نقد و بررسی محاسبه دیه اعضای بدن

3.3/5 - (3 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

نقد و بررسی محاسبه دیه اعضای بدن

اعضای بدن از جمله مهم‌ترین دارایی یک انسان هستند که امکان نقص و از بین رفتن آن‌ها بر اثر سوانح از سوی انسان دیگر به صورت عمد و غیر عمد وجود دارد. از این رو در ادامه به محاسبه و چگونگی دیه اعضای بدن می‌پردازیم.

دیه برای جنایت غیر عمد و یا عضوی که به صورت عمد دچار نقص شده و امکان قصاص ندارد، بر اساس مصالحه است و قانون به خصوصی برای آن تعیین نشده است. اما در صورت مصالحه بر اساس قانون آن، منظور می‌گردد.

در صورتی که بر اثر جنایت عضوی دچار نقص شود و برای آن جنایت در شرع دیه و مقدار معینی تعیین شده باشد، آن مقدار مطالبه می‌شود.

در واقع، دیه معین شده برای اعضای مختلف بدن متفاوت است که در ادامه عنوان می‌شود.

دیه اعضای بدن چیست؟

دیه به مقدار خسارتی که بر اساس شرع برای جنایت انجام شده، اعمال می‌گردد، گفته می‌شود. جنایات می‌توانند در رده جرائم عمد و غیر عمد به همراه آسیب به اعضا و نفس انسان باشند.

عموما جنایات اعضای بدن در اثر تصادف و حادثه رخ می‌دهند و غیر عمد می‌باشند. به همین علت، دیه آن‌ها طبق قوانین مجازات اسلامی مورد پرداخت قرار می‌گردد.

منظور از ارش چیست؟

طبق چیزی که پیش از این گفته شد دیه جنایات اعضای بدن عمدتا در شرع مقرر شده است؛ بر همین منوال به بخشی از خسارات که در شرع مقرر نگردیده‌اند، ارش گفته می‌شود. ارش طبق نوع و کیفیت آسیب وارد شده، با در نظر گرفتن دیه و نظر کارشناس مربوطه تعیین می‌شود.

محاسبه دیه اعضای بدن چگونه است؟

ديه جنسیت زن و مرد در مورد اعضاء و منافع در كمتر از یک سوم ديه كامل مرد يكسان است و اگر مقدار مدنظر، ثلث و يا بيشتر شود ديه زن به نصف کاهش می‌یابد.

در خصوص اعضای زوج، دیه با از بین بردن اعضای فرد یکسان است و اگر یک عضو از دو عضو از بین برود، دیه نصف مقدار کامل می‌شود. تفاوتی میان اعضای داخلی و خارجی وجود ندارد اما اگر قانون ماده به خصوصی در نظر گرفته باشد، شرایط متفاوت است.

در مورد اعضای فلج شده، فلج کردن یک عضو مشمول دو سوم ديه کامل آن عضو و از بین بردن عضو فلج شامل یک سوم ديه کامل عضو فلج شده است. ارش تعیینی برای فلج نسبیِ یک عضو بر اساس مقدار جراحت و آسیب اعمال شده است. این مورد در صورتی لحاظ می‌شود که عضو مدنظر بخشی از عملکرد خود را از دست بدهد و میزان دیه بر اساس آن بخش تعیین شود.

محاسبه دیه اعضای بدن

دیه اعضای پیوند شده در صورتی که عضو مذکور کاملا مشابه عضو اصلی دارای عملکرد باشد به مقدار دیه اصلی است. اگر عضو پیوند خورده عملکرد خود را از دست ندهد و ظاهر آن آسیب ببیند، دیه ظاهر و یا عضو معیوب محاسبه می‌شود. دیه عضو مصنوعی بر اساس ضمانت مالی عضو است.

در خصوص عضو شکسته، اگر عضو پس از اصلاح به حالت اولیه بازگردد و عملکرد اولیه را داشته باشد، چهار بیست و پنجم عضو صالح اعمال می‌گردد و نیز در شرایطی که عضو مربوطه به همراه عیب و نقص اصلاح شود یا دیه تعیین نشده باشد، ارش ثابت است مگر اینکه در قانون عکس آن وجود داشته باشد.

در مورد جراحت استخوان، اگر یک استخوان از چند ناحیه متمایز بشكند يا خرد شود و يا ترک بخورد، در شرایطی كه در رده جنایت‌های متعدد قرار گیرد، هر کدام ديه مجزا دارد. این شرایط برای زمانی که آسیب با یک ضربه به وجود آيد قید می‌شود و مجموع ديه جنايت‌های مزبور از ديه عضو نیز بيشتر می‌شود.

دررفتگی استخوان از مفصل، در حالتی كه سبب از كارافتادگی كامل و یا شُل شدن عضو نگردد، سبب ارش و در غير اين صورت موجب دو سوم ديه عضو مذکور و در حالت درمان بدون عيب موجب چهار پنجم از دو سوم ديه آن عضو خواهد بود.

ديه شكستگی ثابت است، البته اگر استخوان در اثر جنايت به اندازه کمی جدا شود.

شایان ذکر است که پیوند خوردن عضو بعد از مرحله شکستگی و جنایت تاثیری در مقدار دیه ندارد.

البته تمامی موارد گفته شده به عنوان کلیتی از جنایت منجر به آسیب و نقص عضو است، در صورتی که محاسبه دیه اعضای بدن برای هر عضو به صورت مجزا متفاوت است. به طور مثال مقدار دیه از بین رفتن مو با دیه نقص کامل پا و ناتوانی در حرکت تفاوت دارد. از سوی دیگر، در مورد اجزای دهان، دندان، لثه و فک نیز دیه به صورت‌ جداگانه محاسبه می‌گردد که در صورت نیاز به توضیح، به عهده وکیل پایه یک دادگستری است. گروه وکلای دادگستری رَه جویان عدالت، مشمول حاذق‌ترین و مجرب‌ترین وکلا در راستای کمک به شما و جریان درست پرونده‌های دیه اعضای بدن و نقص عضو می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • جواهری
    جواهری

    سلام
    اگر در جنایتی چند عضو بدن مثل دو پا و یک چشم از بین رود، آیا دیه آن از دیه کامل یک انسان بیشتر میشود؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بستگی به نظریه پزشکی قانونی و حکم دادگاه دارد

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان