یک خانه زندگی نمی‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان