دیه چیست؟

Rate this post

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

دیه چیست؟

می دانید که اصلی ترین و مهمترین تفاوت های میان ارش و دیه در چیست؟ شما هم قصد دارید تا اطلاعات کامل و کافی را در خصوص دیه زن و دیه مرد به دست آورید؟

دیه طبق قانون مجازات اسلامی، در لیست مجازات قرار گرفته است. شما می توانید با مراجعه به ماده ۴۸۸، اطلاعات کافی را در خصوص دیه به دست آورید. دیه به معنای مال مشخص و معینی می باشد که در صورت جنایت عمدی یا غیر عمدی بر نفس، نقص عضو یا غیره بایستی پرداخت گردد. البته دیه زمانی قابلیت پرداخت را پیدا می کند که جرم صورت گرفته مشمول قصاص نبوده یا فرد از حق قصاص خود گذشته باشد.
در برخی از کشورهای خارجی غرامت را به جای دیه پرداخت می کنند. حدود و میزان غرامت پرداخت شده نیز بر اساس درآمد سالانه و موقعیت اجتماعی فرد زیان دیده مشخص می شود. میزان دیه هر یک از اعضای بدن در قانون مجازات اسلامی کشورمان به شکل واضح مشخص شده است. از نظر قرآن کریم پرداخت دیه نیز برای جرائم عمدی می باشد. در ادامه مقاله سعی داریم تا در مورد دیه ماه حرام توضیحات بیشتری را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

ارش چیست؟

شما می توانید جهت بررسی تفاوت میان ارش و دیه با بهترین وکیل کیفری در تماس بوده و راهنمایی های لازم را به دست آورید. ارش نیز از جایگاه دیه برخوردار بوده با این تفاوت که میزان و حدود آن در قانون مجازات اسلامی تعیین و مشخص نشده است. بسیاری از وکلای کیفری ارش را به عنوان دیه غیر مقداری تعریف می کنند به عبارتی ارش نوعی دیه می باشد که مبلغ آن در شرع اسلامی تعریف نشده است. از سوی دیگر برای پرداخت ارش نیز هیچگونه مهلتی وجود ندارد.

همچنین در نظر داشته باشید که مبلغ ارش بر اساس آیتم های بسیار مختلف صورت می گیرد. از مهمترین این آیتم ها می توان به نوع جنایت، میزان خسارت وارد شده براساس نظر کارشناس و قاضی اشاره کرد. همچنین در خصوص این امر نیز می توانید جزئیات مربوط به ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی را نیز مطالعه کنید. همکاران ما در گروه وکلای پایه یک دادگستری ره جویان عدالت می توانند تعریف دقیقی را از دیه و ارش داشته باشند. شما نیز جهت دریافت مشاوره های لازم در این خصوص، می توانید هم اکنون با متخصصان و مشاوران حرفه ای ما در ارتباط باشید.

بررسی تفاوت میان آن دو

همانطور که در قسمت های قبلی مقاله نیز اشاره شد، دیه و ارش تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند. به طوری که مبلغ و میزان ارش در قانون مجازات اسلامی مشخص نبوده و بایستی طبق نظر کارشناسان تعیین گردد. از سوی دیگر ارش نیز مانند دیه از سوی دادگاه کیفری و دادسرا قابلیت رسیدگی را دارد. امروزه دادگاه های کشورمان با توجه به نظر قانون نظام پزشکی قانونی، میزان خسارت وارد شده به فرد و نظر کارشناسان می توانند حدود ارش را تعیین کنند.

این در حالی می باشد که میزان دیه، از قبل و در چارچوب شرع و قانون اساسی مشخص شده است. حتی مبلغ و میزان دیه نیز به شکل سالانه قابلیت تغییر را دارد. متاسفانه بسیاری از افراد اطلاعات کافی را در خصوص ارش ندارند. به طوری که در صورت از دست دادن یک عضو خود، تنها به دنبال اخذ دیه هستند. در حالی که می توانند با گرفتن بهترین وکیل کیفری، از حق و حقوق خود به شکل کامل دفاع کنند.

سوال های متداول در خصوص دیه و ارش کدامند؟

همکاران ما در گروه وکلای پایه یک دادگستری ره جویان عدالت سعی دارند تا راهنمایی ها یا مشاوره های ارزنده ای را برای شما عزیزان ارائه دهند. شما هم می توانید در صورت داشتن هرگونه سوالی با وکلای کیفری موسسه ی ما در تماس باشید. مهمترین و اصلی ترین سوال های متداول در خصوص دیه و ارش عبارتند از:

– در جنایت های شبه عمدی نحوه پرداخت دیه به چه صورتی می باشد؟ توجه نمایید که بر اساس ماده ۴۷۴ قانون مجازات اسلامی، در جنایت های شبه عمدی بایستی دیه پرداخت شود. البته در صورتی که مال فرد مجرم برای پرداخت دیه کفایت نکند، در چنین وضعیتی از بیت المال برای پرداخت دیه استفاده می کنند.

– مبلغ و میزان دیه مرد با دیه زن فرق می کند؟ بله دیه نیز مانند حق ارث زن و مرد متفاوت می باشد. برای کسب اطلاعات کافی در این خصوص بهتر است که با وکلای مجرب و حرفه ای ما در تماس باشید.

– حق الزحمه وکلای کیفری چقدر می باشد؟ توجه نمایید که حق الزحمه وکلای کیفری در گروه وکلای پایه یک دادگستری ره جویان عدالت بسیار مناسب است. شما می توانید با کمترین هزینه های ممکن، بهترین مشاوره را از سوی وکلای ما دریافت کنید.

– آیا می توان از پرداخت ارش یا دیه چشم پوشی کرد؟ در نظر بگیرید که شما زمانی می توانید دیه مشخص شده را پرداخت نکنید که صاحب حق دیه از دریافت آن چشم پوشی نماید. در غیر این صورت موظف هستید که مبلغ مشخص شده از سوی دادگاه را تا زمان مقرر شده پرداخت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان