آیا مهریه زندان دارد؟ شرایط اعسار و قانون جدید مهریه

3.7/5 - (90 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

آیا مهریه زندان دارد؟ شرایط اعسار و قانون جدید مهریه

دادخواست پرداخت مهریه یکی از رایج ترین دادخواست هایی می باشد که در دادگاه خانواده مطرح می گردد و به صرف احراز رابطه زوجیت و میزان مهریه،دادگاها بدون چون و چرا حکم به پرداخت مهریه صادر می نماینداما نکته ای که دراین خصوص باید مورد توجه قرار بگیرد این است که چون معمولاً مهریه با سکه طلا تعیین می گردد و سکه طلا نیز به علت تورم بسیار بالا در کشور، قیمت بسیار زیادی پیدا نموده است و غالباً جوانانی که به تازگی ازدواج کرده اند توان پرداخت آن را ندارند ، حتی در برخی موارد حقوق ماهیانه آنها کفاف پرداخت یک ربع سکه را هم نمی دهد. اما با توجه به این که مرد تعهد به پرداخت مهریه نموده است تکلیف به پرداخت آن دارد و چنانچه نتواند به این تعهد خود عمل نماید باید به موجب قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی تا زمان پرداخت بدهی خود به زندان برود.اخیراً با توجه به افزایش سر سام آور قیمت طلا و همچنین افزایش تعداد زندانیان مرد از جهت عدم پرداخت مهریه، توسط بخش نامه های صادره از قوه قضائیه تا میزان ۱۱۰ سکه طلا کماکان استفاده از ضمانت اجرایی زندان وجود دارد و بیشتر از آن امکان استفاده از این ضمانت اجرا وجود ندارد.

اعسار و قانون جدید مهریه

نکته بعدی این است که مرد می تواند برای پرداخت مهریه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را تقدیم دادگاه نماید و در غالب موارد این دادخواست پذیرفته می شود.در دعوای اعسار مرد باید بتواند ثابت نماید که توانایی مالی پرداخت یک جای مهریه را ندارد. دادگاه در صورت احراز حکم به تقسیط مهریه صادر می نماید به این نحو که مرد ماهانه نیم سکه یا ربع سکه یا معادل ریالی آن را به زن پرداخت نماید.

برای اثبات اعسار مرد باید دو گواه یا شاهد به دادگاه معرفی نماید این گواهان باید از وضعیت مالی مرد آگاهی کامل داشته باشند به نحوی که اطلاعات دقیق از میزان توانایی مالی وی داشته باشند. گواهان به صورت مشخص گواهی می نمایند که مرد در وضعیت مالی نمی باشد که بتواند تمام مبلغ مهریه را به صورت یکجا پرداخت نماید و استطاعت مالی وی را برای تقسیط مهریه تأیید می کنند. در این وضعیت دادگاه با توجه به مفاد شهادت شهود حکم می نماید که مرد به طور مثال ماهیانه نیم سکه یا ربع سکه پرداخت نماید، البته در غالب موارد دادگاه حکم می نماید که تعدادی سکه به عنوان پیش پرداخت، پرداخت گردد که این تعداد می تواند حسب رأی دادگاه متفاوت باشد. در خصوص این که آیا عدم پرداخت مهریه باعث می گردد که مرد محکوم به زندان گردد یا خیر، باید توجه نمائیم که اولاً عدم پرداخت مهریه به منزله ارتکاب جرم نمی باشد که محکومیت به زندان از جهت مجرم بودن مرد باشد اما قانونی تحت عنوان قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی وجود دارد که به موجب آن چنانچه شخصی دین خود را پرداخت ننماید باید حبس گردد تا بطور کامل آن را پرداخت نماید، دوماً به موجب بخش نامه صادره از قوه قضائیه چنانچه میزان مهریه بالاتر از ۱۱۰ عدد سکه باشد، ضمانت اجرای حبس صرفاً تا میزان ۱۱۰ عدد سکه خواهد بود به این معنی که اگر شوهر آن میزان را پرداخت نماید از حبس آزاد خواهد شد و بابت الباقی مهریه حبس وجود نخواهد داشت و زن می تواند در صورتی که اموالی از شوهر پیدا کند آن اموال را به قسمت اجرای احکام دادگاه معرفی نماید و از محل فروش آن اموال، می تواند طلب خود را بابت مهریه برداشت نماید. توجه داشته باشید در صورتی که مهریه تقسیط گردد امکان جلب مرد وجود ندارد و زن صرفاً می تواند درخواست پرداخت اقساط نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مسعود
    مسعود

    سلام وقت بخیر من نظامی هستم و به علت مشکلات همسرم درخواست طلاق داده است مهریه ۵۰۰سکه است بخدا من ماهی ۱۱تومن بیشتر حقوقم نیست حالا به خاطر این مهریه به زندان می افتم؟؟اگرزندان بروم کارمم ازدست میدهم؟؟؟ لطفا کمکم کنید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما می توانید دادخواست اعسار و تقسیط مهریه بدهید

  • حسین
    حسین

    سلام
    یه سوال داشتم
    زمان استعلام گردش مالی موقه اعسار که دادگاه میخوادهد آیا قبل یه سال از اعسار میباشد
    یا از موقه دادخواست مهریه گردش مالی استعلام میشود

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      این موضوع بستگی به دستور دادگاه دارد و امکان اخذ هر دو استعلام وجود دارد

  • پرویز رضوی نیا
    پرویز رضوی نیا

    سلام خسته نباشید من خانومم دادخواست داده الان هیچی ندارم مهریه خانومم بدم مادرم تحت پوشش کمیته امداد هست و پدرم نیست ایا زندان دارد یانه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورت ارائه دادخواست اعسار و اثبات این موضوع صدور جلب منتفی خواهد شد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه دادخواست اعسار بدهید برایتان قسط بندی می کنند و زندان ندارد

  • جانباز درمانوه
    جانباز درمانوه

    دورد من ۵۷سال دارم وبعد از ۴۰سال زندگی که همه عذاب بوده حدود ۶سال است با وام جانباز یم وکمک خواهرم یک آپارتمان خریدیم الآن طی این مدت زندگی برایم جهنم شده زنم می‌گوید خانه را به نامش کنم ولی متاسفانه سند رهن بانک است تا ۱۴سال دیگر وامکان ندارد خودم نیز از کار افتاده شدم و یک کمک مشعیت مبلغ ۴۵۰۰۰۰۰ماهانه دریافتیم است حال ۵۰مثقال طلا و۴۰۰هزارتومان مهریه خانومم است ومشاوره رفتیم خانه را توقیف کرد که بعلت نداشتن همین ملک چیزی دیگر ندارم نتوانست خانه را توقیف کند از توقیف درش آوردم سؤال آیا من با این شرایط چیکار باید کنم واینکه می‌تواند مرا زندانی کند یا خیر ممنون میشم راهنمایم کنید
    ولی نا گفته نماند یک پراید دارم که اسنپ کار میکنم برای خرج خانه وحاظرم ولا کل خانه را بهش بدم چرا که مادر ۳فرزندم هست واگر جدا شود از بیمه تکمیلی هم دیگر نمی‌تواند استفاده کند در صورتی که ۵۳سال دارد وبیشتر از همه افراد خانواده از بیمه استفاده می‌کند فقط مرا تهدید به زندان می‌کند آیا مرا حبس خواهند کرد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      باتوجه به طولانی بودن سوال شما و اینکه موضوع مورد نظر نیاز به بررسی مدارک و صحبت کامل تر دارد بهتر است مشاوره را به صورت تلفنی یا حضوری اخذ نمایید. برای اطلاعات بیشتر با دفتر تماس حاصل نمایید.

  • فرشید
    فرشید

    سلام اگه بعلت نداشتن آگاهی مدت زمان درخواست اعصار گذشته باشد چه باید کرد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      باید دادخواست اعسار را مطرح نمایید ولی بعلت گذشت مهلت ارائه آن برای شما تأمین (وثیقه) در نظر گرفته خواهد شد.

  • Yeganeh
    Yeganeh

    سلام من ۱۷سالمه در دوران نامزدی هستم میخواستم بدونم میتونم هم مهریه رو ازش بگیرم وهم طلاق بگیرم؟
    یا مهریه رو تنها اجرا بزارم وروش فشار بیارم که به طلاق تفاهمی راضی بشه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در این خصوص بهتر است که حضوراً از وکیل مشورت اخذ نمایید برای اطلاعات بیشتر با دفتر تماس حاصل نمایید.

  • هورا
    هورا

    سلام و ارادت، شنیدم اگه مرد توان مالی در پرداخت مهریه نداشته باشد،حتی اعسار هم بزند،باید یک سال زندانی شود تا کاملا مشخص شود ک توان مالی ندارد،آیا درست است؟
    آیا قاضی زن و شوهر را مشاور خانواده یا روانپزشک می فرستد یا خیر؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر پس از صدور اجرائیه در صورتی که ظرف یکماه دادخواست اعسار داده شود مورد رسیدگی قرار گرفته و در صورت صدور حکم اعسار زندانی در کار نخواهد بود.
      در صورت طلاق توافقی زن و شوهر به مراکز مشاوره بهزیستی ارجاع می شوند.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان