آیا سرقت ارز دیجیتال قابل پیگیری است؟

3/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

آیا سرقت ارز دیجیتال قابل پیگیری است؟

بسیاری از کاربران ارز دیجیتال، پرسیده­اند که در صورت دزدیده شدن ارز دیجیتال باید چه کاری انجام داد؟ تبادل ارزهای دیجیتال بر بستر شبکه بلاک چین، صورت می­گیرد. بلاک چین بر اساس مفاهیم کلید خصوصی و کلید عمومی، فعالیت می­کند. کاربرد کلید خصوصی در خرج کردن ارز دیجیتال یا انتقال آن از کیف پولی به کیف پول دیگر است. کلید خصوصی یک رشته متنی ۲۵۶ بیتی محرمانه می­باشد که از ترکیب تعدادی حروف بزرگ و کوچک انگلیسی و اعداد، تشکیل شده است. هر کیف پول دیجیتالی مجهز به کلید خصوصی تصادفی و اختصاصی می­باشد. با توجه به عدم ثبت اطلاعات هویتی صاحبان کیف پول در بلاک چین، صاحب حساب می­تواند با استفاده از کلید خصوصی (به عبارتی آدرس کیف پول) کیف پول خود بهره­مند گردد. از این رو، تمام دارایی­های موجود در کیف پول، به کلید خصوصی مربوط می­شود نه مالک حساب.

برای توضیح بیشتر، زمانی که سرقت ارز دیجیتال رخ می­دهد، می­گویند از فلان کیف پول (آدرس کیف پول) دزدی شده است. در این میان، نام مالک مطرح نیست. آشنایی با این مبانی، لازم است. برای پاسخ به سوال کاربران که گفته بودند، در صورت دزدیده شدن باید چه کاری انجام داد؟ باید بگویم، اگر کلید خصوصی شما لو برود و سرقتی صورت بگیرد، بازیابی ارز دیجیتال دزدیده شده، فوق­العاده سخت و دشوار و در اکثر موارد، غیرممکن می­باشد. اگر سارق، پس از سرقت ارز دیجیتال از کیف پول مالباخته، بالافاصله اقدام به فروش آن­ها کند و در یک صرافی آن­ها را نقد نماید، امکان پیگیری و گیر انداختن سارق وجود دارد.

در صورتی که سرقت ارز دیجیتال برای شما رخ داد، در ابتدا آرامش خود را حفظ کنید. از دست شما، کاری برنمی­آید، پس می­بایست به وکیل کاربلد مراجعه کرد تا از طریق پلیس و مراجع قانونی، موضوع را پیگیری نماید.

پیگیری سرقت ارز دیجیتال توسط ره جویان عدالت

گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت به شما کمک می­کنند تا بتوانید سرقت را پیگیری کنید. در ابتدا، آدرس کیف پولی که ارزهای دیجیتال و دارایی­های ربوده شده به آن منتقل شده­اند، پیگیری می­شود تا پیدا شود. اگر رمز ارزهای دزدیده شده به آدرس صرافی ایرانی منتقل شوند، به راحتی قابل ردگیری و پیگیری هستند، چرا که اطلاعات شخص در سایت صرافی ثبت شده است. از این رو، می­توانید با پشتیبانی صرافی در ارتباط باشید و آدرس حساب سارق را پیدا کنید.

در صورتی که رمز ارزهای شما از کیف پول دیجیتالی شما، سرقت شود، می­توانید سریعا با صرافی تماس بگیرید. از بخش پشتیبانی صرافی، قضیه سرقت ارز دیجیتال خود را بررسی بفرمایید و سارق را شناسایی کنید. اگر دارایی شما به صرافی دیگری منتقل شد، می­توانید موضوع را از طریق صرافی مقصد پیگیری کنید. پیگیری سرقت ارز دیجیتال به خودی خود، دشوار است ولی با کمک گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت، می­توانید دارایی خود را زنده کنید و بازگردانید. جهت پیگیری قانونی این موضوع، بهتر است گزارشی مبنی بر سرقت ارزهای دیجیتال را در مراجع قانونی ثبت کنید و سپس شواهد موجود خود را در اختیار مراجع مربوطه قرار دهید.

راه­های پیشگیری از سرقت ارز دیجیتال از کیف پول شخص

۱- انتخاب کیف پول دیجیتالی مناسب: کیف پول­های مختلفی برای نگهداری ارزهای دیجیتال وجود دارد. تنوع کیف پول­های دیجیتالی شامل کیف پول­های سخت­افزاری، نرم­افزاری، موبایل، کاغذی و اینترنتی می­شود. احتمال سرقت ارز دیجیتال از کیف پول­های آفلاین و سخت­افزاری فوق­العاده محدود است.

۲- محافظت از کلیدهای خصوصی، رمز عبور و عبارت بازیابی: مالکیت دارایی دیجیتالی به کسی تعلق دارد که به کلید خصوصی دسترسی داشته باشد. از این رو، ایمن نگه­داشتن کلید خصوصی و عبارت بازیابی هر کیف پول فوق­العاده حائز اهمیت است.

۳- اجتناب از حمله فیشینگ: یکی از شیوه­های سرقت ارز دیجیتال، ساخت وب سایتی مشابه صرافی­های معتبر است، تا کاربران اطلاعات خود را در اختیار آن­ها قرار دهند. توصیه می­شود که به هیچ عنوان بر روی لینک­های نامعتبر کلیک نکنید و حتما آدرس سایت را با دقت چک بفرمایید.

۴- مقابله با بدافزارها: اپلیکیشن­ها و نرم­افزارهای مخربی که بر روی سیستم و موبایل کاربر نصب هستند، پلی برای سرقت ارز دیجیتال می­باشند. هکرها از بدافزارها برای نفوذ به سیستم کاربر استفاده می­کنند تا به اطلاعات شخصی و هویتی وی دست پیدا کنند.

بررسی قانون ارز دیجیتال در ایران

از بهمن ماه سال ۱۳۹۷ چندین قانون ارز دیجیتال در کشور توسط بانک مرکزی تصویب شد. مطابق قوانین تصویب شده، خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران ممنوع نیست لیکن استفاده از رمز ارزها برای پرداخت الکترونیکی، در ایران ممنوع است. در صرافی­های ایرانی تنها ارزهای رمزنگاری شده هستند که قابل خرید و فروش و تبادل می­باشند. توسعه کیف پول دیجیتالی برای ارزهای دیجیتالی با در نظر گرفتن مقررات بخش کیف پول رمز ارزی، برای اشخاص حقیقی و حقوقی مشکلی ندارد. به طور کلی قوانین روشن و مشخصی توسط مجلس و قوه قضاییه در حوزه­ی ارزهای دیجیتالی تعیین نشده است. مطابق ماده ۲ قانون مجازات اسلامی، “هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تامینی یا تربیتی باشد، جرم محسوب می­شود. هیچ امری را نمی­توان جرم دانست مگر آن که به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تامینی یا تربیتی تعیین شود.”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • صادق
    صادق

    سلام.لطفا شماره تلفن یا آدرس گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت را اگر دارید برای ما ارسال بفرماید.تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      کلیه اطلاعات شماره تماس و نشانی دفتر در سایت رهجویان درج گردیده

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان