اطلاعاتی در مورد وظایف دادگاه خانواده

Rate this post

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

اطلاعاتی در مورد وظایف دادگاه خانواده

دادگاه خانواده، یکی از دادگاه‌هایی است که وظیفه اصلی آن رسیدگی به مسائل خانوادگی و حل اختلافات مربوط به آن است. تعیین میزان نفقه، تعیین حضانت فرزند و تقسیم اموال بین اعضای خانواده، از جمله وظایف این دادگاه محسوب می‌شود. قضاتی که در این دادگاه مشغول به فعالیت هستند، با توجه به شرایط فردی و خانوادگی شخص، اقدام به اخذ منصفانه‌ترین تصمیم خواهند کرد. گروه وکلای دادگستری ره‌ جویان عدالت، با سال‌ها تجربه در زمینه امور مربوط به دادگاه خانواده، آماده ارائه تخصصی‌ترین خدمات به شما عزیزان است. در ادامه به صورت مفصل به ذکر اقداماتی می‌پردازیم که توسط این دادگاه انجام می‌شود.

ازدواج و طلاق در دادگاه خانواده

یکی از اصلی‌ترین وظایفی که دادگاه خانواده بر عهده دارد، رسیدگی به مسائل مربوط به طلاق است. این دادگاه در ابتدا اقدام به ارسال احضاریه، برای طرفین دعوی (زن و شوهر) خواهد کرد. در حقیقت امور مربوط به نفقه، مهریه، اجرت المثل، حضانت و ولایت بر فرزندان، در این دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. قابل ذکر است که چنانچه افراد در مورد اموری مانند: شروط ضمن عقد، جهیزیه، نامزدی و خسارت مربوط به آن، دچار اختلاف شدند، به دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شوند.

در واقع جهیزیه شامل تمام وسایلی است که زوجه( زن) وارد خانه زوج ( مرد) می‌کند. چنانچه زن و شوهر هنگام طلاق، در مورد جهیزیه و تعداد آن دچار اختلاف شدند، می‌بایست به دادگاه مربوط به خانواده مراجعه کنند.

مطالبه مهریه

یکی از حقوق اصلی که زوجه در زندگی مشترک از آن برخوردار است، مهریه می‌باشد. در واقع مهریه به دو نوع عندالاستطاعه و عندالمطالبه تقسیم می‌شود. چنانچه مهریه زوجه به صورت عندالمطالبه باشد، در هر زمانی می‌تواند اقدام به مطالبه یا بخشش آن کند. مطالبه مهریه از طریق دادگاه خانواده به این صورت انجام می‌شود که در ابتدا زوجه می‌بایست به دفتر قضایی مراجعه کند. در این مرحله است که باید هزینه دادرسی پرداخت شود. همچنین زوجه می‌تواند در قبال مهریه، اقدام به توقیف اموال همسر خود نماید. مطالبه مهریه، از طریق مراجعه به اجرای ثبت اسناد نیز امکان پذیر است. چنانچه در مورد مطالبه مهریه و مسائل مربوط به آن، نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در وب‌سایت با ما در ارتباط باشید.

حل اختلاف مربوط به مسکن خانوادگی در دادگاه خانواده

در واقع یکی از موضوعاتی که رسیدگی به آن در دادگاه خانواده انجام می‌شود، اختلافات مربوط به مسکن خانواده است. به این نکته توجه کنید که مرد وظیفه دارد برای همسر خود منزل مناسب تهیه کند. چنانچه زوج به این وظیفه خود عمل نکند یا زوجه، از منزل تهیه شده توسط زوج رضایت نداشته باشد، می‌تواند شکایت خود را در دادگاه خانواده مطرح کند. این دادگاه با بررسی دقیق شکایت و بررسی دلایل طرف مقابل، اقدام به تصمیم گیری خواهد کرد. در بسیاری از اختلافات خانوادگی که در دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد، ممکن است قاضی به طرفین، پیشنهاد توافق دهد. اگر زن یا شوهر راضی به توافق نباشند، رای نهایی توسط قاضی صادر خواهد شد.

بررسی سرپرستی فرزندان در دادگاه خانواده

به این نکته توجه کنید در صورتی که پدر و مادر از یکدیگر جدا شده‌ باشند، حضانت فرزند در ۷ سال اول زندگی، با مادر خواهد بود. اما بعد از ۷ سال، پدر می‌تواند برای اخذ حضانت فرزند خود اقدام نماید. اما تبصره‌هایی در قانون وجود دارد که با توجه به آن می‌توان اقدام به تغییر صاحب حضانت کرد. به عنوان مثال، چنانچه یکی از والدین نسبت به نحوه مراقبت از فرزند طرف دیگر اعتراض داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را در دادگاه خانواده مطرح کند.

تعیین نسبت و میراث

یکی از موضوعات مهمی که در دادگاه خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد، موضوع تعیین نسبت و تغییر جنسیت است. همچنین اگر فردی در مورد اهدای جنین یا سرپرستی کودک بی سرپرست، قصد شکایت یا دعوا داشته باشد، می‌بایست به این دادگاه مراجعه کند.

همچنین چنانچه یکی از وراث، نسبت به تقسیم ارث اعتراضی داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را از طریق دادگاه خانواده پیگیری کند. به این نکته توجه کنید که در چنین دعواهایی، ممکن است نام یکی از وارث‌ در لیست وراث وجود نداشته باشد. در این صورت فرد می‌تواند با اثبات نسبت خود با مرحوم یا مرحومه، نسبت به تقسیم اموال اعتراض کند. برای دریافت مشاوره حقوقی در این زمینه، می‌توانید با بهترین وکلای کشور در ارتباط باشید.

گروه وکلای ره جویان عدالت

گروه وکلای ره‌جویان عدالت، از بهترین و باتجربه‌ترین وکلای تهران تشکیل شده است. ارائه خدمات مشاوره‌ای در خصوص اختلافات خانوادگی، در این مرکز به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. این مجموعه امکان استفاده از مشاوره تلفنی رایگان را نیز برای شما فراهم کرده است. همچنین شما می‌توانید با بهترین وکلای تهران نیز به صورت حضوری ارتباط برقرار کنید. در واقع ملاقات حضوری با بهترین وکلای تهران می‌تواند در حل مشکل شما بسیار موثرتر باشد. جهت استفاده از خدمات ذکر شده، می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های ثبت شده در سایت، با ما در ارتباط باشید.

سپاسگذاریم که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان