وظایف سازمان بازرسی کل کشور

مقدمه

مبارزه با فساد و تخلفاتی که در دستگاه های اداری مختلف به وجود می آید؛ نیازمند رسیدگی می باشد. برای رسیدگی به این تخلفات سازمان بازرسی کل کشور باید اقدامات لازم را انجام دهد. البته به یاد داشته باشید که این سازمان با نظارت مستمر بر فعالیت ارگان های مختلف؛ به شکایاتی که از طرف مردم ثبت می شود نیز رسیدگی می کند.

تاریخچه تشکیل سازمان بازرسی کشور

تاریخچه شکل گیری این ارگان به قبل از نظام جمهوری اسلامی باز می گردد. در سال ۱۳۳۷ در نظام شاهنشاهی، این سازمان شروع به فعالیت کرد اما در سال ۱۳۴۱ به دلیل نداشتن مجوز از سمت ارگان های ذی صلاح تعطیل شد. بعد از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به دلیل جو متشنجی که در جامعه حاکم بود؛ برای آرام کردن جو جامعه و در راستای اجرای اصل ۱۷۴ قانون اساسی، سازمان بازرسی کل کشور در سال ۱۳۶۰ با قانون مشتمل بر ۱۴ ماده و ۵ تبصره شروع به فعالیت کرد. البته ناگفته نماند قوانین به تصویب رسیده در این سال ۱۵ سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۵ به کلی تغییر کرد.

سازمان بازرسی کشور از چه اعضایی تشکیل شده است؟

با توجه به حساسیت و ماهیت کار این سازمان؛ افرادی به استخدام این سازمان در می آیند که در یکی از دستگاه های دولتی کشور تجربه کاری داشته باشند. به بیان بهتر این سازمان نیروهای خود را از بین افرادی که در دستگاه های انتظامی، امنیتی، قوه قضاییه و… فعالیت داشته اند؛ انتخاب می کند.

۳ وظیفه اصلی سازمان بازرسی کل کشور

همان طور که گفته شد؛ بازرسی کل کشور یک سری وظایف دارد که باید به تمامی آن ها رسیدگی نماید. در میان تمامی وظایف این سازمان اما ۳ وظیفه مهم بر عهده سازمان بازرسی کل کشور می باشد که باید آن ها را به صورت دقیق انجام دهد.

  • بازرسی کل وزارتخانه های دولتی

وزارتخانه ها و ارگان های دولتی نقشی بسیار مهم را در کشور ایفا می کنند؛ به صورتی که از آن ها با عنوان پایه های کشور یاد می شود. با توجه به نقش کلیدی که این وزارتخانه ها دارند؛ نیاز است تا روزانه برای جلوگیری از به وجود آمدن هر خطا و مشکلی سازمان بازرسی کل کشور به این وزارتخانه ها سر بزند. برای بازرسی این ارگان های دولتی یک برنامه مشخص وجود دارد.

  • انجام بازرسی های فوق العاده

یکی دیگر از وظایف مهم این ارگان را می توان انجام بازرسی های فوق العاده به دستور شورای عالی قضایی دانست. البته فراموش نکنید که در برخی اوقات ممکن است کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی نیز دستور به بازرسی فوق العاده دهد که در این صورت نیز سازمان بازرسی کل کشور باید در سریع ترین زمان ممکن از سازمان فوق بازرسی نماید تا در صورت وجود داشتن کوچک ترین تخلفی آن را پیدا کند.

  • اعلام تخلفات به مراجع مربوطه

زمانی که این سازمان توانست تخلفات موجود در دستگاه را پیدا کند؛ باید صورت جلسه ای تنظیم کرده و جزئیات تخلف را به مرجع مربوطه اطلاع دهد. به طور مثال اگر تخلف در وزارتخانه ای رخ داده باشد؛ گزارش آن باید به وزیر مربوطه داده شود.

بعد از گزارش تخلف باید منتظر چه اتفاقی باشیم؟

زمانی که تخلف از سمت این سازمان به مراجع مربوطه ارجاع شود؛ نیاز است تا سازمان متخلف از ادعاها و اتهامات وارد شده به خود در دادگاه دفاع کند. طبیعتا برخی از شرکت های دولتی و یا خصوصی در خصوص این مورد اطلاعات کافی ندارند و انجام کار خود را به یک وکیل محول می کنند. اگر در دسته شرکت های تازه نفسی هستید که به تازگی به این مشکل خورده اید؛ نیاز است تا با یک وکیل خبره در ارتباط باشید. در میان تمامی موسسه های حقوقی فعال در کشور اما گروه وکلای ره جویان عدالت به سبب تجربه و تخصص طولانی خود در زمینه پرونده های حقوقی و کیفری مختلف در کنار شماست. برای کسب اطلاعات بیش تر و تکمیلی تر نیاز است تا با مجموعه ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

سازمان بازرسی کشور دقیقا چه وظایفی دارد؟

طبق اصل ۱۷۴ قانون اسلامی برای این که بتوان به کارهایی که توسط ارگان های دولتی و یا غیر دولتی انجام می شود؛ نظارتی داشت نیاز است تا سازمانی به نام بازرسی کل کشور وجود داشته باشد. این سازمان زیر نظر رئیس قوه قضاییه فعالیت می کند و حدود اختیارات آن نیز توسط این قوه مشخص می شود.

آیا سازمان بازرسی بر ادارات خصوصی نیز نظارت دارد؟

مهم ترین وظیفه این سازمان سرکشی و نظارت بر روی فعالیت های دستگاه های اداری می باشد. با این وجود اما این سازمان بر روی فعالیت ادارات خصوصی نیز در چارچوب قانون نظارت دارد.

سخنی پایانی

در این محتوا از در مورد وظایفی که سازمان بازرسی کشور دارد؛ توضیحاتی داده شد. امیدواریم از خواندن این طلب نهایت لذت و بهره را برده باشید.