مجازات مزاحمت تلفنی چیست؟

مزاحمت تلفنی یکی از مشکلاتی است که عده‌ای با آن درگیر هستند. یک مزاحم تلفنی می‌تواند هدف‌های مختلفی برای کار خود داشته باشد. متأسفانه در گذشته عده‌ای برای سرگرمی مزاحم تلفنی می‌شدند، خوشبختانه امروزه دیگر کمتر کسی چنین کاری را انجام می‌دهد.

مزاحمت تلفنی چیست؟

قبل از اینکه در رابطه با مجازات مزاحمت تلفنی صحبت کنیم، لازم است در این مورد بگوییم که اصلاً چه مواردی شامل یک مزاحمت می‌شود. در قانون این‌طور آمده است، هرگونه مزاحمتی که در آن شخصی، خط تلفن شما را مشغول کند و این مشغول کردن، باعث آزار و اذیت شما می‌شود، مزاحمت خواهد بود.
توجه داشته باشید که این آزار و اذیت هم شکل‌های مختلفی دارد و نوع آن مهم نیست؛ یعنی لازم نیست که شخص مزاحم حتماً فحاشی کرده باشد، تهدید، صحبت‌های بی‌مورد، تماس‌های آزاردهنده و… همگی جزء این دسته از مزاحمت‌ها به حساب می‌آیند.

مجازات مزاحمت تلفنی

در ابتدا شما باید ثابت کنید که این مزاحمت شکل گرفته است. به‌عنوان مثال تصور کنید که شخصی مدام با شما تماس می‌گیرد و بدون هیچ صحبتی، فقط فوت می‌کند. در این حالت با استعلام از مخابرات، به‌سادگی می‌توانید، مزاحمت تلفنی را ثابت کنید.
بعد از اینکه به دادگاه ثابت کردید که این شخص مزاحم شما شده است، قاضی دادگاه پرونده را بررسی می‌کند تا با این کار میزان مزاحمت را مشخص کند. در ماده ۶۴۱ از قوانین ایران اسلامی مجازات مزاحمت تلفنی مشخص شده است.
در این قانون ذکر شده که متناسب با شدت جرم، مجازات از می‌تواند از یک ماه تا ۶ ماه متفاوت باشد. البته این نکته را هم به یاد داشته باشید که در اکثر موارد، این مجازات با جریمه نقدی روبه‌رو است. در بدترین حالت، هنگامی که مزاحمت شدید باشد، مجازات زندان و حبس برای شخص مزاحم در نظر گرفته می‌شود.

نحوه شکایت مزاحمت تلفنی

بعد از اینکه گفتیم که مجازات مزاحمت تلفنی چه مواردی است، حالا این سؤال پیش می‌آید که اصلاً چطور می‌توان برای شکایت اقدام کرد. در سال‌های اخیر شاهد این بودیم که ثبت شکایت‌ها دیگر به صورت قدیم نیست و کارها به صورت اینترنتی و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می‌شود.

شما باید در ابتدا به چنین دفاتری مراجعه و شکوائیه خود را مطرح کنید. در این زمان پرونده شما بررسی می‌شود. در صورتی یکه مدارک لازم را برای اثبات داشته باشید، پرونده شما به دادسرای مرتبط فرستاده می‌شود. در صورتی که مدارک لازم را نداشته باشید، برای شما ابلاغیه رفع نقص می‌آید، اگر نقص را برطرف کنید، پرونده ادامه پیدا می‌کند و در غیر این صورت پرونده بسته خواهد شد.

با رفتن پرونده به دادسرا موضوع خاتمه پیدا نمی‌کند، بلکه تازه همه چیز شروع می‌شود. شما در جلسات دادسرا باید باز هم به قاضی ثابت کنید که چنین شخصی برای شما مزاحمت ایجاد کرده است. در این زمان قاضی می‌تواند دستور استعلام از مخابرات را بدهد.

توجه داشته باشید که در بعضی از موارد، شما مزاحم را می‌شناسید و در بعضی از موارد، هویت مزاحم برای شما مبهم است. در حالت دوم، با اجازه قاضی پرونده، مخابرات هویت شخص مزاحم را برای شما مشخص می‌کند. دقت داشته باشید که در بعضی از موارد، سیم‌کارت‌ها به اسم شخص خاصی ثبت نشده‌اند، در چنین مواردی، برای ادامه پرونده با مشکل روبه‌رو می‌شوید.

در صورتی که در دادسرا پرونده شما منع تعقیب نخورد، به دادگاه فرستاده می‌شود. در دادگاه باز هم پرونده شما بررسی خواهد شد. به این موضوع هم توجه داشته باشید که در دادسرا حکم نهایی صادر نخواهد شد؛ بلکه در دادگاه رأی نهایی صادر می‌شود.

البته شما به رأی صادر شده در دادگاه می‌توانید اعتراض کنید. این حق برای شما و شخص مزاحم وجود دارد که در صورت عدم رضایت از رأی نهایی، به آن اعتراض کنند. در چنین حالتی، پرونده به دادگاه تجدیدنظر فرستاده می‌شود.

البته در مواردی مانند مزاحمت تلفنی بسیار کم پیش می‌آید که پرونده به دادگاه تجدیدنظر فرستاده شود. در بسیاری از موارد حکم به نفع شاکی صادر می‌شود. در موارد خاص هم که رأی به نفع شاکی نیست، به دلایل خاص است که در این موارد هم باز اعتراض به جایی نمی‌رسد.

نتیجه‌گیری

در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که در ابتدا اطلاعاتی در رابطه با مزاحمت تلفنی بیان کنیم. گفتیم که چه مواردی شامل این نوع مزاحمت می‌شود. در ادامه نه‌تنها اطلاعاتی را در رابطه با مجازات مزاحمت تلفنی بیان کردیم بلکه در رابطه با نحوه شکایت و روندی که در پی دارید هم مطالب مفیدی را بیان کردیم.
در صورتی که هرگونه سؤال دیگری در رابطه با این موضوع دارید، آن را با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.