سامانه ثنا چیست و ثبت نام در آن

سامانه ثنا در سال ۱۳۹۵ و برای ابلاغ اوراق قضایی به افراد راه اندازی شده است. تا پیش از این، اوراق قضایی به شکل سنتی و توسط مامور ابلاغ به آدرس فرد خوانده شده دعوی ارسال می‌شد. امروزه ابلاغیه الکترونیکی جایگزین ابلاغیه‌های کاغذی شده و اشخاص می‌توانند به راحتی به تمام ابلاغیه‌ها، شکواییه‌ها و دادخواست‌ها دسترسی داشته باشند.

اگر تا به حال از سامانه ابلاغیه جدید دادگستری استفاده نکرده‌اید، یا اگر به تازگی یک ابلاغیه جدید دریافت کرده‌اید و می‌خواهید آن را مشاهده کنید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله از ره جویان عدالت را از دست ندهید. در ادامه ضمن معرفی این سایت، به بررسی نحوه ثبت نام سامانه ثنا و دریافت کد ثنا برای ورود به آن خواهیم پرداخت.

سامانه ثنا چیست؟

زمانی که یک فرد با حضور در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی طرح دعوی می‌کند، پس از ارجاع به دادگستری این وزارتخانه موظف است طرف دیگر دعوی (یعنی فرد خوانده شده) را از این موضوع با خبر کند. به همین دلیل یک نسخه از ابلاغیه بایستی به فرد خوانده دعوی ارسال شود. در گذشته این نسخه به صورت کاغذی به آدرس فرد مذکور ارسال می‌شد. چنین موضوعی دردسرهای زیادی داشت. ممکن بود آدرس سکونت فرد تغییر کرده باشد یا اصلا در خانه یا محل کار حاضر نباشد. در این بین گزارش‌های زیادی مبنی بر امتناع از دریافت ابلاغیه از مامور نیز ثبت شده است.

در این زمان وزارت دادگستری تصمیم به راه اندازی سامانه ابلاغیه گرفت تا ضمن جلوگیری از مشکلات احتمالی، ابلاغیه‌ها با سرعت بیشتری به دست طرفین دعوی برسد. در این صورت دو طرف دعوی به طور کامل از روند پرونده مطلع خواهند بود.

برای استفاده از این سامانه باید با وارد کردن کد ملی و کد ثنا پس از دریافت رمز موقت وارد پرتال خود شوید و به بخش ابلاغیه‌ها مراجعه نمایید. البته این در صورتی است که تا پیش از این در سایت “عدل ایران” ثبت نام کرده باشید.

آدرس دقیق سامانه ابلاغیه

لازم به ذکر است سامانه ثنا خدمات مختلفی به کاربران اینترنتی ارائه می‌دهد. از جمله خدمات این سامانه می‌توان به مواردی نظیر گواهی عدم سوء پیشینه، سامانه وکلا و کارشناسان، نوبت دهی قضایی و … اشاره کرد. اما یکی از مهمترین خدمات این سامانه نمایش ابلاغیه‌های دادگستری است. برای دسترسی به تمامی این خدمات از جمله ابلاغیه‌های شخصی باید به آدرس adliran.ir مراجعه کنید.

  • در این بخش در میان گزینه‌های موجود روی گزینه “سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی” کلیک نمایید.

  • در صفحه بعد شما با ۲ گزینه مواجه می‌شوید. سامانه اصلی ابلاغیه و سامانه پشتیبان ابلاغیه. استفاده از سامانه اصلی در اولویت است، اما چنانچه این سایت با مشکل مواجه باشد، بهتر است از سامانه پشتیبان کمک بگیرید.

  • در این بخش می‌توانید با وارد کردن کدملی و کد ثنا به راحتی به سامانه وارد شوید.

کد ثنا چیست؟

کد ثنا یک رمز منحصر به فرد است که برای هر کد ملی صادر می‌شود. این رمز به همراه شماره ملی برای ورود به سامانه ابلاغیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دریافت این کد بسیار ساده است، ابتدا در سایت ثبت نام کنید، سپس فرایند احراز هویت را در یکی از کارگزاری‌ها طی کنید تا کد برای شما صادر شود.

آموزش ثبت نام سامانه ثنا

ورود به صفحه شخصی برای مشاهده ابلاغیه تنها برای کاربرانی مجاز است که در سایت ثبت نام کرده باشند. اگر تا به حال اقدام به ثبت نام سامانه ثنا نکرده‌اید، باید برای خود حساب کاربری ایجاد کنید. در این صورت در اولین گام روی گزینه “من ثنا ثبت نام نکرده‌ام” کلیک کنید.

اگر این مقاله از رهجویان عدالت را برای ثبت نام در سایت ثنا دنبال می‌کنید، به جای طی کردن مراحل بالا می‌توانید به راحتی وارد آدرس sana.adliran.ir شده و مطابق ادامه آموزش برای خود یک حساب کاربری ایجاد نمایید.

  • در این صفحه باید روی گزینه “ثبت نام برخط” کلیک کنید.

  • اطلاعات خواسته شده در این صفحه را به درستی وارد نمایید. این اطلاعات عبارتست از: شماره ملی، تاریخ تولد، شماره سریال شناسنامه و تصویر کد نمایش داده شده. در انتها روی دکمه سبز رنگ “ادامه” کلیک نمایید.

  • قوانین را به دقت مطالعه کرده و در انتها دکمه سبز رنگ “تایید” را انتخاب کنید.

  • در این صفحه اطلاعات خود را مشاهده می‌کنید. شما باید فیلدهای خالی را به دقت پر کنید. در این صفحه اطلاعات مختلفی اعم از مشخصات شناسنامه‌ای، اطلاعات تماس، اقامتگاه و سایر موارد از شما درخواست می‌شود.

  • پس از ثبت اطلاعات بالا سامانه از شما می‌خواهد برای احراز هویت، یکی از کارگزاری‌ها را انتخاب کنید. لازم به ذکر است پروسه احراز هویت نیاز به پرداخت هزینه دارد.

سخن پایانی

سامانه ثنا در سال ۱۳۹۵ و با هدف بهبود شیوه دریافت ابلاغیه طرفین دعوی راه اندازی شد. این سامانه که زیر نظر دادگستری فعالیت می‌کند، امکان دسترسی به تمام ابلاغیه‌های افراد حقیقی و حقوقی را فراهم کرده است. برای استفاده از خدمات این سایت باید ضمن ثبت نام، در یکی از کارگزاری‌های معرفی شده احراز هویت کرده و با دریافت کد ثنای شخصی وارد پروفایل شخصی خود شوید. کد ثنا کدی است که پس از تکمیل ثبت نام و احراز هویت افراد به صورت منحصر به فرد به وی تعلق می‌گیرد. در این مقاله از سایت رهجویان عدالت به طور کامل با این سایت و نحوه ثبت نام در آن آشنا شدید. امیدوارم از این مطلب استفاده کرده باشید.