دستور تخلیه شورای حل اختلاف چقدر مهلت زمانی دارد؟

3.2/5 - (9 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل ملکی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

دستور تخلیه شورای حل اختلاف چقدر مهلت زمانی دارد؟

دستور تخلیه یکی از دعاوی است که در حال حاضر بسیار رایج می باشد و در خصوص املاکی قابل طرح است که در خصوص انها قرارداد اجاره منعقد گردیده است قراردادهای اجاره معمولاً به صورت یک معامله منعقد می گردد و دو طرف یعنی مؤجر و مستأجر آن را امضاء می نمایند. در خیلی از موارد پس از پایان مهلت، مستأجر مورد اجاره را تخلیه می کند و هیچ مشکلی بین مؤجر و مستأجر بوجود نمی آید اما در برخی موارد مستأجر در پایان مهلت اجراه نمی تواند مورد اجاره را تخلیه کندو همین امر سبب می گردد که مؤجر دادخواست تقدیم نماید و خواستار تخلیه مورد اجاره شود.

مرجع صلاحیتدار برایاین امر شورای حل اختلاف محل وقوع ملک می باشد با این توضیح که در این خصوص بایستی مالک یک قرادراد اجاره معتبر داشته باشد که دو شاهد ذیل آن را امضاء زده باشند. در این صورت مالک پس از این که مؤجر از تخلیه اسمتناع می نماید معمولاً طی یک اظهارنامه به وی اخطار می نماید که نسبت به تخلیه اقدام نماید در صورتی که مستأجر علیرغم ارسال اظهارنامه از تخلیه امتناع نماید آن گاه مالک می تواند دادخواست تخلیه تقدیم شورای حل اختلاف نماید این دادخواست پس از ثبت به یکی از شعب شورا ارجاع خواهد شد و ابتدا از طرفین دعوت می گردد تا در جلسه دادرسی شرکت نمایند و چنانچه در جلسه مذکور به توافق برسند آنگاه بر اساس توافق عمل می گردد در غیر این صورت شورا رأی را صادر خواهد نمود در رأی صادره دستور تخلیه صادر می گردد و رأی مذکور علی القاعده می بایست ظرف یک هفته از زمان ابلاغ اجرا گردد. باید توجه داشته باشید که قرارداد اجاره توسط دو شاهد امضاء می گردد امضای شهود یکی از شرایط شکلی قرارداد اجاره می باشد و مورد توجه قرار می گیرد. چنانچه پس از صدور دستور تخلیه مستأجر از دستور تخلیه تبعیت و محل اجاره را تخلیه ننماید؛

با استفاده از قوای قاهره دستور تخلیه اجرا می گردد بدین صورت که در صورت امتناع مستأجر نماینده شورای حل اختلاف کلانتری مربوط و نماینده دادستان در محل وقوع ملک حاضر می شوند و دستور قضایی بهمراه قفل ساز، قفل در را باز می کنند و اموال صورت برداری و سپس صورتجلسه می گردد و برای اموال مذکور حافض تعیین می گردد تعیین حافظ به منزله این است که دیگر مسئولیتی بر عهده مالک نمی باشد و حکم اجرا گردیده است.

به لحاظ قانونی مستأجر می تواند به حافظ مراجعه و اموال خود را تحویل بگیرد باید توجه داشته باشید که حافظ مسئولیتی در قبال آسیب دیدن اموال مستأجر ندارد مگر این که در این بازه مرتک قصور یا تقصیر شده باشد . نکته این است که هرچند مستأجر باید پس از صدور دستور تخلیه نسبت به تخلیه و تحویل کلید اقدام نماید اما ممکن است یک یا دو ماه طول بکشد تا دستور تخلیه اجرا گردد زیرا هماهنگی بین نمایندا دادستان شورای حل اختلاف و کلانتری زمانبر می باشد و همین امر روند تخلیه را طولانی تر می نماید.

آنچه در خصوص دستور تخلیه حائز اهمیت می باشد این است که معمولاً در قراردادهای اجاره مبلغ تحت عنوان ودیعه از مستأجر اخذ می گردد برای صدور حکم تخلیه مؤجر باید مبلغ مذکور را به صندوق دادگستری واریز نماید تا دستور تخلیه صادر گردد و چنانچه مؤجر ادعای مبلغی بابت حق الاجاره یا خسارت داشته باشد می تواند پس از واریز وجه به صندوق دادگستری یاد گرفته قرار تأمین خواسته نسبت به بازداشت و توقیف مبلغ اقدام نماید و چنانچه حکم نهایی به نفع مؤجر صادر گردد از محل مذکور طلب خود را برداشت نماید بنابراین توجه داشته باشید که مبلغ ودیعه را در زمان مناسب تهیه و آن را به صندوق دادگستری واریز نمائید و در غیر این صورت دستور تخلیه اجرا نخواهد شد.

بنابراین توجه به این نکته ضرورت دارد که اجرای دستور تخلیه امرآسانی نیست و لازم است از وکلای متخصص دادگستری در زمینه تخلیه استفاده نمائید گروه وکلای دادگستری رهجویان متشکل از وکلای متخصصی می باشد که آمادگی پذیرش دعاوی تخلیه و به حداقل رساندن زمان تخلیه مک را دارند و تجارب ارزشمندی در این خصوص دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • امیرعلی
    امیرعلی

    سلام ما اطهار نامه دادیم اتحادیه هم شکایت کردیم ولی هنوز ودیعه ما پرداخت نشده وصاحب خونه ما پول نمیده آیا مشکل با دادخواست حل میشه لطفا جواب بدید

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله شما باید از طریق دفاتر خدمات قضایی دادخواست مطالبه وجه را مطرح نمایید

  • حمید
    حمید

    سلام من با مستاجر تو شورای حل اختلاف سازش کردیم تا تاریخ ۴ شهریور ملک تخلیه کنه گزارش اصلاحی هم صادر شده ولی الان تخلیه نکرده به بهانه های مختلف.ما پرونده دادیم اجرای احکام میخوام ببینیم چقدر طول میکشه دستور تخلیه صادر بشه ؟ آیا می تونه جلوی تخلیه بگیر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر نمی تواند جلوی تخلیه را بگیرد مطابق حکمی که صادر شده است اجرای تخلیه انجام می شود

  • آزاده
    آزاده

    سلام من مستاجر آخر شهريور ماه قراردادش تموم ميشه تو اين مدت خيلي خونه را داغون كرده و هنوز هم درست نكرده نميخوام باهاش تمديد كنم قرارداد هم دو تا شاهد داره و در املاك تنظيم كرديم بهش گفتم سر سال پاشه زنگ زده مي گه يك ماه ديگه بنشيم مطمئنم مي خواد منو بازي بده حالا چيكار كنم آيا دستور تخليه فوري مي دهند يا اونم چند ماه طول مي كشه ؟ خسارات واحد را چطور بگيرم لطفا راهنمايي بفرماييد .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      معمولاً یک تا دو ماه به مستأجر برای تخلیه مهلت می دهند و خسارت واحد را می توانید به صورت قانونی مطالبه نمایید

  • ارمین
    ارمین

    سلام . من مجردم و ۵ سال مستاجر این واحد میباشم و رهن کردم . الان وکیل صاحب خانه که خود صاحب ملک آلمان می باشد می گوید تمدید نمکنیم به بهانه اینکه مادرش میخواهد بنشیند . آیا از شورا کاری ساخته است که ازشون مدرکی دال بر استناد بخواد ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      قرارداد اجاره تا پایان مدت بین طرفین اعتبار دارد و مالک می تواند دستور تخلیه را از شورای حل اختلاف بگیرد

  • سمیرا
    سمیرا

    سلام روز بخیر
    مستاجر من دو ماه از طریق شورای حل اختلاف از من وقت گرفت الان اون دوماه تموم شده و هنوز تخلیه نکرده ایا دوباره میتونه مهلت بگیره برای تخلیه؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      به نظر نمی رسد که امکان ارائه مهلت وجود داشته باشد

  • مالک
    مالک

    مستاجر ما ۷ ماهه اجاره نداده و پول پیش رو هم اگه بجای ماهیانه در نظر بگیریم این ماه رو پوشش نمیده! بعد دادگاه بهش یک ماه فرصت تخلیه داده و پول فقط این ماه رو ازش خواسته. یعنی رسما یک ماه مفت میشینه! تازه تاجایی که ما میدونیم آیفون رو خراب کردن و توی خونه معلوم نیست چه خبره، پول قبضا رو هم ندادن. اگه، اگه تخلیه کنن، پول این خسارت ها رو کی میده؟ تازه اومده جلوی در فحش میده میگه تخلیه نمیکنم، اگه تخلیه کنم فلان فلانم و فحش جنسی میداد. یعنی مستاجرمون اگه شکایت کنه، فک کنم خونه رو باید بنامش بزنیم. آیا قضات همینجوری خونه های خودشونو اجاره میدن؟ مستاجرین عزیز اینکه شما مستاجری تقصیر مالکین نیست. دولت هم اگه میخواد از مستاجرین حمایت کنه، خودش خونه بسازه بنامشون بزنه!

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اولاً شما باید بابت اجور معوقه و خسارات وارده به ملک به صورت جداگانه طرح دعوی نمایید و مرجع قضایی در پرونده قبلی (تخلیه) امکان تعیین تکلیف در این خصوص را نداشته است.

  • سمیرا
    سمیرا

    سلام
    حدود ۲۰ روز است که از تاریخ قرارداد ملک من با مستاجر گذشته و ایشان حاضر به تخلیه نمیباشد ( دو سال گذشته هم به اجبار با ایشان تمدید کردم) الان رفتم شورای حل اختلاف شکایت کردم
    خواستم بپرسم که مقدار ضرر و زیانی که بملغ ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر روز دیرکرد در تخلیه، در اجاره نامه ذکر شده را از ودیعه ایشان به من پرداخت میکنند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      برای مطالبه خسارت لازم است دادخواست به شورای حل اختلاف بدهیم

      • سمیرا
        سمیرا

        حدودا چقدر زمان میبره تا حکم تخلیه بدن چون خودم مستاجرم و میخوام بیام خونه خودم بشینم
        آیا مدارک لازم تا ببرم شورای حل اختلاف برای اینکه خودم مستاجرم؟

        • ره جویان عدالت
          ره جویان عدالت

          سلام وقت شما بخیر
          شما باید برای دستور تخلیه در دفتر خدمات الکترونیک قضایی دعوی صدور دستور تخلیه طرح نمایید.

  • جمشید
    جمشید

    سلام اگر قرار داد دستی نوشته شده باشد و شاهدی اون رو امضا نکرده باشد مستاجر چگونه میتواند از این اشکال استفاده نماید. و چ اشکالی بر قرارداد مترتب میباشد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه قرارداد اجاره دارای دو شاهد نباشد موضوع مشمول قانون مؤجر مستأجر سال ۷۶ نبوده و امکان گرفتن دستور فروش به صورت فوری نیست.

  • مجتبی
    مجتبی

    سلام وقت بخیر
    من سال قرارداد اجاره ام آذر ۱۴۰۱ تموم شده، صاحب خانه امسال برام ابلاغیه فرستاده. آیا قانون کرونا هنوز هست یا نه، اگر نیست شورای حل اختلاف چقدر به من برای تخلیه فرصت میده.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      قرارداد اجاره در پایان مدت اجاره فاقد اعتبار می باشد و موجر می توانید نسبت به تخلیه مورد اجاره اقدام نماید.

  • متین
    متین

    سلام ببخشید یه سوال داشتم که من در یک خانه مستاجر هستم که به مدت سه سال هست ساکن این خانه هستم. الان صاحبخانه رفته شکایت کرده وحکم تخلیه گرفته است یک بارهم آمدن دم در حکم تخلیه را به من نشان دادن من از اونی که حکم تخلیه آورده بود یک هفته وقت گرفته بودم که نشد جایی را پیدا کنم الان میشه کاری کرد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      خیر شما ملزم به تخلیه می باشید.

  • ارشيا
    ارشيا

    با سلام
    بعد دوسال موجر با من كه امسال سال سوم هست قرارداد ۶ ماهه با افزايش ۲۵ درصدي نوشت الان موعد تموم شده و با توجه به وضعيت تحصيلي فرزندانم نياز دارم ۴ ماه ديگه بمونم
    وكيلش اظهار نامه فرستاده كه ملك رو نياز دارم و خودم ميخوام بيام بشينم درصورتيكه خودش امريكا زندگي ميكنه

    راه چاره چيست
    آيا مجدد براي اين ۴ ماه بايد مجدد ۲۵ درصد اجاره رو زياد كنم يا شورا مهلت ميده بدون افزايش اجاره

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      ۲۵% سالیانه در نظر گرفته می شود.

  • نصرآبادی
    نصرآبادی

    سلام ملک ارث رسیده من دست مستاجر هست که چون ده ماه اجاره نداده من شکایت تخلیه دادم از پلیس به شورا حل اختلاف رفتم یک دور رفت من ودیعه را واریز نکردم کسی نگفت آیا اگر ودیعه واریز کنم زودتر تخلیه را می گیرم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله در صورتی که ودیعه واریز نشود حکم تخلیه نیز اجرا نخواهد شد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله در صورتی که ودیعه واریز نشود حکم تخلیه نیز اجرا نخواهد شد.

  • حمید
    حمید

    با سلام ی سوالی داشتم برای تخلیه ملک مشاعی مستاجر در آن ساکن هست تمامی مالکان باید اقدام برای تخلیه بکنن یا ی نفر از مالکان می تواند برای تخلیه ملک اقدام کنن از طریق شورایی حل اختلاف ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      به نظر نمی رسد که نیازی به اقدام تمامی مالکان باشد

  • حمیده شمسی
    حمیده شمسی

    با درود و احترام
    پدر و مادر من به مدت پنج سال در آپارتمان اجاره ای ساکن بودند که امسال مالک تقاضای تخلیه کرد و بنده بعلت بیماری مادر سالمندم از شورای حل اختلاف درخواست تمدید اجاره قانون کرونا کردم و با مالک توافق کردیم که شش ماه بعد ملک تحویل بدیم که میشه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱, الان برای پدر مادر آپارتمانی خریداری کردیم که به علت نوساز بودن قول تحویل دادن در ۱۵ اسفند را داده و ما در آن تاریخ میتونیم واحد اجارهدای را تخلیه و تحویل بدهیم ، نگران این هستم که مالک بره و درخواست دستور تخلیه نماید ، سوالم اینه که چند روز طول میکشه که مالک حکم تخلیه بگیره و چه راهکاری پیشنهاد میکنید تا این مدت یکماه بدون مشکلی برای پدر مادر سالمند من پیش نیاد تا نقل مکان کنند به ملک خریداری شده . با تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      طبق توضیحات شما درخصوص دعوی ابتدایی گزارش اصلاحی صادر گردیده و شما به موجب گزارش اصلاحی صادره ملزم به تخلیه ملک در تاریخ مذکور در گزارش می باشید. لیکن شما می توانید با موجر خویش تاریخ را در صورت رضایت ایشان مجدداً تمدید نمایید در صورت عدم حصول توافق و اقدام ایشان و صدور اجرائیه شما می توانید از قاضی اجرای احکام مجدداً درخواست مهلت نمایید که بسته به نظر قاضی می باشد.

  • سجاد
    سجاد

    سلام حدودا سه بار با مستاجر قراردادو تمدید کردم
    بار اول یک ساله_ بار دوم شش ماهه_ و این دفعه اخری دو ماهه
    الان دوباره میگه یک ماه دیگه میخوام بشینم.
    از اونجایی که نزدیک سال جدید میشه من نمیتونم خونه رو به راحتی اجاره بدم نمیخوام به هیچ عنوان تمدید کنم و ایشون به من گفتن برو قانونی اقدام کن هرکاری میخوای بکنی بکن.
    (مبلغ دیر کرد سنگین براش تعیین کردم و قرارداد محکمی باهاش بسته ام قبلا (تمام شروط دستور تخلیه رو رعایت کردم))
    چند روز طول میکشه بتونم دستور تخلیه بگیرم؟؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      متغیر است ولی میانگین یک ماه طول می کشد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      متغیر است ولی میانگین یک ماه طول می کشد

  • ن
    ن

    سلام
    من موجر هستم می خواستم بدونم پول ودیعه به حساب دادگستری بریزم تا چه مدت مستاجر نمی تونه دست بزنه تا من تامین خواسته بزنم ببرم بزارم رو پرونده تا مبلغ خسارت از پول ودیعه کم بشه؟
    من شنیدم بلافاصله که پول بریزم می تونه پول برداشت کنه خب اینجوری من دستم خالی میمونه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام همان روز دادخواست ثبت کنید.

  • ابراهیم مقدمپور
    ابراهیم مقدمپور

    بااسلام اگربرای مالک که اپار تمان ۸۰متری ۱۸ سال ساخت حافظ اموال گیر نیاردباتوجه به هزینهای بالا ونا مساعد بودن وضعیت مالی ضعیف موجرمستاجر از تخلی امتناع ورزدتکلیف موجر چست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام سوال مفهوم نیست.

  • رویا
    رویا

    سلام ،شما نوشتی که اگر مالک بابت خسارت یا مبلغ اجاره ، طلبی داشته باشد از مستاجر ، میتواند از مبلغ ودیعه برداشت کنه ولی وقتی ودیعه در صندوق دولت رفته چگونه میشه برداشت کرد ؟؟؟؟!؟!

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با طرح دادخواست مطالبه وجه و تقاضای تامین خواسته ، قابل انجام است.

    • ارش سهرابی
      ارش سهرابی

      سلام شورای حل اختلاف تا ۱۵دی به من وقت دادومالک مابقی ودیعه منو باصورت جلسه شورا پرداخت کرد ایا من میتونم دوباره وقت بگیرم یا تخلیه نکنم؟

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام وقت بخیر
        شما یک نوبت میتوانید از شورا وقت بگیرید و بعد از اتمام وقت داده شده شما مکلف هستید تخلیه نمایید

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان