همه چیز درباره ی شروط ضمن عقد

Rate this post

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

همه چیز درباره ی شروط ضمن عقد

قطعا افرادی که از نزدیک شاهد عقد یک سری از افراد بوده اند؛ به خوبی با این موضوع آشنا هستند که شروط ضمن عقد دوازده مورد می باشد. منظور از شروط ضمن عقد؛ شروطی هستند که زوجین به هنگام عقد با یکدیگر باید در ارتباط با آن ها به توافق برسند. در حال حاضر این شروط در سندهای ازدواج به صورت از پیش چاپ شده موجود هستند. توصیه می کنیم حتما قبل از امضای این سند تعهد؛ این شروط را به دقت مطالعه نمایید. البته به خاطر داشته باشید که امکان اضافه کردن شروط پیشنهادی زوجین به این سند در بخش توضیحات وجود دارد. بیان کردن این نکته نیز خالی از لطف نیست که زوجین ملزم به قبول کردن تمامی این شروط نیستند و می توانند، آن ها را قبول نکنند.

شروط ضمن عقد

سر دفتر رسمی ازدواج باید شروط ۱۲ گانه را به اطلاع زوجین رسانده و آن ها نیز در ازدواج دائم آن را امضا نمایند. در ادامه به بررسی این شروط می پردازیم.

  • شرط اول

در صورتی که زوج به بیماری لاعلاج مبتلا شود و ادامه زندگی برای زوجه سخت باشد؛ می تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

  • شرط دوم

اگر زوج مجبور به تحمل حداقل ۵ سال حبس باشد؛ زوجه می تواند درخواست طلاق داشته باشد. البته محقق شدن این درخواست در صورتی است که حکم قطعی برای زوج صادر شده باشد و یا این که وی در زندان باشد.

  • شرط سوم

اگر زوج به بیماری اعتیاد دچار شده باشد و با تشخیص دادگاه اعتیاد زوج بر روی زندگی عادی زوجه تاثیر منفی و یا مخرب بگذارد، می تواند از دادگاه درخواست طلاق داشته باشد.

  • شرط چهارم

اگر زوج به زوجه خود خیانتی کرده باشد و بدون اذن زوجه ازدواج کرده و تجدید فراش کرده باشد، زوجه می تواند از دادگاه درخواست طلاق داشته باشد.

  • شرط پنجم

اگر زوج به مدت زمان حداقل ۶ ماه مفقود الاثر باشد و زوجه خبری از وی نداشته باشد؛ می تواند از دادگاه درخواست طلاق داشته باشد.

  • شرط ششم

در صورتی که بعد از ۵ سال زندگی مشترک زوجه نتواند باردار شود و مشکل عقیم بودن از جانب زوج باشد؛ زوجه می تواند درخواست جدایی از همسر خود داشته باشد.

  • شرط هفتم

اگر زوج درخواست طلاق از زوجه را داشته باشد و علت این درخواست از سمت دادگاه منطقی نباشد؛ زوج باید نصف اموال و دارایی های خود را که در زمان زندگی مشترکشان به دست آورده اند را به همسر خود منتقل کند.

  • شرط هشتم

اگر زوج بدون داشتن عذر موجه برای ۶ الی ۹ ماه متوالی خانه را ترک کرده باشد؛ زوجه می تواند درخواست طلاق داشته باشد. تشخیص موجه و یا غیر موجه بودن علت ترک خانه بر عهده دادگاه می باشد.

  • شرط نهم

اگر مرد به دلیل ارتکاب جرم محکوم به حبس و یا اعدام شده باشد و این جرم کاملا مغایر با شان و شخصیت خانوادگی زوجه باشد؛ خانم می تواند از دادگاه درخواست طلاق داشته باشد.

  • شرط دهم

در صورتی که زوجه به دلیل سوء معاشرت و همچنین سوء اخلاق توانایی ادامه زندگی مشترک را نداشته باشد؛ می تواند نسبت به طلاق خود از زوج پیش قدم شود.

  • شرط یازدهم

اگر زوج به مدت ۶ ماه از پرداخت نفقه به همسر خود خودداری نماید و امکان استفاده از اهرم اجبار نیز وجود نداشته باشد؛ زوجه می تواند درخواست طلاق از همسر خود داشته باشد.

  • شرط دوازدهم

اگر زوج از اشتغال زوجه بدون وجود داشتن دلیل منطقی جلوگیری نماید؛ زوجه می تواند برای درخواست طلاق پیش قدم شود.

آیا امکان اضافه کردن شروط دیگری به این شروط دوازده گانه وجود دارد؟

بله. برخی از شروط وجود دارند که اکثر بانوان قبل از ازدواج حق آن را از همسر خود می گیرند تا به این صورت از مشکلاتی احتمالی که ممکن است در آینده برای آن ها به وجود آید؛ جلوگیری کنند.

  • شرط اجازه تحصیل

این شرط را می توان از مهم ترین شروطی دانست که اغلب بانوان درخواست مکتوب کردن آن در سند ازدواج را دارند. با این شرط زوجه می تواند در هر کجای زندگی مشترک و با هر شرایطی اجازه تحصیل داشته باشد.

  • شرط طلاق

با این شرط، زوج یک وکالت تمام و کمال به زوجه داده است تا بتواند در هر شرایط و زمانی از شوهر خود درخواست جدایی داشته باشد.

  • شرط حضانت فرزندان

همان طور که می دانید؛ بعد از طلاق سرپرستی کودک تحت یک سری از شرایط به پدر سپرده می شود. با پذیرفتن این شرط از سمت زوج تحت هر شرایطی بعد از جدایی، حضانت فرزند به مادر سپرده می شود.

سخنی پایانی

با توجه به پیچیده بودن و بعضا تخصصی بودن برخی از بندهای شروط دوازده گانه ضمن عقد؛ نیاز است تا حتما با یک وکیل خبره ارتباط داشته باشید تا کوچک ترین مشکلی برای شما از بابت ادامه زندگی مشترک به وجود نیاید. گروه وکلای ره جویان عدالت یکی از مجموعه های حقوقی کاربلد و حرفه ای در این زمینه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان