شغل وکالت و راه‌های ورود به آن

4.3/5 - (29 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

شغل وکالت و راه‌های ورود به آن

وکالت یکی از مشاغل مورد توجه در دنیای امروز است و سال به سال به تعداد علاقمندان این حوزه کاری افزوده می‌شود.

برای فعالیت در شغل وکالت در ایران نیاز به داشتن یک سری پیش‌نیازهای اولیه ضروری می‌باشد. ما در این مطلب به شغل وکالت و راه‌های ورود به بازار آن را برای شما توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

شغل وکالت چیست و چه الزاماتی دارد؟

«وکیل» به کسی می‌گویند که از طرف شخص دیگری (اعم از حقوقی یا حقیقی) به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مامور می‌شود. به حوزه کاری که یک وکیل در آن مشغول می‌باشد وکالت می‌گویند.

وکلا با وکالت خود به طیف وسیعی از مراجعین خود مشاوره حقوقی می‌دهند و در بسیاری از پرونده‌ها به عنوان نماینده موکلین خود ( افراد، گروهی از افراد و یا اشخاص حقوقی مانند شرکت‌ها ) از حقوق موکل خود دفاع می نمائیم.

راه‌های ورود به وکالت

۱- قبولی در آزمون وکالت

هر ساله آزمونی برای رسیدن به وکالت توسط کانون وکلای ایران و یا مرکز وکلای قوه قضائیه برگزار می‌شود که طی آن ظرفیت پذیرش هر کانون طبق نظر کمیسیون (متشکل از رئیس دادگستری استان هر کانون، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب، رئیس کانون وکلای مربوط) تعیین می‌شود.

شرایط متقاضیان این آزمون هر سال به صورت رسمی اعلام می‌شود و افراد برای ثبت نام در آزمون وکالت باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • داوطلب باید دارای تابعیت ایرانی باشد
  • داوطلب باید دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته حقوق و از دانشکده‌های حقوق داخل یا خارج کشور باشد که مورد تایید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری هستند. به‌علاوه داشتن لیسانس رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی و یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح نیز قابل قبول است. در صورتی که داوطلب مدارک بالاتر از کارشناسی رشته‌های مذکور را داشته باشد اما مدرک کارشناسی را نداشته باشد، اجازه شرکت در آزمون وکالت را نخواهد داشت.
  • مدرک معادل حوزوی، زمانی قابل قبول است که از سوی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، مورد تایید باشد.
  • داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته حقوق هستند در صورتی مجاز به شرکت در این آزمون می باشند که حین دریافت مدرک کاردانی خود واحدهای دوره کارشناسی را گذرانده باشد.
  • پروانه کارآموزی وکالت دادگستری در حوزه قضائی استان تهران فقط به افرادی اعطا می‌شود که در زمان ثبت نام ، سن آن‌ها از چهل سال تمام، بیشتر نباشد و برای سایر حوزه‌های قضایی پروانه کارآموزی به کسانی داده می‌شود که هنگام ثبت‌نام ، سنشان از پنجاه سال تمام ، بیشتر نباشد.

۲- اقدامات پس از قبولی در آزمون وکالت

بعد از  قبولی در این آزمون نوبت به طی دوره کارآموزی و قبولی در امتحانات اختبار می‌رسد که پس از آن، پروانه وکالت پایه یک دادگستری به افراد اعطاء می‌گردد. وکلا بعد از کسب تجربه‌ها و آموخته‌های لازم و اخذ مجوز و پروانه وکالت از نهادهای قانونی می‌توانند شروع به پذیرش پرونده‌های حقوقی و تاسیس دفتر وکالت کرده و قدم‌های خود را در اولین روزهای وکالت خود به صورت مستقل بردارند.

در وکالت چه وظایفی بر عهده وکیل است؟

مهم‌ترین وظیفه وکلا، مشاوره به مراجعان در خصوص موارد قانونی می‌باشد. وکیل موظف است در دادگاه به‌عنوان نماینده موکل خود حضور پیدا کند و به دفاع از او بپردازد. همچنین تهیه  لوایح و آماده کردن مدارک برای ضمیمه کردن در پرونده موکل بر عهده وکیل است. در وکالت، شرکت در جلسه‌ها و مذاکرات به منظور کشف اطلاعات و جمع آوری و نگهداری مستندات و مدارک مربوط به پرونده برای ارائه در دادگاه و توضیحات به ذی نفعان بسیار حائز اهمیت است و یک وکیل باید این کار را به خوبی انجام دهد تا بهترین دفاع را از موکل خود به عمل آورد.

 

شما می‌توانید وکالت را در این حوزه‌ها انجام دهید:

شما به عنوان وکیل می‌توانید در بخش خصوصی می‌توانید خدمات حقوقی وکالت از پروندهای وکیل کیفری، حقوقی ، خانواده را ارائه دهید. اگر علاقه‌مند به حوزه تجارت و اقتصاد هستید می‌توانید مشاوره دادن و انجام کارهای مربوط به مالیات، قوانین استخدام، قراردادها، خرید و فروش و ادغام شرکت‌ها را انجام دهید و یا به مشاوره خصوصی به شرکت‌ها مشغول شوید.

چه آینده شغلی در وکالت در انتظار شما است؟

بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته حقوق و بالاخص داوطلبین آزمون وکالت با برنامه‌ریزی دقیقی برای آینده‌ای با درآمد بالا به دنبال راه‌های ورود به وکالت می‌باشند. اما باید بگوییم که میزان موفقیت در آن بسیار متفاوت است. برخی از وکلا موفق می‌شوند در حوزه تخصصی خود زبانزد شوند و به درآمد بالاتری برسند و برعکس برخی دیگر با ناامیدی و سختی‌های این کار مواجه می‌شوند.

فراموش نکنید که تسلط بالای شما بر قوانین و مقررات و روابط عمومی قوی می‌تواند موفقیت شما را در وکالت تضمین کند.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • امراله مهماندوست
    امراله مهماندوست

    من هیچ وقت جرم عادی هم نداشته ام تا چه رسد به جرم امنیتی در دادگستری شهرستان های خنج و کلان شهر شیراز چند پرونده با موضوعات ۱ …۲ …۳ … باز نموده ام یا باز شده است اما چون فردی فقیر و بی پول هستم همه پرونده هایم را به بایگانی راکد دادگستری کل استان فارس فرستاده اند این نام و شهرت که در فضای مجازی با آن فعالیت می کنم + شماره تلفن همراه (۰۹۱۷۱۲۰۶۶۴۰) که واقعی است اگر وکیلی از میان وکلایی که برای وکالت رایگان برای اغتشاشگران سر از پا نمی شناسند برایم پیدا شود که بدون دریافت ریالی داوطلبانه پرونده هایم را به سرانجام برساند از همین لحظه در کل فضای مجازی خودی و حتی بیگانه متعهد می شوم تا پس از اجرای احکام صادره حق الزحمه ای را که منصفانه باشد و در توانم از لحاظ مالی باشد را به آن وکیلی که از میان وکلای محترم کشور داوطلب شده باشد تقدیم خواهم کرد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      درود بر شما.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.


برچسب‌ها : /

  مشاوره تلفنی رایگان