طلاق غیابی از طرف زن چگونه است؟

2.5/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

طلاق غیابی از طرف زن چگونه است؟

طلاق اصولاً به صورت حضوری می باشد به این معنی که مرد درجریان دادرسی حضور دارد و از دعوایی که به طرفیت او مطرح گردیده دفاع می کند اما ممکن است در برخی موارد به دلایل مختلف طلاق به صورت غیابی صادر گردد. برای آن که با مفهوم طلاق غیابی آشنا شوید بهتر است ابتدا رأی غیابی را توضیح دهیم و سپس به شرایط مربوط به طلاق غیابی و حکم صادره در این خصوص بپردازیم. رأی غیابی رأیی است که در آن خوانده دعوی در جریان رسیدگی حضور ندارد ولایحه ای نیز جهت دفاع تقدیم دادگاه نمی کند علاوه بر این چنانچه اخطاریه مربوط به جلسه دادرسی به خوانده به صورت قانونی ابلاغ شده باشد باز هم رأی غیابی تلقی می گردد. اکنون فروض مختلفی برای طلاق غیابی وجود دارد که در زیر توضیح می دهیم.

طلاق غیابی
طلاق غیابی از طرف زن

۱- در صورتی که شوهر در هیچ یک از جلسات دادرسی مربوط به طلاق حاضر نگردد و لایحه ای نیز تقدیم دادگاه ننماید و از سوی دیگر ابلاغ نیز بصورت قانونی صورت گرفته باشد، طلاق به صورت غیابی صادر خواهد شد و در این صورت شوهر حق خواهد داشت که ظرف مدت ۲۰ روز در همان دادگاه که حکم طلاق را صادر نموده به آن حکم اعتراض نمید.
۲- فرض بعدی این است که شوهر بنا هر دلیلی از جمله جنگ، مهاجرت و … مفقودالاثر شده باشد در این صورت به موجب ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی چنانچه مدت ۴ سال از زمان غیبت مرد گذشته باشد زن می تواند با مراجعه به دادگاه و اثبات عدم حضور مرد یا مفقودالاثر بودن وی حکم طلاق به صورت غیابی اخذ نماید.
۳- حالت بعدی مربوط به زمانی است که مرد ترک نفقه نماید یا زندگی مشترک را رها نماید در این صورت به موجب شرایط ضمن عقد، که معمولاً طرفین ضمن عقد نکاح آنها را می پذیرند چنانچه زن بتواند ثابت نماید که شوهر به مدت ۶ ماه ترک نفقه نموده و در محل زندگی مشترک وجود ندارند می تواند دادخواست طلاق تقدیم دادگاه نماید و حکم غیابی طلاق را اخذ نماید.
۴-در مواردی که زن وکالت در طلاق از سوی شوهر داشته باشد می تواند بدون این که ضرورتی به حضور شوهر در مراحل دادرسی باشد خود را مطلقه سازد در این فرض ممکن است شوهر از جریان دادرسی نیز آگاهی نداشته باشد اما زن بواسطه وکالتی که از شوهر دارد می تواند خود را مطلقه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • یگانه
    یگانه

    سلام خسته نباشید..۱سال ازدواج کرده ام بخاطریه اتفاق در زندان موقت بصورت بلاتکلیف بازداشت هستم..بعدازگذشت۶روز ازطرف خانواده ام متوجه شدم که همسرم میخواهدواسه گرفتن طلاق ب صورت غیابی اقدام کند…..آیامیتواندموفق بشوددرصورتی که من به زندگی با همسرم بسیار راضی وامیدوارهستم…راهنمایی شمارا خاستوارهستم ممنون میشم……

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بستگی به نوع جرم شما دارد

  • نیلی
    نیلی

    سلام
    همسر من ۵ ساله من رو ترک کردن ن نفقه پرداخت میکنن ن حًور دارن ب طرزی ک من ایشون رو تو خیابون ببینم ممکنه نشناسمشون ….
    حالا برای من موقعیتی پیش اومده ک دیگه توان دادگاه رفتن و صبر کردن ندارم
    تمام دادگاه های نفقه ب جز یکیش هم حکم غیابی گرفتم یکیش وکیلشون اومد و ی دادگاه عدم تمکین برای من گرفتن ک خودشون باختن من چطور اقدام کنم برای طلاق چی بگم؟چ دادخواستی بدم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      ابتدا باید حکم الزام به پرداخت نفقه را بگیرید و در صورتی که اجرا نشد به استناد همان حکم می توانید دادخواست طلاق بدهید.

  • بزرگ و صبور
    بزرگ و صبور

    اگه زنی بصورت غیابی درخواست طلاق بدهدو طلاقش صادربشه وشوهرازدرخواست طلاق هیچ اطلاعی نداشته باشه و بعدصادرشدن طلاق زنش خبرداربشه واعتراض کنه و زن بگویدکه من هیچی ازین مردمثال(مهریه)نمیخواهم فقط طلاق و هرگزراضی به برگشت ب خانه رونداشته باشه آیا شوهرمیتونه اعتراض کنه و دوباره زنشوبرگردونه درصورتیکه زن بگه من هیچی ازین مردنمیخواهم‌ وفقط میخوام جدابشم اونوقت تکلیف چیست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله زوج می تواند تا زمانی که زوجه را طلاق نداده او را ملزم به تمکین نماید

  • خودمم
    خودمم

    آیا زنیکه شوهرش ب علت تصادف شبیه ب مرده متحرک شده و کارت قرمزداردوحتی براثراون تصادف توان نزدیکی بازنش سالهاست نداشته و لگنش پلاتینی هستش آیا زن میتونه طلاق غیابی بگیره ازینجورشوهری یعنی حتی این شوهرخبرنداشته باشه ک زنش رفته باشه دادگاه و درخواست طلاق داده باشه آیا این زن میتونه طلاق بگیره بدون حضورشوهرش ب دادگاه یابدون نظرشوهرش ک راضیه ازطلاق زنش یانه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بدون حضور زوج در دادگاه نمی تواند طلاق بگیرد زیرا طلاق وی مستند به بیماری از کار افتادگی زوج می باشد که باید در پزشکی قانونی اثبات گردد

  • عظیم طاهرنژاد زیدهی
    عظیم طاهرنژاد زیدهی

    سلام
    بنده در سال ۹۱ ازدواج کرده ولی بنا به دلایلی(از طرف همسرم)
    تصمیم گرفت به زندگی مشترک(که البته در دوره عقد بودیم و زیر یک سقف نرفته بودیم) پایان دهد
    درحالی که زندگی نیمه مشترک مون کلا ۶ ماه دوام داشت
    و بعد از آن کار به شکایت و شکایت کشی افتاد و بابت همون ۶ماه،نزدیک به ۵/۵۰۰ نفقه پرداخت کردم(حتی برای نفقه حدودیکماه زندان رفتم)و باسند بیرون اومدم.حدود یکسال بعد بابت مهریه هم یکماهی زندان رفتم
    زوجه درسال ۹۸ طلاق غیابی گرفت و ازدواج کرد ودرحال حاضر از ازدواج جدید یک بچه دارد
    ولی سند ما همچنان در دادگاه گیر هستش و گفتن که باید رضایت زوجه رو داشته باشید تا بتونید سند رو آزاد کنید؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام باید مبلغ را پرداخت کنید تا سند آزاد شود و نیاز به رضایت زوجه نیست.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.


برچسب‌ها :

  مشاوره تلفنی رایگان